Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. En censors observationer med studerendes brug af LLM (BA-projekter og kandidat).

En censors observationer med studerendes brug af LLM (BA-projekter og kandidat).

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
21 Indlæg 5 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

@drgroftehauge Det er en længere diskussion. Jeg tænker ikke at de *ikke* skal lære at bruge teknologierne, men at de her teknologier ikke skal introduceres helt så tidligt som nu. Der går for meget godt børneliv tabt i mødet med mobiler og computere, ikke pga. LLM'er, men sociale netværksmedier og second screening. Som forældre og samfund/skole bør vi tage mere ansvar for at skabe det gode liv hos børn vi ønsker, frem for at acceptere "udviklingens nødvendighed" og overlade det til techgiganter

cmyrland@tutoteket.noC This user is from outside of this forum
    cmyrland@tutoteket.no
    wrote sidst redigeret af

@tokeriis
    Du blander alt fra LLM i eksamensbesvarelser på universitetet og sosiale medier med pedagogisk bruk av digitale verktøy i skolen.

Ja, foreldre bør absolutt ta en mer aktiv rolle rundt når og hvordan de velger å gi sine barn tilgang til spesielt sosiale medier, men å blande det med hvordan profesjonelle pedagoger bruker digitale verktøy i undervisningen, blir feil.

Pedagogisk bruk av digitale verktøy er i det store og hele bevisst, målrettet og godt strukturert.
    @drgroftehauge

cmyrland@tutoteket.noC drgroftehauge@sigmoid.socialD tokeriis@helvede.netT 3 Replies Last reply
    0
    • cmyrland@tutoteket.noC cmyrland@tutoteket.no

@tokeriis
      Du blander alt fra LLM i eksamensbesvarelser på universitetet og sosiale medier med pedagogisk bruk av digitale verktøy i skolen.

Ja, foreldre bør absolutt ta en mer aktiv rolle rundt når og hvordan de velger å gi sine barn tilgang til spesielt sosiale medier, men å blande det med hvordan profesjonelle pedagoger bruker digitale verktøy i undervisningen, blir feil.

Pedagogisk bruk av digitale verktøy er i det store og hele bevisst, målrettet og godt strukturert.
      @drgroftehauge

cmyrland@tutoteket.no
      wrote sidst redigeret af

@tokeriis
      Les gjerne den norske kunnskapssammenstillingen om internasjonal bruk av digitale verktøy i skolen, GrunnDig, her: https://www.uis.no/nb/kunnskapssenter-for-utdanning/forskning/grunndig-digitalisering-i-grunnopplaering-kunnskaper
      @drgroftehauge

tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
      0

@tokeriis
        For en merkelig slutning: Fordi det er vanskelig å vurdere studentbesvarelser i høyere utdanning, skal man ikke bruke digitale verktøy i 1.-4. klasse?

Vet du i det hele tatt hvordan digitale verktøy brukes på disse nivåene?

tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
        tokeriis@helvede.net
        wrote sidst redigeret af

@cmyrland Opgaven, den studerende skrev, handlede om grundskolen, så deraf digressionen. Forskningen på området er slet ikke afklaret endnu, men fx i frisk undersøgelse er 1/5 af danske unge middel- til svært afhængige af deres devices. Anekdotisk: I min yngste datters klasse anvendes de ikke før 4. klasse, og de lever et markant anderledes liv, end de jævnaldrende med mobiler fra den anden nærliggende skole. Jeg er *ikke* imod al teknologi, men *for* en senere start.

https://kfst.dk/temaer/boern-og-unges-brug-af-sociale-medier-og-trivsel

1 Reply Last reply
        0

@tokeriis

@drgroftehauge

drgroftehauge@sigmoid.socialD This user is from outside of this forum
          drgroftehauge@sigmoid.socialD This user is from outside of this forum
          drgroftehauge@sigmoid.social
          wrote sidst redigeret af

@cmyrland @tokeriis Jeg forstod det som at Toke har rettet opgaver fra bachelorniveau hvor opgaverne drejer sig om AI anvendelse i f.eks. skolerne.

0

@tokeriis

@drgroftehauge

tokeriis@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@cmyrland @drgroftehauge Ja ,det var en digression, jeg blandede mange ting sammen og er sikkert også en gammel gnaven mand, det vil jeg gerne anerkende 🙂

Jeg mener bestemt ikke, at det alene er forældrene eller eleverne eller lærerne, der skal tage ansvar for digitale værktøj i undervisningen. Det ville være at individualisere problemer, der er skabt i et samspil mellem techgiganter og måden, vi som skole, børnehave, mm. inddrager det.

