Okay, nu siger jeg lige en ting i forlængelse af #DanmarkSkifter:
-
@mjj Der er bare virkelig mange der ikke har det sådan.
De bliver overvældet af for mange applikationer, og mange har vænnet sig til den her en-app-til-alting approach (altså, Facebook).
De fleste vil gerne have færre applikationer, for at mindske overvældetheden.
Sidequest: Derfor synes jeg fx også at fediverset skulle gå mere all in på at forklare det her med at du kan have een konto på den platform du bedst kan lide, og stadig følge på alle mulige andre instanser og platforme.
@svedigtype Det er jeg helt enig i - og det er ikke mærkeligt, givet hvad tilgangen har været. Jeg vil bare slå et slag for, at man faktisk tager stilling til, at det ikke er mere indviklet end som så.
Fedivers-/ActivityPub har en selvstændig interoperabilitets-udfordring i, at hvis jeg skal være på Pixelfed, Mastodon og Friendica, skal jeg oprette en konto hvert sted. Jeg ender ofte i samtaler, hvor den starter, Mastodon-jeg svarer, der bliver tagget nogle andre mennesker ind i det, jeg ser den så på Friendica og svarer fra Friendica-mig. Resultatet er en tråd, hvor jeg ud over de andre deltagere svarer en eller flere instanser af... mig selv.
-
@svedigtype Det er jeg helt enig i - og det er ikke mærkeligt, givet hvad tilgangen har været. Jeg vil bare slå et slag for, at man faktisk tager stilling til, at det ikke er mere indviklet end som så.
Fedivers-/ActivityPub har en selvstændig interoperabilitets-udfordring i, at hvis jeg skal være på Pixelfed, Mastodon og Friendica, skal jeg oprette en konto hvert sted. Jeg ender ofte i samtaler, hvor den starter, Mastodon-jeg svarer, der bliver tagget nogle andre mennesker ind i det, jeg ser den så på Friendica og svarer fra Friendica-mig. Resultatet er en tråd, hvor jeg ud over de andre deltagere svarer en eller flere instanser af... mig selv.
@mjj @svedigtype Der er nogle udfordringer vi ikke skal underspille. Men for mig er det også nyttigt at skelne mellem mig selv som afsender eller modtager.
Det er rigtigt at som afsender skal jeg vælge den eller de platforme der understøtter min stil. Men som modtager er jeg i højere grad fri for at skulle være alle steder på en gang.
Og så er der et problematisk skel mellen stærkt gruppe-fokuserede platforme og "råbe ud over bazaren"-platforme jeg ikke ved hvordan kan løses.
-
@mjj @svedigtype Der er nogle udfordringer vi ikke skal underspille. Men for mig er det også nyttigt at skelne mellem mig selv som afsender eller modtager.
Det er rigtigt at som afsender skal jeg vælge den eller de platforme der understøtter min stil. Men som modtager er jeg i højere grad fri for at skulle være alle steder på en gang.
Og så er der et problematisk skel mellen stærkt gruppe-fokuserede platforme og "råbe ud over bazaren"-platforme jeg ikke ved hvordan kan løses.
@mjj Jeg tror ikke helt jeg kan se det med interoperabilitets-udfordringen?
Altså, vi skal hver især vælge en platform og en instans uanset hvad. Men vi er da frie til at vælge den platform hvis udformning vi bedst kan lide, og så følge derfra? Vi behøver ikke oprette en konto hvert sted?
Jeg har det fordi jeg er nysgerrig, men det er ikke nødvendigt.
@pmakholm Der er vel ikke rigtig nogen stærkt gruppefokuserede federerede platforme endnu, er der det?
-
Altså, vi skal hver især vælge en platform og en instans uanset hvad. Men vi er da frie til at vælge den platform hvis udformning vi bedst kan lide, og så følge derfra? Vi behøver ikke oprette en konto hvert sted?
@pmakholm Der er vel ikke rigtig nogen stærkt gruppefokuserede federerede platforme endnu, er der det?
@svedigtype @pmakholm Man kan jo sagtens interagere - jeg kan sagtens følge én på Friendica.dk eller Pixelfed.dk og kommentere deres billeder eller opslag.
Men hvis jeg kunne tænke mig at bruge de tjenesters brugerflade, er jeg nødt til at oprette mig, for jeg kan ikke logge ind med den bruger, jeg har på Mastodon - selv om det er en gyldig fedi-/Activitypub-profil. -
@svedigtype @pmakholm Man kan jo sagtens interagere - jeg kan sagtens følge én på Friendica.dk eller Pixelfed.dk og kommentere deres billeder eller opslag.
Men hvis jeg kunne tænke mig at bruge de tjenesters brugerflade, er jeg nødt til at oprette mig, for jeg kan ikke logge ind med den bruger, jeg har på Mastodon - selv om det er en gyldig fedi-/Activitypub-profil.@mjj Hmmm, det kunne faktisk nok havde kunne lade sig gøre hvis alle brugte C2S-delen af ActivityPub.
-
@mjj Hmmm, det kunne faktisk nok havde kunne lade sig gøre hvis alle brugte C2S-delen af ActivityPub.
@pmakholm @mjj Oh, på den måde, nu forstår jeg!
Men findes der egentlig ikke applikationer, hvor man kan logge ind fra den applikation på alle sine forskellige fedivers-konti
?Jeg ved godt det ikke er helt det samme, og jeg ved heller ikke om det er en ting, jeg synes bare der fandtes noget i den stil ...
-
S strit@mastodon.social shared this topic
-
@svedigtype @mjj @pmakholm NodeBB-softwaren kan federere med fediverset og har det gamle forum-feel.
Blot opdaterede templates, fordi designtrenden er den der: "Blææs alting op i store skriftyper"

