@tbhdk, hvis OnlyOffice ikke bliver mere transparente og tager afstand til fx Ruslands angreb/krig i Ukraine. Så tænker jeg ikke det er særlig positivt, hvis de ender med at tage markedet for lokale programmer.
Så er det vel bedre at Euro-Office også overtog det og/eller dem. 
elefant_peter@techhub.social
Indlæg
-
All-in-One Office Suite, 100% European: https://office.eu -
All-in-One Office Suite, 100% European: https://office.eu@tbhdk, jeg håber lidt de finder sammen og kan udvikle et rigtig stærkt økosystem. Eller at Euro-Office med aktørerne bag sig som har lidt stærkere baggrund for respekt af privatliv osv., kommer sikkert ud af det. 🫰
Ikke sikkert det har interesse, men jeg spurgte Lumo (Proton AI):
Konfliktens kerne:
Euro-Office er en europæisk initiativ (annonceret marts 2026) som er baseret på en fork af OnlyOffice's kildekode. Konsortiet inkluderer store spillere som IONOS, Nextcloud, Proton og andre med formål om at skabe en "europæisk suveræn" alternativ til Microsoft Office.What They're Fighting About
OnlyOffice's position:• De mener Euro-Office har brudt deres licensvilkår
• Specifikke krav omfatter: beholde OnlyOffice's logo, give korrekt kildeadskrift, og ikke bruge deres varemærker
• Ifølge OnlyOffice mistede Euro-Office dermed ret til at distribuere softwaren
• De har suspenderet 8-årigt partnerskab med Nextcloud som svarEuro-Office's modargument:
• Licensens ekstra betingelser (logo, varemærker) strider mod AGPLv3-open sourcelicensen
• AGPLv3 burde ikke tillage sådanne restriktioner i derivative works
• De ser det som en "frigørelse" af OnlyOffice-kodebasenHvad betyder dette for dig?
Teknisk risiko:Hvis OnlyOffice har ret i juridisk henseende, kan der være risiko for at Euro-Office-brugere potentielt kan stå i en situation hvor licensforholdene er tvetydige
Den faktiske implementering vil først blive testet i praksis (og evt. domstole). -
All-in-One Office Suite, 100% European: https://office.eu@tbhdk, ved du hvordan man skal fortolke konflikten mellem Euro-Office og OnlyOffice omkring licens osv.?
Om OnlyOffice skal have sympati eller om man kynisk (hvis det overhovedet kan tolkes sådan?) skal skifte til Euro-Office?