Jeg har genoplivet min friendica-konto fordi det er den platform der minder mest om Facebook, og hvis man nu er sådan en der gerne vil hjælpe andre med alternativer til big some, så er det jo meget rart lige at være aktiv der selv, også.
-
@svedigtype Temmelig øde ja. Nu prøvede jeg lige at besøge det, og fik oprettet en profil, men er ikke sikker på at jeg kommer til at bruge den så meget.
Se evt. https://friendica.dk/profile/nielsnielsen@nichni @svedigtype ja, jeg ved heller ikke præcist, hvad jeg skal bruge min dugfriske konto til. Måske filmgruppechat eller noget mere fællesskabsagtig, hvor emnet er prædefineret?
-
@nichni @svedigtype Jeg må sige, jeg ser ingen grund til at oprette en ny profil, når jeg kan følge Friendica-brugere fra Mastodon, hvis det stikker mig.
Jeg synes ikke, jeg ser meget lige fra den danske instans endnu, men det kan jo være, Svedtype laver om på det nu

@fanden @svedigtype Så bliver jeg vel lige nødt til at spørge om Friendica kan noget frem for Mastodon, der gør den mere "spiselig" for almindelige Facebook-brugere, som vil være fra Big Tech? Kan man lige så godt råde dem til at komme her? Eller kan Friendica f.eks. noget med grupper, hvor folk kan kommunikere med de andre forældre i fodboldklubben eller sælge og købe ting i lokalområdet?
-
@fanden @svedigtype Så bliver jeg vel lige nødt til at spørge om Friendica kan noget frem for Mastodon, der gør den mere "spiselig" for almindelige Facebook-brugere, som vil være fra Big Tech? Kan man lige så godt råde dem til at komme her? Eller kan Friendica f.eks. noget med grupper, hvor folk kan kommunikere med de andre forældre i fodboldklubben eller sælge og købe ting i lokalområdet?
@nichni Den vil jeg give over til @svedigtype, alias @svedigtype@friendica.dk. Jeg har ikke brugt Friendica, siden det blev stavet med K (Friendika).
Dengang kunne jeg køre en egen instans på et ydmygt webhotel med PHP og MySQL
Den går vist ikke længere! -
@nichni Den vil jeg give over til @svedigtype, alias @svedigtype@friendica.dk. Jeg har ikke brugt Friendica, siden det blev stavet med K (Friendika).
Dengang kunne jeg køre en egen instans på et ydmygt webhotel med PHP og MySQL
Den går vist ikke længere!@fanden @svedigtype@helvede.net @svedigtype@friendica.dk
Hovsa, jeg kunne jo evt. også selv læse mere her: https://friendi.ca/about/features/ -
@fanden @svedigtype@helvede.net @svedigtype@friendica.dk
Hovsa, jeg kunne jo evt. også selv læse mere her: https://friendi.ca/about/features/@fanden @svedigtype @nichni Friendica ligner Facebook mere, designmæssigt. Groft sagt siger 'man' jo at Friendica er fødiversets Facebook, Mastodon er fødiversets Twitter og Pixelfed er fødiversets Instagram.
Jeg tror bestemt at layoutet i Friendica vil tiltale en hel del flere mennesker, end Mastodon gør, men det er baseret på at de fleste jeg kender heller ikke brugte eller brød sig om Twitter.
De mest generiske bruger af sociale medier vil vel bare gerne forbindes med familie, venner og folk de har mødt op gennem livet, og så det her med grupperne.
-
Dette indlæg er slettet!
@simonjust Jeg tror faktisk ikke at små dedikerede instanser er det trækplaster der er brug for lige nu, jeg tror faktisk det netop er store brede instanser, fordi det er det folk er vant til. Det her med at have et lille hyggeligt 'hjem' hvorfra man så kan følge på alle mulige andre instanser og platforme, det er ret fremmed for den gennemsnitlige bruger, tror jeg.
Det er derfor jeg tror at fx friendica.dk, ligesom også pixelfed.dk kan fungerer som gateway-instanser.
