Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Mensch, som er CEO hos Mistral hævder at vi bliver hægtet af hvis ikke vi handler nu.

Mensch, som er CEO hos Mistral hævder at vi bliver hægtet af hvis ikke vi handler nu.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
digitaluafhængi
64 Indlæg 13 Posters 213 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • E eskealler@mastodon.social

@bettina @benjaminlj @asbjornn

Jeg er helt enig i, at vi skal holde fast i vores europæiske værdier om demokrati, trivsel, beskatning af gevinst osv. Men jeg tror ikke nogen af os tænker "kafkaske systemer" og fragmenteret selskabslovgivning for at være en kerneværdi.

Jeg kæmper med at finde kilden på eksemplet med de fire ingeniører, det er jo et tænkt eksempel men jeg har set det fremlangt meget godt med konkrete eksempler,, jeg skal lige rode lidt i min hukommelse.

Hvad siger i?

5/5

bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
    bettina@mastodon.nu
    wrote sidst redigeret af

@eskealler @benjaminlj @asbjornn tak for dit uddybende synspunkt, Eske.
    Jeg tænker flere ting. For det første at vi lige skal stoppe op og kigge på innovationslederne i Europa, herunder Danmark og Tyskland, frem for på USA. Læs eks European Innovation Scoreboard, her præsenteret i en artikel: https://theinnovationlawyers.eu/european-innovation-scoreboard

Og så synes jeg, man skal man passe på med at tillægge en rapport af en tidligere bankdirektør for meget vægt. Hvis vi ønsker mere trivsel for mennesker og økosystemer, (1/n)

bettina@mastodon.nuB 1 Reply Last reply
    0
    • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu

@eskealler @benjaminlj @asbjornn tak for dit uddybende synspunkt, Eske.
      Jeg tænker flere ting. For det første at vi lige skal stoppe op og kigge på innovationslederne i Europa, herunder Danmark og Tyskland, frem for på USA. Læs eks European Innovation Scoreboard, her præsenteret i en artikel: https://theinnovationlawyers.eu/european-innovation-scoreboard

Og så synes jeg, man skal man passe på med at tillægge en rapport af en tidligere bankdirektør for meget vægt. Hvis vi ønsker mere trivsel for mennesker og økosystemer, (1/n)

bettina@mastodon.nu
      wrote sidst redigeret af

@eskealler @benjaminlj @asbjornn .. skal vi ændre vores tænken og ageren væk fra økonomi som den højeste faktor. I stedet skal vi hente inspiration fra Trivselsøkonomi, Doughnut Economics o.lign.

Jeg kender ikke til Delawares selskabslovgivning, men Danmark har vel klaret sig udmærket, og jeg ville gerne inddrage trivsel hos danske borgere og danske arbejdstagere versus dem i Delaware... Samt se på de 70 % af startups der bliver i Europa. I det hele taget efterlyser jeg helhedstænkning. (2/2)

E 1 Reply Last reply
      0

@eskealler @benjaminlj @asbjornn .. skal vi ændre vores tænken og ageren væk fra økonomi som den højeste faktor. I stedet skal vi hente inspiration fra Trivselsøkonomi, Doughnut Economics o.lign.

Jeg kender ikke til Delawares selskabslovgivning, men Danmark har vel klaret sig udmærket, og jeg ville gerne inddrage trivsel hos danske borgere og danske arbejdstagere versus dem i Delaware... Samt se på de 70 % af startups der bliver i Europa. I det hele taget efterlyser jeg helhedstænkning. (2/2)

E This user is from outside of this forum
        eskealler@mastodon.social
        wrote sidst redigeret af

@bettina @benjaminlj
        Jeg må tilstå at jeg er enig i alt hvad du skriver og egentlig tror at det kan supplere hinanden fint. Mit indtryk er at det er attraktivt at være virksomhed i Danmark relativt til andre eu lande, men på en eller anden måde investeres danske pensionskroner alligevel foretrinsvist i Delaware og ikke eu. https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/14119020/1-ud-af-4-pensionskroner-er-investeret-i-usa?publisherId=4901971&lang=da&hl=da-DK

Du har ret i at man ikke "bare" skal stole på bankfolk. Men 300mia euro forlader eu hvert år for at blive investeret andre steder, fortrinsvis USA.

