Jeg ved ikke helt, hvor jeg står i forhold til Theresa Scavenius, men synes indtil videre, at hendes #GrønneDemokrater har potentiale i #dkpol .
-
@pelle Momentum talte også for en øjeblikkelig nedlæggelse af kødindustrien. Men det var måske ikke ekstremt nok?
@lostmonkey
»Vi har i Momentum intet problem med, at danskerne spiser kød.« — Theresa Scavenius -
@lostmonkey
»Vi har i Momentum intet problem med, at danskerne spiser kød.« — Theresa Scavenius@pelle Og hvordan lyder den fulde sætning?
-
@pelle Og hvordan lyder den fulde sætning?
@lostmonkey lad mig gætte: du spiser selv dyr?
-
@wolf @tanghus
anklagerne om #hykleri kommer ikke altid fra højre. forventningen er ikke at droppe de gode værdier, men at forsøge at leve op til dem.du forsvarer lige nu en der bankede 12.000,- skattekroner af på at taxa den rundt i indre københavn.
og ja, biler larmer, forurener, truer og dræber. drop din bil, og skaf en elcykel i stedet.
-
@lostmonkey lad mig gætte: du spiser selv dyr?
@pelle Og hvis jeg ikke gør? Så må jeg stadig godt mene noget om klimapolitik?
-
@pelle Og hvis jeg ikke gør? Så må jeg stadig godt mene noget om klimapolitik?
@lostmonkey jo da. del din mening.
det sker at politikere løber fra deres løfter eller taler usandt. især inden for dyrerettigheder og klimapolitik.
når folk her insisterer på at #lovgivning er den eneste vej til #klimahandling, og at en åbenlyst hyklerisk og integritetsløs politiker er den rette til at ordne denne #lovgivning, så virker det da lidt mistænkeligt, ikke?
jeg synes jeg har en ide om, hvad det drejer sig om, men vil også gerne høre hvad dit bud er.
»Det er os politikere, der skal gå forrest« — #TheresaScavenius
-
@lostmonkey jo da. del din mening.
det sker at politikere løber fra deres løfter eller taler usandt. især inden for dyrerettigheder og klimapolitik.
når folk her insisterer på at #lovgivning er den eneste vej til #klimahandling, og at en åbenlyst hyklerisk og integritetsløs politiker er den rette til at ordne denne #lovgivning, så virker det da lidt mistænkeligt, ikke?
jeg synes jeg har en ide om, hvad det drejer sig om, men vil også gerne høre hvad dit bud er.
»Det er os politikere, der skal gå forrest« — #TheresaScavenius
@pelle Vi kan da nok godt blive enige om, at hykleristiske politikere ikke er en mangelvare, og at det klart kan svække deres budskaber og troværdighed. Men jeg forstår nok bare ikke helt, hvad det er du spørger om.
-
@pelle Vi kan da nok godt blive enige om, at hykleristiske politikere ikke er en mangelvare, og at det klart kan svække deres budskaber og troværdighed. Men jeg forstår nok bare ikke helt, hvad det er du spørger om.
@lostmonkey mit spørgsmål var bare om folk ikke kendte til hykleriet eller om de syntes det var fint.
for at svare på dit oprindelige spørgsmål om hvorvidt #TheresaScavenius' foreslåede lukning af kødindustrien er ekstrem nok:
for det første så har hendes ord ingen vægt, fordi hun siger ét og gør det modsatte. for det andet så er hendes ord problematiske, selv taget som de er.
hun gør det netop klart, at hun •ikke• vil lukke kødindustrien — kun den del som ikke er "skånsom" over for dyr og natur. således benytter hun #greenwashing og #humanewashing af en kødproduktion, der jo netop ikke er grøn, og per definition ikke er skånsom.
hvis vi spurgte #TheresaScavenius om hun synes det ville være mest skånsomt, om vi skød hende, eller satte strøm til hende, eller kvalte hende i et #gaskammer, så tror jeg hun ville sige: »ingen af delene, tak!«
eller, det er det hun ville sige, hvis hun talte sandt. i stedet laver hun #humanewashing af en industri der går ud på at dræbe andre, skære dem i stykker og sælge deres kropsdele.
det er en ekstremt voldelig industri, så det eneste ikke-ekstreme synspunkt må være at ville lukke den ned.
