Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg har ikke set nogen af jer dele noget om #osogdata's my projekt omkring:

Jeg har ikke set nogen af jer dele noget om #osogdata's my projekt omkring:

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
osogdatadkmastodon
20 Indlæg 9 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • anderslund@expressional.socialA anderslund@expressional.social

    @nerdd @tokeriis @folfdk Altså, sådan opfatter jeg det samlede udsagn om protokoller, her: https://theta.dk/protokoller/

    nerdd@mstdn.socialN This user is from outside of this forum
    nerdd@mstdn.socialN This user is from outside of this forum
    nerdd@mstdn.social
    wrote sidst redigeret af
    #10

    @anderslund @tokeriis @folfdk Heh, det er præcis den side, jeg synes er for vævende. Specielt første afsnit under “Kan I ikke bare lave jeres egen protokol eller ændre en eksisterende” giver mig et indtryk af, at de synes arbejdet med eksisterende protokoller er irriterende, fordi det går langsomt.

    anderslund@expressional.socialA 1 Reply Last reply
    0
    • nerdd@mstdn.socialN nerdd@mstdn.social

      @anderslund @tokeriis @folfdk Heh, det er præcis den side, jeg synes er for vævende. Specielt første afsnit under “Kan I ikke bare lave jeres egen protokol eller ændre en eksisterende” giver mig et indtryk af, at de synes arbejdet med eksisterende protokoller er irriterende, fordi det går langsomt.

      anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
      anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
      anderslund@expressional.social
      wrote sidst redigeret af
      #11

      @nerdd @tokeriis @folfdk Men de virker ret fast besluttede på FOSS, så det må de lære at leve med, ikke? 🙂

      nerdd@mstdn.socialN 1 Reply Last reply
      0
      • anderslund@expressional.socialA anderslund@expressional.social

        @nerdd @tokeriis @folfdk Men de virker ret fast besluttede på FOSS, så det må de lære at leve med, ikke? 🙂

        nerdd@mstdn.socialN This user is from outside of this forum
        nerdd@mstdn.socialN This user is from outside of this forum
        nerdd@mstdn.social
        wrote sidst redigeret af
        #12

        @anderslund @tokeriis @folfdk Jah joh, de kan jo godt ligge fast på FOSS, men det forpligter dem jo ikke til at vælge standardprotokoller. Men lad os da håbe, de giver den gas med forslagene til ActivityPub 🙂

        folfdk@helvede.netF abekonge@venner.networkA 2 Replies Last reply
        0
        • nerdd@mstdn.socialN nerdd@mstdn.social

          @anderslund @tokeriis @folfdk Jah joh, de kan jo godt ligge fast på FOSS, men det forpligter dem jo ikke til at vælge standardprotokoller. Men lad os da håbe, de giver den gas med forslagene til ActivityPub 🙂

          folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
          folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
          folfdk@helvede.net
          wrote sidst redigeret af
          #13

          @nerdd @anderslund @tokeriis

          Lyder som en 927 situation

          https://xkcd.com/927/

          nerdd@mstdn.socialN 1 Reply Last reply
          0
          • nerdd@mstdn.socialN nerdd@mstdn.social

            @anderslund @tokeriis @folfdk Jah joh, de kan jo godt ligge fast på FOSS, men det forpligter dem jo ikke til at vælge standardprotokoller. Men lad os da håbe, de giver den gas med forslagene til ActivityPub 🙂

            abekonge@venner.networkA This user is from outside of this forum
            abekonge@venner.networkA This user is from outside of this forum
            abekonge@venner.network
            wrote sidst redigeret af
            #14

            @nerdd @anderslund @tokeriis @folfdk det er bestemt interessant og dejligt at de kommer til det med en seriøs strukturel kritik i modsætning til de andre “nye sociale platforme” i dk.

            Jeg er nysgerrig-kritisk på

            - ideen om en STOR central platform. Det er et strukturelt mønster som sjældent går godt.
            - at de ikke vil udelukke reklamer
            - at det er pengefolkene i pensionskasser mm der skal komme med penge - de er per def. status quo krigere. Deres normalitet har vi set hvordan agerer i forhold til fossile investeringer, Palæstina. De er ekstremt konservative, og sløve.