-
@simonjust Jeg tror faktisk ikke at små dedikerede instanser er det trækplaster der er brug for lige nu, jeg tror faktisk det netop er store brede instanser, fordi det er det folk er vant til. Det her med at have et lille hyggeligt 'hjem' hvorfra man så kan følge på alle mulige andre instanser og platforme, det er ret fremmed for den gennemsnitlige bruger, tror jeg.
Det er derfor jeg tror at fx friendica.dk, ligesom også pixelfed.dk kan fungerer som gateway-instanser.
Dette indlæg er slettet! -
@fanden @svedigtype @nichni Friendica ligner Facebook mere, designmæssigt. Groft sagt siger 'man' jo at Friendica er fødiversets Facebook, Mastodon er fødiversets Twitter og Pixelfed er fødiversets Instagram.
Jeg tror bestemt at layoutet i Friendica vil tiltale en hel del flere mennesker, end Mastodon gør, men det er baseret på at de fleste jeg kender heller ikke brugte eller brød sig om Twitter.
De mest generiske bruger af sociale medier vil vel bare gerne forbindes med familie, venner og folk de har mødt op gennem livet, og så det her med grupperne.
@svedigtype@friendica.dk @fanden @svedigtype @nichni Man kan i øvrigt også skifte til "Bookface"-temaet som ligner Facebook endnu mere. Pt. bruger friendica.dk Frio-temaet som standard, som er Friendicas standardtema, men Bookface er muligt. Jeg ved ikke om vi skulle skifte over til Bookface som standard igen.
Jeg har ikke arbejdet på Bookface, men jeg har til gengæld arbejdet på Frio, og bl.a. prøvet at overføre flere af forbedringerne i Bookface over i Frio. Men der er stadig meget mere, der kunne gøres.
-
@svedigtype@friendica.dk @fanden @svedigtype @nichni Man kan i øvrigt også skifte til "Bookface"-temaet som ligner Facebook endnu mere. Pt. bruger friendica.dk Frio-temaet som standard, som er Friendicas standardtema, men Bookface er muligt. Jeg ved ikke om vi skulle skifte over til Bookface som standard igen.
Jeg har ikke arbejdet på Bookface, men jeg har til gengæld arbejdet på Frio, og bl.a. prøvet at overføre flere af forbedringerne i Bookface over i Frio. Men der er stadig meget mere, der kunne gøres.
@svedigtype@friendica.dk @fanden @svedigtype @nichni Bookface-temaet ser således ud: https://gitlab.com/randompenguin/bookface/-/blob/main/Bookface_Light.png
...og der er også en "dark mode".Skiftede friendica.dk tilbage til Frio da jeg opdaterede til en nyere version end "stable", og på det tidspunkt var Bookface ikke opdateret til at understøtte alle ændringerne, så det ødelagde layoutet nogle forskellige steder. Men det burde ikke længere være tilfældet.
Personen bag Bookface er nu i gang med et nyt tema som kan ses her: https://friendica.dk/display/a0ad54dd-2769-3741-673d-eac185857649
-
@nichni @fanden @svedigtype Jeg tænker brugergrænsefladen er tættere på, og så er man ikke begrænset i antal tegn, men sidstnævnte varierer dog også fra Mastodon-instans til Mastodon-instans. Derudover er der en form for beskedsystem, men man kan pt. kun sende ml. to personer desværre, og så kan man oprette begivenheder som der er en kalender for. Derudover er der en masse avanceret funktionalitet ift. at lave sine egne tidslinjer og lign., som jeg kun kender overfladisk til.
-
@nichni @fanden @svedigtype Jeg tænker brugergrænsefladen er tættere på, og så er man ikke begrænset i antal tegn, men sidstnævnte varierer dog også fra Mastodon-instans til Mastodon-instans. Derudover er der en form for beskedsystem, men man kan pt. kun sende ml. to personer desværre, og så kan man oprette begivenheder som der er en kalender for. Derudover er der en masse avanceret funktionalitet ift. at lave sine egne tidslinjer og lign., som jeg kun kender overfladisk til.
@nichni @fanden @svedigtype Der er også grupper, men jeg tænker pt. det er ret synligt at de er ret underudviklede ift. Facebook, og det er noget mere kompliceret at bruge dem.
