Jeg har stor sympati for argumenterne imod at stemme i et udemokratisk system som i f.eks. det danske indskrænkede monarki.
-
Hmm, det var heller ikke det jeg prøvede at formulere. Sådanne truts her blir jo lidt simple. Men mange lover mere end de kan holde. Jeg tror ikke det er et problem ved personernes. Men det system de blir valgt ind i.
Men nok nogle andre der skal prøve at formulere deres grunde til ikke at stemme.
@siggi Ja, det er selvfølgelig ikke fair at presse dig op i et hjørne og skule forsvare andre handlinger.
Jeg kunne virkelilg godt tænke mig, at høre fra nogen, der har taget et aktivt valg om ikke at stemme.
-
@magnus @svedigtype @siggi @asbjornn hvor meget energi kræver det at vælge, selv mellem Trump og Hitler? Jeg er helt med på at der er folk som ikke har ork eller evner til at se forskel på Støjberg og Pelle. Men det er ikke det segment vi snakker om her. Det er jo ikke en længere pilgrimsfærd at bevæge sig hen i stemmeboksen.
@pms @svedigtype @siggi @asbjornn enig i at stemme afgivelse ikke kræver så meget energi. Men mere principielt kan man jo sige at en stemme giver legitimitet til hele den politiske process: Man underkaster sig så at sige valgets præmisser og anerkender de valgmuligheder man får stillet foran sig
-
@magnus Hvis det er det principielle argument, så lyder det lidt som "hvis ikke systemet er perfekt, vil jeg ikke deltage". Det har jeg ikke meget sympati for.
Hvis det er praktisk med fokusere sin energi: Hvad kan du gøre på de 30 min det tager, at stemme, som har mere impact?
@asbjornn jeg tror helt sikkert det handler mere om det første punkt for sådan nogen som mig: ville du virkelig altid stemme, ligegyldigt hvor absurd dårlige valgmulighederne og rammerne om valget var?
Jeg stemmer modvilligt på Enhedslisten fordi de andre er værre. Men jeg ville for eksempel aldrig kunne stemme på Socialdemokratiet, heller ikke hvis alternativet var værre
-
@siggi Ja, det er selvfølgelig ikke fair at presse dig op i et hjørne og skule forsvare andre handlinger.
Jeg kunne virkelilg godt tænke mig, at høre fra nogen, der har taget et aktivt valg om ikke at stemme.
@asbjornn @siggi vil du helst have hugget fingrene af eller hele armen? Måske er nogen så fokuserede på at maksimere nytteværdien af sine valg at de ville svare "fingrene". Jeg er mere drevet af principper og jeg ville svare spørgsmålet med en spytklat. Så er der bare et spørgsmål om hvor praktisk/idealistisk man er og altså hvor man trækker grænsen
-
@pms @svedigtype @siggi @asbjornn enig i at stemme afgivelse ikke kræver så meget energi. Men mere principielt kan man jo sige at en stemme giver legitimitet til hele den politiske process: Man underkaster sig så at sige valgets præmisser og anerkender de valgmuligheder man får stillet foran sig
@svedigtype @magnus @siggi @asbjornn har du mulighed for ikke at blive underkastet resultatet af valget?
-
@asbjornn jeg tror helt sikkert det handler mere om det første punkt for sådan nogen som mig: ville du virkelig altid stemme, ligegyldigt hvor absurd dårlige valgmulighederne og rammerne om valget var?
Jeg stemmer modvilligt på Enhedslisten fordi de andre er værre. Men jeg ville for eksempel aldrig kunne stemme på Socialdemokratiet, heller ikke hvis alternativet var værre
@magnus Om jeg vil investere de 30 min i at stemme på det mindst onde? Ja absolut!!!!
Det er jo ikke fordi jeg på den måde mister retten til, at kæmpe for en bedre verden med andre midler. Eller ser du det som om jeg så ikke har legitimitet til mine andre aktiviteter, hvor jeg kæmper for en bedre verden?
-
@svedigtype @magnus @siggi @asbjornn har du mulighed for ikke at blive underkastet resultatet af valget?
