Servicemeddelelse: Hvis man inden for de næste ca 10 år på et givent tidspunkt gerne vil vide, hvad jeg foretager mig, er der en ret god sandsynlighed i dagtimerne for, at jeg er i færd med enten at skrive eller tænke over en bog om Grundtvigs salmer.
-
Der er lidt mere systematisk tænkning over det her. Det er IKKE en egentlig forskningsartikel, men et udvidet essay. Jeg håber, det kan gøre gavn alligevel.
https://curis.ku.dk/ws/portalfiles/portal/288181461/Utyske_pp197_210.pdf
Og så skylder jeg i øvrigt at notere, at jeg ved den syrede underoverskrift fra før har sat en note, hvor der står "Kill your darlings?", fordi den måske er fór syret. Så jeg lover ikke, at den nogensinde kommer med i bogen - hvis bogen nogensinde bliver færdig.
-
@SuneAuken Det er ikke for at være grov, men, hvorfor spilde så meget tid på en gut som de færreste kender eller ved særlig meget om? Eller har nogen interesse i.
Er du statsstøttet for det arbejde?
Aahhh... pænt uoplyst, dér.
Grundtvig var en særling på mange måder, men hans betydning for dansk kultur og formuleringen af centrale danske værdier er umulig at komme udenom.
Gør dig selv en tjeneste og tjek ham lige på Wikipedia
-
Aahhh... pænt uoplyst, dér.
Grundtvig var en særling på mange måder, men hans betydning for dansk kultur og formuleringen af centrale danske værdier er umulig at komme udenom.
Gør dig selv en tjeneste og tjek ham lige på Wikipedia
@paelse Det er bare en trold. Du kan med sindsro blokere og løbe videre.
-
@stigcq @SuneAuken måske for at udbrede kendskabet til Grundtvig og hans digtning? Jeg kan slet ikke forstå at du antager at Sune spilder sin tid?
@bvli Det gør den heller ikke. Den er bare en trold, der ønsker at forvolde forvirring og smerte og tænker - hvis den da kan tænke så langt - at dette er måden. Det er helt i orden at blokere og gå videre.
-
@paelse Det er bare en trold. Du kan med sindsro blokere og løbe videre.
Det var det at du nævnte det, der pirrede min nysgerrighed.... nogle gange synes jeg bare det er sjovt at lave troll-back
Jeg slettede dig faktisk fra selve svaret, fordi jeg ikke ville belemre dig med mit fis, men jeg havde glemt at du ser mine opslag alligevel.
-
Grundtvig er berømt for at skrive i en digressiv prosa, altså at han begynder et sted og så via frie associationer ender et helt andet, fordi ... ja, fordi FLYVSK HOVED eller noget.
Jeg bliver mere og mere overbevist om, at det forholder sig anderledes, og at det er os, som læser ham under niveau.
#Grundtvig #JegSkriver #Salmer #dkforsk #Hermeneutik #DkFedi
@SuneAuken fluer i hovedet var der jo noget med andetsteds, ikke sandt?
-
Det var det at du nævnte det, der pirrede min nysgerrighed.... nogle gange synes jeg bare det er sjovt at lave troll-back
Jeg slettede dig faktisk fra selve svaret, fordi jeg ikke ville belemre dig med mit fis, men jeg havde glemt at du ser mine opslag alligevel.
Jeg forstår det såre godt.
Jeg har bare vænnet mig til aldrig at give trolde den opmærksomhed, de så frygtelig gerne vil have.
De er ikke to sekunder af min tid værd. Uanset hvor megen lyst jeg har.
-
@SuneAuken fluer i hovedet var der jo noget med andetsteds, ikke sandt?
Det er en hel fluefarm, er det!
-
Og så skylder jeg i øvrigt at notere, at jeg ved den syrede underoverskrift fra før har sat en note, hvor der står "Kill your darlings?", fordi den måske er fór syret. Så jeg lover ikke, at den nogensinde kommer med i bogen - hvis bogen nogensinde bliver færdig.
Og nu er den i øvrigt død. Det viste sig, at der var mindst 3-4 elmenter til, der skulle være til stede, hvis overskriften skulle dække passagen. Nu står der bare "Billeder på salmesang". Mindre farverigt, men så må Gundtvig selv står for koloritten.
-
Og nu er den i øvrigt død. Det viste sig, at der var mindst 3-4 elmenter til, der skulle være til stede, hvis overskriften skulle dække passagen. Nu står der bare "Billeder på salmesang". Mindre farverigt, men så må Gundtvig selv står for koloritten.
