Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Kære med-adhd'ere, hvordan får I dyrket motion?

Kære med-adhd'ere, hvordan får I dyrket motion?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
75 Indlæg 22 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • trine_dk@helvede.netT trine_dk@helvede.net

@infonauten
    Helt ærligt, jeg KAN ikke finde ud af sådan noget “motion”.

Der hvor det virker for mig, er, hvis det er en integreret del af det, jeg alligevel gør hver dag.
    Det har tidligere været sådan noget “cykle på arbejde hver dag”, men nu arbejder jeg ikke længere.

Hvis Motion=Bevægelse, kan det jo tage mange former. Jeg har den type ADHD, hvor jeg hele tiden er i gang, så jeg er faktisk på fødderne det meste af dagen.

trine_dk@helvede.netT This user is from outside of this forum
    trine_dk@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

Jeg har besluttet, at jeg får “motion” ved at gå i haven, sætte en hylde op, gå tur med hunden, gøre rent, bevæge mig rundt i huset og lave forskellige gøremål… osv.

Der er både løft, og buk mod jorden og hvad ved jeg.

Men sådan noget bevidst, målrettet fokus på f.eks. kondi, eller særlige muskelgrupper, det har jeg ikke findet en opskrift til, som dur.

1 Reply Last reply
    0
    • svedigtype@helvede.netS svedigtype@helvede.net

@infonauten Jeg har ofte tanker om at få hund igen, og meningsfulde gåture er en af pro'sene 😂

@mosgaard

uldkaktus@mstdn.dkU This user is from outside of this forum
      uldkaktus@mstdn.dkU This user is from outside of this forum
      uldkaktus@mstdn.dk
      wrote sidst redigeret af

@svedigtype Hvis du har brug til meningsfulde gåture, kan jeg anbefale Streetcomplete appen. Det er en app til at forbedre Openstreetmap-kort. Det viser en kort af området med små opgaver. For eksempel spørger appen efter åbningstider af butikkerne eller om en ampel har ledelinje og akustiske signale for blinde. Når man besvarer spørgsmålene i appen, opdaterer det Openstreetmap.

https://streetcomplete.app/

@infonauten

svedigtype@helvede.netS 1 Reply Last reply
      0
      • infonauten@helvede.netI infonauten@helvede.net

@Nadia yeah, det er en god generel strategi. Jeg er bare meget følsom overfor hvis andre forsøger at motivere mig, så går jeg helt i baglås. Så det er noget med at finde de helt rigtige at gøre det med.

trine_dk@helvede.net
        wrote sidst redigeret af

@infonauten @Nadia PDA - Pathological Demand Avoidance. Klassisk ADHD-problematik.

1 Reply Last reply
        0
        • uldkaktus@mstdn.dkU uldkaktus@mstdn.dk

@svedigtype Hvis du har brug til meningsfulde gåture, kan jeg anbefale Streetcomplete appen. Det er en app til at forbedre Openstreetmap-kort. Det viser en kort af området med små opgaver. For eksempel spørger appen efter åbningstider af butikkerne eller om en ampel har ledelinje og akustiske signale for blinde. Når man besvarer spørgsmålene i appen, opdaterer det Openstreetmap.

https://streetcomplete.app/

@infonauten

svedigtype@helvede.netS This user is from outside of this forum
          svedigtype@helvede.netS This user is from outside of this forum
          svedigtype@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@uldkaktus Okay, det er meningsfuldt, ja! Tak for den anbefaling!

@infonauten

1 Reply Last reply
          0

@ondekvinde tak Lisa, der er meget godt at hente i din svar-tråd. 🙂

ondekvinde@helvede.netO This user is from outside of this forum
            ondekvinde@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@infonauten Værsgo’

Jeg glemte at tilføje:

Husk at starte med noget nemt og sjovt

Husk at du skal ha masser af ros, hver gang

Husk at motion ikke er god motion uden hviledage

Husk at, hvad du kan li, hvad du synes er sjovt, hvad du kan - det ændrer sig fra dag til dag.
            Det der med at måle og tracke, virker måske ikke for dig

1 Reply Last reply
            0

@sinebastian yeah, min længste motionsstreak var dengang min midterste havde det svært og det var vigtigt at komme til træning. Jeg kan godt, når det er for andres skyld, ikke for min egen 🤷‍♂️

aj42@helvede.netA This user is from outside of this forum
              aj42@helvede.netA This user is from outside of this forum
              aj42@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@infonauten så måske er vejen frem (Sorry for mit shitty metafor 🫣) at finde en du kan "hjælpe i gang" & holde i gang? Kh. Adam-uden-en-diagnose og Sorry for at blande mig 🫣😬 @sinebastian

