"Den danske stat står i et nyt milliardudbud til at indkøbe software-licenser og søsætter for første gang et samlet storindkøb af cloud-løsninger.
-
-
"Den danske stat står i et nyt milliardudbud til at indkøbe software-licenser og søsætter for første gang et samlet storindkøb af cloud-løsninger. Men det kan være problematisk i en tid, hvor man vil frigøre sig fra amerikanske tech-giganter, lyder det fra ekspert."
Hvad er det #dkpol ikke har forstået?
@jeppe På min arbejdsplads har man netop besluttet at skifte fra Gsuite til Microsoft. Årsag? At det er svært at skaffe IT-medarbejdere, som kender til andet end Microsoft.
-
@jeppe På min arbejdsplads har man netop besluttet at skifte fra Gsuite til Microsoft. Årsag? At det er svært at skaffe IT-medarbejdere, som kender til andet end Microsoft.
Nu har jeg det seneste års tid tilbragt tid sammen med lærlinge på datamatiker uddannelsen. Når man fra uddannelses-institutionernes side ensidigt satser på Microsoft, er det også det niveau af uddannede der efterfølgende er på markedet. Jeg har hørt om hovedrystende eksempler på 8 ugers skoleforløb, hvor 6 uger var ene og alene reserveret til Microsoft teknologier, en uge på netværks-teknologi og en uge til "andet"... Vi får, hvad vi er villige til at putte penge i. På godt og ondt.
-
T tokeriis@helvede.net shared this topic
-
-
Nu har jeg det seneste års tid tilbragt tid sammen med lærlinge på datamatiker uddannelsen. Når man fra uddannelses-institutionernes side ensidigt satser på Microsoft, er det også det niveau af uddannede der efterfølgende er på markedet. Jeg har hørt om hovedrystende eksempler på 8 ugers skoleforløb, hvor 6 uger var ene og alene reserveret til Microsoft teknologier, en uge på netværks-teknologi og en uge til "andet"... Vi får, hvad vi er villige til at putte penge i. På godt og ondt.
@allan_christoffersen @oz1sej @jeppe Da jeg forsøgte mig med uddannelsen til datatekniker/IT-supporter på Techcollege i Aalborg under Corona, handlede grundforløbet stort set kun om ting fra Microsoft, fordi det var det, "virksomhederne ønskede". Linux var for nørder. Holdet var 98% store drenge, som nok brugte deres computere meget, men som for de flestes vedkommende ikke vidste ret meget om, hvordan computere egentlig fungerer.
-
@allan_christoffersen @oz1sej @jeppe Da jeg forsøgte mig med uddannelsen til datatekniker/IT-supporter på Techcollege i Aalborg under Corona, handlede grundforløbet stort set kun om ting fra Microsoft, fordi det var det, "virksomhederne ønskede". Linux var for nørder. Holdet var 98% store drenge, som nok brugte deres computere meget, men som for de flestes vedkommende ikke vidste ret meget om, hvordan computere egentlig fungerer.
@saederup @oz1sej @jeppe
Helt enig! Jeg bliver utroligt ked af det, når det bliver udbredt som om at Linux, eller andre alternativer, "kun er for nørder". Ja, at anvende alternativer, kræver at man forstår teknologierne i de digitale systemer, men det er vel også det vi i Danmark, bryster os af at være så gode til? Digitale og elektroniske systemer er IKKE magi, men skal forstås og gennemtænkes, før de bibringer værdi. At vi bevidstløst uddanner "samlebåndsarbejdere" i et enkelt monopols dyrt markedsførte produkter, er et tydeligt bevis for mig, på #dkpol 's manglende indsigt og teknologiforståelse. -
@allan_christoffersen
Principielt burde den uddannelse så være betalt af Microsoft og ikke over skatten.
@oz1sej @jeppe -
@allan_christoffersen
Principielt burde den uddannelse så være betalt af Microsoft og ikke over skatten.
