Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. I disse år er der en stigende skepsis mod klimaet, som en del af den højredrejning vi ser.

I disse år er der en stigende skepsis mod klimaet, som en del af den højredrejning vi ser.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
dkpol
29 Indlæg 8 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • aphandersen@ansico.dkA This user is from outside of this forum
    aphandersen@ansico.dkA This user is from outside of this forum
    aphandersen@ansico.dk
    wrote sidst redigeret af

I disse år er der en stigende skepsis mod klimaet, som en del af den højredrejning vi ser. Aktivister som Nødbremsen er med til at forstærke den skepsis med den modstand de skaber? De gør derfor ikke nogen tjeneste for klimaet #dkpol

fideldonson@mas.toF 1 Reply Last reply
    0
    • aphandersen@ansico.dkA aphandersen@ansico.dk

I disse år er der en stigende skepsis mod klimaet, som en del af den højredrejning vi ser. Aktivister som Nødbremsen er med til at forstærke den skepsis med den modstand de skaber? De gør derfor ikke nogen tjeneste for klimaet #dkpol

fideldonson@mas.toF This user is from outside of this forum
      fideldonson@mas.to
      wrote sidst redigeret af

@aphandersen Hvis undskyldningen for at man er imod klimahandling er at man er blevet stødt på manchetterne af aktivister, så var man nok ikke så klimabevidst i udgangspunktet.

aphandersen@ansico.dkA 1 Reply Last reply
      1
      0
      • fideldonson@mas.toF fideldonson@mas.to

@aphandersen Hvis undskyldningen for at man er imod klimahandling er at man er blevet stødt på manchetterne af aktivister, så var man nok ikke så klimabevidst i udgangspunktet.

aphandersen@ansico.dk
        wrote sidst redigeret af

@fideldonson hvis det skal være politisk opbakning til klimaforandringer så er det netop folk i gråzonen man skal målrette, og dem skræmmer de i den grad væk

0

@fideldonson hvis det skal være politisk opbakning til klimaforandringer så er det netop folk i gråzonen man skal målrette, og dem skræmmer de i den grad væk

fideldonson@mas.to
          wrote sidst redigeret af

@aphandersen jeg er uenig. Hvis folk kan blive skræmt væk fra klimakampen af aktivister der brænder for sagen, så er det åbenbart ikke vigtigt nok for dem og så vil de alligevel være styret af andre ting i deres politiske ageren... Fx at fjerne afgifter på chokolade, subsidiere flyrejser og bevare flæskesteg til 12 kr halvkiloet. Hvis man er på vippen i klimakampen er man tabt.

1
          0

@aphandersen jeg er uenig. Hvis folk kan blive skræmt væk fra klimakampen af aktivister der brænder for sagen, så er det åbenbart ikke vigtigt nok for dem og så vil de alligevel være styret af andre ting i deres politiske ageren... Fx at fjerne afgifter på chokolade, subsidiere flyrejser og bevare flæskesteg til 12 kr halvkiloet. Hvis man er på vippen i klimakampen er man tabt.

aphandersen@ansico.dk
            wrote sidst redigeret af

@fideldonson men hvorfor lave kampagner for klimaet til folk hvor det allerede er højeste prioritet? Det ændrer da ikke noget

0

@fideldonson men hvorfor lave kampagner for klimaet til folk hvor det allerede er højeste prioritet? Det ændrer da ikke noget

fideldonson@mas.to
              wrote sidst redigeret af

@aphandersen vi er er mange som ikke er på vippen og for hvem en sådan aktion er et meningsfuldt udtryk for at vi findes. Jeg skal ikke gøre mig klog på bevæggrundene bag diverse aktioner blot påpege at tone-policing heller ikke hører til i klimakampen

0

@aphandersen vi er er mange som ikke er på vippen og for hvem en sådan aktion er et meningsfuldt udtryk for at vi findes. Jeg skal ikke gøre mig klog på bevæggrundene bag diverse aktioner blot påpege at tone-policing heller ikke hører til i klimakampen

aphandersen@ansico.dk
                wrote sidst redigeret af

@fideldonson okay det forstår jeg ikke meningen af

0

@fideldonson okay det forstår jeg ikke meningen af

fideldonson@mas.to
                  wrote sidst redigeret af

@aphandersen min mening er at klimakampen tager mange former og vi skal ikke bede hinanden lægge låg på af frygt for hvad andre tænker. Vi skal bare fyre op for vores egen kamp og glæde os over at andre fyrer op under deres...

