Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. #Havehøst uge 8. Jeg er til fals for overdådig grokraft især kombineret med tilsyneladende skrøbelig ynde.

#Havehøst uge 8. Jeg er til fals for overdådig grokraft især kombineret med tilsyneladende skrøbelig ynde.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
havehost
11 Indlæg 3 Posters 19 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
    pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
    pms@cupoftea.social
    wrote sidst redigeret af

#Havehøst uge 8. Jeg er til fals for overdådig grokraft især kombineret med tilsyneladende skrøbelig ynde. Det leverer kalabas til overflod og jeg ofrer hvert år et hjørne af drivhuset til et par planter. Eller det starter med et hjørne og så breder de sig indtil jeg begynder at sætte grænser med rosensaksen. Kalabas er i familie med agurk og græskar. Den kan sagtens gro i en lun krog og blive en kæmpe plante i løbet af sommeren, men jeg har aldrig fået modne kalabas på friland. Jeg har heller aldrig fået frugter de år hvor jeg har haft en enlig plante i drivhuset så jeg sætter to tæt op af hinanden. De vil nok helst have lidt afstand, men jeg har ambitioner om at have andet i drivhuset end kalabas 😁. Jeg sår dem samtidig med græskar og agurk, de bliver hurtigt store planter som gerne vil have lys og minimum 10 grader. Bladene ligner agurk i formen men er tykkere og blødt lodne. De klatrer på samme måde som agurker og bliver store frodige planter der går på opdagelse.
    1/4

pms@cupoftea.socialP svuorela@helvede.netS fritjof@social.riversouldiers.dkF 3 Replies Last reply
    1
    0
    • pms@cupoftea.socialP pms@cupoftea.social

Hvis din kalabasplante er glad, det vil sige har det varmt nok og får det næring den har brug for, vokser frugten sig stor. Den skal plukkes og ind i stuen, inden der kommer frost i drivhuset. De er ret smukke synes jeg, og pynter normalt i stuen hele vinteren, inden jeg beslutter mig for at de er færdig med eftermodning. I min stue er der hverken varmt eller tørt nok til at jeg kan lade frugtkødet tørre ud og rasle rundt med frøene. På et tidspunkt begynder frugtkødet at rådne i stedet og så haster det med at bore hul i kalabassen og grave frø og frugtkød ud. Man kan lave alt muligt ud af kalabas, jeg bruger dem til fuglehuse, det kræver igen særlige forudsætninger, andet end et kopbor og en lille boremaskine. Indflyvningshulet som også er frugtkødsudtagningshulet bores med et kopbor som passer med den fugl man vil invitere og samtidig ikke er for voldsom til kalabassen.3/4

pms@cupoftea.social
      wrote sidst redigeret af

Jeg borer 3 små huller i bunden så regn kan slippe ud og et hul i halsen så jeg kan binde den op i en gren med ståltråd. De ældste kalabashuse i haven har hængt ude siden marts 24 og ser ud til at holde endnu. Sidste sæson var elendigt i mit drivhus pga noget rottesikrings gravearbejde, med det resultat at kalabasserne var meget sene til at sætte frugt og de to kalabasser det blev til er ret små. For små til en fuglerede, men passende til fuglefodringsstation. Egentlig fodrer jeg ikke fuglene i min have. Der er bær af hvidtjørn, æbler og masser af frøstande og det må række - hvad det også snildt kan i en normal vinter. I år er frosten bare enormt langvarig, og jeg har fedt i køleskabet og korn i hønsehuset. Nu har jeg boret 4 mindre kopborshuller pr kalabas og et i halsen til ophæng. Frugtkødet var stadig frisk men frø var der igen af i år. Kalabaserne blev fyldt med fedt og korn og hænger så vi kan se dem fra køkken og stue vinduerne. Mejserne har fundet dem ❤️. 4/4

1 Reply Last reply
      2
      0

Jeg leder dem op under taget på drivhuset. Hvis du har en udestue/orangeri som trænger til en skyggende plante om sommeren og du ikke vil forpligte dig med noget flerårigt er kalabas en mulighed. Blomsterne er hvide og meget større end agurk og mere åbne end græskar. De dufter dejligt frisk linned og agurk. Jeg planter gerne et par kalabasser ud så de kan kravle op i et træ, bare for at nyde frodigheden og de smukke blomster. Bladene har en mere anmassende lugt af sæbe, når man rører ved dem. Jeg kan godt lide lugten, men nogen synes den er for meget. Efter blomsten er falmet vokser frugt knuden til en lille kalabas, som ofte falder af når den er en 5-10 centimeter lang. De små kalabas er spiselige men jeg er ikke vild med smagen, det kan være jeg ikke har tilberedt dem ordentligt eller den sort jeg har, “fregnet svanehals kalabas”, ikke er den bedste til konsum.2/4

pms@cupoftea.social
        wrote sidst redigeret af

Hvis din kalabasplante er glad, det vil sige har det varmt nok og får det næring den har brug for, vokser frugten sig stor. Den skal plukkes og ind i stuen, inden der kommer frost i drivhuset. De er ret smukke synes jeg, og pynter normalt i stuen hele vinteren, inden jeg beslutter mig for at de er færdig med eftermodning. I min stue er der hverken varmt eller tørt nok til at jeg kan lade frugtkødet tørre ud og rasle rundt med frøene. På et tidspunkt begynder frugtkødet at rådne i stedet og så haster det med at bore hul i kalabassen og grave frø og frugtkød ud. Man kan lave alt muligt ud af kalabas, jeg bruger dem til fuglehuse, det kræver igen særlige forudsætninger, andet end et kopbor og en lille boremaskine. Indflyvningshulet som også er frugtkødsudtagningshulet bores med et kopbor som passer med den fugl man vil invitere og samtidig ikke er for voldsom til kalabassen.3/4

