Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg ble spurt om ikke jeg ville bli med på høring mot aldersgrense på sosiale medier.

Jeg ble spurt om ikke jeg ville bli med på høring mot aldersgrense på sosiale medier.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
13 Indlæg 6 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • piraya@oslo.townP This user is from outside of this forum
    piraya@oslo.townP This user is from outside of this forum
    piraya@oslo.town
    wrote sidst redigeret af

Jeg ble spurt om ikke jeg ville bli med på høring mot aldersgrense på sosiale medier.

Og jeg kjente jeg ikke helt brenner for å stoppe dette. Misforstå meg rett; aldersgrense kommer ikke til å virke, det er symbolpolitikk som allerede finnes (vis GDPR) men som ikke blir etterfulgt.

Men algoritmestyrte «sosiale medier» (dvs Instagram, Facebook, tiktok, YouTube shorts…) er styrt av overvåkningskapitalisme, og det er ingen steder for barn å være.

Klok lesing:
    https://www.dagsavisen.no/debatt/hvem-skal-fa-styre-feeden-til-barna-vare/10080030

piraya@oslo.townP 1 Reply Last reply
    0
    • piraya@oslo.townP piraya@oslo.town

Og jeg kjente jeg ikke helt brenner for å stoppe dette. Misforstå meg rett; aldersgrense kommer ikke til å virke, det er symbolpolitikk som allerede finnes (vis GDPR) men som ikke blir etterfulgt.

Men algoritmestyrte «sosiale medier» (dvs Instagram, Facebook, tiktok, YouTube shorts…) er styrt av overvåkningskapitalisme, og det er ingen steder for barn å være.

Klok lesing:
      https://www.dagsavisen.no/debatt/hvem-skal-fa-styre-feeden-til-barna-vare/10080030

piraya@oslo.town
      wrote sidst redigeret af

Jeg er ikke med på at det skaper utenforskap å ikke bli med på disse plattformene.

Det er en avhengighet vi har lagt oss til. Det er ikke et nødvendig format.

Vi må slutte å tenke at dette er steder informasjon og debatt skal skje.

Vi må frigjøre oss. Ikke tilpasse oss *dem*.

Tenker nå jeg.

uglesett@snabelen.noU 1 Reply Last reply
      0

Jeg er ikke med på at det skaper utenforskap å ikke bli med på disse plattformene.

Det er en avhengighet vi har lagt oss til. Det er ikke et nødvendig format.

Vi må slutte å tenke at dette er steder informasjon og debatt skal skje.

Vi må frigjøre oss. Ikke tilpasse oss *dem*.

Tenker nå jeg.

uglesett@snabelen.noU This user is from outside of this forum
        uglesett@snabelen.no
        wrote sidst redigeret af

@Piraya Problemet er jo at det ikke kommer til å ramme de store, algoritmestyrte plattformene. De kommer til å implementere en eller annen aldersverifikasjon som bare betyr at de kommer til å sitte på enda mer informasjon om brukerne sine. Samtidig som det kommer til å gå ut over de mindre plattformene som faktisk prøver å gjøre noe annet.

0
        • uglesett@snabelen.noU uglesett@snabelen.no

@Piraya Problemet er jo at det ikke kommer til å ramme de store, algoritmestyrte plattformene. De kommer til å implementere en eller annen aldersverifikasjon som bare betyr at de kommer til å sitte på enda mer informasjon om brukerne sine. Samtidig som det kommer til å gå ut over de mindre plattformene som faktisk prøver å gjøre noe annet.

uglesett@snabelen.no
          wrote sidst redigeret af

@Piraya Også verdt å få med seg Oda Ryghs kommentar om verdien av sosiale medier og samfunn på internett for dem som skiller seg ut.

https://www.dagsavisen.no/debatt/skal-noen-unge-bare-skyves-ut-i-utenforskap/10073725

agathos@mastodon.babb.noA 1 Reply Last reply
          0

@Piraya Også verdt å få med seg Oda Ryghs kommentar om verdien av sosiale medier og samfunn på internett for dem som skiller seg ut.

https://www.dagsavisen.no/debatt/skal-noen-unge-bare-skyves-ut-i-utenforskap/10073725

agathos@mastodon.babb.noA This user is from outside of this forum
            agathos@mastodon.babb.noA This user is from outside of this forum
            agathos@mastodon.babb.no
            wrote sidst redigeret af

