Måske skal vi i #danmarkskifter finde en anden virksomhed at foreslå til mail og sky end Proton
-
RE: https://mastodon.social/@404mediaco/116178581339270397
Måske skal vi i #danmarkskifter finde en anden virksomhed at foreslå til mail og sky end Proton.
Mærkeligt at simply.com og one.com ikke har lavet en simpel/lettilgængelig løsning.Redigeret: @notsoloud @liebach @folfdk @mkj har påpeget at Proton har fulgt en dommerkendelse. Så de har gjort hvad de skulle. Og problemet er derfor alene om schweizisk politi har gjort ret i at dele med FBI. Og spørgsmålet bliver derved om vi kan stole på (virksomheder i) Schweiz.
@jeppe
Det er lidt svært for Proton at ignorere en schweizisk retskendelse, hvad burde de gøre?De tilbyder så vidt jeg ved anonyme betalingsmidler, kreditkort er bare ikke en af dem.
-
@jeppe Jeg har nok ikke rigtig fulgt med og har måske ikke helt fanget alle udfordringerne ved email. Jeg har fx et domain hvor til jeg har email. Er den løsning "helt hen i skove" eller løser den nogle af udfordringerne med email og derfor også en mulighed for andre? Sådan et mail-hotel koster måske 400 kr. om året.
@olepoulsen Vi har familliens domæne liggende hos et dansk mailhotel.
Jeg er overbevist om at de vil respektere en dansk dommerkendelse, så i den aktuelle sag adskiller det sig ikke fra Proton. @jeppe
-
Jeg er overbevist om at de vil respektere en dansk dommerkendelse, så i den aktuelle sag adskiller det sig ikke fra Proton. @jeppe
-
@pmakholm @olepoulsen @jeppe man kan kryptere den enkelte email og sende den til nogen, der har nøglen. Men leverandøren har det, som leverandøren har, og selvfølgelig skal de efterleve loven. Alternativet er, at det hele ligger et sted, hvor "med lov skal land bygges" ikke rigtigt er en ting. Det har sine egne problemer.
Jeg har mine ting liggende hos et par danske leverandører. Jeg kan sagtens forestille mig, at Proton og åndsfæller har en skarpere databeskyttelsesagenda, men standardkrypteringen er ikke ingenting, og de træner i hvert fald ikke LLMer og reklameprofilering på det - og det er i hvert fald minimum lige så vigtigt for mig. -
Måske skal vi i #danmarkskifter finde en anden virksomhed at foreslå til mail og sky end Proton.
Mærkeligt at simply.com og one.com ikke har lavet en simpel/lettilgængelig løsning.Redigeret: @notsoloud @liebach @folfdk @mkj har påpeget at Proton har fulgt en dommerkendelse. Så de har gjort hvad de skulle. Og problemet er derfor alene om schweizisk politi har gjort ret i at dele med FBI. Og spørgsmålet bliver derved om vi kan stole på (virksomheder i) Schweiz.
@jeppe Lige for en god ordens skyld, hvad tænkte du mere præcist med en simpel og lettilgængelig løsning?
-
@olepoulsen Så er der ikke noget i historien @jeppe linker til, som du skal bekymre dig om.
Den handler bare om at Proton har respekteter en dommerkendelse.
-
@jeppe Jeg er ind til videre godt tilfreds Tuta.
Bare hvis der skulle være nogen der læser med, som ikke kender den endnu.I øvrigt er jeg lige pludselig glad for at jeg valgte dem, fremfor den ret populære Proton.
-
@jeppe Lige for en god ordens skyld, hvad tænkte du mere præcist med en simpel og lettilgængelig løsning?
-
-
-
Ville Simply.com og one.com ikke også udlevere de oplysninger om deres kunder som proton har gjort... jeg er usikker på hvorfor det ville være bedre?
Hvad er det præcis du er utilfreds med her?
-
-
@asbjornn
Hvis ikke du har tænkt dig at bruge kontoen til at koordinere protester hvor folk vandaliserer og sætter ild til ting (som beskrevet i artiklen?) og ikke har tænkt dig at doxxe folk, så tænker jeg der ikke er noget problem?Hos tutanota ville det vel være samme problem? Betalingsoplysninger bliver opbevaret og hvis der er en dommerkendelse som kræver udlevering af de data så skal de gøre det?
Både hos Proton og tuta kan man lave en gratis konto i stedet.
-
@pmakholm @olepoulsen @jeppe man kan kryptere den enkelte email og sende den til nogen, der har nøglen. Men leverandøren har det, som leverandøren har, og selvfølgelig skal de efterleve loven. Alternativet er, at det hele ligger et sted, hvor "med lov skal land bygges" ikke rigtigt er en ting. Det har sine egne problemer.
Jeg har mine ting liggende hos et par danske leverandører. Jeg kan sagtens forestille mig, at Proton og åndsfæller har en skarpere databeskyttelsesagenda, men standardkrypteringen er ikke ingenting, og de træner i hvert fald ikke LLMer og reklameprofilering på det - og det er i hvert fald minimum lige så vigtigt for mig.@mjj Jeg er iøvrigt lidt skeptisk overfor ideen om at Proton rent teknisk er mere sikker som mail-udbyder, end for eksempel one.com.
Det giver noget sikkerhed at holde sig inden for en silo. Så hvis min psykolog har en proton-mail kan jeg sende sikkert med en proton-mail. Men som generel mail, giver jeg ikek så meget på det.
Encrypted at rest eller ej...
-
@asbjornn
Hvis ikke du har tænkt dig at bruge kontoen til at koordinere protester hvor folk vandaliserer og sætter ild til ting (som beskrevet i artiklen?) og ikke har tænkt dig at doxxe folk, så tænker jeg der ikke er noget problem?Hos tutanota ville det vel være samme problem? Betalingsoplysninger bliver opbevaret og hvis der er en dommerkendelse som kræver udlevering af de data så skal de gøre det?
@folfdk @asbjornn @Trine_DK @jeppe
Proton har hjulpet FBI...? Som Proton bruger bekymrer det mig:
https://www.computerworld.dk/art/294795/proton-mail-data-endte-hos-fbi-oplysninger-afsloerede-anonym-protestkonto -
-
@asbjornn
-
@folfdk @asbjornn @Trine_DK @jeppe
Proton har hjulpet FBI...? Som Proton bruger bekymrer det mig:
https://www.computerworld.dk/art/294795/proton-mail-data-endte-hos-fbi-oplysninger-afsloerede-anonym-protestkonto@Privatfar
Er det ikke en ret stram vinkling? -
-