-
@svedigtype @mjj @pmakholm NodeBB-softwaren kan federere med fediverset og har det gamle forum-feel.
Blot opdaterede templates, fordi designtrenden er den der: "Blææs alting op i store skriftyper"

@svedigtype @pmakholm @simonjust Jeg har virkelig et godt øje til den traditionelle forum-opbygning.
Den moderne tilgang, hvor alting bare bliver sprøjtet ind i en lang chat, er altså ikke et højdepunkt. Jeg er lige så nostalgisk over IRC som så mange andre, men det er ikke min holdning, at overblik peakede med den... -
@mjj Meget enig. Ikke noget stort problem med flere samtaleapps. Til kommunikation med store børn bruger jeg dog udelukkende chat i MobilePay

@jonassmith
Så er du også sikker på de ringer selv, hvis du undlader at svare/udbetale
-
@jonassmith
Så er du også sikker på de ringer selv, hvis du undlader at svare/udbetale
-
@svedigtype @pmakholm @simonjust Jeg har virkelig et godt øje til den traditionelle forum-opbygning.
Den moderne tilgang, hvor alting bare bliver sprøjtet ind i en lang chat, er altså ikke et højdepunkt. Jeg er lige så nostalgisk over IRC som så mange andre, men det er ikke min holdning, at overblik peakede med den...@mjj @pmakholm @simonjust Jeg forstår slet ikke forum.fedi.dk, jeg synes det er et vildt forvirrende sted, og jeg ville absolut ikke sende nogen nybegyndere derhen ...
-
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
@mjj @pmakholm @simonjust Jeg forstår slet ikke forum.fedi.dk, jeg synes det er et vildt forvirrende sted, og jeg ville absolut ikke sende nogen nybegyndere derhen ...
@pmakholm @simonjust @svedigtype Synd - det var netop deres intention at få nysgerrige ind.
-
@pmakholm @simonjust @svedigtype Synd - det var netop deres intention at få nysgerrige ind.
@mjj Det kan også godt være det bare er mig der synes det er et forvirrende sted jo ...
-
@svedigtype @mjj Det er også noget jeg oplever - altså tråde, hvor jeg deltager i fra friendica og mastodon. Det er til at blive lidt skør i hovedet af.
Udfordringen er nok “Discoverability” på tværs af fediverse. Altså svaret på, hvordan jeg som “consumer” fra én konto kan holde mig opdateret på tværs af det hele.
-
@svedigtype @mjj Det er også noget jeg oplever - altså tråde, hvor jeg deltager i fra friendica og mastodon. Det er til at blive lidt skør i hovedet af.
Udfordringen er nok “Discoverability” på tværs af fediverse. Altså svaret på, hvordan jeg som “consumer” fra én konto kan holde mig opdateret på tværs af det hele.
@jrossstocholm Ja, den forstår jeg, jeg har gjort det samme, der skal man være disciplineret
Men der tror jeg man må acceptere at man ikke kan følge med i alt alle vegne, altså, en justering af egne forventninger måske?
At acceptere, at der hvor dit udgangspunkt er, vil på en eller anden måde begrænse dit 'udsyn' så at sige, ligesom det gør i alle mulige andre sammenhænge
Og så vælge den base, hvorfra man får mest af det man gerne vil have.
-
@jrossstocholm Ja, den forstår jeg, jeg har gjort det samme, der skal man være disciplineret
Men der tror jeg man må acceptere at man ikke kan følge med i alt alle vegne, altså, en justering af egne forventninger måske?
At acceptere, at der hvor dit udgangspunkt er, vil på en eller anden måde begrænse dit 'udsyn' så at sige, ligesom det gør i alle mulige andre sammenhænge
Og så vælge den base, hvorfra man får mest af det man gerne vil have.
@svedigtype @mjj Jeg synes, at der er noget i det, som @pmakholm er inde på - nemlig at man som afsender skal vælge den platform, der passer bedst - men at man som modtager har en anden type brugerkrav.
Og jeg må bare sige, at når nu vi bryster os af, at #fediverse er decentraliseret og man skal vælge den instans, der passer en bedst - så SKAL der dælenhylemig være mulighed for at få overblik på tværs

-
@svedigtype @mjj Jeg synes, at der er noget i det, som @pmakholm er inde på - nemlig at man som afsender skal vælge den platform, der passer bedst - men at man som modtager har en anden type brugerkrav.
Og jeg må bare sige, at når nu vi bryster os af, at #fediverse er decentraliseret og man skal vælge den instans, der passer en bedst - så SKAL der dælenhylemig være mulighed for at få overblik på tværs

@jrossstocholm Men hvilken type overblik tænker du på egentlig?