Talte lige om barndom med en veninde, og om den kultur, man havde med sig.
-
Jeg har den underligste popkulturbase med mig
- min far så sci-fi og klassikere som Ben Hur og Ørneborgen, og hørte t-Rex og pigtråd.
- min mor så krimiserier, Dollars og hørte 60er-musik og DansktopJeg er tydeligvis absolut mest blevet til min far (men kan nærmest alt 60er-musik udenad oveni)
Hvad er jeres popkulturelle barndomsfundament?
@MThaastrup Nu du spørger går det op for mig, at jeg næsten intet har med fra barndomshjemmet
mine forældre var 100% kulturløse; det årlige performative besøg i Det Kongelige men passionerede omkring ingenting, min søster det samme, min bror var kortvarigt Elvis-fan
gik til klaver som min mor overtog & orgel som min far saboterede...
Kun film; huset var tidligt ude med en videomaskine, så jeg kunne optage film fra TV & se igen & igen (familien optog mest "Lørdagshjørnet" m.m.).
-
@fanden @MThaastrup “Jeg sliber knive, jeg sliber sakse, jeg sliber solskin og dagligt
brød.”
Det kunne hubby huske.
Og lige om et øjeblik så husker jeg noget. Giv mig lige en halv time. Eller et år.@fanden @MThaastrup Uhhh.
“I mormors kolonihave hus” -
@MThaastrup Hej P3 i radioen efter skoletid og det tyske pop-program Formel 1 lørdag eftermiddag (som jeg husker det). Nærmest intet input fra mine forældre, der ikke havde en pladespiller og foretrak klassisk musik i radioen.
@nichni Den klassiske musik fik jeg først for alvor greb om, da jeg mødte min eksmand back in the days. Eller rettere hans far, der spillede klassisk musik altid og sågar satte en kæmpe højttaler i hvert hjørne af haven (sådan en halv park af en have ude på landet) med stole, borde og kolde flasker hvidvin midt på græsset på sommeraftener
-
@MThaastrup @lbheuschkel "The Buckeeeeey residence, the lady of the house speaking~"
@tofticles @lbheuschkel Netop
-
@MThaastrup Nu du spørger går det op for mig, at jeg næsten intet har med fra barndomshjemmet
mine forældre var 100% kulturløse; det årlige performative besøg i Det Kongelige men passionerede omkring ingenting, min søster det samme, min bror var kortvarigt Elvis-fan
gik til klaver som min mor overtog & orgel som min far saboterede...
Kun film; huset var tidligt ude med en videomaskine, så jeg kunne optage film fra TV & se igen & igen (familien optog mest "Lørdagshjørnet" m.m.).
@jwcph Og alligevel bilder vi os ind, at vi var åh-så-lige med lige vilkår og lige muligheder back then...
-
@fanden @MThaastrup Uhhh.
“I mormors kolonihave hus” -
@fanden @MThaastrup Uhhh.
“I mormors kolonihave hus”@fanden @MThaastrup Hun hed Eva Madsen og var en del af Klausen og Leif Sylvester gruppen.
-
@andersvb Jeg har altså en fornemmelse af, at når nogle taler om den "fragmenterede kultur" i dag - så overvurderer de, hvordan popkultur var for bare 35 år siden.
@MThaastrup ja, jeg glemte helt min yngste onkels forsøg på at overbevise mig om at Slade og Kiss var fedt.
-
@MThaastrup @mutter01 @fanden Plante smil og plante blomster... Argh, og Hvor er alle drømmene du drømte!
-
@MThaastrup Hej P3 i radioen efter skoletid og det tyske pop-program Formel 1 lørdag eftermiddag (som jeg husker det). Nærmest intet input fra mine forældre, der ikke havde en pladespiller og foretrak klassisk musik i radioen.
@MThaastrup Nu blev jeg jo nødt til at søge lidt, og her er en lidt mystisk kommenteret version af programmets fjerde udsendelse fra 1983. Den oprindelige udsendelse starter 8 minutter inde. https://youtu.be/UZf6y4E9Ow4?si=pTlPgC400nkmqT59
-
@fanden @MThaastrup Hun hed Eva Madsen og var en del af Klausen og Leif Sylvester gruppen.
