#Havehøst uge 10. I marts befinder vi os traditionelt i en tilstand af pastinok.
-
#Havehøst uge 10. I marts befinder vi os traditionelt i en tilstand af pastinok. Såning af pastinak er lidt kilden. Frøene skal være friske, sidste års pastinakfrø har meget forringet spireevne. Under spiringen har de brug for at blive holdt fugtige, hvis vi har et tørt forår betyder det at jeg skal huske at vande regelmæssigt, og selv hvis jeg husker det kan de små frø nemt komme til at tørre ud på en solskinsarbejdsdag. Hvis frøene spirer er dræbesnegle vilde med pastinakkimplanter. Det er grunden til at jeg ikke benytter tricket med at lægge et bræt oven på sårillen for at holde jorden fugtig under spirringen, brættet giver også nøgensnegle de bedste betingelser til at gnaske bedet helt tomt for små pastinakker. De fleste år må jeg så om minimum 1 gang. Heldigvis er frøene forholdsvis billige, og der er mange pr pose.
Når det endelig lykkedes med såningen, er pastinak noget af det nemmeste at dyrke. De bliver ikke spist af gulerodsfluen og vokser sig nemt kæmpe store i løbet af efteråret. Pastinak er super nemme at opbevare vinteren over. De kan blive i jorden indtil den bliver varmet så meget op at de begynder at gro igen. Når vi når til marts vil jeg gerne have de sidste høstet, mens de har god kvalitet og inden jeg skal så ærter i bedet. Ofte er der flere pastinakker tilbage i bedet nu end vi ville spise på en normal vintermåned, med deraf følgende følelse af pasti-nok, eller måske endda pasti-lige-rigeligt selvom vi forærer væk til venner og familie. Et år satte jeg en balje frem ved vejen med gratis tagselv pastinak men der var ikke afsætning på dem.
-
Når det endelig lykkedes med såningen, er pastinak noget af det nemmeste at dyrke. De bliver ikke spist af gulerodsfluen og vokser sig nemt kæmpe store i løbet af efteråret. Pastinak er super nemme at opbevare vinteren over. De kan blive i jorden indtil den bliver varmet så meget op at de begynder at gro igen. Når vi når til marts vil jeg gerne have de sidste høstet, mens de har god kvalitet og inden jeg skal så ærter i bedet. Ofte er der flere pastinakker tilbage i bedet nu end vi ville spise på en normal vintermåned, med deraf følgende følelse af pasti-nok, eller måske endda pasti-lige-rigeligt selvom vi forærer væk til venner og familie. Et år satte jeg en balje frem ved vejen med gratis tagselv pastinak men der var ikke afsætning på dem.
I år er pastinokken ekstra udtalt, fordi køkkenhaven har været frosset ned og jeg har ikke kunnet komme til pastinakkerne i to måneder. Nu er de høstet, kvaliteten er super god og vi har på tre dage spist pastinak-kartoffelmos med millionbøf, bagt mos med ost, og pastinak røsti (på billedet). På menuen i næste uge står der flødebagte pastinakker og pastinaksuppe. Hvis I har en yndlingsopskrift på pastinak så giv meget gerne lyd. Vi har nok til at kunne eksperimentere med nye opskrifter.
Billedet af sankthansurten har ikke noget med pastinakker at gøre, andet end at de visne blomster også har holdt sig utroligt godt under sneen. I eftermiddagssol står de smukt gyldne i kontrast til en timian bag dem
️. -
@pms du skulle have puttet dem i en sæk og gået fra Snøvsen, så var Eigil kommet forbi og havde taget dem. #ellernoget
-
@pms du skulle have puttet dem i en sæk og gået fra Snøvsen, så var Eigil kommet forbi og havde taget dem. #ellernoget
@FiJe jeg endte med at genplante dem i skovhaven. Svirefluerne havde en fest!
-
@pms
Imponerende.Vi har aldrig haft helt med pastinak.
( måske pga tung lerjord?) -
I år er pastinokken ekstra udtalt, fordi køkkenhaven har været frosset ned og jeg har ikke kunnet komme til pastinakkerne i to måneder. Nu er de høstet, kvaliteten er super god og vi har på tre dage spist pastinak-kartoffelmos med millionbøf, bagt mos med ost, og pastinak røsti (på billedet). På menuen i næste uge står der flødebagte pastinakker og pastinaksuppe. Hvis I har en yndlingsopskrift på pastinak så giv meget gerne lyd. Vi har nok til at kunne eksperimentere med nye opskrifter.
Billedet af sankthansurten har ikke noget med pastinakker at gøre, andet end at de visne blomster også har holdt sig utroligt godt under sneen. I eftermiddagssol står de smukt gyldne i kontrast til en timian bag dem
️.@pms kan man sylte pastinakker? (Samme opskrift som rødbeder og samme anvendelser) - jeg har gjort det med persillerødder med succes
-
@pms kan man sylte pastinakker? (Samme opskrift som rødbeder og samme anvendelser) - jeg har gjort det med persillerødder med succes
-
M malte@radikal.social shared this topic
-
-
@pms
Imponerende.Vi har aldrig haft helt med pastinak.
( måske pga tung lerjord?)@PeterHald de sprænger sig gladeligt vej gennem min lerjord, det er bare bøvlet at få dem op
. 5 år med kompost lagt oven på bedet har hjulpet med det. -
-
-
-
-
-
-
-

)