Det er faktisk lige til at græde over.
-
"Finurligt nok har man aldrig hørt en anden statsudgift, der som forsvarsoprustningen præsenteres som en procentdel af det samlede bruttonationalprodukt (bnp). Altså 5 procent af alt, hver gang noget handles.
Astrofysiker: 5 procent til forsvaret er svært at forstå. Lad mig prøve at forklare det med et andet tal" -
"Finurligt nok har man aldrig hørt en anden statsudgift, der som forsvarsoprustningen præsenteres som en procentdel af det samlede bruttonationalprodukt (bnp). Altså 5 procent af alt, hver gang noget handles.
Astrofysiker: 5 procent til forsvaret er svært at forstå. Lad mig prøve at forklare det med et andet tal"Kan du lokkes til at markere opslaget med at artiklen i linket er bag betalingsmur?
-
Kan du lokkes til at markere opslaget med at artiklen i linket er bag betalingsmur?
@oz1tmm ja, sorry, gjort
-
@oz1tmm ja, sorry, gjort
-
@Chris
Mange tak. Jeg ville heller ikke umiddelbart tro at en astrofysiker var den med fingeren allertættest på den militære puls, og dermed den største indsigt i aktuelle trusler. -
Astrofysiker: 5 procent til forsvaret er svært at forstå. Lad mig prøve at forklare det med et andet tal"@jeppe
Forklarer han også, hvad et russisk angreb koster? -
@jeppe
Forklarer han også, hvad et russisk angreb koster?@notsoloud nej. Det jeg græder over, er at vi lever i en tid hvor vi er nødsaget til at bruge enorme mængder af vores energi og engagement og arbejde og Gaias resurser på at kunne forårsage død og ødelæggelse i stedet for at reducere vores produktion og bruge vores tid og engagement på at opfostre, danne og uddanne vores børn og unge og os selv.
-
@Chris
Mange tak. Jeg ville heller ikke umiddelbart tro at en astrofysiker var den med fingeren allertættest på den militære puls, og dermed den største indsigt i aktuelle trusler.@oz1tmm @Chris han siger intet om at det ikke er nødvendigt eller at Rusland ikke et en eksistentiel trussel. Han forklarer hvad fem procent af bnp betyder. Og hvad vi kunne have gjort hvis ikke vi fandt det nødvendigt at bruge fem procent af bnp på militær og våben og ammunition.
Tænk hvis vi havde arbejdet seriøst på at skabe en god verden. Tænk hvis vi ikke havde tilladt oligarker, voldsfanatikere, finansfyrster, det petrokemiske og det militær-industrielle kompleks at smadre vores verden. -
@oz1tmm @Chris han siger intet om at det ikke er nødvendigt eller at Rusland ikke et en eksistentiel trussel. Han forklarer hvad fem procent af bnp betyder. Og hvad vi kunne have gjort hvis ikke vi fandt det nødvendigt at bruge fem procent af bnp på militær og våben og ammunition.
Tænk hvis vi havde arbejdet seriøst på at skabe en god verden. Tænk hvis vi ikke havde tilladt oligarker, voldsfanatikere, finansfyrster, det petrokemiske og det militær-industrielle kompleks at smadre vores verden.Fair pointe, og bestemt værd også at have med. Desværre bestemmer vi ikke helt selv over den slags, og der må gøres hvad der er nødvendigt. Ellers helt enig!
Kunne samtidig være interessant at kende de samlede udgifter til software licenser til tech-giganterne. Nok ikke 5%, men sikkert alligevel et anseeligt beløb.
-
Fair pointe, og bestemt værd også at have med. Desværre bestemmer vi ikke helt selv over den slags, og der må gøres hvad der er nødvendigt. Ellers helt enig!
Kunne samtidig være interessant at kende de samlede udgifter til software licenser til tech-giganterne. Nok ikke 5%, men sikkert alligevel et anseeligt beløb.
@oz1tmm @Chris nej, vi er gået ned af en vej hvor oprustning og forberedelse til krig er tæt på nødvendigt. Vi har tilladt ondsindede aktører (de førnævnte) at puffe os i den retning. Og vi er for de flestes vedkommende godtroende og lader os let overbevise om at det er i vores interesse at understøtte nutidens fyrster og godsejere i deres interessevaretagelse.
-
@notsoloud nej. Det jeg græder over, er at vi lever i en tid hvor vi er nødsaget til at bruge enorme mængder af vores energi og engagement og arbejde og Gaias resurser på at kunne forårsage død og ødelæggelse i stedet for at reducere vores produktion og bruge vores tid og engagement på at opfostre, danne og uddanne vores børn og unge og os selv.
@jeppe @notsoloud Vi har desværre som art altid udpint kloden og kastet størstedelen og de fineste af vores resurser efter død og ødelæggelse.
-
@jeppe @notsoloud Vi har desværre som art altid udpint kloden og kastet størstedelen og de fineste af vores resurser efter død og ødelæggelse.
@decibyte Den der hobbesianske historie passer ikke med de antropologiske og arkæologiske kilder. Det er ikke "arten" der er nødt til at opføre sig sådan og det er ikke "arten" der gør det nu heller. Der er en lille del af jordens befolkning der har et uforholdsvist stort ansvar for at køre os mod afgrunden. Og som bør stoppes. @jeppe @notsoloud
-
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
@decibyte Den der hobbesianske historie passer ikke med de antropologiske og arkæologiske kilder. Det er ikke "arten" der er nødt til at opføre sig sådan og det er ikke "arten" der gør det nu heller. Der er en lille del af jordens befolkning der har et uforholdsvist stort ansvar for at køre os mod afgrunden. Og som bør stoppes. @jeppe @notsoloud
@malte @decibyte @notsoloud jeg er ved at høre the Ministry for the future af Kim Stanley Robinson. Der er mange interessante metoder til at stoppe destruktionen af vores fælles Gaia.