På lørdag er det tid til at lufte børnemusikorkestret igen til familiefestival på Ribe Kunstmuseum!
-
På lørdag er det tid til at lufte børnemusikorkestret igen til familiefestival på Ribe Kunstmuseum! Jeg havde glædet mig til at spille med Martin Schack, men han måtte melde afbud. Så nu glæder jeg mig endnu mere, til at prøve at spille med Jimmy Nyborg.
Jimmy Nyborg og jeg har så mange fælles bekendte, at det er helt fjollet vi ikke stødte på hinanden, da vi begge var aktive i jazzmiljøet. Men som det er her i udkanten, mødtes vi selvfølgelig til en musikkollegas sommerfest i Velling.
Nogle gange kan det være uendelig svært at finde lige den type musiker man leder efter, og andre gange falder man nærmest over dem. Sådan var det denne gang.
Jimmy Nyborg er trompetist, men spiller virkelig godt på alle andre instrumenter, og det passer perfekt til mit familiekoncertkoncept. Et blæseinstrument giver en stemning der er helt særlig til musikken, og kombineret med keys på andre tidspunkter, giver det et virkelig godt og mangfoldigt musikalsk udtryk.
Børnene fortjener det bedste!
-
Nogle gange kan det være uendelig svært at finde lige den type musiker man leder efter, og andre gange falder man nærmest over dem. Sådan var det denne gang.
Jimmy Nyborg er trompetist, men spiller virkelig godt på alle andre instrumenter, og det passer perfekt til mit familiekoncertkoncept. Et blæseinstrument giver en stemning der er helt særlig til musikken, og kombineret med keys på andre tidspunkter, giver det et virkelig godt og mangfoldigt musikalsk udtryk.
Børnene fortjener det bedste!
Det minder mig om, at jeg aldrig har fortalt baggrunden og visionen for mine familiekoncerter, hvilket jeg nok kommer til at vente lidt med at udfolde helt. MEN.
Kort fortalt: I mine unge år arbejdede jeg som pædagog medhjælper. Her opdagede jeg musik med børn og fandt bogen Musik med Mening af Erik Lyhne. I bogen lærte jeg om de kulturradikale musikpædagoger Astrid Gøssel, Bernhard Christensen og Jytte Rahbæk Schmidt.
Deres tanker om at skabe en mere naturlig musik for barnet...
-
Det minder mig om, at jeg aldrig har fortalt baggrunden og visionen for mine familiekoncerter, hvilket jeg nok kommer til at vente lidt med at udfolde helt. MEN.
Kort fortalt: I mine unge år arbejdede jeg som pædagog medhjælper. Her opdagede jeg musik med børn og fandt bogen Musik med Mening af Erik Lyhne. I bogen lærte jeg om de kulturradikale musikpædagoger Astrid Gøssel, Bernhard Christensen og Jytte Rahbæk Schmidt.
Deres tanker om at skabe en mere naturlig musik for barnet...
...resonerede virkelig godt med min store passion for improvisation og jazz.
Alle de kulturradikale musikpædagoger for 30'erne til 50'erne havde en fælles interesse for jazz, og var meget inspireret af blandt andet jazz og afrikansk musik. Det åbnede for en helt ny retning indenfor musikpædagog, hvor man anerkendte barnets nysgerrighed og naturlige musikalitet. Astrid Gøssel lavede også en gymnastik inspireret af barnets motoriske udvikling.
-
...resonerede virkelig godt med min store passion for improvisation og jazz.
Alle de kulturradikale musikpædagoger for 30'erne til 50'erne havde en fælles interesse for jazz, og var meget inspireret af blandt andet jazz og afrikansk musik. Det åbnede for en helt ny retning indenfor musikpædagog, hvor man anerkendte barnets nysgerrighed og naturlige musikalitet. Astrid Gøssel lavede også en gymnastik inspireret af barnets motoriske udvikling.
Det gav mig lysten til at søge på konservatoriet med børnemusik som hovedfag, og i hele min konservatorie tid, var jeg optaget af at lave legende og improviserende musikpædagogik.
Jeg har spillet hele koncerter for børn som var frit improviseret. Det er dog ikke det koncept jeg spiller med i dag.
Med Morten Musik Band har jeg taget mange af elementerne fra den kulturradikale musikpædagogik: Rammesangene, dansen, legen og improvisationen.
Musikken er genremæssigt blandet, men med en jazzvibe.
-
Det gav mig lysten til at søge på konservatoriet med børnemusik som hovedfag, og i hele min konservatorie tid, var jeg optaget af at lave legende og improviserende musikpædagogik.
Jeg har spillet hele koncerter for børn som var frit improviseret. Det er dog ikke det koncept jeg spiller med i dag.
