Hvorfor er dette ikke øverst i alle nyhedsmedier?
-
@jeppe Fordi der ikke er en skurk at give skylden, som er simpel & ikke kan forsvare sig. Det er ikke de fattiges skyld, eller De Brune
️ eller de unge - og du vil vel ikke have at medierne skal pege fingre ad de rige, eller overforbrug, eller en fodslæbende grøn omstilling, det er der jo ikke forargelses-klik i... -
@jeppe Fordi der ikke er en skurk at give skylden, som er simpel & ikke kan forsvare sig. Det er ikke de fattiges skyld, eller De Brune
️ eller de unge - og du vil vel ikke have at medierne skal pege fingre ad de rige, eller overforbrug, eller en fodslæbende grøn omstilling, det er der jo ikke forargelses-klik i... -
RE: https://mastodon.energy/@Sustainable2050/116901790918192463
Hvorfor er dette ikke øverst i alle nyhedsmedier? Folk skal have den viden der gør at de forstår at klimaforandringer er dødelige.
#dkklima #hedebølge #dkmedier #dkpolSå har POV - et af vores absolut bedste nyhedsmedier - men jo i høj grad niche - nyheden. Når DR tager nyheden op og får beregnet danske overdødelighedsdødsfald, så sker der måske noget.
https://pov.international/hedeboelger-i-europa-10-000-flere-end-normalt-er-doede/?
-
@jeppe Har lige læst Cory Doctorow, The Reverse Centaur's Guide to Life After AI. Ikke en klima agenda som sådan - men en skarp holding til idiotien i den nuværende AI-Idioti med udbredelse af datacentre der smadre alt, hvad vi må havde opnået.
-
Så har POV - et af vores absolut bedste nyhedsmedier - men jo i høj grad niche - nyheden. Når DR tager nyheden op og får beregnet danske overdødelighedsdødsfald, så sker der måske noget.
https://pov.international/hedeboelger-i-europa-10-000-flere-end-normalt-er-doede/?
@jeppe Jeg tvivler, desværre. Lignende emner som har været dækket i længere tid, fx luftforurening, virker meget vanskelige at formidle i et sprog der gør det forståeligt for befolkningen.
-
Så har POV - et af vores absolut bedste nyhedsmedier - men jo i høj grad niche - nyheden. Når DR tager nyheden op og får beregnet danske overdødelighedsdødsfald, så sker der måske noget.
@jeppe de er lidt bagefter, men nu er artiklen landet hos dr: https://www.dr.dk/nyheder/indland/mere-end-10-000-mennesker-doede-under-juni-maaneds-hedeboelge-men-hvad-doer-man-af-naar-det-er
-
@jeppe de er lidt bagefter, men nu er artiklen landet hos dr: https://www.dr.dk/nyheder/indland/mere-end-10-000-mennesker-doede-under-juni-maaneds-hedeboelge-men-hvad-doer-man-af-naar-det-er
@Mrfred489 de vælger så en vinkel der forklarer hvorfor primært ældre dør af varmen, og slutter med gode råd til hvordan man undgår at få problemer. Hop i springvand... Så det bliver lidt hyggeligt.
Ikke ét ord om klimaforandringer. For satan! -
@sindum ja, det er en meget rystende bog, men også en bog der åbner for samtaler om hvad aktivister må gøre.
I det hele taget oplever jeg at stadig mere litteratur undersøger vores situation og den nære fremtid. Er i gang med at læse 1. bind i Maja Lundes bøger om en verden uden bier (læste sidste bind uden at vide det var en serie :-).
Et andet godt eksempel er Jens Liljestrand Selv hvis alt forsvinder. Og Andreas Malm om hvordan man sprænger en rørledning i luften.
Andre gode forslag?@jeppe @sindum Der er ‘The Deluge’ af Stephen Markley - jeg er i gang med den netop nu - den er også fuld af aktivisme og sprængte rørledninger.
Og ‘Mali’ af Torben Matthiasen, som er en rigtig ubehagelig fortælling om en flugt fra Nordeuropa efter Golfstrømmens kollaps. Første del af en trilogi, som jeg dog endnu har til gode.
Og Maja Lundes ‘Blå’ - måske en del af den serie, du nævner? Har ikke tjekket efter - men den er i hvert fald god.
-
@jeppe Jeg kommer til at tænke på indledningen af
"The Ministry for the Future" hvor en hel indisk region udryddes i en hedebølge. Beskrivelsen er rystende. -
P pvrahbek@expressional.social shared this topic
-
@Mrfred489 de vælger så en vinkel der forklarer hvorfor primært ældre dør af varmen, og slutter med gode råd til hvordan man undgår at få problemer. Hop i springvand... Så det bliver lidt hyggeligt.
Ikke ét ord om klimaforandringer. For satan!@Mrfred489 Hvordan kan vinklen ikke være: vi oplever nu de spæde konsekvenser af klimaforandringer, fra nu af bliver det bare værre, og de 10.000 døde er bare begyndelsen.
-
@jeppe @sindum Der er ‘The Deluge’ af Stephen Markley - jeg er i gang med den netop nu - den er også fuld af aktivisme og sprængte rørledninger.
Og ‘Mali’ af Torben Matthiasen, som er en rigtig ubehagelig fortælling om en flugt fra Nordeuropa efter Golfstrømmens kollaps. Første del af en trilogi, som jeg dog endnu har til gode.
Og Maja Lundes ‘Blå’ - måske en del af den serie, du nævner? Har ikke tjekket efter - men den er i hvert fald god.
@bech @sindum blå er andet bind i Maja Lundes serie. Den skal jeg læse nu!
Jeg læste halvdelen af Torben mathiassens Mali. Den var interessant, men ret endimensionel og sprogligt kedelig. En her på Mastodon påpegede at AMOC ikke vil føre til istid, hvilket er bogens præmis. Og det begyndte at blive for meget tjubang så jeg stoppede. -
@Mrfred489 Hvordan kan vinklen ikke være: vi oplever nu de spæde konsekvenser af klimaforandringer, fra nu af bliver det bare værre, og de 10.000 døde er bare begyndelsen.
@jeppe ja du har ret, det må være noget de har snakket om og så ladet være med at nævne. Det tyder da på at det er en bevidst strategi at man ikke vil snakke om klima selv når det passer naturligt ind.
-
Ikke ét ord om klimaforandringer. For satan!@jeppe @Mrfred489 Man dør ikke af klimaforandringer, ligesom man ikke dør af alderdom. Check dødsattesterne!
Men du har ret, det er ringe #journalistik. #dkmedier -
@jeppe @Mrfred489 Man dør ikke af klimaforandringer, ligesom man ikke dør af alderdom. Check dødsattesterne!
Men du har ret, det er ringe #journalistik. #dkmedier@arosano @Mrfred489 interessant! Man dør fordi man er blevet født. Man dør fordi noget sker. Men intet har blot én grund, så man dør ikke af klimaforandringer. Men 10.000 flere end "normalt" er døde i en periode med ekstern varme. Den enkelte er død af alle mulige årsager. Men i gennemsnit er flere døde af en medvirkende årsag, nemlig varmen. Varmen skyldes at det er sommer (jorden vender den nordlige halvkugle mest mod solen). Men der er varmere end "normalt" på grund af klimaforandringerne.