0

@aphandersen min mening er at klimakampen tager mange former og vi skal ikke bede hinanden lægge låg på af frygt for hvad andre tænker. Vi skal bare fyre op for vores egen kamp og glæde os over at andre fyrer op under deres...

fideldonson@mas.to
                    wrote sidst redigeret af

@aphandersen godt quote her fra New Yorks nye borgmester der siger lidt det samme: "For too long those fluent in the good grammar of civility have deployed decorum to mask agendas of cruelty."
                    - Mayor Mamdani

jwcph@helvede.netJ 1 Reply Last reply
                    0
                    • jwcph@helvede.netJ jwcph@helvede.net shared this topic

@aphandersen godt quote her fra New Yorks nye borgmester der siger lidt det samme: "For too long those fluent in the good grammar of civility have deployed decorum to mask agendas of cruelty."
                      - Mayor Mamdani

jwcph@helvede.netJ This user is from outside of this forum
                      jwcph@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af

@fideldonson @aphandersen Også, som jeg sagde i anden sammenhæng tidligere i dag: Jeg har ikke set noget der ligner overbevisende indikation af, at Vi™️ "skubber folk væk" - jeg har set, at såkaldte journalister & talende hoveder forudindtager dén holdning & spørger nok mennesker "Er det ikke også for galt!?" indtil de finder nogen, som lader sig presse til at sige ja.

Også kendt som den samme mekanisme, de bruger til at skabe shitstorms ud af ingenting.

jeppe@uddannelse.socialJ 1 Reply Last reply
                      0
                      • jwcph@helvede.netJ jwcph@helvede.net

@fideldonson @aphandersen Også, som jeg sagde i anden sammenhæng tidligere i dag: Jeg har ikke set noget der ligner overbevisende indikation af, at Vi™️ "skubber folk væk" - jeg har set, at såkaldte journalister & talende hoveder forudindtager dén holdning & spørger nok mennesker "Er det ikke også for galt!?" indtil de finder nogen, som lader sig presse til at sige ja.

Også kendt som den samme mekanisme, de bruger til at skabe shitstorms ud af ingenting.

jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
                        jeppe@uddannelse.social
                        wrote sidst redigeret af

@jwcph @fideldonson @aphandersen tak for vigtig diskussion. Jeg tænker at Nødbremsen er udtryk for nogle mennesker der har indset at vi rige er ved at smadre livsbetingelserne for folk der er mindre heldigt stillet. Og for vores børn og børnebørn. Og for ældre udgaver af os selv.

Vi er midt i en biodiversitets-og klimakatastrofe som folk lader som om ikke findes. Nødbremsen trækker folk ud af fornægtelsen for en kort stund. Det føles træls. Men alternativet er værre.

Hvad skal de ellers gøre?

1
                        0
                        • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

@jwcph @fideldonson @aphandersen tak for vigtig diskussion. Jeg tænker at Nødbremsen er udtryk for nogle mennesker der har indset at vi rige er ved at smadre livsbetingelserne for folk der er mindre heldigt stillet. Og for vores børn og børnebørn. Og for ældre udgaver af os selv.

Vi er midt i en biodiversitets-og klimakatastrofe som folk lader som om ikke findes. Nødbremsen trækker folk ud af fornægtelsen for en kort stund. Det føles træls. Men alternativet er værre.

Hvad skal de ellers gøre?

aphandersen@ansico.dk
                          wrote sidst redigeret af

@jeppe @jwcph @fideldonson jeg synes det logiske er at man gør sig klar hvilket budskab man vil ud med, hvem der er målgruppen og hvad effekten skal være. Hvis budskabet er at gøre folket opmærksom på klimaet og få støtte til at investere mere i klimaet har de fejlet

jwcph@helvede.netJ sorenhave@mastodon.nuS 2 Replies Last reply
                          0

@jeppe @jwcph @fideldonson jeg synes det logiske er at man gør sig klar hvilket budskab man vil ud med, hvem der er målgruppen og hvad effekten skal være. Hvis budskabet er at gøre folket opmærksom på klimaet og få støtte til at investere mere i klimaet har de fejlet

jwcph@helvede.net
                            wrote sidst redigeret af

@aphandersen @jeppe @fideldonson - synes du. Men nu er du jo ikke den eneste person de kunne tænkes at henvende sig til; det er dérfor de bruger en offentlig begivenhed til deres manifestation.

siggi@radikal.socialS 1 Reply Last reply
                            0
                            • jwcph@helvede.netJ jwcph@helvede.net

@aphandersen @jeppe @fideldonson - synes du. Men nu er du jo ikke den eneste person de kunne tænkes at henvende sig til; det er dérfor de bruger en offentlig begivenhed til deres manifestation.

siggi@radikal.socialS This user is from outside of this forum
                              siggi@radikal.socialS This user is from outside of this forum
                              siggi@radikal.social
                              wrote sidst redigeret af

@jwcph @aphandersen @jeppe @fideldonson

Mindes der er er studie der viser at "radikal" klimaaktivisme rykker mainstreamet ud mod dem. Måske @malte kan huske hvad det hedder?

Jeg blev totalt glad af at se deres aktion efter krigskongens tale. Jeg synes godt man kan diskuterer effektiviteten af sådanne symbolske aktioner. Men synes denne rene symbolske aktioner gir mere mening, end at blande det sammen med metoder der minder om direkte aktion, hvor man f.eks. blokere trafikanter.

jwcph@helvede.netJ malte@radikal.socialM 2 Replies Last reply
                              0
                              • siggi@radikal.socialS siggi@radikal.social

Mindes der er er studie der viser at "radikal" klimaaktivisme rykker mainstreamet ud mod dem. Måske @malte kan huske hvad det hedder?

