Jeg er for nyligt (i går!) begyndt at spise tofu, og det er en stor succes.
-
@nerdd jeg fandt også lige en opskrift fra Arla; det er jo drønnemt!
@IbenChristiane Det er det nemlig! Og som bonus står man med en masse valle bagefter, som kan bruges i bagværk, grød eller whatever (det er sjovest, hvis man bruger citronsaft eller kærnemælk. Eddike efterlader for meget smag i vallen).
-
@IbenChristiane @svuorela Yeah, halloumi er dog ret anderledes

Paneer er en helt mild ost - tænk på det som en fast(ere) udgave af hytteost.
-
@IbenChristiane Det er det nemlig! Og som bonus står man med en masse valle bagefter, som kan bruges i bagværk, grød eller whatever (det er sjovest, hvis man bruger citronsaft eller kærnemælk. Eddike efterlader for meget smag i vallen).
@nerdd Uh, jeg ved sgu ikke helt, hvad jeg skulle med al vallen faktisk. Så det kan godt være hér, jeg alligevel ikke lader mig lokke

-
@IbenChristiane @svuorela Måske kan det lade sig gøre, hvis det er fast nok

-
@IbenChristiane @svuorela Måske kan det lade sig gøre, hvis det er fast nok

-
@nerdd Uh, jeg ved sgu ikke helt, hvad jeg skulle med al vallen faktisk. Så det kan godt være hér, jeg alligevel ikke lader mig lokke

@IbenChristiane Hvis du alligevel skal bage naan til din indiske curry, har du jo noget, du kan bruge vallen til

Det eneste, jeg nok ikke ville bruge vallen til er i stedet for mælk i kaffen

-
@IbenChristiane Hvis du alligevel skal bage naan til din indiske curry, har du jo noget, du kan bruge vallen til

Det eneste, jeg nok ikke ville bruge vallen til er i stedet for mælk i kaffen

@nerdd du er så gennemtænkt

-
@IbenChristiane @svuorela Hm, mon jeg skulle lave mig en gang paneer i næste uge?

-
@IbenChristiane @svuorela Hm, mon jeg skulle lave mig en gang paneer i næste uge?

-
@nerdd du er så gennemtænkt

@IbenChristiane Det er kun på andres vegne!
Jeg har endnu kun brugt det i min morgengrød. -
@IbenChristiane Det er kun på andres vegne!
Jeg har endnu kun brugt det i min morgengrød.@nerdd haha, men det er også meget nemmere og mindre forpligtende at være det for andre

-
@IbenChristiane @svuorela Ja! Jeg må se, om jeg kan huske det, når jeg i weekenden sætter mig og laver madplan

-
@nerdd haha, men det er også meget nemmere og mindre forpligtende at være det for andre

@IbenChristiane Indeed! “... og så kan du jo også bare lige…”

-
@nerdd Uh, jeg ved sgu ikke helt, hvad jeg skulle med al vallen faktisk. Så det kan godt være hér, jeg alligevel ikke lader mig lokke

@IbenChristiane @nerdd indskudt info som I ikke har bedt om og ikke kan bruge til noget (hey, det er internettet!): man kan brygge virkelig lækker øl på valle. Kemisk er det noget nær den perfekte basis for f.eks. pilsner eller IPA eller andre øltyper, hvor der helst ikke må være kalk i vandet.
-
@IbenChristiane @nerdd indskudt info som I ikke har bedt om og ikke kan bruge til noget (hey, det er internettet!): man kan brygge virkelig lækker øl på valle. Kemisk er det noget nær den perfekte basis for f.eks. pilsner eller IPA eller andre øltyper, hvor der helst ikke må være kalk i vandet.
@infonauten @IbenChristiane Ooorv, spændende! Er det for at undgå, at kalken nedbryder aromastofferne fra humlen? Laktosen i vallen må også give noget sødme forestiller jeg mig?
-
@nerdd Uh, du må ikke friste - jeg har virkelig ikke brug for flere køkkenprojekter

@IbenChristiane @nerdd Men det er slet ikke svært at lave tofu selv.

-
@IbenChristiane @nerdd indskudt info som I ikke har bedt om og ikke kan bruge til noget (hey, det er internettet!): man kan brygge virkelig lækker øl på valle. Kemisk er det noget nær den perfekte basis for f.eks. pilsner eller IPA eller andre øltyper, hvor der helst ikke må være kalk i vandet.
@infonauten @IbenChristiane @nerdd Bedste info er den man falder over. Nogen gange slå man sig til en god ide.
-
@infonauten @IbenChristiane Ooorv, spændende! Er det for at undgå, at kalken nedbryder aromastofferne fra humlen? Laktosen i vallen må også give noget sødme forestiller jeg mig?
@nerdd @IbenChristiane kalkholdigt vand binder bare ikke aromastofferne så godt, så vidt jeg husker (det er efterhånden mange år siden jeg var Ølfonaut).
Og ja, en smule sødme kommer der vist fra laktosen, siger min fornuft - jeg har aldrig prøvet det i praksis, har sjældent haft 25 liter valle bare sådan. Og de færreste gærtyper kan nedbryde sukkeret fra laktosen, hvilket også gør at man kan eftersøde med det, se også "milk stouts". -
@infonauten @IbenChristiane @nerdd Bedste info er den man falder over. Nogen gange slå man sig til en god ide.
@mutter01 @infonauten @IbenChristiane @nerdd
Åh nej, nu er jeg nødt til at lave saag paneer i næste uge

-
@mutter01 @infonauten @IbenChristiane @nerdd
Åh nej, nu er jeg nødt til at lave saag paneer i næste uge

@CarstenBoll @infonauten @IbenChristiane @nerdd For et par uger siden prøvede jeg at lave friskost. Det var ikke umiddelbart en succes. Men ikke skidt nok til at jeg ikke forsøger igen. Mangler bare nogle svar på gluten og eller laktose intolerance inden jeg gider igen. Men så kan jeg forsøge på tofu af en slags. Det er lidt samme fremgangsmåde. Noget af det. 🤪