Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Firkløver-regeringsgrundlaget rummer stærke grønne ambitioner og en national fødevarestrategi 🍀

Firkløver-regeringsgrundlaget rummer stærke grønne ambitioner og en national fødevarestrategi 🍀

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
dkgreendkfooddkpol
6 Indlæg 2 Posters 2 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • micminter@mastodon.socialM This user is from outside of this forum
    micminter@mastodon.socialM This user is from outside of this forum
    micminter@mastodon.social
    wrote sidst redigeret af

Firkløver-regeringsgrundlaget rummer stærke grønne ambitioner og en national fødevarestrategi 🍀

Håber strategien også får globalt og innovativt perspektiv samt flere indsatser, der kan bidrage til, at fødevareindustri og madvaner udvikles i takt med den grønne omstilling af landbruget.

#dkgreen #dkfood #dkpol

https://concito.dk/nyheder/saadan-kan-bedre-griseliv-forenes-med-bedre-klima-forsyningssikkerhed

madsenandersc@social.vivaldi.netM 1 Reply Last reply
    1
    0
    • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net shared this topic
    • micminter@mastodon.socialM micminter@mastodon.social

Håber strategien også får globalt og innovativt perspektiv samt flere indsatser, der kan bidrage til, at fødevareindustri og madvaner udvikles i takt med den grønne omstilling af landbruget.

#dkgreen #dkfood #dkpol

https://concito.dk/nyheder/saadan-kan-bedre-griseliv-forenes-med-bedre-klima-forsyningssikkerhed

madsenandersc@social.vivaldi.netM This user is from outside of this forum
      madsenandersc@social.vivaldi.net
      wrote sidst redigeret af madsenandersc@social.vivaldi.net

@micminter

Hmmm.

Som jeg læser artiklen, undgår man bedst industriel svineproduktion ved at forbrugerne går over til en plantebaseret kost. Æhhh - joeh...?

Humlen er, at du selv opridser de tre spørgsmål, som virkelig betyder noget, til sidst i artiklen:

"Hvad bør vi producere mere af for at fremme et bæredygtigt fødevaresystem?"

- well, plantebaseret kost.

"Hvordan sælger vi det til verden?"

- det er den her, der kommer til at gøre ondt. Svaret lige nu er, at det gør vi ikke, i hvert fald ikke i et omfang, der kan erstatte den danske svineeksport. Alle skriger op om at ville afvikle svineproduktionen, men der er nok ikke mange, der gerne vil undvære indtægterne fra den.

"Og hvordan gør vi sunde og grønne fødevarevalg til det mest oplagte og nemme valg for alle danskere?"

- det indlysende svar ville være at få det hele til at smage som stegt bacon, men det bliver nok lidt svært.

Min største frygt i det her er, at man vælger at lave en "minkavl light", hvor man gør det så svært at drive svineproduktion i Danmark, at man reelt lukker erhvervet, uden at have en afviklingsplan på plads.

Forbrugerne vil have deres billige flæskesteg, og de vil skrupskide på, om den i stedet er produceret i Polen, så længe den bare er billig.

micminter@mastodon.socialM 1 Reply Last reply
      0
      • madsenandersc@social.vivaldi.netM madsenandersc@social.vivaldi.net

@micminter

Hmmm.

Som jeg læser artiklen, undgår man bedst industriel svineproduktion ved at forbrugerne går over til en plantebaseret kost. Æhhh - joeh...?

Humlen er, at du selv opridser de tre spørgsmål, som virkelig betyder noget, til sidst i artiklen:

"Hvad bør vi producere mere af for at fremme et bæredygtigt fødevaresystem?"

- well, plantebaseret kost.

"Hvordan sælger vi det til verden?"

- det er den her, der kommer til at gøre ondt. Svaret lige nu er, at det gør vi ikke, i hvert fald ikke i et omfang, der kan erstatte den danske svineeksport. Alle skriger op om at ville afvikle svineproduktionen, men der er nok ikke mange, der gerne vil undvære indtægterne fra den.

"Og hvordan gør vi sunde og grønne fødevarevalg til det mest oplagte og nemme valg for alle danskere?"

- det indlysende svar ville være at få det hele til at smage som stegt bacon, men det bliver nok lidt svært.

Min største frygt i det her er, at man vælger at lave en "minkavl light", hvor man gør det så svært at drive svineproduktion i Danmark, at man reelt lukker erhvervet, uden at have en afviklingsplan på plads.

Forbrugerne vil have deres billige flæskesteg, og de vil skrupskide på, om den i stedet er produceret i Polen, så længe den bare er billig.

wrote sidst redigeret af

@madsenandersc Politiske indsatser bør ikke fastholde status quo, men fremme de bedste løsninger for klima, natur, dyrevelfærd og folkesundhed. Mener ikke, at overforbrug af billigt svinekød i DK og udlandet er en naturlov. Der er allerede sunde og velsmagende alternativer og flere på vej, men de skal have bedre politiske rammevilkår.

0

@madsenandersc Politiske indsatser bør ikke fastholde status quo, men fremme de bedste løsninger for klima, natur, dyrevelfærd og folkesundhed. Mener ikke, at overforbrug af billigt svinekød i DK og udlandet er en naturlov. Der er allerede sunde og velsmagende alternativer og flere på vej, men de skal have bedre politiske rammevilkår.

wrote sidst redigeret af

@micminter

Nej. det er bestemt ikke en naturlov, men når du samtidig linker til en artikel, der fortæller at danskerne bliver RINGERE til at følge kostrådene, er det ret tydeligt, at man ikke kan klare sig med bare at forbyde svineavl og så håbe på, at danskerne på magisk vis finder ud af plantekostens lyksaligheder.