1 Reply Last reply
            0
            • drgroftehauge@sigmoid.socialD drgroftehauge@sigmoid.social

@cmyrland @tokeriis Jeg forstod det som at Toke har rettet opgaver fra bachelorniveau hvor opgaverne drejer sig om AI anvendelse i f.eks. skolerne.

tokeriis@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@drgroftehauge @cmyrland Jeg kan ikke generalisere fra nogle få eksamener, så det er selvfølgelig mine refleksioner og bekymringer, der her kommer på banen. Jeg er glad for få få relevant kritik på mine unuancerede indlæg her.

Jeg er *ikke* maskinstormer. Jeg tror bare ikke, at vi er helt i mål med at finde en god balance, slet ikke i fht. brugen af AI i læringssituationer, uanset hvilket niveau vi er på, når undervisere/ studerende på BA- og kandidatniveau ikke kan det, endnu.

cmyrland@tutoteket.noC 1 Reply Last reply
              0

@tokeriis
                Les gjerne den norske kunnskapssammenstillingen om internasjonal bruk av digitale verktøy i skolen, GrunnDig, her: https://www.uis.no/nb/kunnskapssenter-for-utdanning/forskning/grunndig-digitalisering-i-grunnopplaering-kunnskaper
                @drgroftehauge

tokeriis@helvede.net
                wrote sidst redigeret af

@cmyrland @drgroftehauge Tak for link.

1 Reply Last reply
                0

@tokeriis
                  Det er vel ingen som mener at vi er i mål med noe som helst når det gjelder digitale verktøy i skolen, men vi er på et mye bedre sted og har mye mer oversikt over både muligheter og begrensninger i dag enn for ti år siden.

Vi hadde en periode rundt pandemien der digitale verktøy ble "redningen" for mange, både voksne og barn, i skole og privat, som vi fortsatt har noen bivirkninger av, men tendensen er at det er i ferd med å jevne seg ut.
                  @drgroftehauge

cmyrland@tutoteket.no
                  wrote sidst redigeret af

@tokeriis
                  Så synes jeg denne er interessant:

https://www.utdanningsnytt.no/foreldre-innenriks-ntb/barn-onsker-seg-regler-for-foreldres-skjermbruk/445381

@drgroftehauge

0
                  • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

@drgroftehauge @cmyrland Jeg kan ikke generalisere fra nogle få eksamener, så det er selvfølgelig mine refleksioner og bekymringer, der her kommer på banen. Jeg er glad for få få relevant kritik på mine unuancerede indlæg her.

Jeg er *ikke* maskinstormer. Jeg tror bare ikke, at vi er helt i mål med at finde en god balance, slet ikke i fht. brugen af AI i læringssituationer, uanset hvilket niveau vi er på, når undervisere/ studerende på BA- og kandidatniveau ikke kan det, endnu.

cmyrland@tutoteket.no
                    wrote sidst redigeret af

@tokeriis
                    Det er vel ingen som mener at vi er i mål med noe som helst når det gjelder digitale verktøy i skolen, men vi er på et mye bedre sted og har mye mer oversikt over både muligheter og begrensninger i dag enn for ti år siden.

Vi hadde en periode rundt pandemien der digitale verktøy ble "redningen" for mange, både voksne og barn, i skole og privat, som vi fortsatt har noen bivirkninger av, men tendensen er at det er i ferd med å jevne seg ut.
                    @drgroftehauge

cmyrland@tutoteket.noC 1 Reply Last reply
                    0

@tokeriis
                      Så synes jeg denne er interessant:

https://www.utdanningsnytt.no/foreldre-innenriks-ntb/barn-onsker-seg-regler-for-foreldres-skjermbruk/445381

@drgroftehauge

tokeriis@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af

@cmyrland @drgroftehauge Ja! Det er også vi voksne, der har problemer! Den studerende, jeg havde til eksamen, havde lavet feltarbejde i sin lærer-mors skole, hvor hun brokkede sig over eleverne mobilbrug, men samtidig var moren ikke til at få kontakt med derhjemme over aftensmaden, fordi hun sad med sin mobil. 😂

1 Reply Last reply
                      0
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.