1
        0
        • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu shared this topic

@bettina @benjaminlj
          Jeg må tilstå at jeg er enig i alt hvad du skriver og egentlig tror at det kan supplere hinanden fint. Mit indtryk er at det er attraktivt at være virksomhed i Danmark relativt til andre eu lande, men på en eller anden måde investeres danske pensionskroner alligevel foretrinsvist i Delaware og ikke eu. https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/14119020/1-ud-af-4-pensionskroner-er-investeret-i-usa?publisherId=4901971&lang=da&hl=da-DK

Du har ret i at man ikke "bare" skal stole på bankfolk. Men 300mia euro forlader eu hvert år for at blive investeret andre steder, fortrinsvis USA.

bettina@mastodon.nu
          wrote sidst redigeret af

@eskealler @benjaminlj Jeg siger heller ikke at det du siger ikke er rigtigt! Mere at vi selv bestemmer, om det behøver at være rigtigt...

Pensionsinvestingstallene er fra 2024, spændende at se dem for i år: https://nyheder.tv2.dk/business/2026-01-21-danske-pensionsselskaber-vender-ryggen-til-trump-usikkerheden-er-for-stor-lyder-det

Og så mente jeg ikke at Mario Draghi lyver i sin rapport (det ved jeg ikke noget om, men det antager jeg ikke). Det mente var, at hvis vi bliver ved med at se tingene gennem perspektivet af mainstream-økonomer, så ændrer vi ikke noget. For de tænker jo ikke helhed.

E 1 Reply Last reply
          0

@eskealler @benjaminlj Jeg siger heller ikke at det du siger ikke er rigtigt! Mere at vi selv bestemmer, om det behøver at være rigtigt...

Pensionsinvestingstallene er fra 2024, spændende at se dem for i år: https://nyheder.tv2.dk/business/2026-01-21-danske-pensionsselskaber-vender-ryggen-til-trump-usikkerheden-er-for-stor-lyder-det

Og så mente jeg ikke at Mario Draghi lyver i sin rapport (det ved jeg ikke noget om, men det antager jeg ikke). Det mente var, at hvis vi bliver ved med at se tingene gennem perspektivet af mainstream-økonomer, så ændrer vi ikke noget. For de tænker jo ikke helhed.

wrote sidst redigeret af

@bettina @benjaminlj Det er skønt at vi mødes! Det er klart at Trump skyder sig selv i foden, men det samlede billede er stadig at der er bedre afkast i USA og at vi er bagefter på subsidier. Det ér et skifte vi er vidner til, men ikke noget der gør EU til der nye sort. Jeg er helt enige i at vi skal tænke i helheder men vi er dybt afhængige af Kina og USA, de er stort set kun afhængige af ASML. Jeg har høje forhåbninger for kvante tech, som vi er førende på, men jeg vil have at de bliver i EU.

0

@bettina @benjaminlj Det er skønt at vi mødes! Det er klart at Trump skyder sig selv i foden, men det samlede billede er stadig at der er bedre afkast i USA og at vi er bagefter på subsidier. Det ér et skifte vi er vidner til, men ikke noget der gør EU til der nye sort. Jeg er helt enige i at vi skal tænke i helheder men vi er dybt afhængige af Kina og USA, de er stort set kun afhængige af ASML. Jeg har høje forhåbninger for kvante tech, som vi er førende på, men jeg vil have at de bliver i EU.

bettina@mastodon.nu
              wrote sidst redigeret af

@eskealler @benjaminlj Du siger du er enig, men bliver alligevel ved med at tale om innovation som om det er lig med tech...? Det er det i mine øjne ikke. Innovation er den måde vi lever sammen på, kommunikerer, passer på hinanden, gør plads til alle, osv. Det er samfundsdesignet, der skal være innovativt, den måde vi beslutter ting på, den måde vi skaffer mad og drikke på, og laver regler på... Tech er en vigtig del af infrastrukturen, men bør ikke sættes højere som en slags gud...