pms@cupoftea.socialP 1 Reply Last reply
        0

#Havehøst uge 8. Jeg er til fals for overdådig grokraft især kombineret med tilsyneladende skrøbelig ynde. Det leverer kalabas til overflod og jeg ofrer hvert år et hjørne af drivhuset til et par planter. Eller det starter med et hjørne og så breder de sig indtil jeg begynder at sætte grænser med rosensaksen. Kalabas er i familie med agurk og græskar. Den kan sagtens gro i en lun krog og blive en kæmpe plante i løbet af sommeren, men jeg har aldrig fået modne kalabas på friland. Jeg har heller aldrig fået frugter de år hvor jeg har haft en enlig plante i drivhuset så jeg sætter to tæt op af hinanden. De vil nok helst have lidt afstand, men jeg har ambitioner om at have andet i drivhuset end kalabas 😁. Jeg sår dem samtidig med græskar og agurk, de bliver hurtigt store planter som gerne vil have lys og minimum 10 grader. Bladene ligner agurk i formen men er tykkere og blødt lodne. De klatrer på samme måde som agurker og bliver store frodige planter der går på opdagelse.
          1/4

pms@cupoftea.social
          wrote sidst redigeret af

Jeg leder dem op under taget på drivhuset. Hvis du har en udestue/orangeri som trænger til en skyggende plante om sommeren og du ikke vil forpligte dig med noget flerårigt er kalabas en mulighed. Blomsterne er hvide og meget større end agurk og mere åbne end græskar. De dufter dejligt frisk linned og agurk. Jeg planter gerne et par kalabasser ud så de kan kravle op i et træ, bare for at nyde frodigheden og de smukke blomster. Bladene har en mere anmassende lugt af sæbe, når man rører ved dem. Jeg kan godt lide lugten, men nogen synes den er for meget. Efter blomsten er falmet vokser frugt knuden til en lille kalabas, som ofte falder af når den er en 5-10 centimeter lang. De små kalabas er spiselige men jeg er ikke vild med smagen, det kan være jeg ikke har tilberedt dem ordentligt eller den sort jeg har, “fregnet svanehals kalabas”, ikke er den bedste til konsum.2/4

0

1/4

svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
            svuorela@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@pms kalabas? Som ham møllersønnen i den bestøvlede kat?

0
            • svuorela@helvede.netS svuorela@helvede.net

@pms kalabas? Som ham møllersønnen i den bestøvlede kat?

pms@cupoftea.social
              wrote sidst redigeret af

@svuorela hed han det? Jeg har altid synes der var noget eventyrligt over kalabas så det passer meget godt 🤓

svuorela@helvede.netS 1 Reply Last reply
              0

@svuorela hed han det? Jeg har altid synes der var noget eventyrligt over kalabas så det passer meget godt 🤓

svuorela@helvede.net
                wrote sidst redigeret af

@pms tydeligvis ikke. Jeg huskede galt, men tæt på.

1 Reply Last reply
                0

1/4

fritjof@social.riversouldiers.dkF This user is from outside of this forum
                  fritjof@social.riversouldiers.dk
                  wrote sidst redigeret af

@pms (tilgiv et måske dumt spøgsmål) er det samme sort som man laver Yerba Mate kopper af, eller er der kun een sort?

0
                  • fritjof@social.riversouldiers.dkF fritjof@social.riversouldiers.dk

@pms (tilgiv et måske dumt spøgsmål) er det samme sort som man laver Yerba Mate kopper af, eller er der kun een sort?

pms@cupoftea.social
                    wrote sidst redigeret af

@fritjof der er ingen dumme spørgsmål. Der er mange sorter og jeg har kun dyrket den her. Jeg ved der findes kalabaser som får små frugter på størrelse med julekugler men jeg har ikke fundet frø af dem endnu. Mate kop kalabassen må også få mindre frugter end freckled swan.

fritjof@social.riversouldiers.dkF 1 Reply Last reply
                    0

@fritjof der er ingen dumme spørgsmål. Der er mange sorter og jeg har kun dyrket den her. Jeg ved der findes kalabaser som får små frugter på størrelse med julekugler men jeg har ikke fundet frø af dem endnu. Mate kop kalabassen må også få mindre frugter end freckled swan.

fritjof@social.riversouldiers.dk
                      wrote sidst redigeret af

@pms tak for svar 🙂
                      Nu bliver min mission at finde ud af hvilken type der bruges til kopperne og prøve at gro sådan een!

0
                      • fritjof@social.riversouldiers.dkF fritjof@social.riversouldiers.dk

@pms tak for svar 🙂
                        Nu bliver min mission at finde ud af hvilken type der bruges til kopperne og prøve at gro sådan een!

pms@cupoftea.social
                        wrote sidst redigeret af

@fritjof giv lyd hvis du finder den - jeg vil gerne teste en lille kalabas af i håb om flere frugter og hjemmegroet pynt.

1 Reply Last reply
                        0
                        • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social shared this topic
                          alf149@social.data.coopA alf149@social.data.coop shared this topic
                          simonjust@mstdn.dkS simonjust@mstdn.dk shared this topic
                        Svar
                        • Svar som emne
                        Login for at svare
                        • Ældste til nyeste
                        • Nyeste til ældste
                        • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.