Alltså det här med att största anledningen till att människor är kvar på Facebook är för grupperna… borde det inte innebära ett tillräckligt incitament för ett team med personer som bygger en alternativ lösning?
-
@axbom
En annan tanke är kanske att ta riktiga bra grupper och se om man kan utveckla ett socialt flöde ihop med grupperna. t ex att ta nodebb och vara med och utveckla "socialt flöde"-delen av en mjukvara som redan har riktigt bra grupper.
NodeBB ex: https://forum.fedi.dkJag tror att det kommer att behövas både socialt flöde "den och den fyller år", "har varit på semester", "kolla min söta valp" och grupper "det händer i min stadsdel" + "vi som gillar MC" etc. Jag tror båda behövs (2/3)
@axbom Jag är också nyfiken på att urforska grupper i Mobilizon. Dels vad de gör i dagsläget och dels om de går att utveckla vidare. (3/3).
PS. Jag har kört Friendica ca en månad och även försökt djupdyka i community:n och kommit fram till att "det här inte är mjukvaran jag letar efter" av diverse olika skäl
-
@axbom Jag är också nyfiken på att urforska grupper i Mobilizon. Dels vad de gör i dagsläget och dels om de går att utveckla vidare. (3/3).
PS. Jag har kört Friendica ca en månad och även försökt djupdyka i community:n och kommit fram till att "det här inte är mjukvaran jag letar efter" av diverse olika skäl
Fanns ett förslag från 2022 att integrera grupper i Mastodon som såg riktigt najs ut, enklare att använda än Friendica och inte nödlösningen fedigroups. Nu stängt, men en jeppe skrev att de skulle fortsätta fila på'et 2027.
https://github.com/mastodon/mastodon/pull/19059 -
Fanns ett förslag från 2022 att integrera grupper i Mastodon som såg riktigt najs ut, enklare att använda än Friendica och inte nödlösningen fedigroups. Nu stängt, men en jeppe skrev att de skulle fortsätta fila på'et 2027.
https://github.com/mastodon/mastodon/pull/19059@jon_bon @axbom ja, det är vad en jeppe skrev i Matrix-kanalen för Bonfire också. De har idag ingen fungerande interaktion mellan olika Bonfire servrar för att "10 fåglar i skogen". De ska "göra det ordentligt" och invänta att Mastodons gruppfunktionalitet tagit form.
(som ju inte ens är på gång, plus att om masto har det, behöver ingen Bonfire)Jag gillar fågel i handen, framför 10 i skogen (fast bara som liknelse, i vekligheten vill jag att fåglarna ska vara fria och lyckliga).
-
@jon_bon @axbom ja, det är vad en jeppe skrev i Matrix-kanalen för Bonfire också. De har idag ingen fungerande interaktion mellan olika Bonfire servrar för att "10 fåglar i skogen". De ska "göra det ordentligt" och invänta att Mastodons gruppfunktionalitet tagit form.
(som ju inte ens är på gång, plus att om masto har det, behöver ingen Bonfire)Jag gillar fågel i handen, framför 10 i skogen (fast bara som liknelse, i vekligheten vill jag att fåglarna ska vara fria och lyckliga).
-
@leanderlindahl @jon_bon @axbom
Det kunde kanske vara en separat tjänst som fungerar bra ihop med Mastodon. Extra plus om man kan registrera sig med sitt fedikonto utan att behöva skapa nytt.
Funderar på om Fedi skulle vara betjänt av någon slags SSO.
-
@leanderlindahl @jon_bon @axbom
Det kunde kanske vara en separat tjänst som fungerar bra ihop med Mastodon. Extra plus om man kan registrera sig med sitt fedikonto utan att behöva skapa nytt.
Funderar på om Fedi skulle vara betjänt av någon slags SSO.
Kanske? Det viktigaste oavsett lösning bör vara enkelhet och användarvänlighet. Att tröskeln är så låg som möjligt för personer som kan tänka sig att lämna Facebook. Det är därför programvaror som redan har gruppfunktionalitet som Friendica och Hubzilla går bort.
-
Kanske? Det viktigaste oavsett lösning bör vara enkelhet och användarvänlighet. Att tröskeln är så låg som möjligt för personer som kan tänka sig att lämna Facebook. Det är därför programvaror som redan har gruppfunktionalitet som Friendica och Hubzilla går bort.
@jon_bon @leanderlindahl @axbom
Någon som har erfarenhet av fedigroups?
-
Någon som har erfarenhet av fedigroups?
Ja, är "med" i flera. Men det är inte grupper i egentlig mening, utan bara en öppen boosting till alla som följer gruppen i samma flöde som allt annat. Alltså inte ett separat flöde för separata grupper som Mastodon-förslaget från 2022.
-
Ja, är "med" i flera. Men det är inte grupper i egentlig mening, utan bara en öppen boosting till alla som följer gruppen i samma flöde som allt annat. Alltså inte ett separat flöde för separata grupper som Mastodon-förslaget från 2022.
Men det finns stöd för privata grupper verkar det som. Om man är införstådd med att ingenting är riktigt privat på Mastodon.
-
Men det finns stöd för privata grupper verkar det som. Om man är införstådd med att ingenting är riktigt privat på Mastodon.
@leffe @jon_bon @axbom det är väldigt olyckligt att det där ens kallas grupper tycker jag. Det kommer upp varje gång det diskuteras att grupper behövs för att erbjuda ett alternativ till FB.
En service som boostar enskilda lösryckta inlägg i twitter-stil utan någon inramning, kommer aldrig att locka över "Vi i Sommarlyckan", "Hundräddarna", "Byalaget Getingebro" eller "Föreningen för fiske med pincett" .
-
B bettina@mastodon.nu shared this topic