Servicemeddelelse: Hvis man inden for de næste ca 10 år på et givent tidspunkt gerne vil vide, hvad jeg foretager mig, er der en ret god sandsynlighed i dagtimerne for, at jeg er i færd med enten at skrive eller tænke over en bog om Grundtvigs salmer.
-
@SuneAuken - nej, Grundtvig gik virkelig ikke ind for first world problems:
De grånende skyer, det vildene hav,
hvi gør de ej fuglene bange?
Med kraftløse vinger i bundløse grav
dér sank og dér synker jo mange.
Uden knur, uden frygt,
liden fugl flyver trygt.
O min sjæl! sig, hvad klynker du over?Hm, nu blev jeg nysgerrig.
Digtet ser ikke ud til at være helt sikkert placeret i 1845, hvor salmebogen opgiver det til. Grundtvig-bibliografen Steen Johansen er kun rimeligt sikker og baserer dateringen på Svend Grundtvig, som JEG på min side slet ikke er sikker på.
Måske får vi mere at vide, når vi får Grundtvigarkivet dirket ordentligt op her over de næste år.
-
@SuneAuken beklager - det er en gammel indgroet refleks - men jeg kan næsten ikke lade være med at foreslå, du skulle prøve LaTeX til at skrive bøger i. Jeg ved, det er lidt gammeldags og lidt op ad bakke at lære, men det sparker bare alt andet, jeg har prøvet, langt ud af banen, hvad angår krydsreferencer, litteraturhenvisninger, bibliografier, index samt pæn opsætning. Men det har du sikkert overvejet engang og for længst afskrevet
️Har mødt LaTeX-prædikanter før. I er et sødt og sympatisk folkefærd. Men dér får I mig altså ikke flyttet hen. Jeg kan indtil videre sagtens holde styr på, hvad jeg skal holde styr på.
-
Hm, nu blev jeg nysgerrig.
Digtet ser ikke ud til at være helt sikkert placeret i 1845, hvor salmebogen opgiver det til. Grundtvig-bibliografen Steen Johansen er kun rimeligt sikker og baserer dateringen på Svend Grundtvig, som JEG på min side slet ikke er sikker på.
Måske får vi mere at vide, når vi får Grundtvigarkivet dirket ordentligt op her over de næste år.
@SuneAuken
Nu bliver jeg nysgerrig. Hvad mener du med at dirke arkivet op?
@mortendd -
@SuneAuken
Nu bliver jeg nysgerrig. Hvad mener du med at dirke arkivet op?
@mortenddDet er det her projekt:
https://grundtvigsmanuskripteronline.dk
Når de er kommet lidt videre (jeg sidder indtil videre mest på sidelinjen) kan vi finde rundt i hans håndskrifter* på en helt ny måde.
* 90.000 siders hartad ulæselig gotisk skråskrift.
-
Godt nytår også fra Grundtvig-tråden. I årets løb er dokumentet på min bog om Grundtvigs salmer vokset til det punkt, hvor det virkelig bliver sjovt at skrive.
Der er stadg næsten uendelig langt i mål, men der også så megen tekst, at jeg ved, at det faktisk er en bog, jeg er ved at skrive.
Derudover er der nu så så mange steder i bogen, hvor jeg ved nogenlunde, hvad der skal stå, og derfor er det hele tiden muligt at komme videre uden de helt store frustrationer.
@SuneAuken
Det er spændende. Jeg lærte Grundtvig at kende i sprogskolen i sidste uge og blev fascineret af, hvor stor indflydelse hans ideer stadig har på det danske samfund.
Vi lyttede til en podcast og læste en tekst om folkehøjskolebevægelsen og dens forbindelse til andelsbevægelsen. Jeg spekulerede på, hvem der finansierede de første folkehøjskoler. Ved du det måske? -
@SuneAuken
Det er spændende. Jeg lærte Grundtvig at kende i sprogskolen i sidste uge og blev fascineret af, hvor stor indflydelse hans ideer stadig har på det danske samfund.
Vi lyttede til en podcast og læste en tekst om folkehøjskolebevægelsen og dens forbindelse til andelsbevægelsen. Jeg spekulerede på, hvem der finansierede de første folkehøjskoler. Ved du det måske?Pyha, der skal du nok bruge en højskolehistoriker snarere end en Grundtvigforsker. Det er ikke helt mig.
Det har været betalingsskoler fra starten, men der har sikkert også været nogle indsamlede midler til etableringen af skolerne.
