Fra IOS til /e/OS
Farvel Google
5
Posters
15
Visninger
-
Her er hvad jeg har lært under mit skift fra iPhone 15 til Fairphone 6
Ting der umiddelbart ikke virker
- MitID-app'en kan ikke aktiveres. Jeg får at vide at min telefon enten er rooted eller kompromiteret; at app'en er installeret uden for Google Play; at min version af Google Play er for gammel; eller at min enhed ikke understøtter Google Play tjenester.
- Jeg kan ikke gennemføre godkendelse af betalingskort i Coops app. Den hænger fast under MitID. Det lader til at det kører via en browser i selve app'en? Forslag modtages gerne!
Ting der virker, men kræver lidt ekstra
- Tjenester der kræver MitID kan bruges via kodeviser (eller en anden enhed)
- Mobilepay ville som udgangspunkt ikke aktivere, da den kalder MitID via den indbyggede browser, som af uvisse grunde ikke virker med MitID. Løsningen var dog forholdvis simpel. Installér en anden browser og deaktiver den indbyggede (jeg fulgte blot https://community.e.foundation/t/mobilepay-app-has-stopped-working-since-app-update-on-fariphone-4/70674/8)
Ting der virker uden problemer
- Downloads af apps fungerer smertefrit, både fra Play Store (anonymt) og F-Droid
- 1Password virker umiddelbart helt fint. Både med biometri og passkeys
- Kan sende SMS via min bærbar vha. GSConnect
- Danske Banks netbank virker også fint, men jeg kan forestille mig at jeg ville have løbet ind i samme problemer som med Mobilepay, hvis jeg ikke havde deaktiveret den indbyggede browser
- Sundhedskortet og kørekortet apps virker også fint
- DSB app'en virker umiddelbart (har dog endnu ikke forsøgt mig med ind- og udtjekning)
- Nextcloud
(Tagger lige @farvel-google@forum.fedi.dk for at se om mit indlæg kan fødereres automatisk)
(kommentarer kræver en Matrix konto)
-
Er det alle Fairphone 6 der kommer uden Android eller er det e/OS noget du selv valgt at installere i stedet? Min Fairphone 3+ bruger Android fx.
@malte Nej, jeg valgte specifikt at købe en model med /e/OS. Den kostede også lidt ekstra.
-
@malte Nej, jeg valgte specifikt at købe en model med /e/OS. Den kostede også lidt ekstra.
@malte €599 vs €649
-
@malte €599 vs €649