Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. God morgen Danmark har inviteret mig til at tale med dem om enshitification i morgen.

God morgen Danmark har inviteret mig til at tale med dem om enshitification i morgen.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
39 Indlæg 23 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • larshenriksen@mastodon.nuL larshenriksen@mastodon.nu

@benjaminlj @jeppe Jeg tænkte lige på, at når nu det bliver forbudt for børn at være på Meta, så er de stadig "passive rygere", fordi de ser deres forældres afhængighed - klistret til deres Instagram - og det at have en Instagram bliver tegn på at man er voksen.

Børn gør ikke som vi siger, de gør ligesom vi gør. Øh.. viser international forskning *host.

benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
    benjaminlj@virup.social
    wrote sidst redigeret af

@LarsHenriksen @jeppe helt sikkert! Noget der er sundhedsskadeligt er det både for børn og for voksne. Ligesom det med at lukke det om natten nok heller ikke gør det bedre i løbet af dagen. Begge dele er jo tegn på at vi godt ved at der er noget helt galt, så det første vi gør er at beskytte børnene. Men det næste må blive at beskytte de voksne også. Passiv rygning er en god måde at se det på.

1 Reply Last reply
    0
    • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

@jeppe hvis du med fluepapir mener at vi er "klistret" fast til services som Facebook, så kan jeg ret godt lide metaforen. Vi har selv valgt at lande der, men kan ikke komme fri. Det mangler måske lidt den dimension at der ikke som sådan er noget lim på fluepapiret, vi bliver kun hængende fordi alle andre gør. Altså facebook, tiktok og YouTube er vanedannende, men det er trods de færreste der på den måde er afhængige.

Måske kan man sammenligne det med rygning? Der var en gang hvor alle røg, altid, alle steder. Det tog lang tid for lovgivningen at skære igennem lobbyismen, og det krævede også en langsom kulturændring. Det er så jo så vidt jeg forstår også en meget social aktivitet at ryge, så det har nok været svært at melde sig ud af det fællesskab. Men siden er vi gradvist blevet mere og mere beskyttet fra noget som er sundhedsskadeligt. Det er måske det samme der er nødt til at ske med Facebook.

benjaminlj@virup.social
      wrote sidst redigeret af

@jeppe jeg synes forresten ikke at jeg kan se nogle danske tjenester der helt matcher enshittification. Der er masser af services der er blevet dårligere, helt sikkert, men ikke bevidst. Google har jo fx. I årevis med vilje forringet deres søgemaskine fordi så bruger folk længere tid på google. Og de ved de kan slippe afsted med det fordi alle bruger det som standard uanset hvad. Den slags synes jeg trods alt ikke vi har set herhjemme. (Måske fordi danske services ikke har nær nok brugere til at lave sådan nogle stunts.)

mjj@mstdn.dkM benjaminlj@virup.socialB 2 Replies Last reply
      0

@jeppe jeg synes forresten ikke at jeg kan se nogle danske tjenester der helt matcher enshittification. Der er masser af services der er blevet dårligere, helt sikkert, men ikke bevidst. Google har jo fx. I årevis med vilje forringet deres søgemaskine fordi så bruger folk længere tid på google. Og de ved de kan slippe afsted med det fordi alle bruger det som standard uanset hvad. Den slags synes jeg trods alt ikke vi har set herhjemme. (Måske fordi danske services ikke har nær nok brugere til at lave sådan nogle stunts.)

mjj@mstdn.dkM This user is from outside of this forum
        mjj@mstdn.dk
        wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @jeppe Jeg synes stadig, at DRs login som obligatorisk er et eksempel - men det bliver nok en kedelig diskussion.

benjaminlj@virup.socialB trezzer@social.linux.pizzaT 2 Replies Last reply
        0
        • holsta@mastodon.artH holsta@mastodon.art

@jeppe Domæneregistering. Vi er på vej fra en central enhed (DK Hostmaster/Punktum DK) til "fri konkurrence".

Priserne kommer til at stige vildt (65 -> 109), udbydere vil kunne holde kunderne gidsler hvor vi før kunne tage vores domæne og gå til en anden leverandør, og ingen af udbyderne er motiveret til at sikre deres kunders domæner.

reynir@social.data.coopR This user is from outside of this forum
          reynir@social.data.coop
          wrote sidst redigeret af

@holsta @jeppe jeg er ved at kigge seriøst på at starte en demokratisk ejet domæneforhandler. Tanken er at man får stemmeret/direkte indflydelse, og på den måde få lidt kontrol tilbage.

