Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg har fået et par gamle Windows 8-PCer i hænde... som kører ad helvede til (men pointen er også, at jeg bare skulle hive data ud for én, som ville opbevare dem lidt mere moderne)

Jeg har fået et par gamle Windows 8-PCer i hænde... som kører ad helvede til (men pointen er også, at jeg bare skulle hive data ud for én, som ville opbevare dem lidt mere moderne)

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
10 Indlæg 6 Posters 17 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • mjj@mstdn.dkM This user is from outside of this forum
    mjj@mstdn.dkM This user is from outside of this forum
    mjj@mstdn.dk
    wrote sidst redigeret af
    #1

    Jeg har fået et par gamle Windows 8-PCer i hænde... som kører ad helvede til (men pointen er også, at jeg bare skulle hive data ud for én, som ville opbevare dem lidt mere moderne).
    Jeg overvejer lidt, om et kommende @linuxikbh -arrangement ikke skulle være at kigge på, hvad man kan lave med gamle maskiner, der - med det rette system - kunne blive okay.

    alf149@social.data.coopA mosgaard@uddannelse.socialM linuxuser42@mastodon.socialL 3 Replies Last reply
    0
    • mjj@mstdn.dkM mjj@mstdn.dk

      Jeg har fået et par gamle Windows 8-PCer i hænde... som kører ad helvede til (men pointen er også, at jeg bare skulle hive data ud for én, som ville opbevare dem lidt mere moderne).
      Jeg overvejer lidt, om et kommende @linuxikbh -arrangement ikke skulle være at kigge på, hvad man kan lave med gamle maskiner, der - med det rette system - kunne blive okay.

      alf149@social.data.coopA This user is from outside of this forum
      alf149@social.data.coopA This user is from outside of this forum
      alf149@social.data.coop
      wrote sidst redigeret af
      #2

      @mjj @linuxikbh

      Hvor meget ram har de og hvilken disk type?
      Min erfaring er at < 4 Gb ram og roterende diske så synes jeg ikke det kan svare sig.

      Sjovt projekt kan det dog godt være.

      mjj@mstdn.dkM 2 Replies Last reply
      0
      • alf149@social.data.coopA alf149@social.data.coop

        @mjj @linuxikbh

        Hvor meget ram har de og hvilken disk type?
        Min erfaring er at < 4 Gb ram og roterende diske så synes jeg ikke det kan svare sig.

        Sjovt projekt kan det dog godt være.

        mjj@mstdn.dkM This user is from outside of this forum
        mjj@mstdn.dkM This user is from outside of this forum
        mjj@mstdn.dk
        wrote sidst redigeret af
        #3

        @alf149 @linuxikbh Det er deromkring, mener jeg

        tbhdk@social.data.coopT 1 Reply Last reply
        0
        • alf149@social.data.coopA alf149@social.data.coop

          @mjj @linuxikbh

          Hvor meget ram har de og hvilken disk type?
          Min erfaring er at < 4 Gb ram og roterende diske så synes jeg ikke det kan svare sig.

          Sjovt projekt kan det dog godt være.

          mjj@mstdn.dkM This user is from outside of this forum
          mjj@mstdn.dkM This user is from outside of this forum
          mjj@mstdn.dk
          wrote sidst redigeret af
          #4

          @alf149 @linuxikbh Men altså, de er mest bærbare af navn - det er et par lidt tungere modeller

          fynn1@mstdn.dkF 1 Reply Last reply
          0
          • mjj@mstdn.dkM mjj@mstdn.dk

            @alf149 @linuxikbh Det er deromkring, mener jeg

            tbhdk@social.data.coopT This user is from outside of this forum
            tbhdk@social.data.coopT This user is from outside of this forum
            tbhdk@social.data.coop
            wrote sidst redigeret af
            #5

            @mjj @alf149 Med Ubuntu desktop installeret kan de bruges til fx at hoste en WordPress webside i en Onion Service på Tor Netværket. Mest som legetøj. En Onion Service kræver kun en internetforbindelse for at komme online - intet køb af domæne og ingen port forwarding. Guide: https://opsec45.dk/installationsguide-til-onion-site/ @linuxikbh

            1 Reply Last reply
            0
            • mjj@mstdn.dkM mjj@mstdn.dk

              @alf149 @linuxikbh Men altså, de er mest bærbare af navn - det er et par lidt tungere modeller

              fynn1@mstdn.dkF This user is from outside of this forum
              fynn1@mstdn.dkF This user is from outside of this forum
              fynn1@mstdn.dk
              wrote sidst redigeret af
              #6

