Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Tænker på @jeppe og hans perspektiv omkring det latrinære når vi har diskuteret om vi skal oversætte #enshittification til #forlortning (som jeg foreslår) eller #tilmøgning (som han foreslår, for at undgå lortet).

Tænker på @jeppe og hans perspektiv omkring det latrinære når vi har diskuteret om vi skal oversætte #enshittification til #forlortning (som jeg foreslår) eller #tilmøgning (som han foreslår, for at undgå lortet).

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
enshittificatioforlortningtilmogning
6 Indlæg 2 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
    malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
    malte@radikal.social
    wrote sidst redigeret af

Tænker på @jeppe og hans perspektiv omkring det latrinære når vi har diskuteret om vi skal oversætte #enshittification til #forlortning (som jeg foreslår) eller #tilmøgning (som han foreslår, for at undgå lortet). Tænker på det fordi jeg læser den her passage af Cory Doctorow hvor han reflekterer over hans arbejde med at få folk til at forstå de her abstrakte tech idéer og så en dag fandt han på det her, ja latrinære ord, og pludselig var interessen overvældende.

malte@radikal.socialM jeppe@uddannelse.socialJ 2 Replies Last reply
    0
    • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

Tænker på @jeppe og hans perspektiv omkring det latrinære når vi har diskuteret om vi skal oversætte #enshittification til #forlortning (som jeg foreslår) eller #tilmøgning (som han foreslår, for at undgå lortet). Tænker på det fordi jeg læser den her passage af Cory Doctorow hvor han reflekterer over hans arbejde med at få folk til at forstå de her abstrakte tech idéer og så en dag fandt han på det her, ja latrinære ord, og pludselig var interessen overvældende.

malte@radikal.social
      wrote sidst redigeret af

Det er også være at bemærke at lorte-emoji er blevet det uofficielt anerkendte symbol for det fænomen han beskriver.

"To my surprise, my life's work has turned out to be a long series of attempts to get people to engage with the abstract, distant issues of tech policy before it's too late. This is hard, because people naturally devote their attention to things that are concrete and immediate (for very good reasons!) ... 1/2

malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
      0

Det er også være at bemærke at lorte-emoji er blevet det uofficielt anerkendte symbol for det fænomen han beskriver.

"To my surprise, my life's work has turned out to be a long series of attempts to get people to engage with the abstract, distant issues of tech policy before it's too late. This is hard, because people naturally devote their attention to things that are concrete and immediate (for very good reasons!) ... 1/2

malte@radikal.social
        wrote sidst redigeret af

... For nearly 25 years, I've worked with my comrades at the Electronic Frontier Foundation to raise the salience of these abstract, technical ideas. I've come up with metaphors, parables, framing devices, narratives, and then…a dirty little word: enshittification. It turned out that this word, and the minor license to vulgarity it confers, was the secret to unleashing a tide of interest in these issues, to my immense surprise and gratification."

https://pluralistic.net/2026/04/24/poop-emoji-plus-plus/

1 Reply Last reply
        0

jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
          jeppe@uddannelse.social
          wrote sidst redigeret af

@malte det er måske kendetegnende for amerikanere at de er opdraget i en kultur der på en gang er pietistisk og umoden, og at det kommer til udtryk gennem forkærlighed for latrinære og seksualiserede udtryk. De synes det er lidt frækt og farligt når det råbes frække ord. Jeg foretrækker at vi forsøger at opføre os modent og tage os selv alvorligt.
          Men måske er jeg bare lidt sippet...

malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
          0
          • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

@malte det er måske kendetegnende for amerikanere at de er opdraget i en kultur der på en gang er pietistisk og umoden, og at det kommer til udtryk gennem forkærlighed for latrinære og seksualiserede udtryk. De synes det er lidt frækt og farligt når det råbes frække ord. Jeg foretrækker at vi forsøger at opføre os modent og tage os selv alvorligt.
            Men måske er jeg bare lidt sippet...

malte@radikal.social
            wrote sidst redigeret af

@jeppe Måske er løsningen at ikke lægge så meget betydning og grænseoverskridelse i de latrinære ord. Det er lidt paradoksalt at du siger, du selv lægger en masse vigtighed i hvorvidt vi snakker om lort eller ej, og samtidig er utilfreds med den amerikanske fiksering ved lort. De fleste bandeord, hvis man skræller eufemismerne fra ("for søren!"), har noget at gøre med afføring og sex.

jeppe@uddannelse.socialJ 1 Reply Last reply
            0

@jeppe Måske er løsningen at ikke lægge så meget betydning og grænseoverskridelse i de latrinære ord. Det er lidt paradoksalt at du siger, du selv lægger en masse vigtighed i hvorvidt vi snakker om lort eller ej, og samtidig er utilfreds med den amerikanske fiksering ved lort. De fleste bandeord, hvis man skræller eufemismerne fra ("for søren!"), har noget at gøre med afføring og sex.

jeppe@uddannelse.social
              wrote sidst redigeret af

@malte ja, du har ret🙂

1 Reply Last reply
              0
              Svar
              • Svar som emne
              Login for at svare
              • Ældste til nyeste
              • Nyeste til ældste