I disse år er der en stigende skepsis mod klimaet, som en del af den højredrejning vi ser.
-
@siggi Det Sigurd refererer til hedder den radikale flankeffekt og den korte historie er at radikale klimaaktioner virker, til trods for al forargelse der må rettes mod aktivisterne. Studier viser også at effekten er allerstørst de steder, hvor bekymringerne for klimaet er lavest. Det strider med flere antagelser i den her tråd. Jeg har skrevet om det her: https://minus1.ghost.io/den-radikale-flankeffekt/ @jwcph @aphandersen @jeppe @fideldonson
@malte @siggi @aphandersen @jeppe @fideldonson Tak, det var lige hvad tråden trængte til - og debatten også, det meste af tiden. Agter at dele med løs hånd

-
@malte @siggi @aphandersen @jeppe @fideldonson Tak, det var lige hvad tråden trængte til - og debatten også, det meste af tiden. Agter at dele med løs hånd

@jwcph @malte @siggi @aphandersen @jeppe @fideldonson er det ikke også set på højrefløjen hvor remigration er noget som GI har snakket om længe og pludselig er der folketingspolitikere der tager det op?
-
@jwcph @malte @siggi @aphandersen @jeppe @fideldonson er det ikke også set på højrefløjen hvor remigration er noget som GI har snakket om længe og pludselig er der folketingspolitikere der tager det op?
@svuorela @malte @siggi @aphandersen @jeppe @fideldonson Hele højre-fremmarchen må vel siges at være dén effekt - det er jo netop den stigende accept af de rabiate synspunkter, som har flyttet Overton-vinduet.
-
@sorenhave @aphandersen @lukas @jwcph @fideldonson fedt, den vil jeg lytte til mens jeg går og fræser grene til flis. Rart med meningsfuldt arbejde når man skal håndtere den komplekse og nedslående virkelighed.
Kan i øvrigt også anbefale How to blow up a pipeline af Andreas Malm. https://en.wikipedia.org/wiki/How_to_Blow_Up_a_Pipeline?wprov=sfla1
Filmen af samme navn er også god.
Og fremtidsministeriet af Ken Stanley Robinson giver også gode argumenter for klimahandling. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Ministry_for_the_Future?wprov=sfla1@jeppe @sorenhave @aphandersen @lukas @fideldonson - og så er der også lige den her: https://minus1.ghost.io/den-radikale-flankeffekt/
-
@siggi Det Sigurd refererer til hedder den radikale flankeffekt og den korte historie er at radikale klimaaktioner virker, til trods for al forargelse der må rettes mod aktivisterne. Studier viser også at effekten er allerstørst de steder, hvor bekymringerne for klimaet er lavest. Det strider med flere antagelser i den her tråd. Jeg har skrevet om det her: https://minus1.ghost.io/den-radikale-flankeffekt/ @jwcph @aphandersen @jeppe @fideldonson
Det kan være relevant at huske forskellen på projektion og perception her også. Når vi spekulerer I hvad "andre" eller "folket" mener om ting som klimaaktioner, og data indikerer det modsatte, kan det være tegn på at vi projicerer i stedet for at være i virkeligheden. Dvs. at "de andre der ikke bryder sig om aktionerne" kan være os selv. Og vi ville allesammen lære mere om virkeligheden, hvis vi undersøgte det i stedet.
@siggi @jwcph @aphandersen @jeppe @fideldonson -
@svuorela Det er et interessant spørgsmål. Som jeg forstår det: At den radikale flankeffekt og overton-vinduet muligvis er overlappende fænomener. En lighed er i hvert fald at begge ting udvider handlingsmulighederne for aktører der anses være mere moderate.
-
@svuorela Det er et interessant spørgsmål. Som jeg forstår det: At den radikale flankeffekt og overton-vinduet muligvis er overlappende fænomener. En lighed er i hvert fald at begge ting udvider handlingsmulighederne for aktører der anses være mere moderate.
@malte korrekt. Det er cirka det jeg påstår. Kilde: min egen lommefilosofering @jwcph @siggi @aphandersen @jeppe @fideldonson
-
@malte @svuorela @siggi @aphandersen @jeppe @fideldonson Min forståelse: Overton-vinduet er dén udsigt til verden, som regnes for "normal" eller default. Vinduet, d.v.s. normen, flytter sig over tid på grund af en lang række faktorer. Den radikale flanke-effekt er en mekanisme, gennem hvilken et mindretal kan påvirke, hvilken retning vinduet flytter sig.
-
@malte korrekt. Det er cirka det jeg påstår. Kilde: min egen lommefilosofering @jwcph @siggi @aphandersen @jeppe @fideldonson
@svuorela Lommefilosofi er tit et godt sted at få spændende hypoteser. Jeg søgte lidt rundt og kunne godt finde referencer der behandler begge. Mit første indtryk er at den radikale flankeffekt også består af andre forandringsmekanismer end bare at udvide "acceptabel diskurs", fx ved at skabe kriser gennem aktionerne, som regeringen så må løse i forhandling med mere moderate aktører.
-
@malte @svuorela @siggi @aphandersen @jeppe @fideldonson Min forståelse: Overton-vinduet er dén udsigt til verden, som regnes for "normal" eller default. Vinduet, d.v.s. normen, flytter sig over tid på grund af en lang række faktorer. Den radikale flanke-effekt er en mekanisme, gennem hvilken et mindretal kan påvirke, hvilken retning vinduet flytter sig.
-
J jeppe@uddannelse.social shared this topic