@oz1sej @jeppe@notsoloud @oz1sej @jeppe
Enig, eller i hvert fald af de virksomheder, der stædigt holder fast i et dyrt monopol, hvor der ingen reel konkurrence findes. Tænk hvis smede eller VVS'ere kun blev uddannet i teknologi fra kun ét firma? -
@saederup @oz1sej @jeppe
Helt enig! Jeg bliver utroligt ked af det, når det bliver udbredt som om at Linux, eller andre alternativer, "kun er for nørder". Ja, at anvende alternativer, kræver at man forstår teknologierne i de digitale systemer, men det er vel også det vi i Danmark, bryster os af at være så gode til? Digitale og elektroniske systemer er IKKE magi, men skal forstås og gennemtænkes, før de bibringer værdi. At vi bevidstløst uddanner "samlebåndsarbejdere" i et enkelt monopols dyrt markedsførte produkter, er et tydeligt bevis for mig, på #dkpol 's manglende indsigt og teknologiforståelse.@allan_christoffersen @saederup @oz1sej @jeppe De fleste fra den pølsefabrik forstår heller ikke hvad det handler om - de har kun lært at bruge værktøjer. Fravær af gode arkitekter, designere, modellører er slående, og mængden af middelmådige til ubrugelige resultater er forstemmende.
-
@allan_christoffersen @saederup @oz1sej @jeppe De fleste fra den pølsefabrik forstår heller ikke hvad det handler om - de har kun lært at bruge værktøjer. Fravær af gode arkitekter, designere, modellører er slående, og mængden af middelmådige til ubrugelige resultater er forstemmende.
@cruiser @allan_christoffersen @saederup @jeppe Men hele miseren stammer jo fra dengang, man valgte, at EDB/IT ikke skulle være et selvstændigt fag, men integreres i alle de andre fag. Så blev ambitionen, at alle børn skulle lære Microsoft Office (minus Excel, for det var for svært...)
-
@cruiser @allan_christoffersen @saederup @jeppe Men hele miseren stammer jo fra dengang, man valgte, at EDB/IT ikke skulle være et selvstændigt fag, men integreres i alle de andre fag. Så blev ambitionen, at alle børn skulle lære Microsoft Office (minus Excel, for det var for svært...)
@oz1sej @cruiser @saederup @jeppe
Ja det er sandt, men hvorfor kun lære et BESTEMT værktøj fra EN leverandør, og ikke lære principperne for hvordan værktøjet bør bruges? I min optik burde dette være det bærende princip for al uddannelse. Vi køber jo da heller ikke save eller hamre fra kun én producent? Hvis det var tilfældet ville der være ramaskrig fra alle brancher. Jeg har stor tillid til vore lærere generelt, men hvis reglerne er blevet så rigide at der ikke længere er plads til variation, er vi et forkert sted. Lær vore børn, unge og medmennesker at teknologien er evigt foranderligt, men at udformningen/stafagen er ligegyldig. Jeg kan fint klare mig i samfundet, med min Linux, min LibreOffice, og min open source baserede browser. Hvis nogen forventer at jeg kan udføre noget som helst i et proprietært system, vil jeg venligt, men bestemt spørge hvorfor dette ikke er lavet på åbne og alment tilgængelige standarder. -
@oz1sej
Hvad med det her?
https://www.infomaniak.com/de/ksuite/ksuite-pro
@jeppe -
"Den danske stat står i et nyt milliardudbud til at indkøbe software-licenser og søsætter for første gang et samlet storindkøb af cloud-løsninger. Men det kan være problematisk i en tid, hvor man vil frigøre sig fra amerikanske tech-giganter, lyder det fra ekspert."
Hvad er det #dkpol ikke har forstået?
@jeppe
Jeg tror ikke, at hele Europa endnu har indset, hvor uforudsigelige Trump og hans slæng er. Jeg ved ikke, på hvilken måde de kan skade Europa ved at få MS og Google til at blokere eller manipulere deres ting for Europa, men jeg er sikker på, at de vil gøre det, hvis de finder det passende.Derudover handler MS også i modstrid med dansk klimapolitik.
-
-
-