@Uglesett @Piraya jeg er helt enig med Oda Rygh her. Jeg hadde dødd hvis jeg ikke hadde hatt mulighet til å finne noen utenfor der jeg voks opp. Og det sier jeg ikke med tøysete tone, Internett var et livreddende tiltak for meg, og det er fortsatt det for en del annerledes barn. Hvorfor flytter folk vekk fra oppvekstbygda og inn til byen det sekundet de kan? Fordi ellers dør de. Det er den ekle realiteten for en del av oss.

tanketom@tutoteket.noT 1 Reply Last reply
            0
            • agathos@mastodon.babb.noA agathos@mastodon.babb.no

@Uglesett @Piraya jeg er helt enig med Oda Rygh her. Jeg hadde dødd hvis jeg ikke hadde hatt mulighet til å finne noen utenfor der jeg voks opp. Og det sier jeg ikke med tøysete tone, Internett var et livreddende tiltak for meg, og det er fortsatt det for en del annerledes barn. Hvorfor flytter folk vekk fra oppvekstbygda og inn til byen det sekundet de kan? Fordi ellers dør de. Det er den ekle realiteten for en del av oss.

tanketom@tutoteket.noT This user is from outside of this forum
              tanketom@tutoteket.no
              wrote sidst redigeret af

@agathos Eg trur ikkje eg hadde døydd, men å kunne forme samfunn og koplingar (utanfor heimstaden) då eg var 14-16 år var uansett kjempeviktig for kven eg har blitt. Eg hadde folk frå IRC/forum på gjestelista i bryllaupet mitt. @Uglesett @Piraya

pilum@fribygda.noP 1 Reply Last reply
              0
              • tanketom@tutoteket.noT tanketom@tutoteket.no

@agathos Eg trur ikkje eg hadde døydd, men å kunne forme samfunn og koplingar (utanfor heimstaden) då eg var 14-16 år var uansett kjempeviktig for kven eg har blitt. Eg hadde folk frå IRC/forum på gjestelista i bryllaupet mitt. @Uglesett @Piraya

pilum@fribygda.noP This user is from outside of this forum
                pilum@fribygda.noP This user is from outside of this forum
                pilum@fribygda.no
                wrote sidst redigeret af

@tanketom @agathos @Uglesett @Piraya Mykje det same for meg.

Og viss nokon treng eit konkret eksempel som allereie har fått mediamerksemd so kan ein jo vise til Ibelin.

0
                • pilum@fribygda.noP pilum@fribygda.no

@tanketom @agathos @Uglesett @Piraya Mykje det same for meg.

Og viss nokon treng eit konkret eksempel som allereie har fått mediamerksemd so kan ein jo vise til Ibelin.

uglesett@snabelen.no
                  wrote sidst redigeret af

@pilum @tanketom @agathos @Piraya Jeg kommenterte spesifikt Ibelin da Oda postet artikkelen.

Unge med begrenset mobilitet er en annen gruppe som ofte har stor verdi av fellesskap på nett, og der er jo Ibelin et kroneksempel som mange politikere har snakket varmt om.

Hvis de vil at barn med begrenset mobilitet skal tilbringe mer tid ute med venner, så må det gjøres noe seriøst både med finansiering av BPA og vinterdrift av fortau og gangvei i en del norske kommuner.

0

@pilum @tanketom @agathos @Piraya Jeg kommenterte spesifikt Ibelin da Oda postet artikkelen.

Unge med begrenset mobilitet er en annen gruppe som ofte har stor verdi av fellesskap på nett, og der er jo Ibelin et kroneksempel som mange politikere har snakket varmt om.

Hvis de vil at barn med begrenset mobilitet skal tilbringe mer tid ute med venner, så må det gjøres noe seriøst både med finansiering av BPA og vinterdrift av fortau og gangvei i en del norske kommuner.

piraya@oslo.town
                    wrote sidst redigeret af

@Uglesett @pilum @tanketom @agathos

Jeg tror ikke vi skal male fanden på veggen. I stortingsmeldingen snakkes det pent om dataspill og digital inkludering.

Derimot snakkes det mindre pent om kommersialisering av innhold og markedsføring rettet mot barn, og ekkokammere.

Det er ingen som sier at barn ikke skal delta digitalt. Men de skal ikke delta på de plattformene som tjener penger på jo mer de deltar.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-32-20242025/id3108037/

0

@Uglesett @pilum @tanketom @agathos

Jeg tror ikke vi skal male fanden på veggen. I stortingsmeldingen snakkes det pent om dataspill og digital inkludering.

