Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. #Havehøst uge 28. Det er stokrosetid!

#Havehøst uge 28. Det er stokrosetid!

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
havehost
20 Indlæg 5 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • mok0@mastodon.onlineM mok0@mastodon.online

@pms @Koefoed Jeg har det problem at mine stokroser går ud, selvom de har vokset i årevis på samme sted langs muren på mit hus. Men efterhånden holder de op med at skyde og roden bliver tør og dør.

pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
    pms@cupoftea.social
    wrote sidst redigeret af

@Koefoed @mok0 er det de samme individer som har vokset i årevis langs muren? Stokroser ældes og dør til sidst. Hvis betingelserne for at spire og etablere sig er ændret (fx hvis man har fået en tæt tagrende, eller renset den så den ikke løber over) kan det påvirke rekrutteringen af nye individer. Det kan også være at forårstørken er for voldsom for dem nu der hvor de står?

mok0@mastodon.onlineM 1 Reply Last reply
    0
    • pms@cupoftea.socialP pms@cupoftea.social

#Havehøst uge 28. Det er stokrosetid! Stokroserne tager over fra opiumsvalmuerne, og lige som med valmuerne har jeg dårlig erfaring med at så købte frø i potter. Det der virker for mig er at høste modne frø i haven (en andens have hvis du ikke har dem selv) og kaste dem over skulderen ind i et bed jeg gerne vil have dem i. Ulempen er selvfølgelig at jeg ikke ved hvilken farve de har før de blomstre om 2-3 år. Men jeg har aldrig set en stokrose som var dissideret grim og min have er ikke mere farvekoordineret end jeg er villig til at gamble med harmonien i haven.

ciarani@mastodon.greenC This user is from outside of this forum
      ciarani@mastodon.green
      wrote sidst redigeret af

@pms Så smukt

pms@cupoftea.socialP 1 Reply Last reply
      0
      • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu shared this topic
      • ciarani@mastodon.greenC ciarani@mastodon.green

@pms Så smukt

pms@cupoftea.social
        wrote sidst redigeret af

@CiaraNi ja! Jeg bliver helt glad i låget når jeg kommer rundt i svinget og kan se dem stå der og byde velkommen hjem ❤️.

ciarani@mastodon.greenC 1 Reply Last reply
        0

@CiaraNi ja! Jeg bliver helt glad i låget når jeg kommer rundt i svinget og kan se dem stå der og byde velkommen hjem ❤️.

ciarani@mastodon.green
          wrote sidst redigeret af

@pms Jeg har længe tænkt, at jeg må se om ikke stokroser kunne leve som altan-plante. Jeg er vildt med dem, både i folks haver og rundt omkring i byen. De trives i beton-sprækker på gaderne, derfor tænker jeg, at de burde kunne klar lidt også på en altan. Dine er i hvert fald fantastiske at se på - så farverige!

0

@pms Jeg har længe tænkt, at jeg må se om ikke stokroser kunne leve som altan-plante. Jeg er vildt med dem, både i folks haver og rundt omkring i byen. De trives i beton-sprækker på gaderne, derfor tænker jeg, at de burde kunne klar lidt også på en altan. Dine er i hvert fald fantastiske at se på - så farverige!

pms@cupoftea.social
            wrote sidst redigeret af

@CiaraNi jeg tror de får brug for en stor potte. De har et imponerende rodnet, som gør at de netop kan vokse steder, hvor man tror det er umuligt. Jeg har en som har etableret sig i en potte som egentlig ikke var beregnet til den. Potten står helt op mod nordmuren af vores hus og altså i noget mere skygge end stokroser normalt vil ønske sig. Den er lidt langsommere i optrækket, men ikke svagelig. Det tager et år eller to før stokroserne blomstrer, og det kan godt være lidt længe at have en stor potte til at stå på altanen. Jeg ville bruge en stor krukke jeg normalt har sommerblomster i, så frø under sommerblomsterne i flere omgange så der er mange chancer for spiring (efterhånden som stokrosefrøene i mit nabolag modnes), plante nye sommerblomster året efter uden at skifte jorden ud (så skal man være lidt mere obs på at få dem gødet), næste forår får stokroserne lov til at have potten for sig selv.