-
@MThaastrup @mutter01 @fanden Plante smil og plante blomster... Argh, og Hvor er alle drømmene du drømte!
-
@MThaastrup Nu blev jeg jo nødt til at søge lidt, og her er en lidt mystisk kommenteret version af programmets fjerde udsendelse fra 1983. Den oprindelige udsendelse starter 8 minutter inde. https://youtu.be/UZf6y4E9Ow4?si=pTlPgC400nkmqT59
@nichni Det program kender jeg ikke
-
@nichni Det program kender jeg ikke
@MThaastrup Det var vel sådan cirka den tyske version af Eldorado med Jørgen Mylius. Samme periode 1983-85. Da musikvideoer var en ny og spændende ting. Og hold da helt fast, hvor er der mange gode popsange fra lige netop de år. Eller.. har det noget at gøre med at jeg var en ekstra påvirkelig/modtagelig teenager netop der??
-
@MThaastrup Det var vel sådan cirka den tyske version af Eldorado med Jørgen Mylius. Samme periode 1983-85. Da musikvideoer var en ny og spændende ting. Og hold da helt fast, hvor er der mange gode popsange fra lige netop de år. Eller.. har det noget at gøre med at jeg var en ekstra påvirkelig/modtagelig teenager netop der??
@nichni Det er en kombination - der er noget med, at man altid husker musikken fra sine teenage- og ungdomsår som bedst.
Men jeg er fra 1978 og opdager først for alvor 80er-musik senere. Jeg synes også, at det er fremragende.
-
- min far så sci-fi og klassikere som Ben Hur og Ørneborgen, og hørte t-Rex og pigtråd.
- min mor så krimiserier, Dollars og hørte 60er-musik og DansktopJeg er tydeligvis absolut mest blevet til min far (men kan nærmest alt 60er-musik udenad oveni)
@MThaastrup
Frokostjazz om lørdagen og... Øvelser på gulv og museumsbesøg fra mor? -
@MThaastrup
Frokostjazz om lørdagen og... Øvelser på gulv og museumsbesøg fra mor?@folfdk Det lyder mere finkulturelt end mit
-
@MThaastrup hmm, bøger var meget scifi (Asimov, Heinlein, Herbert , R. R. Martin osv), fantasy (Tolkien, Ende, Leiber osv)og gysere (især King og Lovecraft).
Min far fik mig på Blade Runner, Star Wars, Indiana Jones og Kurusawas film samt film med Vincent Price, Peter Lorre og Gene Wilder.
Min mor mislykkes med at få mig på musicals, men fik mig på krimier (Sherlock Holmes, Poirot og Miss Marple). -
@MThaastrup hmm, bøger var meget scifi (Asimov, Heinlein, Herbert , R. R. Martin osv), fantasy (Tolkien, Ende, Leiber osv)og gysere (især King og Lovecraft).
Min far fik mig på Blade Runner, Star Wars, Indiana Jones og Kurusawas film samt film med Vincent Price, Peter Lorre og Gene Wilder.
Min mor mislykkes med at få mig på musicals, men fik mig på krimier (Sherlock Holmes, Poirot og Miss Marple).@Laust Jeg har også læst ALT Agatha Christie, og set det hele, selv tv-serier som jeg ellers ikke er vild med i det hele taget.
Sjovt nok er det eneste krimi, min mor overhovedet ikke gider. Og det er eneste krimi SOM jeg gider. Arh, kan godt snuppe en runde Sherlock også
-
@Laust Jeg har også læst ALT Agatha Christie, og set det hele, selv tv-serier som jeg ellers ikke er vild med i det hele taget.
Sjovt nok er det eneste krimi, min mor overhovedet ikke gider. Og det er eneste krimi SOM jeg gider. Arh, kan godt snuppe en runde Sherlock også
@MThaastrup på bogsiden er jeg nok farvet af, at min mor og morbror var bibliotekarer, så det var nem adgang til et bredt og kurateret udvalg af bøger - og den del af familien har altid læst scifi. Min far var mere til fantasy og fik mig ved et tilfælde introduceret for rollespil. Vi spillede også mange brætspil (Risk, Derby, Afrikas Stjerne, Fuldrigger, Arkham Horror, Dungeon!, Kings and Things m.m.)