-
@SuneAuken
Vi lyttede til en podcast og læste en tekst om folkehøjskolebevægelsen og dens forbindelse til andelsbevægelsen. Jeg spekulerede på, hvem der finansierede de første folkehøjskoler. Ved du det måske?Jeg mener - med en fed streg under "mener" - at højskolerne i mange år var brugerbetalte, og at det er derfor, at de dukkede op og forsvandt igen efter få år. Hvis man ikke tilbød en interessant skole, kom der ingen elever, og skolen lukkede igen.
Statstilskud er i den sammenhæng først noget, der kom til efter anden verdenskrig, så vidt jeg husker.
-
Hvordan ville du håndtere dén situation?
Og nu blev jeg så tilpas generet over ikke at kunne finde en becifring online til "I Kveld blev der banket paa Helvedes Port" (Laubs melodi), at jeg selv satte mig ned og lavede den. Dét er godt nok ikke min spidskompetence.
-
Og nu blev jeg så tilpas generet over ikke at kunne finde en becifring online til "I Kveld blev der banket paa Helvedes Port" (Laubs melodi), at jeg selv satte mig ned og lavede den. Dét er godt nok ikke min spidskompetence.
Anyway, her er den. 3/4 naturligvis. Når jeg spiller den med lidt tempo på min westernguitar, får det salmen til at lyde som en folkemusikballade.
Em / Hm / Em / A /
D /A / D C#m7b5 / Hm /
Em / F#m / D / Hm /
D / G / Hm A / Hm /Om Laub ville have leet eller vendt sig i vrede. tør jeg ikke sige.
Man må gerne foreslå rettelser.
-
Anyway, her er den. 3/4 naturligvis. Når jeg spiller den med lidt tempo på min westernguitar, får det salmen til at lyde som en folkemusikballade.
Em / Hm / Em / A /
D /A / D C#m7b5 / Hm /
Em / F#m / D / Hm /
D / G / Hm A / Hm /Om Laub ville have leet eller vendt sig i vrede. tør jeg ikke sige.
Jeg har vildt meget lyst til at give den et forsøg, men det forudsætter at jeg har adgang til melodien.... helst på noder... for jeg kender den ikke.
Subsidiært, hvis du har en klavernode kan du selv prøve at trække akkorder ud af den.
-
Jeg har vildt meget lyst til at give den et forsøg, men det forudsætter at jeg har adgang til melodien.... helst på noder... for jeg kender den ikke.
Subsidiært, hvis du har en klavernode kan du selv prøve at trække akkorder ud af den.
Du har melodien forneden her. Men jeg har ikke kunnet finde en node, og jeg er ikke god til at lytte akkorder af fra en indspilning, så jeg måtte fumle mig frem selv.
-
@SuneAuken kæmpe respekt! Jeg taler meget om at man burde bidrage med sin viden til wikipedia, men jeg har ikke ægte gjort det. Dette er en presbold jeg vil se om jeg kan tage ned og drible videre med.
@jeppe har det på samme måde Jeppe. Det er noget jeg tit har tænkt og sagt men ikke gjort @SuneAuken
-
@jeppe har det på samme måde Jeppe. Det er noget jeg tit har tænkt og sagt men ikke gjort @SuneAuken
-
Em / Hm / Em / A /
D /A / D C#m7b5 / Hm /
Em / F#m / D / Hm /
@SuneAuken ret avanceret westernguitar stil med en b5'er der

-
Em / Hm / Em / A /
D /A / D C#m7b5 / Hm /
Em / F#m / D / Hm /
@SuneAuken Hedder det ikke C#ø med klassiske danske becifringer?
-
@SuneAuken Hedder det ikke C#ø med klassiske danske becifringer?
@kristianpagh spørg en, der ikke er en blank amatør.
-
@SuneAuken ret avanceret westernguitar stil med en b5'er der

@mosgaard Den er ret nem. Man lærer én håndstilling, og så er den altid i nærheden.
At guitaren er en westernguitar behøver jo ikke at betyde, at man kun spiller cowboyakkorderne.
-
@SuneAuken Jeg mener, vi bruger C#o for en dim-akkord og C#ø for en en dim-akkord med en 7'er på.
-
@SuneAuken Hvis du skriver C#m7b5 er du vel ikke helt amatør

-
@SuneAuken Hvis du skriver C#m7b5 er du vel ikke helt amatør

@kristianpagh Tak - eller også elsker jeg det bare rigtig meget nok til at lære videre.