Er orddelingsmaskinen gået på sommerferie hos DR?
-
@tofticles og hvad er en kade?
Men åh, automatisk orddeling er en af de store ting, som man slås med, også i mit fag. Jeg har modtaget korrekturer fra velmenende redaktører / forfatter, som har påpeget uhensigtsmæssige orddelinger i e-bøger, og jeg har måttet påpege at det sker automatisk, baseret på din indstillede skriftstørrelse og størrelse og opløsning af din skærm. Og nogle gange ser det bare røv ud.
Men hvorfor er det så svært? Der er jo åbenlyst forkerte steder at lave orddeling, så hvorfor bliver ordene delt der alligevel?!?
-
Men hvorfor er det så svært? Der er jo åbenlyst forkerte steder at lave orddeling, så hvorfor bliver ordene delt der alligevel?!?
@folfdk @tofticles orddelingsregler er relativt komplekse at oversætte til noget, som en simpel maskine kan gøre automatisk. OG dansk er ikke en prioritet hos dem, der udvikler den slags funktioner.
-
Er orddelingsmaskinen gået på sommerferie hos DR?
Eller mener de virkelig at de direktører har fundet en spektakulær del af vin? 🤪
-
M mthaastrup@helvede.net shared this topic
-
Men hvorfor er det så svært? Der er jo åbenlyst forkerte steder at lave orddeling, så hvorfor bliver ordene delt der alligevel?!?
@folfdk @infonauten @tofticles de har nok opgrad-eret fra den regelbase-rede (gratis og åben kildekode) orddeling-salg-oritme til en langt mere kraftfuld ai-version som nok også er væsentlig dyrere og derfor af meget høj kvalitet.
-
@folfdk @infonauten @tofticles de har nok opgrad-eret fra den regelbase-rede (gratis og åben kildekode) orddeling-salg-oritme til en langt mere kraftfuld ai-version som nok også er væsentlig dyrere og derfor af meget høj kvalitet.
@jeppe @folfdk @tofticles denne orddeling foregå i browseren, og der er ikke nogen, der har noget ordentligt til dansk. Lige her giver det ikke mening at pege på AI.
-
@folfdk @tofticles orddelingsregler er relativt komplekse at oversætte til noget, som en simpel maskine kan gøre automatisk. OG dansk er ikke en prioritet hos dem, der udvikler den slags funktioner.
@infonauten @folfdk @tofticles Journalisterne må lære at putte ­ ind i alt deres tekst, og så kan DR bruge * { hyphens: manual; } i CSS'en.
-
@infonauten @folfdk @tofticles Journalisterne må lære at putte ­ ind i alt deres tekst, og så kan DR bruge * { hyphens: manual; } i CSS'en.
@nerdd @folfdk @tofticles yeah, held og lykke med at få dem til at bruge det eller unicode-varianten U+00AD. Men ja, hvis man vil være _sikker_, er det den eneste måde.
-
@folfdk @infonauten @tofticles de har nok opgrad-eret fra den regelbase-rede (gratis og åben kildekode) orddeling-salg-oritme til en langt mere kraftfuld ai-version som nok også er væsentlig dyrere og derfor af meget høj kvalitet.
@jeppe
🫣 Altså så jeg synes de regel baserede gjorde det bedre. Selv mit første bekendtskab med Wordstar på en CPM maskine med 64k ram i 80'erne klarede det bedre. Ok, med en lille smule manuel hjælp.
@folfdk @infonauten @tofticles -
@nerdd @folfdk @tofticles yeah, held og lykke med at få dem til at bruge det eller unicode-varianten U+00AD. Men ja, hvis man vil være _sikker_, er det den eneste måde.
@infonauten @folfdk @tofticles Med tanke på graden af korrekturlæsning hos DR pt. har det nok lidt lange udsigter

Alternativt kunne vi skifte til arabisk med tanke på den lange lange artikel forleden om, hvordan arabisk typografi fungerer.
-
@infonauten @folfdk @tofticles Med tanke på graden af korrekturlæsning hos DR pt. har det nok lidt lange udsigter

Alternativt kunne vi skifte til arabisk med tanke på den lange lange artikel forleden om, hvordan arabisk typografi fungerer.
@nerdd @folfdk @tofticles plus at det ville virkeligt være sjovt at se alt til højre for Enhedslisten tabe deres shit over arabisk og knæfald for islam.
-
@nerdd @folfdk @tofticles plus at det ville virkeligt være sjovt at se alt til højre for Enhedslisten tabe deres shit over arabisk og knæfald for islam.
@infonauten @folfdk @tofticles 100%
Hvis jeg var sådan en, der kunne lide at tale i telefon, havde jeg straks ringet til Bjarne Corydon (ikke at jeg overhovedet tror, jeg kunne overbevise ham, men hvis jeg kunne få ham til at selvantænde, ville det være ret lol).
-
@infonauten @folfdk @tofticles 100%
Hvis jeg var sådan en, der kunne lide at tale i telefon, havde jeg straks ringet til Bjarne Corydon (ikke at jeg overhovedet tror, jeg kunne overbevise ham, men hvis jeg kunne få ham til at selvantænde, ville det være ret lol).
Bare vent LX sekunder og så går højrefløjen amok over at vi ikke bruger romertal!
Det er jeg helt C på!