E 1 Reply Last reply
              0

@eskealler @benjaminlj Jeg ved ikke om Europa selv bygger datacentre - dem jeg hører om, tilhører amerikansk Big Tech? Så selv om jeg også er bekymret over alle de datacentre, vi bygger, og godt kunne tænke mig, at vi tænkte os om og lavede en større vision hvor trivsel for mennesker, økosystemer og planeten sættes før kapitalistisk udbytning, hvor AI bare er det nyest legetøj... Så kan jeg også godt forstå Mensch' bekymring.

Men Eske, hvis nogen vil flytte til USA, så har de da ingen værdier?

jacobnordfalk@mastodon.socialJ This user is from outside of this forum
                jacobnordfalk@mastodon.social
                wrote sidst redigeret af

@bettina @eskealler @benjaminlj jo, vi skal have flere datacentre. Punktum!
                Jeg arbejder som programmør (Android appudvikler i Dinero), og selvom jeg har 30 års erfaring er jeg mange gange hurtigere og langt bedre med AI værktøjer, og det er de andre udviklere også. Vi bruger Claude Code, i min fritid bruger jeg Mistral Vibe, begge er udmærkede og jeg koder nu kun manuelt 20% af tiden.
                Så spørgsmålet er blot om de nye AI værktøjer skal være amerikansk eller europæisk ejet.

benjaminlj@virup.socialB bahn@mastodon.socialB 2 Replies Last reply
                0
                • jacobnordfalk@mastodon.socialJ jacobnordfalk@mastodon.social

Jeg arbejder som programmør (Android appudvikler i Dinero), og selvom jeg har 30 års erfaring er jeg mange gange hurtigere og langt bedre med AI værktøjer, og det er de andre udviklere også. Vi bruger Claude Code, i min fritid bruger jeg Mistral Vibe, begge er udmærkede og jeg koder nu kun manuelt 20% af tiden.
                  Så spørgsmålet er blot om de nye AI værktøjer skal være amerikansk eller europæisk ejet.

benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                  benjaminlj@virup.social
                  wrote sidst redigeret af

@jacobnordfalk @bettina @eskealler
                  Vil du gøre mig en tjeneste og prøve at installere https://github.com/gwittebolle/claude-carbon og holde øje med hvor meget CO2 du udleder ved at udføre dit arbejde nu? Jeg er også programmør, men har ikke tænkt mig at bidrage yderligere til klimakatastrofen bare for at kunne kode hurtigere. Men det kan godt være at jeg overdriver, så du kan jo lige prøve at måle dit forbrug og se hvor slemt det er.

jacobnordfalk@mastodon.socialJ 1 Reply Last reply
                  0

bahn@mastodon.socialB This user is from outside of this forum
                    bahn@mastodon.social
                    wrote sidst redigeret af

@jacobnordfalk @bettina @eskealler @benjaminlj alle de værktøjer jeg kender, fra skruemaskine til stavekontrol, hjælper dig til nemmere at nå et resultat, med den omkostning at du med tiden får sværre ved at opnå resultatet uden værktøjet. Det er derfor vigtigt at forstå hvad det er man mister: jeg er ok med at blive dårligere til at skrue skruer i, og tænker heller ikke det er super vigtigt at være stærk i retstavning. AI kan hjælpe mig med at formulere en klar tanke. Det tør jeg ikke miste

jacobnordfalk@mastodon.socialJ 1 Reply Last reply
                    0

@eskealler @benjaminlj Du siger du er enig, men bliver alligevel ved med at tale om innovation som om det er lig med tech...? Det er det i mine øjne ikke. Innovation er den måde vi lever sammen på, kommunikerer, passer på hinanden, gør plads til alle, osv. Det er samfundsdesignet, der skal være innovativt, den måde vi beslutter ting på, den måde vi skaffer mad og drikke på, og laver regler på... Tech er en vigtig del af infrastrukturen, men bør ikke sættes højere som en slags gud...

