Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. En god nyhed: Unified Attestation - et Google Play Integrity API er under udvikling, iniativ fra @volla og med deltagelse af blandt andet @murena!

En god nyhed: Unified Attestation - et Google Play Integrity API er under udvikling, iniativ fra @volla og med deltagelse af blandt andet @murena!

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
engodtingopensourcealternative
23 Indlæg 9 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • anderslund@expressional.socialA anderslund@expressional.social

@svuorela

Så vidt jeg kan læse det, verificerer man at appens fingeraftryk svarer til det man har fra app-storen.

@pmakholm

svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
    svuorela@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

@anderslund @pmakholm men så kan den stadig hackes fra operativsystemet

1 Reply Last reply
    0

@svuorela

Så vidt jeg kan læse det, verificerer man at appens fingeraftryk svarer til det man har fra app-storen.

@pmakholm

anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
      anderslund@expressional.social
      wrote sidst redigeret af anderslund@expressional.social

@svuorela

Jeg glæder mig over at nogen tager fat i dette, fordi det er et problem der skal løses hvis man skal kunne bruge visse apps på (google-) frie mobil-operativ-systemer. Jeg er naiv/dum nok til at forestille mig at de folk hos Volla og murena, og andre parthavere, faktisk har hjerner. 😅

@pmakholm

h0gh@mastodon.socialH 1 Reply Last reply
      0

@svuorela

Jeg glæder mig over at nogen tager fat i dette, fordi det er et problem der skal løses hvis man skal kunne bruge visse apps på (google-) frie mobil-operativ-systemer. Jeg er naiv/dum nok til at forestille mig at de folk hos Volla og murena, og andre parthavere, faktisk har hjerner. 😅

@pmakholm

h0gh@mastodon.socialH This user is from outside of this forum
        h0gh@mastodon.social
        wrote sidst redigeret af

@svuorela @pmakholm @anderslund Det er ikke nødvendigvis et problem der skal løses. Man kunne også løse det problem, at din bank lider af den opfattelse, at du ikke skal have lov til at tilgå deres selvbetjening fra en computer, du har kontrol over. En opfattelse de sjovt nok kun har for computere i lommeformat

anderslund@expressional.socialA 1 Reply Last reply
        0
        • h0gh@mastodon.socialH h0gh@mastodon.social

@svuorela @pmakholm @anderslund Det er ikke nødvendigvis et problem der skal løses. Man kunne også løse det problem, at din bank lider af den opfattelse, at du ikke skal have lov til at tilgå deres selvbetjening fra en computer, du har kontrol over. En opfattelse de sjovt nok kun har for computere i lommeformat

wrote sidst redigeret af anderslund@expressional.social

@h0gh @svuorela @pmakholm

Det mobilepay og mobilbankapps'ene gør, er jo at suspendere brugen af MitID i alt fald delvis. Du kan godt bruge netbank på mobil, også på googlefri mobiler. Det er en del besværligere, hvilket i nogen grad er et (web-) designproblem.

Med mobilepay/mobilbank identificerer du dig én gang, derefter blot et swipe og/eller en pinkode, istedet for mitID. Efter min mening burde mobilepay blot tilbyde at identificere med mitID pr betaling. Bankerne kunne gøre det samme.

h0gh@mastodon.socialH 1 Reply Last reply
          0

@svuorela

@pmakholm

jpkolsen@social.data.coopJ This user is from outside of this forum
            jpkolsen@social.data.coopJ This user is from outside of this forum
            jpkolsen@social.data.coop
            wrote sidst redigeret af

@anderslund @svuorela @pmakholm jeg er ikke ekspert, men mit indtryk er at det handler om at en server skal vide med sikkerhed at et api kald kommer fra den rigtige app, så man ikke f.eks. kan lave en MenID app som ligner og opfører sig som NemID.

anderslund@expressional.socialA svuorela@helvede.netS 2 Replies Last reply
            0
            • jpkolsen@social.data.coopJ jpkolsen@social.data.coop

@anderslund @svuorela @pmakholm jeg er ikke ekspert, men mit indtryk er at det handler om at en server skal vide med sikkerhed at et api kald kommer fra den rigtige app, så man ikke f.eks. kan lave en MenID app som ligner og opfører sig som NemID.

wrote sidst redigeret af

@jpkolsen @svuorela @pmakholm
              Præcis.

1 Reply Last reply
              0

@h0gh @svuorela @pmakholm

Det mobilepay og mobilbankapps'ene gør, er jo at suspendere brugen af MitID i alt fald delvis. Du kan godt bruge netbank på mobil, også på googlefri mobiler. Det er en del besværligere, hvilket i nogen grad er et (web-) designproblem.

Med mobilepay/mobilbank identificerer du dig én gang, derefter blot et swipe og/eller en pinkode, istedet for mitID. Efter min mening burde mobilepay blot tilbyde at identificere med mitID pr betaling. Bankerne kunne gøre det samme.

h0gh@mastodon.social
                wrote sidst redigeret af

@anderslund @svuorela @pmakholm Nordeas iPhone-app beder om MitID ved hver ikke-trivielle transaktion, pinkode er ikke nok. Jeg har ikke brugt Android-versionen i nogle år, men jeg antager det er det samme. Og det er vel grundlæggende inkonsistent at kræve Google Play Integrity i en app, der opfører sig på samme måde som webbank gør på en linux-pc.

anderslund@expressional.socialA 1 Reply Last reply
                0
                • h0gh@mastodon.socialH h0gh@mastodon.social

@anderslund @svuorela @pmakholm Nordeas iPhone-app beder om MitID ved hver ikke-trivielle transaktion, pinkode er ikke nok. Jeg har ikke brugt Android-versionen i nogle år, men jeg antager det er det samme. Og det er vel grundlæggende inkonsistent at kræve Google Play Integrity i en app, der opfører sig på samme måde som webbank gør på en linux-pc.

wrote sidst redigeret af

@h0gh @svuorela @pmakholm Jep, enig. Min netbank kræver ofte lige password eller kode, altså en bekræftelse af det eksisterende login. Det burde være fint.

1 Reply Last reply
                  0
                  • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social shared this topic

@bettina @volla @murena hehe, det kommer fra nicks (the linuxexperiement ) seneste video, hvor han omtaler det.

bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
                    bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
                    bettina@mastodon.nu
                    wrote sidst redigeret af

@anderslund @volla @murena Ok, tak! Jeg fik også et svar i murena-community men har ikke fået læst det endnu: https://community.e.foundation/t/article-paying-without-google/80205

1 Reply Last reply
                    0
                    • jpkolsen@social.data.coopJ jpkolsen@social.data.coop

svuorela@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af

@jpkolsen @anderslund @pmakholm men for at det kan virke helt skudsikkert er der behov for kontrol over hele kæden fra Secure boot i hardware der godkender os der så kan validere apps.

Hvis noget i den kæde er brudt kan der lyves.

1 Reply Last reply
                      0
                      • jwcph@helvede.netJ jwcph@helvede.net shared this topic
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.