@pms @svedigtype @siggi @asbjornn der er vel forskel på at underkaste sig og på at blive underkastet
-
@asbjornn @siggi vil du helst have hugget fingrene af eller hele armen? Måske er nogen så fokuserede på at maksimere nytteværdien af sine valg at de ville svare "fingrene". Jeg er mere drevet af principper og jeg ville svare spørgsmålet med en spytklat. Så er der bare et spørgsmål om hvor praktisk/idealistisk man er og altså hvor man trækker grænsen
@asbjornn @siggi der er altså forskellige strategier for hvordan man agerer overfor magthavere: Indynder man sig i håb om mildere undertrykkelse eller kæmper man imod (enten af principper eller for at påvirke magthaverne). For mig er svaret klart: Det afhænger af situationen.
Jeg læser jeres absolutte loyalitet til den demokratiske stemmeafgivelse som at I sidder fast i indynder-positionen
-
@pms @svedigtype @siggi @asbjornn der er vel forskel på at underkaste sig og på at blive underkastet
@magnus @asbjornn @svedigtype @siggi jep. Så bliver valget mellem at nægte valgets legitimitet, og dermed ingen indflydelse få på hvad man og alle andre bliver udsat for. Eller at tælle med i en stemmeprocent som giver valghandlingen legitimitet og få medindflydelse. Jeg er ikke overbevist om at det er den høje stemmeprocent der forhindrer os i at finde en bedre styreform. Så jeg har ikke noget imod at deltage i repræsentativtdemokrati og vælge det jeg ser som det gode, mens vi venter på noget endnu bedre. Især fordi jeg kan se mange meget ringere alternativer til det demokrati vi har, demonstreret live rundt om i verden.
-
@magnus Interessant. Her tror jeg vi når ind til kernen.
Jeg ser ingen grund til, at lade være med at bruge et af de værktøjer vi har. Hvorfor dog overlade det ene af dem til dem jeg gerne vil bekæmpe?
Ser du det som aktiv underkastelse, at lade det ene værktøj kun være deres? Her vil jeg virkelig gerne høre, hvis du kan beskrive mere om dine tanker.
-
Jeg har stor sympati for argumenterne imod at stemme i et udemokratisk system som i f.eks. det danske indskrænkede monarki. Det skaber politisk disillusion, at tro vi kan stemme de rige fra magten.
Men jeg ender altid med at stemme alligevel. Det bedste argument for at stemme de mindst ringe ind, er for mig, at se det som selvforsvar.
Støjberg gør det meget tydeligt at det gir mening:
https://nyheder.tv2.dk/politik/2026-03-04-stoejberg-gaar-til-kamp-mod-aktivister-vi-skal-simpelthen-ikke-vaere-legeplads-for-greta-thunber@siggi Hvis man vil ærgre #støjsenderen maksimalt, skal man stemme på #Mette. #fv26 #dkpol
-
@magnus Interessant. Her tror jeg vi når ind til kernen.
Jeg ser ingen grund til, at lade være med at bruge et af de værktøjer vi har. Hvorfor dog overlade det ene af dem til dem jeg gerne vil bekæmpe?
Ser du det som aktiv underkastelse, at lade det ene værktøj kun være deres? Her vil jeg virkelig gerne høre, hvis du kan beskrive mere om dine tanker.
@asbjornn @pms bevæggrunden for at overlade den demokratiske arena til en ens modstandere er for mig principiel: Stemmeafgivelsen er for mig et valg om hvem der skal regere over os. Jeg mener at ingen skal regere over os og køber dermed ikke præmissen for valget.
Til dette valg stemmer jeg. Hvis situationen var en anden ville jeg måske ikke stemme og jeg har tidligere undladt at stemme
-
@asbjornn @pms bevæggrunden for at overlade den demokratiske arena til en ens modstandere er for mig principiel: Stemmeafgivelsen er for mig et valg om hvem der skal regere over os. Jeg mener at ingen skal regere over os og køber dermed ikke præmissen for valget.