De er en kontotype som man kan "følge" som automatisk videresender alle opslag, følgere sender til den, til gruppens andre følgere. Dem kan man også deltage i fra eks. Mastodon. Jeg tænker desværre nok at eks. Socii, Zen Social og Oase nok er ret meget foran på den front pt., også som Messenger-alternativ. -
@nichni @fanden @svedigtype Der er også grupper, men jeg tænker pt. det er ret synligt at de er ret underudviklede ift. Facebook, og det er noget mere kompliceret at bruge dem.
De er en kontotype som man kan "følge" som automatisk videresender alle opslag, følgere sender til den, til gruppens andre følgere. Dem kan man også deltage i fra eks. Mastodon. Jeg tænker desværre nok at eks. Socii, Zen Social og Oase nok er ret meget foran på den front pt., også som Messenger-alternativ.@nichni @fanden @svedigtype Fediverset generelt set har til gengæld MANGE flere brugere i alt, og over hele verden, fremfor de platforme der er begrænset til kun Danmark og har et par tusinde brugere måske. Og man deltager i et netværk der har eksisteret i over et årti og derfor er der også et stort bagkatalog af indhold at finde.
-
@nichni @svedigtype ja, jeg ved heller ikke præcist, hvad jeg skal bruge min dugfriske konto til. Måske filmgruppechat eller noget mere fællesskabsagtig, hvor emnet er prædefineret?
@anport @nichni @svedigtype måden at starte derind på er vel at være nogle stykker med et behov, og så starte der samtidigt
-
De er en kontotype som man kan "følge" som automatisk videresender alle opslag, følgere sender til den, til gruppens andre følgere. Dem kan man også deltage i fra eks. Mastodon. Jeg tænker desværre nok at eks. Socii, Zen Social og Oase nok er ret meget foran på den front pt., også som Messenger-alternativ.@nichni @fanden @svedigtype ...men ift. Messenger-alternativer specifikt er der også Matrix, Delta Chat og Signal.
-
@jeppe Oooh okay, men altså det med at skabe liv, det er jo en af mine indbildte spidskompetencer! Challenge accepted!
@svedigtype @anport @simonjust fantastisk!
-
Ingen vil flytte sig før de andre har flyttet sig ... Det er åbenbart ikke nok at jeg er der
🤪@svedigtype Er der nogen speciel grund til, at dine indlæg er markerede som “følsomt indhold”? -
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
@svedigtype Er der nogen speciel grund til, at dine indlæg er markerede som “følsomt indhold”?
@jrossstocholm Hmm, godt spørgsmål ... Altså, jeg er en meget følsom type, men det har næppe noget med det at gøre 🤪
Måske er det en indstilling jeg har lavet på den her konto, der gør at mine opslag vises som sådan fra andre platforme, det tjekker jeg lige op på.
Men altså, advarslen er ikke helt skudt ved siden af med den mængde emotionelt indhold jeg kan generere

-
@nichni @fanden @svedigtype ...men ift. Messenger-alternativer specifikt er der også Matrix, Delta Chat og Signal.
@marcusxms @fanden @svedigtype Signal har jeg hørt noget godt om, så det tænker jeg skal prøves.
-
@nichni @fanden @svedigtype Fediverset generelt set har til gengæld MANGE flere brugere i alt, og over hele verden, fremfor de platforme der er begrænset til kun Danmark og har et par tusinde brugere måske. Og man deltager i et netværk der har eksisteret i over et årti og derfor er der også et stort bagkatalog af indhold at finde.
@marcusxms @nichni @svedigtype Lige netop den her pointe omkring international føderation synes jeg er fødiverset store force.
Så er jeg måske mere i tvivl om permanensen af det der bagkatalog, med tanke på hvor mange instanser som er lukkede gennem årene. For mit vedkommende har jeg sagt godnat til to domæner + dem jeg selv har sat op for at lege med... og så er der de enkelte brugere, som sletter deres indlæg med jævne mellemrum.
Men ja, de(n) fælles protokol(ler) er en kæmpestyrke!
-
@marcusxms @fanden @svedigtype Signal har jeg hørt noget godt om, så det tænker jeg skal prøves.
@nichni @marcusxms @svedigtype Meh. Signal er lige så centraliseret som Whatsapp og andre lukkede platforme. Jeg ville ikke røre det med en ildtang.