Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Vi er i stand til at komme til månen, men ikke væk fra Meta.

Vi er i stand til at komme til månen, men ikke væk fra Meta.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
66 Indlæg 12 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • carstenboll@mstdn.dkC carstenboll@mstdn.dk

@bettina @simonjust @engedal der skal jo en form for pushfaktor til, et eller andet der gør at folk får nok. Men altså, folk droppede ikke engang X da Musk bogstaveligt talt heilede fra scenen.

jramskov@helvede.netJ This user is from outside of this forum
    jramskov@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

@CarstenBoll @bettina @simonjust @engedal Og det skal være nemt og gerne se lækkert ud. Der findes vel knapt nok mobile apps til Friendica?

bettina@mastodon.nuB folfdk@helvede.netF 2 Replies Last reply
    0
    • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu

@simonjust @CarstenBoll @engedal Ok, men hvis det kunne være fedt at tiltrække penge og mennesker - så vender jeg tilbage til spørgsmålet om I, der har kompetencerne, kan sætte flere ord på, hvad der skal til for at få udviklet noget, der kan tiltrække 20-50-80% af eks. facebookbrugere? Inden for eks. 1-3 år?

benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
      benjaminlj@virup.social
      wrote sidst redigeret af

@bettina @simonjust @CarstenBoll @engedal Jeg er ret sikker på at du kan udvikle så fed en app du vil og du vil stadig have svært ved at bekæmpe netværkseffekten på Facebook. Folk er låst fast i det de kender og det alle de andre bruger. Det er derfor jeg tror vi skal lave små instanser som virup.social som vil kunne overflødiggøre de Facebook grupper der er centrale for lokalsamfundet i Hjortshøj i dag. Vi er nødt til at sørge for at folk ikke er låst, og det kan vi ikke gøre ved at udvikle noget nyt. Det betyder selvfølgelig ikke at Fødiverset ikke kunne bruge en økonomisk indsprøjtning for at gøre oplevelsen mere konkurrencedygtig. Det er bare for at sige at det hårde arbejde ikke er det tekniske, det er det sociale. Det har været let for mig at oprette virup.social, men det er ikke let at få folk til at bruge det!

bettina@mastodon.nuB 1 Reply Last reply
      0

@simonjust @CarstenBoll @engedal Ok, men hvis det kunne være fedt at tiltrække penge og mennesker - så vender jeg tilbage til spørgsmålet om I, der har kompetencerne, kan sætte flere ord på, hvad der skal til for at få udviklet noget, der kan tiltrække 20-50-80% af eks. facebookbrugere? Inden for eks. 1-3 år?

simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
        simonjust@mstdn.dk
        wrote sidst redigeret af simonjust@mstdn.dk

@bettina @CarstenBoll @engedal

Jeg er ikke vild med tidsestimater 😂

Men det kunne være sundt nok, at sætte en retning for, hvilke ting, vi gerne vil se i fediverset. Jeg kan også se en meget tilpasningsvenlig gruppefunktion foran mig, der kan slå Facebooks med flere længder if done correctly (tm)

bettina@friendica.dkB jramskov@helvede.netJ 2 Replies Last reply
        0
        • simonjust@mstdn.dkS simonjust@mstdn.dk

Men det kunne være sundt nok, at sætte en retning for, hvilke ting, vi gerne vil se i fediverset. Jeg kan også se en meget tilpasningsvenlig gruppefunktion foran mig, der kan slå Facebooks med flere længder if done correctly (tm)

bettina@friendica.dkB This user is from outside of this forum
          bettina@friendica.dkB This user is from outside of this forum
          bettina@friendica.dk
          wrote sidst redigeret af

@simonjust @bettina @engedal @CarstenBoll Jeg forstår godt det med tidsestimaterne!

Men det ville være en stor hjælp at lave en mock-up af en vision, samt hvor I er på vejen henimod. Og hvor man kan følge med i fremdrift.