Kunne være spændende at høre dine tanker om hvad en forhandler kan og bør gøre for at sikre deres kunders (medlemmers) domæne(r). Evt. i en anden tråd eller kanal.

PunktumDK tager 56,80 kr eksl. moms (så 71 m. moms) per domæne + 7500 kr årligt gebyr for forhandlere t.o.

reynir@social.data.coopR holsta@mastodon.artH jeppe@uddannelse.socialJ 3 Replies Last reply
          1
          0
          • mjj@mstdn.dkM mjj@mstdn.dk

@benjaminlj @jeppe Jeg synes stadig, at DRs login som obligatorisk er et eksempel - men det bliver nok en kedelig diskussion.

benjaminlj@virup.social
            wrote sidst redigeret af

@mjj @jeppe ja, det er nok et definitionsspørgsmål. Klart en forværring af en service at gemme noget der var åbent bag login.

1 Reply Last reply
            0
            • gambolputte@expressional.socialG gambolputte@expressional.social shared this topic
            • mjj@mstdn.dkM mjj@mstdn.dk

trezzer@social.linux.pizzaT This user is from outside of this forum
              trezzer@social.linux.pizzaT This user is from outside of this forum
              trezzer@social.linux.pizza
              wrote sidst redigeret af

@mjj @benjaminlj @jeppe De har også fjernet deres åbne radio-streams i høj-kvalitets AAC og prøver generelt at skjule radio bag deres DR Lyd-app og “partnere”. Før i tiden havde de bare en side med links til deres streams, som man kunne bruge lige hvor man havde lyst. Ligesom de også fjernede podcasts fra indekseringstjenester for at tvinge folk over i deres skod-app. Men de har selvfølgelig også været stygge før som med deres Flash-afspillere til TV-ting i stedet for bare at bruge åbne standarder.

Alt sammen for at drive engagement og konkurrere med noget, de ikke skal konkurrere med (betalte streaming-tjenester).

mjj@mstdn.dkM 1 Reply Last reply
              0
              • trezzer@social.linux.pizzaT trezzer@social.linux.pizza

@mjj @benjaminlj @jeppe De har også fjernet deres åbne radio-streams i høj-kvalitets AAC og prøver generelt at skjule radio bag deres DR Lyd-app og “partnere”. Før i tiden havde de bare en side med links til deres streams, som man kunne bruge lige hvor man havde lyst. Ligesom de også fjernede podcasts fra indekseringstjenester for at tvinge folk over i deres skod-app. Men de har selvfølgelig også været stygge før som med deres Flash-afspillere til TV-ting i stedet for bare at bruge åbne standarder.

Alt sammen for at drive engagement og konkurrere med noget, de ikke skal konkurrere med (betalte streaming-tjenester).

mjj@mstdn.dk
                wrote sidst redigeret af

@trezzer @benjaminlj @jeppe ... RSS...

1 Reply Last reply
                0
                • reynir@social.data.coopR reynir@social.data.coop

@holsta @jeppe jeg er ved at kigge seriøst på at starte en demokratisk ejet domæneforhandler. Tanken er at man får stemmeret/direkte indflydelse, og på den måde få lidt kontrol tilbage.

Kunne være spændende at høre dine tanker om hvad en forhandler kan og bør gøre for at sikre deres kunders (medlemmers) domæne(r). Evt. i en anden tråd eller kanal.

PunktumDK tager 56,80 kr eksl. moms (så 71 m. moms) per domæne + 7500 kr årligt gebyr for forhandlere t.o.

reynir@social.data.coop
                  wrote sidst redigeret af

@holsta @jeppe Ok, jeg har først nu set at de har en frivillig incitamentsaftale så forhandlere kan få penge tilbage hvis kundens domæne er DNSSEC-signeret. Det er ca. 40% af prisen!

https://punktum.dk/artikler/incitamentaftale-med-punktum-dk

1 Reply Last reply
                  0

holsta@mastodon.artH This user is from outside of this forum
                    holsta@mastodon.art
                    wrote sidst redigeret af

@reynir Det kunne virkeligt være fedt hvis data.coop (eller tilsvarende) kunne rumme sådan en opgave.

Man lander hurtigt i NIS2-land og der skal en del penge og energi til at designe & drive systemer hvor skrevne procedurer overholdes altid.

holsta@mastodon.artH reynir@social.data.coopR 2 Replies Last reply
                    0

jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
                      jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
                      jeppe@uddannelse.social
                      wrote sidst redigeret af

@reynir @holsta virkelig god plan med demokratisk ejet domæneforhandler (og DNS). Jeg støtter!