            Og så syntes jeg der er grineren de tager forum software (discourse) og prøver at erstatte facebook grupper. Tingene går i cirkler.

            Og spændende med deres eksport/scrape af facebook data.

            anderslund@expressional.socialA nerdd@mstdn.socialN 2 Replies Last reply
            0
            • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

              @nerdd @anderslund @tokeriis

              Lyder som en 927 situation

              https://xkcd.com/927/

              nerdd@mstdn.socialN This user is from outside of this forum
              nerdd@mstdn.socialN This user is from outside of this forum
              nerdd@mstdn.social
              wrote sidst redigeret af
              #15

              @folfdk @anderslund @tokeriis Ja, hvis de vælger at strikke noget sammen selv, så er det 🙈

              1 Reply Last reply
              0
              • abekonge@venner.networkA abekonge@venner.network

                @nerdd @anderslund @tokeriis @folfdk det er bestemt interessant og dejligt at de kommer til det med en seriøs strukturel kritik i modsætning til de andre “nye sociale platforme” i dk.

                Jeg er nysgerrig-kritisk på

                - ideen om en STOR central platform. Det er et strukturelt mønster som sjældent går godt.
                - at de ikke vil udelukke reklamer
                - at det er pengefolkene i pensionskasser mm der skal komme med penge - de er per def. status quo krigere. Deres normalitet har vi set hvordan agerer i forhold til fossile investeringer, Palæstina. De er ekstremt konservative, og sløve.

                Og så syntes jeg der er grineren de tager forum software (discourse) og prøver at erstatte facebook grupper. Tingene går i cirkler.

                Og spændende med deres eksport/scrape af facebook data.

                anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
                anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
                anderslund@expressional.social
                wrote sidst redigeret af
                #16

                @abekonge @nerdd @tokeriis @folfdk Men foreningsformen og fokus på demokrati er godt. Og den store platform kan noget de små ikke kan - gøre det lettere tilgængeligt for masserne, folket, jo, ikke? 🙂

                1 Reply Last reply
                0
                • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

                  Jeg har ikke set nogen af jer dele noget om #osogdata's my projekt omkring:

                  Demokratisk digital infrastruktur til civilsamfundet · Theta
                  https://theta.dk/

                  Lige nu har de en stilling åben som udvikler.
                  https://www.osogdata.dk/jobs

                  De skriver selv at alt skal være open source og nævner at de gerne vil lave et alternativ til Facebooks grupper. Og beskriver også hvorfor ActivityPub og ATproto ikke designmæssigt passer til den funktion
                  https://theta.dk/protokoller/

                  Spændende?!

                  #dkmastodon
                  🔁❤️

                  benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                  benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                  benjaminlj@virup.social
                  wrote sidst redigeret af
                  #17

                  @folfdk wow... Det har godt nok et stort overlap med mange af de tanker og planer vi havde for #Folkeføderation! Har i set det @jeppe og @katharsisdrill ? Det er selvfølgelig kun fedt at se - især med det store fokus på interoperabilitet og mobilitet. Er vild med ideen om at gøre det nemt at eksportere en eksisterende facebook gruppe. Jeg forventer at de vil få svært ved at realisere det hele rent teknisk. Tror ikke på at Oase og Boblberg gider at føderere. Men tanken er god, og hvis de kan formå at samle nogle penge sammen til open source udvikling, med fokus på protokoller så er det kun positivt for alle.

                  1 Reply Last reply
                  0
                  • abekonge@venner.networkA abekonge@venner.network

                    @nerdd @anderslund @tokeriis @folfdk det er bestemt interessant og dejligt at de kommer til det med en seriøs strukturel kritik i modsætning til de andre “nye sociale platforme” i dk.

                    Jeg er nysgerrig-kritisk på

                    - ideen om en STOR central platform. Det er et strukturelt mønster som sjældent går godt.
                    - at de ikke vil udelukke reklamer
                    - at det er pengefolkene i pensionskasser mm der skal komme med penge - de er per def. status quo krigere. Deres normalitet har vi set hvordan agerer i forhold til fossile investeringer, Palæstina. De er ekstremt konservative, og sløve.