Og så tror jeg altså også det ville være en stor hjælp, hvis man forklarede hvilke ressourcer teamet kunne have brug for, for at nå hurtigere i land. Det er svært at stå uden for og ville hjælpe, hvis man ikke ved hvordan?

simonjust@mstdn.dkS 1 Reply Last reply
          0
          • jramskov@helvede.netJ jramskov@helvede.net

@CarstenBoll @bettina @simonjust @engedal Og det skal være nemt og gerne se lækkert ud. Der findes vel knapt nok mobile apps til Friendica?

bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
            bettina@mastodon.nu
            wrote sidst redigeret af

@jramskov @CarstenBoll @simonjust @engedal Jeg så et sted at man skulle bruge en browser og vælge genvej. Men jeg ved ikke hvor jeg skal finde genvejene... men bookmark virker vel også.

jramskov@helvede.netJ 1 Reply Last reply
            0
            • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

@bettina @simonjust @CarstenBoll @engedal Jeg er ret sikker på at du kan udvikle så fed en app du vil og du vil stadig have svært ved at bekæmpe netværkseffekten på Facebook. Folk er låst fast i det de kender og det alle de andre bruger. Det er derfor jeg tror vi skal lave små instanser som virup.social som vil kunne overflødiggøre de Facebook grupper der er centrale for lokalsamfundet i Hjortshøj i dag. Vi er nødt til at sørge for at folk ikke er låst, og det kan vi ikke gøre ved at udvikle noget nyt. Det betyder selvfølgelig ikke at Fødiverset ikke kunne bruge en økonomisk indsprøjtning for at gøre oplevelsen mere konkurrencedygtig. Det er bare for at sige at det hårde arbejde ikke er det tekniske, det er det sociale. Det har været let for mig at oprette virup.social, men det er ikke let at få folk til at bruge det!

bettina@mastodon.nu
              wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @simonjust @CarstenBoll @engedal Men hvad er dit belæg for at sige, at du kun skal fokusere på lokale grupper i en by? Det jeg hører fra folk er, at de ikke orker at tjekke mere end een platform. Og det så vi også da vi lavede https://reinventingorganizationswiki.com/en/ . Vi havde koordineret alt arbejdet på facebook, men følte det var forkert, så vi oprettede en discourse-platform hosted hos Hetzner. Og det virkede også et stykke tid, men folk holdt op med at bruge det og vendte tilbage til facebook.

0

@benjaminlj @simonjust @CarstenBoll @engedal Men hvad er dit belæg for at sige, at du kun skal fokusere på lokale grupper i en by? Det jeg hører fra folk er, at de ikke orker at tjekke mere end een platform. Og det så vi også da vi lavede https://reinventingorganizationswiki.com/en/ . Vi havde koordineret alt arbejdet på facebook, men følte det var forkert, så vi oprettede en discourse-platform hosted hos Hetzner. Og det virkede også et stykke tid, men folk holdt op med at bruge det og vendte tilbage til facebook.

bettina@mastodon.nu
                wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @simonjust @CarstenBoll @engedal For på facebook var de alligevel. Discourse skulle de gøre noget ekstra for at gå ind på.

Der er også masser af vigtige grupper for folk, der går meget videre end et lokalt geografisk område. Det var også derfor at jeg ikke forstod ideen med Theta, hvis det fokuserer på at være dansk.

benjaminlj@virup.socialB 1 Reply Last reply
                0
                • bettina@friendica.dkB bettina@friendica.dk

@simonjust @bettina @engedal @CarstenBoll Jeg forstår godt det med tidsestimaterne!

Men det ville være en stor hjælp at lave en mock-up af en vision, samt hvor I er på vejen henimod. Og hvor man kan følge med i fremdrift.

Og så tror jeg altså også det ville være en stor hjælp, hvis man forklarede hvilke ressourcer teamet kunne have brug for, for at nå hurtigere i land. Det er svært at stå uden for og ville hjælpe, hvis man ikke ved hvordan?

simonjust@mstdn.dk
                  wrote sidst redigeret af

@bettina@friendica.dk @bettina@mastodon.nu @engedal @CarstenBoll

Jeg slynger egentlig bare løst definerede ideer ud, så når jeg skriver "vi" så mener jeg i grunden fødiverset som fællesskab.

Men ja, det kunne egentlig være meget fedt at visualisere nogle uformelle mål, og så kan folk jo springe til og fra som de har lyst. Så må vi se, om vi når derhen 😀

1 Reply Last reply
                  0

folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                    folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                    folfdk@helvede.net
                    wrote sidst redigeret af

@jramskov @CarstenBoll @bettina @simonjust @engedal

Raccoon virker I princippet fint nok, men nej der findes nok ikke så mange.

Det er vel en af udfordringerne ved fediverset, at der er protokoller som kan implementeres på forskellige måder, der er ikke nogen der bestemmer 100% over det, og der er ikke de store poser med penge klar til at betale løn til udviklere.