Med Morten Musik Band har jeg taget mange af elementerne fra den kulturradikale musikpædagogik: Rammesangene, dansen, legen og improvisationen.
Musikken er genremæssigt blandet, men med en jazzvibe.
Når jeg vælger musikere, går primært op i to ting:
1) De skal have et godt håndværk og være dygtige musikere. De skal kunne spille alt jeg kaster efter dem med teknisk overskud, så vi frit kan tage musikken nye steder hen og ikke være bundet til den version jeg kan sende på en optagelse.
2) De skal være legende og afklaret med min frie måde at lede en koncert på. Vi har ingen sætliste, bare en bunke sange jeg frit kan vælge imellem, alt efter hvad jeg føler bør være det næste nummer.
-
Når jeg vælger musikere, går primært op i to ting:
1) De skal have et godt håndværk og være dygtige musikere. De skal kunne spille alt jeg kaster efter dem med teknisk overskud, så vi frit kan tage musikken nye steder hen og ikke være bundet til den version jeg kan sende på en optagelse.
2) De skal være legende og afklaret med min frie måde at lede en koncert på. Vi har ingen sætliste, bare en bunke sange jeg frit kan vælge imellem, alt efter hvad jeg føler bør være det næste nummer.
Når musikken spiller, går jeg primært op i tre ting:
1) At børnene har det sjovt, og kan se vi leger på scenen
2) At de voksne hører noget musik, de også synes er fedt (hvis de voksne har det godt, smitter det af på børnene)
3) At både børn og voksne oplever musik af teknisk- og kunstnerisk høj kvalitet. Jeg sætter en ære i både det tekniske og det kunstneriske håndværk. Folk bliver som regel overrasket over hvor dygtige musikerne er, og det er et stort kompliment. -
Når musikken spiller, går jeg primært op i tre ting:
1) At børnene har det sjovt, og kan se vi leger på scenen
2) At de voksne hører noget musik, de også synes er fedt (hvis de voksne har det godt, smitter det af på børnene)
3) At både børn og voksne oplever musik af teknisk- og kunstnerisk høj kvalitet. Jeg sætter en ære i både det tekniske og det kunstneriske håndværk. Folk bliver som regel overrasket over hvor dygtige musikerne er, og det er et stort kompliment.Det kan nemt komme til at lyde arrogant. Men teknisk- og kunstnerisk kvalitet er ikke en selvfølge indenfor børne- og familiekoncerter, og det er desværre heller ikke altid det er efterspurgt.
Man kan sagtens lave sjove og underholdene koncerter uden at musikken spilles nævneværdigt godt eller er skrevet specielt godt. Meget musik er skrevet meget "børnet", nærmest så man ser ned på børnene. Det er kommercielt appellerende (Popsi og krelle f.eks.), men det er ikke særligt inspirerende.
-
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
Det kan nemt komme til at lyde arrogant. Men teknisk- og kunstnerisk kvalitet er ikke en selvfølge indenfor børne- og familiekoncerter, og det er desværre heller ikke altid det er efterspurgt.
Man kan sagtens lave sjove og underholdene koncerter uden at musikken spilles nævneværdigt godt eller er skrevet specielt godt. Meget musik er skrevet meget "børnet", nærmest så man ser ned på børnene. Det er kommercielt appellerende (Popsi og krelle f.eks.), men det er ikke særligt inspirerende.
@mosgaard Tusind tak for de tanker! Mine børn er voksne, men de spiller musik, og jeg kan genkende glæden ved det legende og også betydningen af teknisk- og kunstnerisk kvalitet.
-
@mosgaard Tusind tak for de tanker! Mine børn er voksne, men de spiller musik, og jeg kan genkende glæden ved det legende og også betydningen af teknisk- og kunstnerisk kvalitet.
@jeppe det glæder mig at høre Jeppe!
-
T tanyakaroli@expressional.social shared this topic
-
På lørdag er det tid til at lufte børnemusikorkestret igen til familiefestival på Ribe Kunstmuseum! Jeg havde glædet mig til at spille med Martin Schack, men han måtte melde afbud. Så nu glæder jeg mig endnu mere, til at prøve at spille med Jimmy Nyborg.
Jimmy Nyborg og jeg har så mange fælles bekendte, at det er helt fjollet vi ikke stødte på hinanden, da vi begge var aktive i jazzmiljøet. Men som det er her i udkanten, mødtes vi selvfølgelig til en musikkollegas sommerfest i Velling.
@mosgaard det er altså helt vidunderligt at læse om det engagement og den glæde ved at dele musikken med børnene, som du her beskriver! Hvor er det dejligt at I laver sådan nogle koncerter