Jeg er nu nået til sætningen
"For det fjerde giver det hele fremstillingen et element af, hvad man kunne kalde en"
Gummien i formuleringen spejler, at jeg ingen anelse har om, hvad det er, man kan kalde det element. De efterfølgende ord mangler, fordi jeg slås med at bekrive, hvad jeg ser - og for så vidt i samme bevægelse slås med overhovedet at se det.
-
Jeg er nu nået til sætningen
"For det fjerde giver det hele fremstillingen et element af, hvad man kunne kalde en"
Gummien i formuleringen spejler, at jeg ingen anelse har om, hvad det er, man kan kalde det element. De efterfølgende ord mangler, fordi jeg slås med at bekrive, hvad jeg ser - og for så vidt i samme bevægelse slås med overhovedet at se det.
Det er jo den type problemer man så overvinder, mens man skriver sig fremad, og det er jo godt og rigtigt.
Men det har den skadevirkning, at andre der tager bogen op, ikke ser, hvor ufattelig svært det er, og derfor trors sig dumme, når de selv løber ind i problemerne.
-
Det er jo den type problemer man så overvinder, mens man skriver sig fremad, og det er jo godt og rigtigt.
Men det har den skadevirkning, at andre der tager bogen op, ikke ser, hvor ufattelig svært det er, og derfor trors sig dumme, når de selv løber ind i problemerne.
Så altså
Hej jeg hedder Sune. jeg er 54 år gammel og har landet højste akademiske grad.
Jeg har skrevet en række bøger og en strøm af artikler.
Det er aldrig nemt at skrive godt. Jeg er ikke spor sikker på, at jeg faktisk skriver godt. Jeg føler mig næsten vanemæssigt dum som snot, imens jeg skriver, og der er helt sikkert ting - mange ting - jeg misforstår undervejs.
-
Så altså
Det er aldrig nemt at skrive godt. Jeg er ikke spor sikker på, at jeg faktisk skriver godt. Jeg føler mig næsten vanemæssigt dum som snot, imens jeg skriver, og der er helt sikkert ting - mange ting - jeg misforstår undervejs.
Fat mod. Det er ikke nødvendigvis dig, der er noget galt med.
Det er bare hundesvært at lære, og selv når papirerne siger, at man kan skrive, føles det sjældent sådan.
-
Så altså
Velkommen til! - syv-gange-grand-fætter eller hvordan det nu præcis er vi er til hinanden igennem Lomholt slægten
-
Velkommen til! - syv-gange-grand-fætter eller hvordan det nu præcis er vi er til hinanden igennem Lomholt slægten
Det lyder rimeligt. Jeg opgiver at finde ud af det hele nogle få led ude. Men der er jo noget Lomholt et sted i hele spillet. Det ved jeg.
-
Det lyder rimeligt. Jeg opgiver at finde ud af det hele nogle få led ude. Men der er jo noget Lomholt et sted i hele spillet. Det ved jeg.
Jeg har arvet fire-fem flyttekasser med min fars slægtsforskning, men ikke interessen for det
-
Jeg har arvet fire-fem flyttekasser med min fars slægtsforskning, men ikke interessen for det
Sådan går det jo nogle gange.
(Vi arve gavnligst efter Fader,
Som os kiøn Lærdom efterlader.)
Johan Herman WesselHer så i form af flyttekasser med slægtsforskning.
-
Så altså
@SuneAuken men så ved du også at det man har skrevet for et stykke tid siden og nu vender tilbage og læser - faktisk virker godt!
-
@SuneAuken men så ved du også at det man har skrevet for et stykke tid siden og nu vender tilbage og læser - faktisk virker godt!
Du har ret! Det er en eller anden form for alkymi.
Man skramler en frygtelig rodebunke sammen
Lader den ligge på et af sære himmellegemer bestrålet sted på sin harddisk i et par måneder, mens man laver noget andet
Samler den op igen
Og pludelig ser det sørme helt ordentligt ud.
Aner ikke, hvordan det sker, men det sker.
-
Fat mod. Det er ikke nødvendigvis dig, der er noget galt med.
Det er bare hundesvært at lære, og selv når papirerne siger, at man kan skrive, føles det sjældent sådan.
Ved slutningen af mit disputatsforsvar i 2005 blev jeg spurgt, hvad mit næste Grundtvigprojekt skulle være. Spørgsmålet tog mig på sengen - blandt andet fordi jeg endnu ingen planer havde om et Grundtvigprojekt - så jeg svarede så godt som i blinde og lidt drillende, at jeg gerne ville skrive en bog om "Grundtvig som fugl".
Prøv at gætte, hvilket billede der maser sig på, når man skriver om Grundtvigs salmer.