wrote sidst redigeret af

@bettina @benjaminlj
                      Du har fuldstændig ret og jeg forstår til fulde din anke mod at behandle teknologi til en slags guddom. Teknologisering må ikke blive et mål i sig selv.

Det er helt rigtigt at kritisere det traditionelle fokus på økonomisk vækst og klassiske BNP-målinger. De fanger jo ikke værdien af vores velfærd, vigtigheden af omsorg, hvordan vi grundlæggende trives. Innovation er som du skriver mellem linjerne et socialt konstrukt.

Jeg er helt med på Doughnut-tankegangen:

E 1 Reply Last reply
                      0

@bettina @benjaminlj
                        Du har fuldstændig ret og jeg forstår til fulde din anke mod at behandle teknologi til en slags guddom. Teknologisering må ikke blive et mål i sig selv.

Det er helt rigtigt at kritisere det traditionelle fokus på økonomisk vækst og klassiske BNP-målinger. De fanger jo ikke værdien af vores velfærd, vigtigheden af omsorg, hvordan vi grundlæggende trives. Innovation er som du skriver mellem linjerne et socialt konstrukt.

Jeg er helt med på Doughnut-tankegangen:

wrote sidst redigeret af

@bettina @benjaminlj

Vi skal plukke de lavthængende frugter, flytte subsidierne væk fra de store udledere, kødindustrien, nybyggeri, tung transport, og i stedet støtte biodiversitet, regenerativt landbrug, reparation, genbrug, forskning og så...

Når jeg så alligevel bliver ved med at argumentere for også tech-investeringer er det fordi jeg ser det som en absolut nødvendig infrastruktur, der skal beskytte vores samfundsmodel. Jeg stoler ikke hverken på USA eller Kina.

E 1 Reply Last reply
                        0

@bettina @benjaminlj

Vi skal plukke de lavthængende frugter, flytte subsidierne væk fra de store udledere, kødindustrien, nybyggeri, tung transport, og i stedet støtte biodiversitet, regenerativt landbrug, reparation, genbrug, forskning og så...

Når jeg så alligevel bliver ved med at argumentere for også tech-investeringer er det fordi jeg ser det som en absolut nødvendig infrastruktur, der skal beskytte vores samfundsmodel. Jeg stoler ikke hverken på USA eller Kina.

wrote sidst redigeret af

@bettina @benjaminlj For mig handler #digitaluafhængighed om overlevelse. Lige nu ejer vi ikke vores egne forsyningskæder. EU producerer kun ca. 8 % af verdens microchips. Kina dominerer solcelleproduktionen totalt, og vi risikerer snart at miste vores bilindustri til dem, hvis ikke vi tvinger dem til at bygge elbilerne og batterierne her i EU på vores vilkår. Råvareforabejdning har vi sidste 30 år outsourcet til kina *fordi* de ikke tænker på menneskerettigheder og vi kun tænkte på økonomi.
                          3/4

