Når et dansk media på Fediverset:
-
Når et dansk medie på Fediverset:
1) kun poster links til historier på egen hjemmeside
2) altid benytter koder til sporing (f.eks. "utm_source=mastodon")
3) aldrig deltager i debatså mister jeg lysten til at følge mediet.
@mjack Der er danske medier på fediverset?
Nu bliver jeg da alligevel nysgerrig, trods dine rimelige forbehold.
-
@mjack Der er danske medier på fediverset?
Nu bliver jeg da alligevel nysgerrig, trods dine rimelige forbehold.
Videnskab dot dk
-
Når et dansk medie på Fediverset:
1) kun poster links til historier på egen hjemmeside
2) altid benytter koder til sporing (f.eks. "utm_source=mastodon")
3) aldrig deltager i debatså mister jeg lysten til at følge mediet.
@mjack Jeg synes, at det med Mastodon som kilde trods alt peger i retning af, at de er interesseret i at få et indtryk af trafikken...
Men det er rigtigt, en tilstedeværelse forpligter. -
Når et dansk medie på Fediverset:
1) kun poster links til historier på egen hjemmeside
2) altid benytter koder til sporing (f.eks. "utm_source=mastodon")
3) aldrig deltager i debatså mister jeg lysten til at følge mediet.
@mjack Umiddelbart er det faktisk kun 3), som er problematisk. Vi har ikke brug for flere RSS-feeds i #fediverse. -
@mjack Jeg synes, at det med Mastodon som kilde trods alt peger i retning af, at de er interesseret i at få et indtryk af trafikken...
Men det er rigtigt, en tilstedeværelse forpligter.Enhver med adgang til web server log fil kan se hvor besøgende kommer fra, hvis det bare var det de ville følge med i.
Jeg vil ikke linke, men omtalte medie bruger koder i link der tyder på at et marketingsbureau er inde over, og det er ikke usandsynligt at der høstes data via tredjeparts-cookies, på tværs af sites.
Det synes jeg ikke hører hjemme i Fediverset.
-
@mjack Umiddelbart er det faktisk kun 3), som er problematisk. Vi har ikke brug for flere RSS-feeds i #fediverse.
Enig i RSS, og jeg har allerede en RSS-klient.
Det er summen af de tre punkter der får mig til at melde fra.
Jeg vil meget gerne støtte danske medier på Fediverset, men måske skulle de lige lure stemningen herinde.
-
Enig i RSS, og jeg har allerede en RSS-klient.
Det er summen af de tre punkter der får mig til at melde fra.
Jeg vil meget gerne støtte danske medier på Fediverset, men måske skulle de lige lure stemningen herinde.
@mjack Men der er vel ikke noget forkert i, at et medie ikke linker til andre medier? Det gør de andre (etablerede) medier jo heller ikke.
Jeg er enig med dig i, at en konto fra et medie bliver mest interessant, hvis de også er aktive i debatten til deres indlæg. Det mangler vi "herovre". @smk er forbilledlige på dette punkt

-
Når et dansk medie på Fediverset:
1) kun poster links til historier på egen hjemmeside
2) altid benytter koder til sporing (f.eks. "utm_source=mastodon")
3) aldrig deltager i debatså mister jeg lysten til at følge mediet.
Det tyske medie "heise online" følger samme model. Jeg forstår ikke hvem der har gavn af den slags konti.
-
Når et dansk medie på Fediverset:
1) kun poster links til historier på egen hjemmeside
2) altid benytter koder til sporing (f.eks. "utm_source=mastodon")
3) aldrig deltager i debatså mister jeg lysten til at følge mediet.
@mjack Jeg mener at det giver værdi for Fediverset at artikler, som vi taler om, har en naturlig ActivityPub-id som en del af Fediverset.
Jeg foretrækker at medierne selv vedligeholder ey autoritativt ActivityPub id frem for tilgældige RSS-bots, men indtil da giver en bot per medie mening.
At medierne har en kommerciel interesse i at spore hvordan deres produkt spredes, direkte og indirekte, acepterer jeg.
Der er heller ikke trivielt at se at et klik kommer fra mastodon i en referrer-log.
-
@mjack Jeg mener at det giver værdi for Fediverset at artikler, som vi taler om, har en naturlig ActivityPub-id som en del af Fediverset.
Jeg foretrækker at medierne selv vedligeholder ey autoritativt ActivityPub id frem for tilgældige RSS-bots, men indtil da giver en bot per medie mening.
At medierne har en kommerciel interesse i at spore hvordan deres produkt spredes, direkte og indirekte, acepterer jeg.
Der er heller ikke trivielt at se at et klik kommer fra mastodon i en referrer-log.
Jeg håber at vi er i en overgangsfase, på flere niveauer.
Hvis medierne vil gribe Fediverset fuldt, så opretter de egne instanser og får hermed også mulighed for at moderere debat. Jeg forventer også at digital suverænitet kommer til at tillægges langt større betydning.
Det jeg ser nu er bare en fortsættelse af hvad de gør på de kommercielle medier, og det interesserer mig ikke en dyt.
(Jeg er nok lidt forudindtaget, var sysop på Pol Online (Netværket) 1998-99, og der var dæleme en livlig debat)