Hold da op et nederen indlæg.
-
Hold da op et nederen indlæg. Fyldt med falske påstande om kritikere af techgiganter og overvågningsteknologier. Øv!
"Elitens dommedagsprofetier om internettet er overdrevne. Der er grund til techoptimisme
Mange kritikere af big tech nyder fortsat godt af de platforme, de advarer imod. Derfor bærer deres ’aktivisme’ præg af privilegieblindhed snarere end reel indsigt i teknologien og verdens digitale behov" -
Hold da op et nederen indlæg. Fyldt med falske påstande om kritikere af techgiganter og overvågningsteknologier. Øv!
"Elitens dommedagsprofetier om internettet er overdrevne. Der er grund til techoptimisme
Mange kritikere af big tech nyder fortsat godt af de platforme, de advarer imod. Derfor bærer deres ’aktivisme’ præg af privilegieblindhed snarere end reel indsigt i teknologien og verdens digitale behov"@jeppe Når folk lyder som memes...
Hele pointen er jo, at det er svært, hvis ikke umuligt, at fungere i samfundet uden at benytte de her tjenester. Og at det er et problem, vi bør gøre noget ved.
Og at bagatelisere den erosion af demokrati, viden og institutioner, vi har været vidne til... Dét er privilegie-blindhed, for den rammer dem, der ikke kan forsvare sig mod overgreb fra både det statslige/kommunale apparat og fra de her big-tech virksomheder, der udbytter dem.
-
Mange kritikere af big tech nyder fortsat godt af de platforme, de advarer imod. Derfor bærer deres ’aktivisme’ præg af privilegieblindhed snarere end reel indsigt i teknologien og verdens digitale behov"@jeppe jeg har ikke læst artiklen (endnu), men jeg tænker da hvem mon hans klienter er som IT-advokat.
-
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
@jeppe jeg har ikke læst artiklen (endnu), men jeg tænker da hvem mon hans klienter er som IT-advokat.
@reynir Ja, det kan man godt tænke, men jeg tænker at vi skal blive ved med at være saglige og ikke antyde motiver vi ikke ved om findes - for det er netop det han gør, som er så nederen. Det er let at mistænkeliggøre, men virkelig svært at forsvare sig imod.
-
Mange kritikere af big tech nyder fortsat godt af de platforme, de advarer imod. Derfor bærer deres ’aktivisme’ præg af privilegieblindhed snarere end reel indsigt i teknologien og verdens digitale behov"Nu opdagede jeg så til gengæld @fritjof's vidunderlige kronik fra maj. Sådan skal det være: venligt, sagligt, inviterende, visionært. Tak, Øjvind!
-
@reynir Ja, det kan man godt tænke, men jeg tænker at vi skal blive ved med at være saglige og ikke antyde motiver vi ikke ved om findes - for det er netop det han gør, som er så nederen. Det er let at mistænkeliggøre, men virkelig svært at forsvare sig imod.
@jeppe jeg siger bare at han ikke erkender kulør når hans jobtitel tyder på at han kunne have en interesse. Det synes jeg er sagligt nok.
Jeg har nu læst artiklen, og jeg undrer mig hvilken elite det er han snakker om (sjovt taget i betragtning hans egen situation som partner i et internationalt advokatfirma). Det er i hvert gået forbi mit hoved hvilken elite det skulle være.
-
Mange kritikere af big tech nyder fortsat godt af de platforme, de advarer imod. Derfor bærer deres ’aktivisme’ præg af privilegieblindhed snarere end reel indsigt i teknologien og verdens digitale behov"@jeppe han har ikke læst Doctorow ordentligt, eller nok. Doctorow påpeger netop med sit "enshittification"-begreb, at brugerne er fanget i en skruestik og typisk ikke kan forlade de sociale medier, da de (ofte) er stavnsbundne af netværk, som ikke kan eller vil flytte til andre sociale medier.
Jeg synes også, at det er en spøjs argumentation, at techgiganternes overvågning er ok, fordi bemeldte giganter er/virker inkompetente til at bruge den. -
Mange kritikere af big tech nyder fortsat godt af de platforme, de advarer imod. Derfor bærer deres ’aktivisme’ præg af privilegieblindhed snarere end reel indsigt i teknologien og verdens digitale behov"@jeppe Gode kommentarer under artiklen.
-
-
Dette indlæg er slettet! -
Mange kritikere af big tech nyder fortsat godt af de platforme, de advarer imod. Derfor bærer deres ’aktivisme’ præg af privilegieblindhed snarere end reel indsigt i teknologien og verdens digitale behov"@jeppe vi bør huske, at han faktisk kommer fra en open source- og open data-baggrund og har en rolle i Creative Commons Danmark, så han er jo ikke helt væk fra værdier, vi ellers har sympati for.
Med det sagt synes jeg, at dette indlæg er - rodet. -
@jeppe jeg siger bare at han ikke erkender kulør når hans jobtitel tyder på at han kunne have en interesse. Det synes jeg er sagligt nok.
Jeg har nu læst artiklen, og jeg undrer mig hvilken elite det er han snakker om (sjovt taget i betragtning hans egen situation som partner i et internationalt advokatfirma). Det er i hvert gået forbi mit hoved hvilken elite det skulle være.
@reynir enig. Det er en retorisk led metode han bruger.
-
@jeppe Gode kommentarer under artiklen.
@balslev Tak!
-
-
@jeppe vi bør huske, at han faktisk kommer fra en open source- og open data-baggrund og har en rolle i Creative Commons Danmark, så han er jo ikke helt væk fra værdier, vi ellers har sympati for.
Med det sagt synes jeg, at dette indlæg er - rodet.@mjj ja, det gør det vel bare så meget desto mere mærkeligt.
-
Mange kritikere af big tech nyder fortsat godt af de platforme, de advarer imod. Derfor bærer deres ’aktivisme’ præg af privilegieblindhed snarere end reel indsigt i teknologien og verdens digitale behov"@jeppe Lidt en sludder for en sladder og jeg vil også sige at han misforstår flere af de begreber han prøver at analysere, hvilket undrer mig, siden han arbejder med IT professionelt. Doctorows begreb om enshittification betyder fx ikke at folk bare kan skifte tjenester, når de bliver lort. Det er det modsatte, han siger: Prisen for at skifte føles ofte for stor til at mange gør det. Det primære spørgsmål jeg har er hvorfor Information bringer en så tåget kronik?
-
@jeppe Lidt en sludder for en sladder og jeg vil også sige at han misforstår flere af de begreber han prøver at analysere, hvilket undrer mig, siden han arbejder med IT professionelt. Doctorows begreb om enshittification betyder fx ikke at folk bare kan skifte tjenester, når de bliver lort. Det er det modsatte, han siger: Prisen for at skifte føles ofte for stor til at mange gør det. Det primære spørgsmål jeg har er hvorfor Information bringer en så tåget kronik?
-
@jeppe vi bør huske, at han faktisk kommer fra en open source- og open data-baggrund og har en rolle i Creative Commons Danmark, så han er jo ikke helt væk fra værdier, vi ellers har sympati for.
Med det sagt synes jeg, at dette indlæg er - rodet. -
-