Cc også til: @folfdk@friendica.dk @voss @kongputer

1
                    0

@benjaminlj @simonjust @CarstenBoll @engedal For på facebook var de alligevel. Discourse skulle de gøre noget ekstra for at gå ind på.

Der er også masser af vigtige grupper for folk, der går meget videre end et lokalt geografisk område. Det var også derfor at jeg ikke forstod ideen med Theta, hvis det fokuserer på at være dansk.

benjaminlj@virup.social
                      wrote sidst redigeret af

@bettina @simonjust @CarstenBoll @engedal
                      "[Folk] ikke orker at tjekke mere end een platform" og "På Facebook var de allerede" er præcis det der gør det så hulens svært!

Jeg siger ikke at vi kun skal fokusere på lokalsamfund. Vi skal sætte ind de steder der gør omkostningen ved at forlade Facebook for høj. I Hjortshøj melder man sig helt ud af fællesskabet hvis man melder sig ud af Facebook. Men hvis jeg formår at få tilstrækkeligt mange til at bruge virup.social så vil folk i byen ikke længere være låst til Facebook af den grund. Vi skal fjerne det gensidige gruppepres.

Desuden fjerner jeg forvirringen ved at vælge instans. Det er en hurdle som mange har når de møder Fødiverset første gang. Virup.social er helt naturligt tilholdssted for folk i byen. Ikke at de behøver blive der, på Fødiverset er man netop ikke fanget, men det giver mening for folk at bakke op om et lokalt tiltag og at komme ind på en platform hvor der er nogen man kender. Inshallah 😅

0

@jramskov @CarstenBoll @simonjust @engedal Jeg så et sted at man skulle bruge en browser og vælge genvej. Men jeg ved ikke hvor jeg skal finde genvejene... men bookmark virker vel også.

jramskov@helvede.net
                        wrote sidst redigeret af

@bettina @CarstenBoll @simonjust @engedal Man kan lægge en genvej på hjemmeskærmen på mobilen så den ligger der som enhver anden app på telefonen. Det er bare ikke helt det samme som en native app.

0
                        • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

@bettina @simonjust @CarstenBoll @engedal
                          "[Folk] ikke orker at tjekke mere end een platform" og "På Facebook var de allerede" er præcis det der gør det så hulens svært!

Jeg siger ikke at vi kun skal fokusere på lokalsamfund. Vi skal sætte ind de steder der gør omkostningen ved at forlade Facebook for høj. I Hjortshøj melder man sig helt ud af fællesskabet hvis man melder sig ud af Facebook. Men hvis jeg formår at få tilstrækkeligt mange til at bruge virup.social så vil folk i byen ikke længere være låst til Facebook af den grund. Vi skal fjerne det gensidige gruppepres.

Desuden fjerner jeg forvirringen ved at vælge instans. Det er en hurdle som mange har når de møder Fødiverset første gang. Virup.social er helt naturligt tilholdssted for folk i byen. Ikke at de behøver blive der, på Fødiverset er man netop ikke fanget, men det giver mening for folk at bakke op om et lokalt tiltag og at komme ind på en platform hvor der er nogen man kender. Inshallah 😅

bettina@mastodon.nu
                          wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @simonjust @CarstenBoll @engedal Tak for uddybning, Benjamin, det giver mening! Det er måske også fordi jeg ikke vidste, at Virup er et sted i Hjortshøj! Lidt ligesom mange ikke ved at Nordens plads er et område på Frederiksberg... Og så forstår jeg bedre din logik. For når folk først er der, kan de jo sagtens følge nogle globalt også.
                          Når altså gruppefunktionen på fediverset forbedres. Her til morgen kan jeg eksempelvis ikke skifte konto på social-netdynamics.eu, og da jeg loggede

0

@benjaminlj @simonjust @CarstenBoll @engedal Tak for uddybning, Benjamin, det giver mening! Det er måske også fordi jeg ikke vidste, at Virup er et sted i Hjortshøj! Lidt ligesom mange ikke ved at Nordens plads er et område på Frederiksberg... Og så forstår jeg bedre din logik. For når folk først er der, kan de jo sagtens følge nogle globalt også.
                            Når altså gruppefunktionen på fediverset forbedres. Her til morgen kan jeg eksempelvis ikke skifte konto på social-netdynamics.eu, og da jeg loggede

bettina@mastodon.nu
                            wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @simonjust @CarstenBoll @engedal ud, kunne jeg ikke logge ind igen...