                    Og så syntes jeg der er grineren de tager forum software (discourse) og prøver at erstatte facebook grupper. Tingene går i cirkler.

                    Og spændende med deres eksport/scrape af facebook data.

                    nerdd@mstdn.socialN This user is from outside of this forum
                    nerdd@mstdn.socialN This user is from outside of this forum
                    nerdd@mstdn.social
                    wrote sidst redigeret af
                    #18

                    @abekonge @anderslund @tokeriis @folfdk Ja, jeg studsede også lidt over valget af Discourse. Men måske giver det mening - jeg har kun kigget minimalt på det for ca. 10 år siden, hvor jeg skulle lave et SSO-plugin til en kundes Discourse-installation.

                    1 Reply Last reply
                    0
                    • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

                      Jeg har ikke set nogen af jer dele noget om #osogdata's my projekt omkring:

                      Demokratisk digital infrastruktur til civilsamfundet · Theta
                      https://theta.dk/

                      Lige nu har de en stilling åben som udvikler.
                      https://www.osogdata.dk/jobs

                      De skriver selv at alt skal være open source og nævner at de gerne vil lave et alternativ til Facebooks grupper. Og beskriver også hvorfor ActivityPub og ATproto ikke designmæssigt passer til den funktion
                      https://theta.dk/protokoller/

                      Spændende?!

                      #dkmastodon
                      🔁❤️

                      valberg@social.data.coopV This user is from outside of this forum
                      valberg@social.data.coopV This user is from outside of this forum
                      valberg@social.data.coop
                      wrote sidst redigeret af
                      #19

                      @folfdk Jeg er skeptisk. Jeg kan ikke helt se hvorfor man ikke kan bruge ActivityPub til de offentlige ting og have resten privat.

                      Desuden er idéen om at basere det på Discourse lidt mærkelig - kommer det bare til at være en Discourse instans? Hvad bygger de ovenpå? (Og ja de siger at hvis det vokser bygger de noget selv, men det lyder ikke særlig plausibelt).

                      Og til sidst ser jeg lidt for meget AI/LLM glæde til at jeg er tryg (fx den tekniske kontaktpersons github: https://github.com/NielsOerbaek/slidt).

                      simonjust@mstdn.dkS 1 Reply Last reply
                      0
                      • valberg@social.data.coopV valberg@social.data.coop

                        @folfdk Jeg er skeptisk. Jeg kan ikke helt se hvorfor man ikke kan bruge ActivityPub til de offentlige ting og have resten privat.

                        Desuden er idéen om at basere det på Discourse lidt mærkelig - kommer det bare til at være en Discourse instans? Hvad bygger de ovenpå? (Og ja de siger at hvis det vokser bygger de noget selv, men det lyder ikke særlig plausibelt).

                        Og til sidst ser jeg lidt for meget AI/LLM glæde til at jeg er tryg (fx den tekniske kontaktpersons github: https://github.com/NielsOerbaek/slidt).

                        simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
                        simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
                        simonjust@mstdn.dk
                        wrote sidst redigeret af simonjust@mstdn.dk
                        #20

                        @valberg @folfdk

                        Jeg er også skeptisk. De laver en ny walled garden, der er bare flere i den 😂

                        De kan frit extend'e både ActivityPub og ATProto med deres egne funktioner - det har både Mastodon og Pixelfed gjort længe for APs vedkommende, for de kan ikke vente på at W3C får opdateret deres spec.

                        Discourse har allerede et ActivityPub-plugin, mener jeg - jeg har skrevet en nyhed om det på et tidspunkt...Så Os&Data kunne i princippet hægte sig på fødiverset allerede i morgen 😉

                        1 Reply Last reply
                        0
                        Svar
                        • Svar som emne
                        Login for at svare
                        • Ældste til nyeste
                        • Nyeste til ældste
                        • Most Votes


                        • Log ind

                        • Har du ikke en konto? Tilmeld

                        • Login or register to search.
                        Powered by NodeBB Contributors
                        Graciously hosted by data.coop
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Hjem
                        • Seneste
                        • Etiketter
                        • Populære
                        • Verden
                        • Bruger
                        • Grupper