Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. 1/8: IntroJeg havde i går aftes det store privilegie at fremlægge et forslag til en forpligtende aftale om smartphone, sociale medier og åbne chats i min søns 1. klasse.

1/8: IntroJeg havde i går aftes det store privilegie at fremlægge et forslag til en forpligtende aftale om smartphone, sociale medier og åbne chats i min søns 1. klasse.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
10 Indlæg 2 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • E This user is from outside of this forum
    E This user is from outside of this forum
    eskealler@mastodon.social
    wrote sidst redigeret af

1/8: Intro
    Jeg havde i går aftes det store privilegie at fremlægge et forslag til en forpligtende aftale om smartphone, sociale medier og åbne chats i min søns 1. klasse. Aftalen er alt andet end radikal, den lægger sig egentlig bare op af de nyeste anbefalinger fra Red Barnet, Børns Vilkår og Digitaliseringsministeriet mv. Her er min først tråd på Mastodon.

E niklasnisbeth@mastodon.xyzN 2 Replies Last reply
    1
    0
    • E eskealler@mastodon.social

Jeg havde i går aftes det store privilegie at fremlægge et forslag til en forpligtende aftale om smartphone, sociale medier og åbne chats i min søns 1. klasse. Aftalen er alt andet end radikal, den lægger sig egentlig bare op af de nyeste anbefalinger fra Red Barnet, Børns Vilkår og Digitaliseringsministeriet mv. Her er min først tråd på Mastodon.

wrote sidst redigeret af

2/8: Det gigantiske eksperiment
      Vi står midt i et paradigmeskift. Caroline Stage har advaret om at børn er gjort til brikker i et "gigantisk eksperiment". Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (2025) viser, at 29% af børn og unge bruger mere tid online, end de selv ønsker. De fanges i det, man kalder "digitalt fangenskab" af platformenes design.

E 1 Reply Last reply
      0

2/8: Det gigantiske eksperiment
        Vi står midt i et paradigmeskift. Caroline Stage har advaret om at børn er gjort til brikker i et "gigantisk eksperiment". Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (2025) viser, at 29% af børn og unge bruger mere tid online, end de selv ønsker. De fanges i det, man kalder "digitalt fangenskab" af platformenes design.

wrote sidst redigeret af

3/8: Algoritmernes magt
        Forskningen underbygger nu hvad mange har mistrænkt, algoritmer på f.eks. TikTok og YouTube slet ikke er bygget til at skabe trivsel – de er benhårde fastholdelsesmekanismer. De skaber snævre, urealistiske idealer, der rammer børnenes identitetsdannelse. Derfor anbefales en national 15-års grænse for sociale medier.

E 1 Reply Last reply
        0

3/8: Algoritmernes magt
          Forskningen underbygger nu hvad mange har mistrænkt, algoritmer på f.eks. TikTok og YouTube slet ikke er bygget til at skabe trivsel – de er benhårde fastholdelsesmekanismer. De skaber snævre, urealistiske idealer, der rammer børnenes identitetsdannelse. Derfor anbefales en national 15-års grænse for sociale medier.

wrote sidst redigeret af

4/8: Grooming og åbne chats
          Udover algoritmerne er groomingen. Et spil som Roblox har en lav aldersgrænse pga. grafikken men den åbne chat er problematisk. Hvert 4. barn (9-17 år) kontaktes af fremmede online, og Red Barnet peger i en analyse på at Snapchat som en hovedplatform for grooming-sager i DK, og problemet er den åbne chat.

E 1 Reply Last reply
          0

4/8: Grooming og åbne chats
            Udover algoritmerne er groomingen. Et spil som Roblox har en lav aldersgrænse pga. grafikken men den åbne chat er problematisk. Hvert 4. barn (9-17 år) kontaktes af fremmede online, og Red Barnet peger i en analyse på at Snapchat som en hovedplatform for grooming-sager i DK, og problemet er den åbne chat.

wrote sidst redigeret af

5/8: Kontekstuel Integritet:
            Filosoffen Helen Nissenbaum kalder det 'Kontekstuel Integritet'. I den fysiske verden lader vi jo ikke en fremmed voksen træde ind i vores 7-åriges legeværelse. Men i spil og på SoMe brydes den kontekst konstant. Vi forældre er nødt til at agere buffer og beskytte deres lukkede rum. Tilsvarende vil vil aldrig acceptere at en virksomhed samlede alle oplysninger om vores gøren og laden på vores indkøbstur med henblik på at sælge disse oplysninger til en 3.-part.