1 Reply Last reply
                      0
                      • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social shared this topic
                        bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu shared this topic

@reynir Det kunne virkeligt være fedt hvis data.coop (eller tilsvarende) kunne rumme sådan en opgave.

Man lander hurtigt i NIS2-land og der skal en del penge og energi til at designe & drive systemer hvor skrevne procedurer overholdes altid.

holsta@mastodon.art
                        wrote sidst redigeret af

@reynir Min plan lige nu er benytte domænehajen.dk som forhandler hvis der ikke er en bedre løsning inden deadline i 2028.

1 Reply Last reply
                        0

reynir@social.data.coop
                          wrote sidst redigeret af

@holsta jeg tænker der er god grobund for samarbejde med/i data.coop. Medlemsdemokratisk tænker jeg det bliver noget rod hvis det er direkte i data.coop (skal ejeren af coolslopbilleder.dk have noget at sige om hvordan social.data.coop bliver kørt?).

Må indrømme jeg ikke har tænkt på NIS2. Det er klart, det må jeg sætte mig ind i og tænke det ind fra start...

jowek@autonomous.zoneJ 1 Reply Last reply
                          0
                          • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

God morgen Danmark har inviteret mig til at tale med dem om enshitification i morgen. Er der nogen gode danske eksempler på tilmøgede tjenester?

C This user is from outside of this forum
                            C This user is from outside of this forum
                            crisper@techhub.social
                            wrote sidst redigeret af

@jeppe
                            Personligt mener jeg ikke at det behøves kun at være danske tjenester.
                            Du kan fortælle om fænomenet som efter min forståelse, først blev beskrevet af cory doctorow.
                            Jeg vil gerne byde ind med pengeinstitutter eller som jeg kalder det, finansielle supermarkeder.
                            Også er der de internationale, der også er på det danske marked. Microsoft, netflix, meta, amazon osv.

1 Reply Last reply
                            0
                            • larshenriksen@mastodon.nuL larshenriksen@mastodon.nu

@benjaminlj @jeppe Jeg tænkte lige på, at når nu det bliver forbudt for børn at være på Meta, så er de stadig "passive rygere", fordi de ser deres forældres afhængighed - klistret til deres Instagram - og det at have en Instagram bliver tegn på at man er voksen.

Børn gør ikke som vi siger, de gør ligesom vi gør. Øh.. viser international forskning *host.

stigcq@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
                              stigcq@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
                              stigcq@mstdn.dk
                              wrote sidst redigeret af

@LarsHenriksen @benjaminlj @jeppe Jeg vil nu stille spørgsmålstegn ved, om det også gælder for sociale medier. Jeg tror ikke børn eller unge er så vilde med at være på et sted som FB hvor deres forældre og bedsteforældre er og kan se hvad de poster.

Måske tager jeg fejl.

1 Reply Last reply
                              0
                              • jowek@autonomous.zoneJ jowek@autonomous.zone shared this topic

@holsta jeg tænker der er god grobund for samarbejde med/i data.coop. Medlemsdemokratisk tænker jeg det bliver noget rod hvis det er direkte i data.coop (skal ejeren af coolslopbilleder.dk have noget at sige om hvordan social.data.coop bliver kørt?).

Må indrømme jeg ikke har tænkt på NIS2. Det er klart, det må jeg sætte mig ind i og tænke det ind fra start...

jowek@autonomous.zoneJ This user is from outside of this forum
                                jowek@autonomous.zoneJ This user is from outside of this forum
                                jowek@autonomous.zone
                                wrote sidst redigeret af

@reynir @holsta Der er forskellige typer kooperativer og hybrider. Fx forbrugerkoop, medlemskoop og arbejderkooperativ.

En anden struktur kunne være et demokratisk ejerskab i en ekstern ejerforening - fx et fmba.

1 Reply Last reply
                                0

benjaminlj@virup.social
                                  wrote sidst redigeret af

@jeppe perfekt måde at vise det på: https://framapiaf.org/@davidrevoy/117321219590424659

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • simonjust@mstdn.dkS simonjust@mstdn.dk shared this topic
                                  Svar
                                  • Svar som emne
                                  Login for at svare
                                  • Ældste til nyeste
                                  • Nyeste til ældste
                                  • Most Votes

• Log ind

• Login or register to search.