»Vi bør øjeblikkeligt begrænse produktion af kød til mindre landbrug og andelsejede gårde, hvor vi sætter et lavt loft over antal dyr. Landbrug i Danmark skal kun benytte metoder, der er skånsomme overfor dyr, natur og klimaet.« — #TheresaScavenius
https://nytmomentum.dk/nyt/slagt-kdindustrien -
@lostmonkey mit spørgsmål var bare om folk ikke kendte til hykleriet eller om de syntes det var fint.
for at svare på dit oprindelige spørgsmål om hvorvidt #TheresaScavenius' foreslåede lukning af kødindustrien er ekstrem nok:
for det første så har hendes ord ingen vægt, fordi hun siger ét og gør det modsatte. for det andet så er hendes ord problematiske, selv taget som de er.
hun gør det netop klart, at hun •ikke• vil lukke kødindustrien — kun den del som ikke er "skånsom" over for dyr og natur. således benytter hun #greenwashing og #humanewashing af en kødproduktion, der jo netop ikke er grøn, og per definition ikke er skånsom.
hvis vi spurgte #TheresaScavenius om hun synes det ville være mest skånsomt, om vi skød hende, eller satte strøm til hende, eller kvalte hende i et #gaskammer, så tror jeg hun ville sige: »ingen af delene, tak!«
eller, det er det hun ville sige, hvis hun talte sandt. i stedet laver hun #humanewashing af en industri der går ud på at dræbe andre, skære dem i stykker og sælge deres kropsdele.
det er en ekstremt voldelig industri, så det eneste ikke-ekstreme synspunkt må være at ville lukke den ned.
»Vi bør øjeblikkeligt begrænse produktion af kød til mindre landbrug og andelsejede gårde, hvor vi sætter et lavt loft over antal dyr. Landbrug i Danmark skal kun benytte metoder, der er skånsomme overfor dyr, natur og klimaet.« — #TheresaScavenius
https://nytmomentum.dk/nyt/slagt-kdindustrien@pelle Mht. at feje for egen dør: Selv hvis det svækker ens personlige troværdighed ikke fuldt ud at leve op til det, man politisk arbejder for skal blive til lovgivning, ændrer det vel ikke nødvendigvis på, at lovgivningsarbejdet i sig selv kan være værd at støtte? Hvad specifik angår klimasnakken, forstår jeg dig sådan, at selv i en hypotetisk situation med perfekt dyrevelfærd og nul klimabelastning er kødproduktion uacceptabel, alene fordi dyr slås ihjel for at blive til føde?
-
@pelle Mht. at feje for egen dør: Selv hvis det svækker ens personlige troværdighed ikke fuldt ud at leve op til det, man politisk arbejder for skal blive til lovgivning, ændrer det vel ikke nødvendigvis på, at lovgivningsarbejdet i sig selv kan være værd at støtte? Hvad specifik angår klimasnakken, forstår jeg dig sådan, at selv i en hypotetisk situation med perfekt dyrevelfærd og nul klimabelastning er kødproduktion uacceptabel, alene fordi dyr slås ihjel for at blive til føde?
@lostmonkey
som sådan har jeg intet imod at der lovgives imod #dyremishandling, men arbejdet for at indføre sådan #lovgivning kan paradoksalt nok have skadelige følgevirkninger.ofte argumenterer tilhængerne af lovgivning for at det er den eneste metode. to eksempler fra dikussionen nu:
• https://helvede.net/@wolf/115943852346097372 ( @wolf )
• https://freeradical.zone/@tanghus/115943915927548841 ( @tanghus )derved kan troen på denne ene rette demokratiske vej fritage os for vores personlige ansvar, således at #underskriftsindsamling, #stemmeafgivelse, #borgerforslag osv fungerer som at betale aflad for vold imod dyr.
denne tænkning er lige så attraktiv for kødspisere som den er profitabel for dem, som det politiske arbejde uddelegeres til, og den kommer klart til udtryk, når dyrenes beskyttelse finder det passende at servere helstegt pattegris til deres sommerhygge: https://veganism.social/@pelle/114700605417931691
men også for eksempel hos dansk vegetarisk forening, hvis nye kampagne går ud på at du kan spise så meget kød du vil, hvis bare du giver dem penge, så de kan arbejde for politisk forandring: https://veganism.social/@pelle/115872198716501548
hvad betyder "perfekt dyrevelfærd" overhovedet? når dyrenes beskyttelse arbejder for bedre #dyrevelfærd, så betyder det helt konkret, at de arbejder for bedre gas i gaskamrene, fordi CO₂ er enormt smertefuld til kvælning. er "perfekt dyrevelfærd" når vi har den bedste kvælningsgas?
https://veganism.social/@pelle/115768253661122127derfor taler jeg og andre for afskaffelsen af udnyttelsen af dyr (fremfor "bedre velfærd"), hvilket indebærer at det er uacceptabelt at dræbe andre fordi man kan lide smagen af deres lig.
men også at det personlige er politisk.