1 Reply Last reply
              0
              • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu

@infonauten @mosgaard Jeg har ikke ADHD så jeg ved ikke om dette vil virke. Men jeg har øvet mig i at være meget nærværende i de ting, jeg ikke elsker at lave, såsom opvask eller visse motionsformer. Inspireret af denne bog af Jon Kabatt-Zin, Lige meget hvor du går hen, er du der: https://www.saxo.com/dk/lige-meget-hvor-du-gaar-hen-er-du-der_jon-kabat-zinn_haeftet_9788721013325

Jeg øver mig også i at vælge "mellemveje". Hvis jeg normalt laver 21 gentagelser, men er træt i dag, så laver jeg fem i stedet for ingen at lave. Nogle gange glemmer jeg så, at jeg er træt!

ondekvinde@helvede.net
                wrote sidst redigeret af

@bettina Det minder mig om at jeg faktisk i mange år lavede Mindful Yoga (ikke meditation) i selskab med et par CD’er af Jon Kabat-Zinn.

3 kvarters rolig yoga med hans venlige og rolige instrukser var virkeligt godt for mit velbefindende. Jeg fik strukket og vredet og straks mig, øvede balance, blev stærkere og ikke mindst roligere. Det var behageligt nok til at jeg blev ved mange år (indtil vi flyttede til et sted med kolde stengulve …)
                @infonauten @mosgaard

bettina@mastodon.nuB 1 Reply Last reply
                1
                0
                • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu shared this topic

@michammel jeg er virkeligt dårlig til at snyde mig selv (med vilje!), alternativt er jeg virkeligt god til ikke at blive snydt af mig selv. Jeg gør også noget ud af at tage gåben / cykel, og det går virkeligt godt. Det er bare ikke så tit jeg har ærinder udenfor 🙂

michammel@mastodon.socialM This user is from outside of this forum
                  michammel@mastodon.socialM This user is from outside of this forum
                  michammel@mastodon.social
                  wrote sidst redigeret af

@infonauten så må du gøre mete ud af at støtte de lokale erhvervsdrivende fremfor at købe på nettet

1 Reply Last reply
                  0
                  • ondekvinde@helvede.netO ondekvinde@helvede.net

@bettina Det minder mig om at jeg faktisk i mange år lavede Mindful Yoga (ikke meditation) i selskab med et par CD’er af Jon Kabat-Zinn.

3 kvarters rolig yoga med hans venlige og rolige instrukser var virkeligt godt for mit velbefindende. Jeg fik strukket og vredet og straks mig, øvede balance, blev stærkere og ikke mindst roligere. Det var behageligt nok til at jeg blev ved mange år (indtil vi flyttede til et sted med kolde stengulve …)
                    @infonauten @mosgaard

bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
                    bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
                    bettina@mastodon.nu
                    wrote sidst redigeret af

@ondekvinde @infonauten @mosgaard jeg ville nok købe et tæppe på 2*1 m, så jeg kunne fortsætte min yoga (har jeg faktisk selv på trods af at jeg har trægulve).

1 Reply Last reply
                    0

Jeg siger ikke at neurotypiske ikke bør svare på det her, men det vil nok være en fordel hvis man i det mindste ved noget om ADHD. Ja, jeg har prøvet eller i det mindste tænkt over dit forslag, jeg er ikke dum, jeg har en opmærksomhedsforstyrrelse, så "det gælder om at lave nogle rutiner og så holde dem" eller hvad du ellers kan fyre af er ikke det skinnende guldkorn du tænker det er.

infonauten@helvede.netI This user is from outside of this forum
                      infonauten@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af

På sand ADHD-vis blev jeg overvældet af de mange svar og kan ikke rigtigt overskue at svare alle, men tak for input! Det hele er læst.

mosgaard@uddannelse.socialM folfdk@helvede.netF 3 Replies Last reply
                      0

På sand ADHD-vis blev jeg overvældet af de mange svar og kan ikke rigtigt overskue at svare alle, men tak for input! Det hele er læst.

mosgaard@uddannelse.socialM This user is from outside of this forum
                        mosgaard@uddannelse.social
                        wrote sidst redigeret af

@infonauten dem er jo også en slags motion at tjekke sine notifikationer på Mastodon 😄

anport@mastodon.socialA 1 Reply Last reply
                        0
                        • mosgaard@uddannelse.socialM mosgaard@uddannelse.social

@infonauten dem er jo også en slags motion at tjekke sine notifikationer på Mastodon 😄

anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
                          anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
                          anport@mastodon.social
                          wrote sidst redigeret af

@mosgaard @infonauten og det virker faktisk, jeg har eksempelvis smidt 10 gram siden i går 🙂

mosgaard@uddannelse.socialM 1 Reply Last reply
                          0
                          • anport@mastodon.socialA anport@mastodon.social

@mosgaard @infonauten og det virker faktisk, jeg har eksempelvis smidt 10 gram siden i går 🙂

mosgaard@uddannelse.social
                            wrote sidst redigeret af

@anport @infonauten jeg har også fået ondt i numsen, ligesom når man cykler meget.