Jeg blev totalt glad af at se deres aktion efter krigskongens tale. Jeg synes godt man kan diskuterer effektiviteten af sådanne symbolske aktioner. Men synes denne rene symbolske aktioner gir mere mening, end at blande det sammen med metoder der minder om direkte aktion, hvor man f.eks. blokere trafikanter.

jwcph@helvede.net
                                wrote sidst redigeret af

@siggi @aphandersen @jeppe @fideldonson @malte Der ligger et par referencer til den slags studier i videnskab.dk's artikel (med den misvisende overskrift): https://videnskab.dk/naturvidenskab/naar-klimaaktivister-bryder-loven-balancerer-sympatien-lige-paa-kanten/

1 Reply Last reply
                                0

sorenhave@mastodon.nuS This user is from outside of this forum
                                  sorenhave@mastodon.nuS This user is from outside of this forum
                                  sorenhave@mastodon.nu
                                  wrote sidst redigeret af

@aphandersen

Der er klare overvejelser bag. Jeg kan anbefale denne bog af @lukas til at blive klogere på dem:

https://mastodon.nu/@sorenhave/112829278567596657

@jeppe @jwcph @fideldonson

jeppe@uddannelse.socialJ 1 Reply Last reply
                                  1
                                  0
                                  • sorenhave@mastodon.nuS sorenhave@mastodon.nu

@aphandersen

Der er klare overvejelser bag. Jeg kan anbefale denne bog af @lukas til at blive klogere på dem:

https://mastodon.nu/@sorenhave/112829278567596657

@jeppe @jwcph @fideldonson

jeppe@uddannelse.social
                                    wrote sidst redigeret af

@sorenhave @aphandersen @lukas @jwcph @fideldonson fedt, den vil jeg lytte til mens jeg går og fræser grene til flis. Rart med meningsfuldt arbejde når man skal håndtere den komplekse og nedslående virkelighed.
                                    Kan i øvrigt også anbefale How to blow up a pipeline af Andreas Malm. https://en.wikipedia.org/wiki/How_to_Blow_Up_a_Pipeline?wprov=sfla1
                                    Filmen af samme navn er også god.
                                    Og fremtidsministeriet af Ken Stanley Robinson giver også gode argumenter for klimahandling. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Ministry_for_the_Future?wprov=sfla1

jeppe@uddannelse.socialJ jwcph@helvede.netJ 2 Replies Last reply
                                    0
                                    • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

@sorenhave @aphandersen @lukas @jwcph @fideldonson fedt, den vil jeg lytte til mens jeg går og fræser grene til flis. Rart med meningsfuldt arbejde når man skal håndtere den komplekse og nedslående virkelighed.
                                      Kan i øvrigt også anbefale How to blow up a pipeline af Andreas Malm. https://en.wikipedia.org/wiki/How_to_Blow_Up_a_Pipeline?wprov=sfla1
                                      Filmen af samme navn er også god.
                                      Og fremtidsministeriet af Ken Stanley Robinson giver også gode argumenter for klimahandling. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Ministry_for_the_Future?wprov=sfla1

jeppe@uddannelse.social
                                      wrote sidst redigeret af

@sorenhave @aphandersen @lukas @jwcph @fideldonson I går hørte jeg Danmarks biodiversitet før nu og i morgen. Det er jo dybest set det vi kæmper for at redde. Helt fantastisk er den (bog såvel som fænomen), og jo desværre i voldsom krise.

https://naturbutikken.dk/danmarks-biodiversitet-foer-nu-og-i-morgen/

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • siggi@radikal.socialS siggi@radikal.social

malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
                                        malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
                                        malte@radikal.social
                                        wrote sidst redigeret af malte@radikal.social

@siggi Det Sigurd refererer til hedder den radikale flankeffekt og den korte historie er at radikale klimaaktioner virker, til trods for al forargelse der må rettes mod aktivisterne. Studier viser også at effekten er allerstørst de steder, hvor bekymringerne for klimaet er lavest. Det strider med flere antagelser i den her tråd. Jeg har skrevet om det her: https://minus1.ghost.io/den-radikale-flankeffekt/ @jwcph @aphandersen @jeppe @fideldonson

jwcph@helvede.netJ malte@radikal.socialM 2 Replies Last reply
                                        3
                                        0
                                        • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net shared this topic
                                        • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

@siggi Det Sigurd refererer til hedder den radikale flankeffekt og den korte historie er at radikale klimaaktioner virker, til trods for al forargelse der må rettes mod aktivisterne. Studier viser også at effekten er allerstørst de steder, hvor bekymringerne for klimaet er lavest. Det strider med flere antagelser i den her tråd. Jeg har skrevet om det her: https://minus1.ghost.io/den-radikale-flankeffekt/ @jwcph @aphandersen @jeppe @fideldonson

jwcph@helvede.net
                                          wrote sidst redigeret af

@malte @siggi @aphandersen @jeppe @fideldonson Tak, det var lige hvad tråden trængte til - og debatten også, det meste af tiden. Agter at dele med løs hånd 😁

S 1 Reply Last reply
                                          0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.