E 1 Reply Last reply
            0

5/8: Kontekstuel Integritet:
              Filosoffen Helen Nissenbaum kalder det 'Kontekstuel Integritet'. I den fysiske verden lader vi jo ikke en fremmed voksen træde ind i vores 7-åriges legeværelse. Men i spil og på SoMe brydes den kontekst konstant. Vi forældre er nødt til at agere buffer og beskytte deres lukkede rum. Tilsvarende vil vil aldrig acceptere at en virksomhed samlede alle oplysninger om vores gøren og laden på vores indkøbstur med henblik på at sælge disse oplysninger til en 3.-part.

wrote sidst redigeret af

6/8: Kollektive aftaler mod FOMO
              Så hvordan gør vi det? Trivselskommissionen og eksperter er ret firkandtede i deres formuleringer: Individuelle løsninger i hjemmet virker ikke! FOMOer for stærkt. Den eneste vej frem er forpligtende, kollektive aftaler i klassen, på skolen, i foreningen. Vi er igang med at udvikle sociale normer, det skal gøres i alle lag.

E 1 Reply Last reply
              0

6/8: Kollektive aftaler mod FOMO
                Så hvordan gør vi det? Trivselskommissionen og eksperter er ret firkandtede i deres formuleringer: Individuelle løsninger i hjemmet virker ikke! FOMOer for stærkt. Den eneste vej frem er forpligtende, kollektive aftaler i klassen, på skolen, i foreningen. Vi er igang med at udvikle sociale normer, det skal gøres i alle lag.

wrote sidst redigeret af

7/8: Aftalen DEL1
                Dette er et udkast til en aftale, det kan være at den skal skærpes:

1. Algoritme-fri zone: Ingen YouTube, TikTok, Instagram, Snapchat eller andre medier med algoritmestyrede feeds, når man er sammen fysisk efter skole. Vi prioriterer samvær og leg.

2. Spil med moderation: Ingen spil med åbne chats uden opsyn fra forældre (f.eks. Roblox, TF2).

E 1 Reply Last reply
                0

7/8: Aftalen DEL1
                  Dette er et udkast til en aftale, det kan være at den skal skærpes:

1. Algoritme-fri zone: Ingen YouTube, TikTok, Instagram, Snapchat eller andre medier med algoritmestyrede feeds, når man er sammen fysisk efter skole. Vi prioriterer samvær og leg.

2. Spil med moderation: Ingen spil med åbne chats uden opsyn fra forældre (f.eks. Roblox, TF2).

wrote sidst redigeret af

8/8: Aftalen DEL 2

3. Smartphones og SoMe: Ingen egen smartphone før 7. klasse (13 år) (eller min. uden kontaktoplysninger på kammerater), og ingen sociale medier før 9. klasse (15 år).

Det har været sjovt at læse de forskellige organisationers anbefalinger. Jeg har været overrasket over at de faktisk er lige så høgede som jeg ønskede mig.

1 Reply Last reply
                  0

niklasnisbeth@mastodon.xyzN This user is from outside of this forum
                    niklasnisbeth@mastodon.xyzN This user is from outside of this forum
                    niklasnisbeth@mastodon.xyz
                    wrote sidst redigeret af

@eskealler Det er godt I tager den. Min søn går i 2. og der er allerede flere der spiller Roblox. Og jeg tror det er svært at putte sådan en trold tilbage i æsken.

E 1 Reply Last reply
                    0
                    • niklasnisbeth@mastodon.xyzN niklasnisbeth@mastodon.xyz

@eskealler Det er godt I tager den. Min søn går i 2. og der er allerede flere der spiller Roblox. Og jeg tror det er svært at putte sådan en trold tilbage i æsken.

wrote sidst redigeret af

@niklasnisbeth Der er flere i klassen der er igang med Roblox allerede, jeg tror jeg satte en skræk i livet på deres forældre med historierne fra børnetelefonen... Jeg tror den bedste måde at trække i land for de forældre er at insistere på at være med i samme rum når de spiller.

1 Reply Last reply
                      0
                      • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net shared this topic
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.