1 Reply Last reply
                            0

@bettina @CarstenBoll @simonjust @engedal Man kan lægge en genvej på hjemmeskærmen på mobilen så den ligger der som enhver anden app på telefonen. Det er bare ikke helt det samme som en native app.

bettina@mastodon.nu
                              wrote sidst redigeret af

@jramskov @CarstenBoll @simonjust @engedal Det prøvede jeg i går på firefox, men jeg kan ikke se genvejene... heldigvis havde jeg også sat bogmærker, så det går nok. Men jeg kan i hvert fald ikke lige se det smarte. Måske kan jeg ikke, fordi jeg har forsøgt at slå en masse fra?

0

@jramskov @CarstenBoll @simonjust @engedal Det prøvede jeg i går på firefox, men jeg kan ikke se genvejene... heldigvis havde jeg også sat bogmærker, så det går nok. Men jeg kan i hvert fald ikke lige se det smarte. Måske kan jeg ikke, fordi jeg har forsøgt at slå en masse fra?

jramskov@helvede.net
                                wrote sidst redigeret af

@bettina @CarstenBoll @simonjust @engedal I Safari er der en “Add to Home Screen” mulighed.

Ps. Er Friendica.dk nede lige nu? Jeg kan ikke forbinde til den.

0

@bettina @CarstenBoll @simonjust @engedal I Safari er der en “Add to Home Screen” mulighed.

Ps. Er Friendica.dk nede lige nu? Jeg kan ikke forbinde til den.

bettina@mastodon.nu
                                  wrote sidst redigeret af

@jramskov @CarstenBoll @simonjust @engedal OK jeg brugte Firefox, og valgte Opret Genvej, men måske overså jeg nogle trin.

Friendica.dk er i øjeblikket langsomt og nede regelmæssigt, desværre. Jeg ved at de frivillige arbejder på det, men de ved vist ikke helt, hvad der er galt, så det er en proces, der kræver velvilje og tålmodighed... ❤️

0

@jramskov @CarstenBoll @simonjust @engedal OK jeg brugte Firefox, og valgte Opret Genvej, men måske overså jeg nogle trin.

Friendica.dk er i øjeblikket langsomt og nede regelmæssigt, desværre. Jeg ved at de frivillige arbejder på det, men de ved vist ikke helt, hvad der er galt, så det er en proces, der kræver velvilje og tålmodighed... ❤️

jramskov@helvede.net
                                    wrote sidst redigeret af

@bettina @CarstenBoll @simonjust @engedal Du skal bruge den indbyggede "Action menu" (ikonet helt til venstre i URL baren) i iOS til det. Det er den hvor du også kan vælge print m.m. og der er en mulighed for at "Add to Home Screen".
                                    Note: Jeg er ikke sikker på jeg bruger de rette betegnelser for de menuer. håber det er forståeligt 🙂

Tak for info mht. Friendica - respekt til de frivillige, det er ofte en utaknemmelig opgave at holde sådan noget kørende.

0
                                    • simonjust@mstdn.dkS simonjust@mstdn.dk

jramskov@helvede.net
                                      wrote sidst redigeret af

@simonjust @bettina @CarstenBoll @engedal Det er en lav barre at overgå Facebook grupper efter min mening, de er elendige efter min mening 🙂

simonjust@mstdn.dkS 1 Reply Last reply
                                      0
                                      • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

@jramskov @CarstenBoll @bettina @simonjust @engedal

Raccoon virker I princippet fint nok, men nej der findes nok ikke så mange.

Det er vel en af udfordringerne ved fediverset, at der er protokoller som kan implementeres på forskellige måder, der er ikke nogen der bestemmer 100% over det, og der er ikke de store poser med penge klar til at betale løn til udviklere.

Cc også til: @folfdk@friendica.dk @voss @kongputer

jramskov@helvede.net
                                        wrote sidst redigeret af

@folfdk @CarstenBoll @bettina @simonjust @engedal @folfdk@friendica.dk @voss @kongputer Raccoon - den har jeg ikke hørt om og kan heller ikke lige finde den?

1 Reply Last reply
                                        0

@simonjust @bettina @CarstenBoll @engedal Det er en lav barre at overgå Facebook grupper efter min mening, de er elendige efter min mening 🙂

simonjust@mstdn.dk
                                          wrote sidst redigeret af

@jramskov @bettina @CarstenBoll @engedal Jeg er så afgjort enig 😂

0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.