Derimot snakkes det mindre pent om kommersialisering av innhold og markedsføring rettet mot barn, og ekkokammere.

Det er ingen som sier at barn ikke skal delta digitalt. Men de skal ikke delta på de plattformene som tjener penger på jo mer de deltar.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-32-20242025/id3108037/

tanketom@tutoteket.no
                      wrote sidst redigeret af

@Piraya @Uglesett @pilum @agathos Eg synest Attac og Datatilsynet sine svar har mykje godt for seg:

https://attac.no/2025/10/08/darlig-og-skadelig-forslag-om-aldersgrense-for-sosiale-medier/

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/lover-og-regler/hoeringsuttalelser/horingsuttalelser-2025/horingssvar-om-forslag-til-lov-om-aldersgrenser-i-sosiale-medier/

audunmb@todon.nlA 1 Reply Last reply
                      0
                      • tanketom@tutoteket.noT tanketom@tutoteket.no

@Piraya @Uglesett @pilum @agathos Eg synest Attac og Datatilsynet sine svar har mykje godt for seg:

https://attac.no/2025/10/08/darlig-og-skadelig-forslag-om-aldersgrense-for-sosiale-medier/

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/lover-og-regler/hoeringsuttalelser/horingsuttalelser-2025/horingssvar-om-forslag-til-lov-om-aldersgrenser-i-sosiale-medier/

audunmb@todon.nlA This user is from outside of this forum
                        audunmb@todon.nlA This user is from outside of this forum
                        audunmb@todon.nl
                        wrote sidst redigeret af

@tanketom det var høringen om aldersgrensen, så fristen har gått ut. Vet ikke om det blir noen ny høringsrunde før den skal til Stortinget, dette var regjeringens høring. Antar høringen
                        @Piraya ikke vil på er om Stortingsmeldingen for trygg digital oppvekst? Jeg skal dit, tar gjerne innspill
                        @Uglesett @pilum @agathos

0
                        • audunmb@todon.nlA audunmb@todon.nl

@tanketom det var høringen om aldersgrensen, så fristen har gått ut. Vet ikke om det blir noen ny høringsrunde før den skal til Stortinget, dette var regjeringens høring. Antar høringen
                          @Piraya ikke vil på er om Stortingsmeldingen for trygg digital oppvekst? Jeg skal dit, tar gjerne innspill
                          @Uglesett @pilum @agathos

piraya@oslo.town
                          wrote sidst redigeret af

@audunmb @tanketom @Uglesett @pilum @agathos

Ja ikke sant, der var den.

Her er det også definert at «[Begrepet sosiale medier] omfatter ikke for eksempel dataspill, nettforum eller chattetjenester.» (side 9).

Og: jeg har barn. De har ingen skjermbegrensning. Jeg mener digital hverdag er her for å bli. Jeg har hatt enorm glede av digitale nettfora og chattetjenester i min ungdom. Jeg liker digitale muligheter.

SoMe er ikke muligheter.

0

@audunmb @tanketom @Uglesett @pilum @agathos

Ja ikke sant, der var den.

Her er det også definert at «[Begrepet sosiale medier] omfatter ikke for eksempel dataspill, nettforum eller chattetjenester.» (side 9).

Og: jeg har barn. De har ingen skjermbegrensning. Jeg mener digital hverdag er her for å bli. Jeg har hatt enorm glede av digitale nettfora og chattetjenester i min ungdom. Jeg liker digitale muligheter.

SoMe er ikke muligheter.

tanketom@tutoteket.no
                            wrote sidst redigeret af

@Piraya @audunmb @Uglesett @pilum @agathos Sorry, eg trudde det var den “gamle” høyringa det var snakk om. Om ein definerar sosiale medier som alt som ikkje er bra, så er eg jo samd. Men eg synest ikkje definisjonen er dekkande. Det er ingen enkle kategoriseringar her, som vel også fleire kritikarar av den aldersgrensehøyringa var inne på.

Fireåringen min har heller ikkje skjermtidsavgrensing, eg er ganske digital av meg, men vi har analog tid 🙂

1 Reply Last reply
                            0
                            Svar
                            • Svar som emne
                            Login for at svare
                            • Ældste til nyeste
                            • Nyeste til ældste
                            • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.