Der er såmænd masser af sunde og velsmagende alternativer allerede, men jeg tror ikke et sekund på, at det er politiske rammevilkår, der er løsningen - medmindre de rammevilkår er et forbud mod import af udenlandsk kød.

Og jeg er med på, at det her er lidt af et cheap shot mod dig, men jeg har simpelthen set så mange artikler og opslag over de seneste 3-4-5 år, hvor det gennemgående tema er, at nu fortæller vi danskerne, at det er rigtig skidt for dem at blive ved med at spise kød, og billigt kød kommer med en helt anden etisk høj pris - så skal I bare se, så bliver de meget klogere.

Æhhh - nej. Det kan godt være, at det ikke er en naturlov, men prøv lige at stå et kvarter ved siden af køledisken, når Bilka har tilbud på 5 kilo kylling eller hele flæskestege til en 50'er. Folk er hamrende ligeglade - de skal bare have billigt kød.

Det, jeg savner, er et politisk bud på, hvordan det her ændres fundamentalt, ikke bare at man flytter produktionen ud af landet og så mener at det hele er meget bedre.

micminter@mastodon.socialM 1 Reply Last reply
          0
          • madsenandersc@social.vivaldi.netM madsenandersc@social.vivaldi.net

@micminter

Nej. det er bestemt ikke en naturlov, men når du samtidig linker til en artikel, der fortæller at danskerne bliver RINGERE til at følge kostrådene, er det ret tydeligt, at man ikke kan klare sig med bare at forbyde svineavl og så håbe på, at danskerne på magisk vis finder ud af plantekostens lyksaligheder.

Der er såmænd masser af sunde og velsmagende alternativer allerede, men jeg tror ikke et sekund på, at det er politiske rammevilkår, der er løsningen - medmindre de rammevilkår er et forbud mod import af udenlandsk kød.

Og jeg er med på, at det her er lidt af et cheap shot mod dig, men jeg har simpelthen set så mange artikler og opslag over de seneste 3-4-5 år, hvor det gennemgående tema er, at nu fortæller vi danskerne, at det er rigtig skidt for dem at blive ved med at spise kød, og billigt kød kommer med en helt anden etisk høj pris - så skal I bare se, så bliver de meget klogere.

Æhhh - nej. Det kan godt være, at det ikke er en naturlov, men prøv lige at stå et kvarter ved siden af køledisken, når Bilka har tilbud på 5 kilo kylling eller hele flæskestege til en 50'er. Folk er hamrende ligeglade - de skal bare have billigt kød.

Det, jeg savner, er et politisk bud på, hvordan det her ændres fundamentalt, ikke bare at man flytter produktionen ud af landet og så mener at det hele er meget bedre.

wrote sidst redigeret af

@madsenandersc

CONCITOs præmis for fødevareomstillingen er, at vi som minimum skal opretholde produktionen af kalorier og proteiner i Danmark, og ikke tørre fødevareproduktion af på andre lande.

Ja, det vil kræve fundamentale ændringer af madvaner i DK og udlandet.

Oplysning hjælper, men det er åbenlyst ikke tilstrækkeligt. Der skal flere ting til, såsom stærkere implementering af forureneren betaler-princippet og lækre planterige retter i kantiner, restauranter osv.

0

@madsenandersc

CONCITOs præmis for fødevareomstillingen er, at vi som minimum skal opretholde produktionen af kalorier og proteiner i Danmark, og ikke tørre fødevareproduktion af på andre lande.

Ja, det vil kræve fundamentale ændringer af madvaner i DK og udlandet.

Oplysning hjælper, men det er åbenlyst ikke tilstrækkeligt. Der skal flere ting til, såsom stærkere implementering af forureneren betaler-princippet og lækre planterige retter i kantiner, restauranter osv.

wrote sidst redigeret af

@micminter

Jeg tror, at det sidste afsnit faktisk indeholder en af de største udfordringer for hele det her projekt: "...såsom stærkere implementering af forureneren betaler-princippet..."

Men hvem er forureneren, og hvordan tvinger vi dem til at betale?

Det er ekstremt nemt at sige, at det er landbruget, der er forureneren, men jeg vil argumentere for, at det i den sidste ende er forbrugeren, som vælger produktet i køledisken.

Du kan godt tvinge det danske landbrug til at betale, men så vælger forbrugeren bare et udenlandsk produkt i køledisken i stedet, og så har du de samme etiske udfordringer, samtidig med, at jeres grundpræmis for fødevareomstillingen er udfordret.

Og jeg skal skynde mig at sige, at jeg ikke har løsningen på det her, men de forslag, der er på bordet lige nu, ligner på ingen måde noget, der kommer til at gøre ret meget forskel i praksis, bortset fra at udradere dansk svineproduktion og de følgeerhverv, der er.

Det er bestemt ikke umuligt at det for nogen er det reelle politiske projekt, ligesom da man fra den ene dag til den anden aflivede dansk minkproduktion. I så fald må man tage konsekvensen og sørge for, at den politiske beslutning følges op af en plan for, hvordan man undgår en masse voldsomme personlige og økonomiske tragedier i kølvandet af en lukning af erhvervet.

1 Reply Last reply
              0
              Svar
              • Svar som emne
              Login for at svare
              • Ældste til nyeste
              • Nyeste til ældste
              • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.