0

@CiaraNi jeg tror de får brug for en stor potte. De har et imponerende rodnet, som gør at de netop kan vokse steder, hvor man tror det er umuligt. Jeg har en som har etableret sig i en potte som egentlig ikke var beregnet til den. Potten står helt op mod nordmuren af vores hus og altså i noget mere skygge end stokroser normalt vil ønske sig. Den er lidt langsommere i optrækket, men ikke svagelig. Det tager et år eller to før stokroserne blomstrer, og det kan godt være lidt længe at have en stor potte til at stå på altanen. Jeg ville bruge en stor krukke jeg normalt har sommerblomster i, så frø under sommerblomsterne i flere omgange så der er mange chancer for spiring (efterhånden som stokrosefrøene i mit nabolag modnes), plante nye sommerblomster året efter uden at skifte jorden ud (så skal man være lidt mere obs på at få dem gødet), næste forår får stokroserne lov til at have potten for sig selv.

ciarani@mastodon.green
              wrote sidst redigeret af

@pms Tusind tak! Det er ægte nyttig vejledning. Og fint at have en forventningsramme også. Jeg har hidtil ikke tænkt tanken længere end, at jeg godt kunne tænkte mig at se stokroser på altanen. Tak fordi du ville dele din viden 🌻 (sunflowers are all well and good, but I think it's time we got a hollyhock emoji)

0

@pms Tusind tak! Det er ægte nyttig vejledning. Og fint at have en forventningsramme også. Jeg har hidtil ikke tænkt tanken længere end, at jeg godt kunne tænkte mig at se stokroser på altanen. Tak fordi du ville dele din viden 🌻 (sunflowers are all well and good, but I think it's time we got a hollyhock emoji)

pms@cupoftea.social
                wrote sidst redigeret af

@CiaraNi selvtak! At lægge haveplaner er min yndlingsbeskæftigelse. Måske der er plads til nogle få Darwin tulipaner i potten? De kommer igen og har en Emoji 🌷.

0

@CiaraNi selvtak! At lægge haveplaner er min yndlingsbeskæftigelse. Måske der er plads til nogle få Darwin tulipaner i potten? De kommer igen og har en Emoji 🌷.

ciarani@mastodon.green
                  wrote sidst redigeret af

@pms 🌷🙂

1 Reply Last reply
                  0

@Koefoed @mok0 er det de samme individer som har vokset i årevis langs muren? Stokroser ældes og dør til sidst. Hvis betingelserne for at spire og etablere sig er ændret (fx hvis man har fået en tæt tagrende, eller renset den så den ikke løber over) kan det påvirke rekrutteringen af nye individer. Det kan også være at forårstørken er for voldsom for dem nu der hvor de står?

mok0@mastodon.onlineM This user is from outside of this forum
                    mok0@mastodon.onlineM This user is from outside of this forum
                    mok0@mastodon.online
                    wrote sidst redigeret af

@pms @Koefoed Ja det er de samme individer som har stået det samme sted og kommet igen år efter år. Jeg er ikke bevidst om at noget har ændret sig andet end der måske er mere græs og ukrudt omkring dem, og så selvfølgelig forårstørken som har været et tilbagevendende fænomen de seneste 4-5 år. Tror du jeg skal forspire nogle planter og sætte dem næste forår?

0
                    • mok0@mastodon.onlineM mok0@mastodon.online

@pms @Koefoed Ja det er de samme individer som har stået det samme sted og kommet igen år efter år. Jeg er ikke bevidst om at noget har ændret sig andet end der måske er mere græs og ukrudt omkring dem, og så selvfølgelig forårstørken som har været et tilbagevendende fænomen de seneste 4-5 år. Tror du jeg skal forspire nogle planter og sætte dem næste forår?

pms@cupoftea.social
                      wrote sidst redigeret af

@mok0 @Koefoed jep, stokroser lever ikke for evigt og hvis de står tæt er det svært for nye at etablere sig samme sted. Jeg ville spire nogle i potter, men også smide frø på stedet. Hvis du stadigvæk har en del stokroser kørende har du en masse frø. Der vil være mange frø du aldrig ser skyggen af liv fra, men dem der spirer på stedet er dem der er landet i det bedste mikroklima.

1 Reply Last reply
                      0

Flere stokroser.

pms@cupoftea.social
                        wrote sidst redigeret af

Højsommer ❤️. Insekter er vilde med filtet kongelys og den er super smuk sammen med stokroser. De høje duftende røde roser som vi købte med huset og jeg ikke aner hvad hedder er på den sidste uge af første omgang blomster. I år plukker jeg dem før de bliver triste, for at fremskynde den anden blomstring. Nu står kurven i skygge indendørs og tørrer - hvis det går godt kan roserne bruges som konfetti. I mellemtiden dufter de fantastisk. Måske burde jeg fryse nogle af bladene ned i isterninger? Det er vigtigt at plukke den første artiskok fra en stilk tidligt ellers sætter planten al sin lid til den ene blomst og vi går glip af mange gode måltider. Årets første solsikke på min matrikel har helt selv besluttet sig for at stå foran kvashegnet. Nu ærger det mig lidt at jeg ikke såede en bunke der (det kunne jeg så ikke for til såtiden lå der to kæmpe læs hestemøg syd for den enlige solsikke )

koefoed@helvede.netK pms@cupoftea.socialP 2 Replies Last reply
                        1
                        0
                        • mthaastrup@helvede.netM mthaastrup@helvede.net shared this topic