E 1 Reply Last reply
                          0

@bettina @benjaminlj For mig handler #digitaluafhængighed om overlevelse. Lige nu ejer vi ikke vores egne forsyningskæder. EU producerer kun ca. 8 % af verdens microchips. Kina dominerer solcelleproduktionen totalt, og vi risikerer snart at miste vores bilindustri til dem, hvis ikke vi tvinger dem til at bygge elbilerne og batterierne her i EU på vores vilkår. Råvareforabejdning har vi sidste 30 år outsourcet til kina *fordi* de ikke tænker på menneskerettigheder og vi kun tænkte på økonomi.
                            3/4

wrote sidst redigeret af

@bettina @benjaminlj
                            Hvis vi vil bygge et samfund baseret på trivsel, inklusion og grøn omstilling tror jeg ikke vi kan gøre det uden at vi selv ejer fundamentet det står på. Ellers bliver vores sociale innovation betinget af udenlandske tech-giganter og stater med helt uforudsigelige værdier.

Så jeg ser det ikke som modsætninger, jeg tænker absolut også på trivsel og biodiversitet. Men jeg tror vi skal begge dele.
                            4/4

benjaminlj@virup.socialB bettina@mastodon.nuB 2 Replies Last reply
                            1
                            0
                            • bahn@mastodon.socialB bahn@mastodon.social

@jacobnordfalk @bettina @eskealler @benjaminlj alle de værktøjer jeg kender, fra skruemaskine til stavekontrol, hjælper dig til nemmere at nå et resultat, med den omkostning at du med tiden får sværre ved at opnå resultatet uden værktøjet. Det er derfor vigtigt at forstå hvad det er man mister: jeg er ok med at blive dårligere til at skrue skruer i, og tænker heller ikke det er super vigtigt at være stærk i retstavning. AI kan hjælpe mig med at formulere en klar tanke. Det tør jeg ikke miste

wrote sidst redigeret af

@bahn @bettina @eskealler @benjaminlj
                              Helt enig. Derfor kommer jeg nok altid til også at kode noget manuelt, for at holde det ved lige.
                              På linje med manuel stavekontrol/korrektur, hovedregning og løse formler i hånden, det er også vigtigt for at holde sig skarp.

bahn@mastodon.socialB 1 Reply Last reply
                              0
                              • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

@jacobnordfalk @bettina @eskealler
                                Vil du gøre mig en tjeneste og prøve at installere https://github.com/gwittebolle/claude-carbon og holde øje med hvor meget CO2 du udleder ved at udføre dit arbejde nu? Jeg er også programmør, men har ikke tænkt mig at bidrage yderligere til klimakatastrofen bare for at kunne kode hurtigere. Men det kan godt være at jeg overdriver, så du kan jo lige prøve at måle dit forbrug og se hvor slemt det er.

wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @bettina @eskealler
                                Tak for linket! Som tidligere 'Klimaminister' på mit arbejde er det klart noget jeg skal prøve, og få udbredt hvis det er godt. Ping mig meget gerne om et par uger, så deler jeg resultaterne.

folfdk@helvede.netF davsebamse@helvede.netD 2 Replies Last reply
                                1
                                0

@bettina @benjaminlj
                                  Hvis vi vil bygge et samfund baseret på trivsel, inklusion og grøn omstilling tror jeg ikke vi kan gøre det uden at vi selv ejer fundamentet det står på. Ellers bliver vores sociale innovation betinget af udenlandske tech-giganter og stater med helt uforudsigelige værdier.

Så jeg ser det ikke som modsætninger, jeg tænker absolut også på trivsel og biodiversitet. Men jeg tror vi skal begge dele.
                                  4/4

benjaminlj@virup.social
                                  wrote sidst redigeret af

@eskealler @bettina det her er fine argumenter, men det handler jo så ikke (kun) om AI. Jeg køber gerne et argument om at suverænitet ikke kun handler om det digitale, men også det fysiske hardware. Jeg stejler bare over hvad jeg tror er ekstremt overforbrug ud fra forventningen om at vi har *brug* for mere computerkraft i fremtiden til AI for AIs skyld. Eller ud fra en vag frygt for at "komme bagud".