Til dette valg stemmer jeg. Hvis situationen var en anden ville jeg måske ikke stemme og jeg har tidligere undladt at stemme
-
@magnus @asbjornn @svedigtype @siggi jep. Så bliver valget mellem at nægte valgets legitimitet, og dermed ingen indflydelse få på hvad man og alle andre bliver udsat for. Eller at tælle med i en stemmeprocent som giver valghandlingen legitimitet og få medindflydelse. Jeg er ikke overbevist om at det er den høje stemmeprocent der forhindrer os i at finde en bedre styreform. Så jeg har ikke noget imod at deltage i repræsentativtdemokrati og vælge det jeg ser som det gode, mens vi venter på noget endnu bedre. Især fordi jeg kan se mange meget ringere alternativer til det demokrati vi har, demonstreret live rundt om i verden.
@pms @asbjornn @svedigtype @siggi Jeg er enig langt hen ad vejen. måske er det mest spændende ved at undlade at stemme netop at man kan starte en diskussion ved at proklamere det. Der kan være alternativer til at lade sig regere af flertalsvældet eller at lade sig regere overhovedet. Man behøver ikke at stemme bare fordi "sådan gør man". Det er interessant i sig selv at udfordre samfundets tabuer
-
@pms Du Skriver "Så jeg har ikke noget imod at deltage i repræsentativtdemokrati og vælge det jeg ser som det gode, mens vi venter på noget endnu bedre. "
Vil du kunne tilslutte dig følgende omskrivning?
"Så jeg har ikke noget imod at deltage i repræsentativtdemokrati og vælge det mindst onde, mens vi kæmper for noget endnu bedre. "
-
@pms Du Skriver "Så jeg har ikke noget imod at deltage i repræsentativtdemokrati og vælge det jeg ser som det gode, mens vi venter på noget endnu bedre. "
Vil du kunne tilslutte dig følgende omskrivning?
"Så jeg har ikke noget imod at deltage i repræsentativtdemokrati og vælge det mindst onde, mens vi kæmper for noget endnu bedre. "
@asbjornn @magnus gerne for mig! Når jeg skriver “gode” er det i kontrast til “det bedste”. Som i talemåden “det bedste er det godes værste fjende”. Vi befinder os på en skala mellem “noget rigtigt lort” og “ren himmel” og de valg jeg kan se på stemmesedlen er sted i mellem de to yderpunkter. Jeg vil væk fra “lort” og gå i retning af “himmel”. Tak for at fange “vente” og ændre til “kæmpe”, jeg vil ikke side på hænderne og vente
. -
@magnus
Jeg er noget loren ved din analogi med at få hugget noget af. Men hvis jeg skal være åben og gå med på den, så lad mig prøve med følgende:Den omtalte spytklat gør ingen ændring for udfaldet. Men dit svar kan muligvis gøre en forskel for, om din bror bagefter får hugget armen eller fingerene af. Altså: konsekvenserne skal både ses for dine følelser og for folk omkring dig.
Giver denne samenligning mening?
-
@magnus Du skriver:
"Nej, jeg ser det ikke som aktiv underkastelse at overlade den demokratiske arena til mine fjender, selvom det ville være det praktiske resultat"Jeg prøver virkelig at forstå, men det går ikke så godt for mig. Kan du forklare det som om jeg var din nevø på 14 år, der skulle til skolevalg?
-
P pelle@veganism.social shared this topic
-
@pms @magnus @asbjornn @svedigtype @siggi
det er som at tro at man kan bekæmpe kirken ved at gå til nadver og spise en lille kiks og drikke et glas saft. du bekæmper ikke systemets magt ved at underkaste dig dets ritualer.politik er alt for vigtigt til at overlade til politikerne.
så naivt at tro at forandring sker med kryds på papir. stem med en mursten.
-
@magnus
Jeg er noget loren ved din analogi med at få hugget noget af. Men hvis jeg skal være åben og gå med på den, så lad mig prøve med følgende:Den omtalte spytklat gør ingen ændring for udfaldet. Men dit svar kan muligvis gøre en forskel for, om din bror bagefter får hugget armen eller fingerene af. Altså: konsekvenserne skal både ses for dine følelser og for folk omkring dig.
Giver denne samenligning mening?
@asbjornn @siggi din sammenligning giver masser af mening ja. Jeg tror måske bare at vi ikke er helt enige eller har den samme tilgang til politiske/etiske spørgsmål. Og det er helt fint med mig. Jeg er bare hoppet ind i chatten her for at bidrage med et synspunkt på hvorfor jeg er skeptisk overfor at stemme og tidligere har undladt.