Hvordan får vi digital suverænitet ind i valgkampen?
-
Hvordan får vi digital suverænitet ind i valgkampen? Hvor skal jeg stemme for få Microsoft ud af folkeskolen? Eller få offentlige applikationer på europæisk ejet og kontrolleret infrastruktur. Hvem er klar til at forbyde X.
Hvem er klar til at investere og lovgive om open source. Min stemme går til et #opensourcefirst parti der tør investere i vores fremtidige uafhængighed. Afhængighed af amerikansk IT er ikke anderledes end afhængighed af Amerikansk militær. Vi må opruste.
-
A anderslund@expressional.social shared this topic
-
Hvordan får vi digital suverænitet ind i valgkampen? Hvor skal jeg stemme for få Microsoft ud af folkeskolen? Eller få offentlige applikationer på europæisk ejet og kontrolleret infrastruktur. Hvem er klar til at forbyde X.
Hvem er klar til at investere og lovgive om open source. Min stemme går til et #opensourcefirst parti der tør investere i vores fremtidige uafhængighed. Afhængighed af amerikansk IT er ikke anderledes end afhængighed af Amerikansk militær. Vi må opruste.
@sindum jeg stiller op for Enhedslisten i Københavns omegns Storkreds og har digital suverænitet som en af mine mærkesager. Jeg har mange års erfaring med open source, og har kørt Linux siden midten af 90'erne.
-
Folkeskolen skulle du have tænkt på til kommunalvalget.
-
Folkeskolen skulle du have tænkt på til kommunalvalget.
@phloggen der er da en skolereform betalt af formueskat på agendaen nu.
-
@sindum @phloggen Er det ikke ret populistisk at komme med forslag hvor en skat eller afgift skal betale for noget andet? I bund og grund går en potentiel formueskat ind i statens regnskab og pengene står jo ikke "marked" som "til skolereform".
Men ved at udforme det sådan får man måske nogle til at tænke - ja fint, synes altså godt de der ultra rige kan betale for en bedre folkeskole!!
-
S suneauken@mastodon.world shared this topic
B bettina@mastodon.nu shared this topic
-
Uanset hvem der ender i regeringen, skal de presses bagefter. Og så skal de presses noget mere.
Og godt, du taler. Vi kan lige så godt begynde presset med det samme.
-
Folkeskolen er et stort set rent kommunalt anliggende.
Det er de lokale byrødder der bestemmer hvilken teknologi ungerne skal bruge.
-
F folfdk@helvede.net shared this topic
J jonassmith@theforkiverse.com shared this topic
-
@sindum @phloggen Er det ikke ret populistisk at komme med forslag hvor en skat eller afgift skal betale for noget andet? I bund og grund går en potentiel formueskat ind i statens regnskab og pengene står jo ikke "marked" som "til skolereform".
Men ved at udforme det sådan får man måske nogle til at tænke - ja fint, synes altså godt de der ultra rige kan betale for en bedre folkeskole!!
-
T tanyakaroli@expressional.social shared this topic
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
Folkeskolen er et stort set rent kommunalt anliggende.
Det er de lokale byrødder der bestemmer hvilken teknologi ungerne skal bruge.
@phloggen @sindum staten sætter rammerne for folkeskolen. Maksimal klassekvotient bestemmes af staten. Faglige mål, minimumstimetal, trivselsmåling, nationale test, eksamen osv. er staten.
Kommunerne bestemmer hvor mange penge de vil bruge, og de "kvalitetssikrer". Og så kan de fx købe it og læremidler samlet ind.
Generelt er der sket stor centralisering fra skoler mod kommuner og stat.
Det er utroligt så kloge folk med statskundskabbaggrund er. De kan simpelthen bare forstå og beslutte alt. -
S sam@social.data.coop shared this topic