Servicemeddelelse: Hvis man inden for de næste ca 10 år på et givent tidspunkt gerne vil vide, hvad jeg foretager mig, er der en ret god sandsynlighed i dagtimerne for, at jeg er i færd med enten at skrive eller tænke over en bog om Grundtvigs salmer.
-
Anyway, her er den. 3/4 naturligvis. Når jeg spiller den med lidt tempo på min westernguitar, får det salmen til at lyde som en folkemusikballade.
Em / Hm / Em / A /
D /A / D C#m7b5 / Hm /
Em / F#m / D / Hm /
D / G / Hm A / Hm /Om Laub ville have leet eller vendt sig i vrede. tør jeg ikke sige.
Man må gerne foreslå rettelser.
Jeg har vildt meget lyst til at give den et forsøg, men det forudsætter at jeg har adgang til melodien.... helst på noder... for jeg kender den ikke.
Subsidiært, hvis du har en klavernode kan du selv prøve at trække akkorder ud af den.
-
Jeg har vildt meget lyst til at give den et forsøg, men det forudsætter at jeg har adgang til melodien.... helst på noder... for jeg kender den ikke.
Subsidiært, hvis du har en klavernode kan du selv prøve at trække akkorder ud af den.
Du har melodien forneden her. Men jeg har ikke kunnet finde en node, og jeg er ikke god til at lytte akkorder af fra en indspilning, så jeg måtte fumle mig frem selv.
-
@SuneAuken kæmpe respekt! Jeg taler meget om at man burde bidrage med sin viden til wikipedia, men jeg har ikke ægte gjort det. Dette er en presbold jeg vil se om jeg kan tage ned og drible videre med.
@jeppe har det på samme måde Jeppe. Det er noget jeg tit har tænkt og sagt men ikke gjort @SuneAuken
-
@jeppe har det på samme måde Jeppe. Det er noget jeg tit har tænkt og sagt men ikke gjort @SuneAuken
-
Anyway, her er den. 3/4 naturligvis. Når jeg spiller den med lidt tempo på min westernguitar, får det salmen til at lyde som en folkemusikballade.
Em / Hm / Em / A /
D /A / D C#m7b5 / Hm /
Em / F#m / D / Hm /
D / G / Hm A / Hm /Om Laub ville have leet eller vendt sig i vrede. tør jeg ikke sige.
@SuneAuken ret avanceret westernguitar stil med en b5'er der

-
Em / Hm / Em / A /
D /A / D C#m7b5 / Hm /
Em / F#m / D / Hm /
@SuneAuken Hedder det ikke C#ø med klassiske danske becifringer?
-
@SuneAuken Hedder det ikke C#ø med klassiske danske becifringer?
@kristianpagh spørg en, der ikke er en blank amatør.
-
@SuneAuken ret avanceret westernguitar stil med en b5'er der

@mosgaard Den er ret nem. Man lærer én håndstilling, og så er den altid i nærheden.
At guitaren er en westernguitar behøver jo ikke at betyde, at man kun spiller cowboyakkorderne.
-
@SuneAuken Jeg mener, vi bruger C#o for en dim-akkord og C#ø for en en dim-akkord med en 7'er på.
-
@SuneAuken Hvis du skriver C#m7b5 er du vel ikke helt amatør

-
@SuneAuken Hvis du skriver C#m7b5 er du vel ikke helt amatør

@kristianpagh Tak - eller også elsker jeg det bare rigtig meget nok til at lære videre.
-
@mosgaard Den er ret nem. Man lærer én håndstilling, og så er den altid i nærheden.
At guitaren er en westernguitar behøver jo ikke at betyde, at man kun spiller cowboyakkorderne.
@SuneAuken det var mest sagt i sjov

-
@SuneAuken det var mest sagt i sjov

Det hørte jeg godt. Jeg valgte bare at være bevidst besværlig. 🥰
-
@SuneAuken Jeg mener, vi bruger C#o for en dim-akkord og C#ø for en en dim-akkord med en 7'er på.
@kristianpagh For mig er det svært nok at huske at skrive “Hm” og ikke “Bm”. Specialtegn flår min hjerne.
-
Det hørte jeg godt. Jeg valgte bare at være bevidst besværlig. 🥰
@SuneAuken ligesom dine akkorder!
-
@SuneAuken ligesom dine akkorder!
Nemlig.
De er sat så de lige akkurat udfordrer mig teknisk/rytmisk. Jeg tror, man kan udelade både m7b5-akkorden og det A, som er sat i næstesidste takt, uden at det egentlig ødelægger sangen. Jeg synes bare de er sjove at få på.
Og så er nedslaget fra Hm til A og tilbage igen enormt nemt at lave og er bare sådan en klassisk westernguitar-ting. Det twanger.
-
Nemlig.
De er sat så de lige akkurat udfordrer mig teknisk/rytmisk. Jeg tror, man kan udelade både m7b5-akkorden og det A, som er sat i næstesidste takt, uden at det egentlig ødelægger sangen. Jeg synes bare de er sjove at få på.
Og så er nedslaget fra Hm til A og tilbage igen enormt nemt at lave og er bare sådan en klassisk westernguitar-ting. Det twanger.
@SuneAuken jeg har slet ikke klimpet dem igennem endnu, men det tror jeg du har helt ret i.
Det kommer også meget an på sammenhængen det skal bruges i, for en harmonisering med en ny akkord for hver tone er jo ret salme-traditionelt.
-
@SuneAuken jeg har slet ikke klimpet dem igennem endnu, men det tror jeg du har helt ret i.
Det kommer også meget an på sammenhængen det skal bruges i, for en harmonisering med en ny akkord for hver tone er jo ret salme-traditionelt.
Åh ja. Jeg kender dem godt. De passer i hovedreglen som fod i handske til guitaren, fordi hele rytmedelen i højrehånden bliver mekanisk, mens venstrehånden fiser rundt.
-
Em / Hm / Em / A /
D /A / D C#m7b5 / Hm /
Em / F#m / D / Hm /
Ok. Min bog ligger ikke bare mellem teologi og litteraturvidenskab. Det siger for lidt.
Den ligger mellem Grundtvigforskning, genreforskning, hymnologi, litterær analyse, kirkehistorie, litteraturhistorie, praktisk teologi og idehistorie. Og så er der det, jeg har overset.
Jeg er ikke kvalificeret til at skrive den, men med lidt held er jeg blandt de nærmeste til at være det.
På forhånd dømt til fiasko. Forhåbentlig på en oplysende og interessant måde.
-
Ok. Min bog ligger ikke bare mellem teologi og litteraturvidenskab. Det siger for lidt.
Den ligger mellem Grundtvigforskning, genreforskning, hymnologi, litterær analyse, kirkehistorie, litteraturhistorie, praktisk teologi og idehistorie. Og så er der det, jeg har overset.
Jeg er ikke kvalificeret til at skrive den, men med lidt held er jeg blandt de nærmeste til at være det.
På forhånd dømt til fiasko. Forhåbentlig på en oplysende og interessant måde.
Og nu sidder jeg hos en norsk Grundtvigforsker og læser om det hellige. Jeg fatter absolut spade af, hvad der foregår, og det er jo ikke hendes problem.
Men det ér mit.