E 1 Reply Last reply
                                  0
                                  • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

@eskealler @bettina det her er fine argumenter, men det handler jo så ikke (kun) om AI. Jeg køber gerne et argument om at suverænitet ikke kun handler om det digitale, men også det fysiske hardware. Jeg stejler bare over hvad jeg tror er ekstremt overforbrug ud fra forventningen om at vi har *brug* for mere computerkraft i fremtiden til AI for AIs skyld. Eller ud fra en vag frygt for at "komme bagud".

wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @bettina

Nej, det handler ikke kun om AI. Men AI er en interessant case fordi det er så mudret. Jeg er enig i at vi har et ekstremt overforbrug og at LLM'er oversælges. Men jeg tænker ikke at det er en vag fornemmelse af at komme bagud. Se eks. Yann LeCuns AMI-labs(Paris) https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Machine_Intelligence_Labs de har fået en mia i investeringer, men fra Bezos og Nvidia. Jeg ville gerne at de skulle træne modeller et andet sted end hos Amazon/nvidia. Jeg ville hellere at det var vores penge.

1 Reply Last reply
                                    0

@bettina @benjaminlj

4/4

bettina@mastodon.nu
                                      wrote sidst redigeret af

@eskealler @benjaminlj Jeg er er jo enig! Og tak for at folde det ud 😊 Ville sådan ønske at vores nyvalgte politikere havde brugt de sidste to måneder på at invitere Danmark til visionscamps frem for at sidde i deres lønkammer og lave guderne må vide hvad...

1 Reply Last reply
                                      0

@bahn @bettina @eskealler @benjaminlj
                                        Helt enig. Derfor kommer jeg nok altid til også at kode noget manuelt, for at holde det ved lige.
                                        På linje med manuel stavekontrol/korrektur, hovedregning og løse formler i hånden, det er også vigtigt for at holde sig skarp.

bahn@mastodon.social
                                        wrote sidst redigeret af

@jacobnordfalk @bettina @eskealler @benjaminlj og det kan du gøre fordi du allerede har lært at tænke selv. Men de nye generationer får måske aldrig den træning.. den langsigtede omkostning ved AI er at det selvstændigt tænkende individ vi har kendt siden renæssancen forsvinder. Men ok, hvem har ikke længtes efter en retake af den mørke middelalder? /s

pvrahbek@expressional.socialP 1 Reply Last reply
                                        1
                                        0
                                        • bahn@mastodon.socialB bahn@mastodon.social

@jacobnordfalk @bettina @eskealler @benjaminlj og det kan du gøre fordi du allerede har lært at tænke selv. Men de nye generationer får måske aldrig den træning.. den langsigtede omkostning ved AI er at det selvstændigt tænkende individ vi har kendt siden renæssancen forsvinder. Men ok, hvem har ikke længtes efter en retake af den mørke middelalder? /s

pvrahbek@expressional.socialP This user is from outside of this forum
                                          pvrahbek@expressional.socialP This user is from outside of this forum
                                          pvrahbek@expressional.social
                                          wrote sidst redigeret af pvrahbek@expressional.social

@bahn @jacobnordfalk @bettina @eskealler @benjaminlj
                                          >>
                                          ej, det må være en overdrivelse, for at du fremmer min forståelse. Nuvel, lad os se på vores 9. klassers afgangseksamner, og så sammenligne resultaterne mellem to grupper. De elever der har udliciteret deres evne til selv at tænke, til en generisk-output-sansynlighedsberegner, med dem der ikke har.
                                          ...
                                          Nå for dælen..
                                          <<

Når man udlicitere opgaver, så mister man langsomt evnen til selv at udføre dem. Købmænd i dag kan ikke hovedregne, som dem for 400 år siden, og det er fint nok. Behovet har ændret sig.
                                          Men man skal ikke sætte ai til at udføre opgaver som kræver den menneskelig ånd(/hånd, bestem selv), eksempelvis som at forstå en tekst.

1 Reply Last reply
                                          0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.