              @mjj @alf149 @linuxikbh ah ja, kan også godt huske familiens første "flytbar" 🥲🤓

              alf149@social.data.coopA 1 Reply Last reply
              0
              • mjj@mstdn.dkM mjj@mstdn.dk

                Jeg har fået et par gamle Windows 8-PCer i hænde... som kører ad helvede til (men pointen er også, at jeg bare skulle hive data ud for én, som ville opbevare dem lidt mere moderne).
                Jeg overvejer lidt, om et kommende @linuxikbh -arrangement ikke skulle være at kigge på, hvad man kan lave med gamle maskiner, der - med det rette system - kunne blive okay.

                mosgaard@uddannelse.socialM This user is from outside of this forum
                mosgaard@uddannelse.socialM This user is from outside of this forum
                mosgaard@uddannelse.social
                wrote sidst redigeret af
                #7

                @mjj jeg har fået mig sådan en lignende maskine. Jeg smed en Mint i Xfce udgaven på, og datteren får lov at se noget Minisjang på den engang imellem.

                Alle de populære DE’ere som Gnome eller KDE er efter min erfaring blevet alt for fancy til sådanne maskiner, hvis de skal kører ordentligt.

                mjj@mstdn.dkM 1 Reply Last reply
                0
                • mosgaard@uddannelse.socialM mosgaard@uddannelse.social

                  @mjj jeg har fået mig sådan en lignende maskine. Jeg smed en Mint i Xfce udgaven på, og datteren får lov at se noget Minisjang på den engang imellem.

                  Alle de populære DE’ere som Gnome eller KDE er efter min erfaring blevet alt for fancy til sådanne maskiner, hvis de skal kører ordentligt.

                  mjj@mstdn.dkM This user is from outside of this forum
                  mjj@mstdn.dkM This user is from outside of this forum
                  mjj@mstdn.dk
                  wrote sidst redigeret af
                  #8

                  @mosgaard Xfce var anbefalingen i lang tid, og så blev KDE lige så stille mindre ressource-forbrugende.
                  Jeg brugte Lxde og Openbox på de helt spinkle maskiner i lang tid - men man bliver jo lige så stille forvænt med de store integrerede desktops

                  1 Reply Last reply
                  0
                  • mjj@mstdn.dkM mjj@mstdn.dk

                    Jeg har fået et par gamle Windows 8-PCer i hænde... som kører ad helvede til (men pointen er også, at jeg bare skulle hive data ud for én, som ville opbevare dem lidt mere moderne).
                    Jeg overvejer lidt, om et kommende @linuxikbh -arrangement ikke skulle være at kigge på, hvad man kan lave med gamle maskiner, der - med det rette system - kunne blive okay.

                    linuxuser42@mastodon.socialL This user is from outside of this forum
                    linuxuser42@mastodon.socialL This user is from outside of this forum
                    linuxuser42@mastodon.social
                    wrote sidst redigeret af
                    #9

                    @mjj @linuxikbh
                    Maskinerne kan være GUI only og køre mod en server med TigerVNC, X2go, RDP eller Xpra. Med TigerVNC kan man få vist en remote, anvendelig Gnome eller KDE fra serveren.

                    1 Reply Last reply
                    0
                    • fynn1@mstdn.dkF fynn1@mstdn.dk

                      @mjj @alf149 @linuxikbh ah ja, kan også godt huske familiens første "flytbar" 🥲🤓

                      alf149@social.data.coopA This user is from outside of this forum
                      alf149@social.data.coopA This user is from outside of this forum
                      alf149@social.data.coop
                      wrote sidst redigeret af alf149@social.data.coop
                      #10

                      @fynn1 @mjj @linuxikbh
                      Min ældste “lege” pc er en Lenovo 430s
                      Men med ssd og 16 Gb ram, så er den faktisk ok som test pc. Og har også kører som proxmox server nogle år. Men brugbar som bærbar er den ikke. (15 min batteri tid).
                      Men den er stadig nyere end Windows 8.
                      Og er en 64 bit pc. Windows 8 kørte kun på 32 bit så vidt jeg husker. (Eller jeg havde kun 32 bit pc)

                      1 Reply Last reply
                      0
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes


                      • Log ind

                      • Har du ikke en konto? Tilmeld

                      • Login or register to search.
                      Powered by NodeBB Contributors
                      Graciously hosted by data.coop
                      • First post
                        Last post
                      0
                      • Hjem
                      • Seneste
                      • Etiketter
                      • Populære
                      • Verden
                      • Bruger
                      • Grupper