Samme effekt. Totalt.

1 Reply Last reply
                            0

@fanden du smider om dig med t-shit-citater.

(nedtælling til en eller anden kommer og fortæller om "Runners high". Til vedkommende vil jeg sige, manner, du har noget kedeligt sex)

fanden@helvede.netF This user is from outside of this forum
                              fanden@helvede.net
                              wrote sidst redigeret af

@infonauten "T-shit"? Siger du at jeg har brugt eftermiddagen på at skyskide, mens jeg svedte og bandede over et stereomøbel?

infonauten@helvede.netI 1 Reply Last reply
                              0
                              • fanden@helvede.netF fanden@helvede.net

@infonauten "T-shit"? Siger du at jeg har brugt eftermiddagen på at skyskide, mens jeg svedte og bandede over et stereomøbel?

infonauten@helvede.net
                                wrote sidst redigeret af

@fanden business as usual...

fanden@helvede.netF 1 Reply Last reply
                                0

@fanden business as usual...

fanden@helvede.net
                                  wrote sidst redigeret af

@infonauten Sandt.

1 Reply Last reply
                                  0

Kære med-adhd'ere, hvordan får I dyrket motion? Jeg kan simpelthen ikke motivere mig selv, ligemeget hvad jeg gør. Der er sgu altid noget, der er langt mere spændende.

pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
                                    pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
                                    pmakholm@social.data.coop
                                    wrote sidst redigeret af

@infonauten Hvordan man kommer afsted ved jeg ikke, men den træningsform der passer for mig, lige nu, er Loops cirkeltræning.

16 maskiner/øvelser og en klokken der ringer hvert 45 sekund, hvorefter man skifter til maskinen til højre. To gange rundt (24 minutter) og så har man trænet de store muskelgrupper.

- Jeg når ikke at kede mig ved hver øvelse
                                    - Jeg skal ikke vælge
                                    - Jeg skal ikke stå i kø til maskinerne
                                    - Ikke noget hold, man skal melde sig til.

For mig er det overskuelig træning.

0

Kære med-adhd'ere, hvordan får I dyrket motion? Jeg kan simpelthen ikke motivere mig selv, ligemeget hvad jeg gør. Der er sgu altid noget, der er langt mere spændende.

ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                                      ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                                      ibenchristiane@helvede.net
                                      wrote sidst redigeret af

@infonauten i perioder kan jeg få mig selv i gang ved at tænke aktivt på, hvordan jeg har det bagefter og især hvordan det hjælper mig en hel dag, fordi det der med stoffer i hjernen fra motion. Men altså. Jeg har ikke rigtig lavet noget i år, så det er ikke fail safe.
                                      Ellers kan jeg forpligte mig i gang; har meldt mig til royal run med min søster, så før eller siden skal jeg. Så må tvang virke.
                                      Undskyld, hvis jeg ikke rigtig hjælper 🤷🏼‍♀️

0
                                      • pmakholm@social.data.coopP pmakholm@social.data.coop

@infonauten Hvordan man kommer afsted ved jeg ikke, men den træningsform der passer for mig, lige nu, er Loops cirkeltræning.

16 maskiner/øvelser og en klokken der ringer hvert 45 sekund, hvorefter man skifter til maskinen til højre. To gange rundt (24 minutter) og så har man trænet de store muskelgrupper.

- Jeg når ikke at kede mig ved hver øvelse
                                        - Jeg skal ikke vælge
                                        - Jeg skal ikke stå i kø til maskinerne
                                        - Ikke noget hold, man skal melde sig til.

For mig er det overskuelig træning.

infonauten@helvede.net
                                        wrote sidst redigeret af

@pmakholm ud af døren er netop en af mine større hurdles 🙂

notsoloud@expressional.socialN 1 Reply Last reply
                                        0
                                        • ibenchristiane@helvede.netI ibenchristiane@helvede.net

@infonauten i perioder kan jeg få mig selv i gang ved at tænke aktivt på, hvordan jeg har det bagefter og især hvordan det hjælper mig en hel dag, fordi det der med stoffer i hjernen fra motion. Men altså. Jeg har ikke rigtig lavet noget i år, så det er ikke fail safe.
                                          Ellers kan jeg forpligte mig i gang; har meldt mig til royal run med min søster, så før eller siden skal jeg. Så må tvang virke.
                                          Undskyld, hvis jeg ikke rigtig hjælper 🤷🏼‍♀️

infonauten@helvede.net
                                          wrote sidst redigeret af

@IbenChristiane det er også en hjælp at se et spejl (selv om du er sejere end mig) og ikke føle sig alene 🙂

ibenchristiane@helvede.netI 1 Reply Last reply
                                          0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.