...
-
...
Men vi prøver

"Færdselsstyrelsens plan om at blive uafhængig af Microsoft sker i samarbejde med Statens IT, som er statens interne IT-driftsafdeling. "
Det er lidt sjovt at et open source styresystem kræver undskyldinger i stil med
"- Hvis det nu for eksempel handlede om indkøb af biler, så er der ikke nogen grund til, at alle i staten kører rundt i en stor Mercedes. Forholdsvis mange af os kan godt nøjes med en folkevogn. Det er hensigten, at vi på den måde kan spare en masse penge. "
Men STÆRKT, færdselstyrelse! Og keep'm coming

https://www.dr.dk/nyheder/indland/styrelse-vil-vaere-uafhaengig-af-microsoft
-
...
Men vi prøver

"Færdselsstyrelsens plan om at blive uafhængig af Microsoft sker i samarbejde med Statens IT, som er statens interne IT-driftsafdeling. "
"- Hvis det nu for eksempel handlede om indkøb af biler, så er der ikke nogen grund til, at alle i staten kører rundt i en stor Mercedes. Forholdsvis mange af os kan godt nøjes med en folkevogn. Det er hensigten, at vi på den måde kan spare en masse penge. "

@anderslund alle små skridt i den retning opfatter jeg i den grad som noget meget positivt, forhåbentlig kommer der snart noget vidensdeling og erfaring som så kan bruges i andre hjørner og afkroge, jeg tager lige "ja-hatten" forsigtigt på

-
@anderslund alle små skridt i den retning opfatter jeg i den grad som noget meget positivt, forhåbentlig kommer der snart noget vidensdeling og erfaring som så kan bruges i andre hjørner og afkroge, jeg tager lige "ja-hatten" forsigtigt på

@anport Jep, alt modtages med tak! Og mon ikke danske myndigheder, som er så vandt til at arbejde med MS % co skal gennem noget ekstra for at kunne frigøre sig?

-
@anport Jep, alt modtages med tak! Og mon ikke danske myndigheder, som er så vandt til at arbejde med MS % co skal gennem noget ekstra for at kunne frigøre sig?

@anderslund jo ho, der er nok nogle som skal på et lille kursus i det nye år

-
@anderslund jo ho, der er nok nogle som skal på et lille kursus i det nye år

@anport Jep. Men jeg husker stadig på herren der forklarede om meget store migrationer til Linux, som sagde at supportforbruget faldt markant efter overgangen

-
...
Men vi prøver

@anderslund ..det er nok fordi opensource kræver så meget mere ..intellekt at forstå.. (ironi)
Specielt linux hvor der i virkeligheden ikke er den store forskel for en almindelig bruger, altså dem der aldrig har lyst til at ændre neget specielt.
De fleste windowsbrugere bruger jo windows som det er .. og de vil sagtens kunne finde ud af det samme på Linux (Kde desktop)..
Dem der i virkeligheden har det svært ved at skifte er dem der "piller ved alt" for så er der nok størrer forskel og "besvær" -
@anderslund ..det er nok fordi opensource kræver så meget mere ..intellekt at forstå.. (ironi)
Specielt linux hvor der i virkeligheden ikke er den store forskel for en almindelig bruger, altså dem der aldrig har lyst til at ændre neget specielt.
De fleste windowsbrugere bruger jo windows som det er .. og de vil sagtens kunne finde ud af det samme på Linux (Kde desktop)..
Dem der i virkeligheden har det svært ved at skifte er dem der "piller ved alt" for så er der nok størrer forskel og "besvær"@smarken Det er bestemt ikke svært at bruge linux, hvis man klarer sig med webbrowser, office, mail og pdf, hvilket mange jo gør. Det bliver lidt mere krævende hvis man arbejder med medier, men for de fleste vil den store hurdle være at sige farvel til fx videoredigerinder, fotoredigeringer mv. Altså ens lightroom kataloger og lignende. Der kræver det lidt mere. Men der ER gode programmer til de ting på linux også, og lur mig om ikke adobe kommer til Linux hvis mange nok beder om det. Osv...
-
K kramse@helvede.net shared this topic
-
...
Men vi prøver

Og Windows 11 er en Tesla cybertruck?
Grim og ubrugeligEnig, der ER ingen grund til at betale dyre licenser til arbejde der kræver mindre
-
@smarken Det er bestemt ikke svært at bruge linux, hvis man klarer sig med webbrowser, office, mail og pdf, hvilket mange jo gør. Det bliver lidt mere krævende hvis man arbejder med medier, men for de fleste vil den store hurdle være at sige farvel til fx videoredigerinder, fotoredigeringer mv. Altså ens lightroom kataloger og lignende. Der kræver det lidt mere. Men der ER gode programmer til de ting på linux også, og lur mig om ikke adobe kommer til Linux hvis mange nok beder om det. Osv...
@anderslund
Mon ikke mange (der laver simple manipuleringer) råber "jeg kan ikke uden photoshop" (eller andet betalt værktøj) nok i virkeligheden godt kunne HVIS de brugte lige så meget tid på at sætte sig ind i værktøjet som de har brugt på adobes .. opensource programmer kan nok ikke altid det samme 1:1 men ofte så er det arbejdsmetoderne der er der hvor skoen trykker .. lige som med office.. -de fleste bruger 10% af hvad office kan, men det er de 90% der sælger "at du ikke kan leve uden MS" -
@anderslund
Mon ikke mange (der laver simple manipuleringer) råber "jeg kan ikke uden photoshop" (eller andet betalt værktøj) nok i virkeligheden godt kunne HVIS de brugte lige så meget tid på at sætte sig ind i værktøjet som de har brugt på adobes .. opensource programmer kan nok ikke altid det samme 1:1 men ofte så er det arbejdsmetoderne der er der hvor skoen trykker .. lige som med office.. -de fleste bruger 10% af hvad office kan, men det er de 90% der sælger "at du ikke kan leve uden MS"@smarken Der er jo en kæmpe forskel i udviklerkræfter mellem adobe og FOSS alternativerne, fx kdenlive, inkscape, darktable. Og det gør en forskel. Man kan opnå gode resultater med FOSS alternativene, men det er lidt besværligere.
Der er brug for flere penge/kræfter til udviklingen af FOSS software - lad os håbe at alle de store offentlige systemer der flytter til FOSS løsninger vil bidrage!