Højsommer ❤️. Insekter er vilde med filtet kongelys og den er super smuk sammen med stokroser. De høje duftende røde roser som vi købte med huset og jeg ikke aner hvad hedder er på den sidste uge af første omgang blomster. I år plukker jeg dem før de bliver triste, for at fremskynde den anden blomstring. Nu står kurven i skygge indendørs og tørrer - hvis det går godt kan roserne bruges som konfetti. I mellemtiden dufter de fantastisk. Måske burde jeg fryse nogle af bladene ned i isterninger? Det er vigtigt at plukke den første artiskok fra en stilk tidligt ellers sætter planten al sin lid til den ene blomst og vi går glip af mange gode måltider. Årets første solsikke på min matrikel har helt selv besluttet sig for at stå foran kvashegnet. Nu ærger det mig lidt at jeg ikke såede en bunke der (det kunne jeg så ikke for til såtiden lå der to kæmpe læs hestemøg syd for den enlige solsikke )

koefoed@helvede.netK This user is from outside of this forum
                          koefoed@helvede.netK This user is from outside of this forum
                          koefoed@helvede.net
                          wrote sidst redigeret af

@pms åh altså din have 🧡

0
                          • koefoed@helvede.netK koefoed@helvede.net

@pms åh altså din have 🧡

pms@cupoftea.social
                            wrote sidst redigeret af

@Koefoed jeg var egentlig gået ind men fik et glimt af lyset udenfor gennem havedøren ❤️

1 Reply Last reply
                            0

pms@cupoftea.social
                              wrote sidst redigeret af

Filtetkongelys er toårig, dvs er en lav roset år et og et blomsterfyrtårn år to og så dør den. Hvis man kan lide dem (og det kan man når man har set det liv der er i den) tager man den visne blomsterstand når frøene er modne og ryster dem hen over bedene. Sidste efterår gjorde jeg det meget grundigt over det bed hvor jeg i år har græskar. Det var meningen at de små rosetter skulle hygge sig under græskarbladene. De spirede i hundredevis i foråret og nu har de kollektivt besluttet sig for ikke at udskyde til næste år hvad de kan opnå i år. Det bliver spændende om enten græskar eller kongelys vinder kampen eller om de kan dele sol og vand lige? Hvis det går godt kommer der til at stå knaldgule blomster spir op af et grønt hav af græskarblade.

rasmus91@fosstodon.orgR 1 Reply Last reply
                              1
                              0

Filtetkongelys er toårig, dvs er en lav roset år et og et blomsterfyrtårn år to og så dør den. Hvis man kan lide dem (og det kan man når man har set det liv der er i den) tager man den visne blomsterstand når frøene er modne og ryster dem hen over bedene. Sidste efterår gjorde jeg det meget grundigt over det bed hvor jeg i år har græskar. Det var meningen at de små rosetter skulle hygge sig under græskarbladene. De spirede i hundredevis i foråret og nu har de kollektivt besluttet sig for ikke at udskyde til næste år hvad de kan opnå i år. Det bliver spændende om enten græskar eller kongelys vinder kampen eller om de kan dele sol og vand lige? Hvis det går godt kommer der til at stå knaldgule blomster spir op af et grønt hav af græskarblade.

rasmus91@fosstodon.orgR This user is from outside of this forum
                                rasmus91@fosstodon.orgR This user is from outside of this forum
                                rasmus91@fosstodon.org
                                wrote sidst redigeret af

@pms jeg ville faktisk rigtig gerne have det i min have, ikke så meget pga hvordan de ser ud, men pga. Deres praktiske anvendelse: Bladende indeholder et middel som er slimløsende og beroligende for lungerne, og kan derfor, hvis indåndet dæmpe effekten af astma under et anfald.

Jeg kunne aldrig finde på at erstatte min ventoline med det, men skulle man nogensinde lande i en situation hvor man ikke bare kan få fat i medicin længere ville det nok være bedre end ingenting

1 Reply Last reply
                                0
                                • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social shared this topic
                                Svar
                                • Svar som emne
                                Login for at svare
                                • Ældste til nyeste
                                • Nyeste til ældste
                                • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.