I dag er jeg ankommet i virkelig god tid til Hovedbanegården og står nu bare og danderer den på perronen indtil toget kommer.
-
I dag er jeg ankommet i virkelig god tid til Hovedbanegården og står nu bare og danderer den på perronen indtil toget kommer. Jeg skal til Vejle og gæsteundervise på Politiskolen - i et emne som ofte giver modstand, nemlig politiets egne, interne sprogbrug i sager om vold i nære relationer (fx partnervold). Det er udviklet i tæt dialog med dygtige og idealistiske undervisere på dette efteruddannelsesforløb.
Mega meningsfuldt!Dette indlæg er slettet! -
I dag er jeg ankommet i virkelig god tid til Hovedbanegården og står nu bare og danderer den på perronen indtil toget kommer. Jeg skal til Vejle og gæsteundervise på Politiskolen - i et emne som ofte giver modstand, nemlig politiets egne, interne sprogbrug i sager om vold i nære relationer (fx partnervold). Det er udviklet i tæt dialog med dygtige og idealistiske undervisere på dette efteruddannelsesforløb.
Mega meningsfuldt!På de svar der er kommet allerede lyder det som om du gerne må lave en lille intro-tråd til emnet når du sidder sikkert i toget

Dejligt du er i god tid og kan forhåbentlig lade den ro brede sig til resten af dagen
-
@tanyakaroli Det lyder virkelig spændende! Jeg har en masse fordomme, om at der nok er en ret hård, kynisk jargon - er det meningen at det skal påvirke kultur/sprogbrug eller er det mere sådan indledende/analytisk - altså dit indlæg?
@tofticles Det er bestemt meningen at skal påvirke kulturen og sprogbrugen. Det er selvfølgelig et langt, sejt træk, både fordi vante termer er svære at slippe af med (men jeg flager lige endnu engang for at den upræcise term “husspektakler” blev sendt på pension sidste år, hep!) og fordi der sker rigtig meget sidemandsoplæring i politiet hvor vi desværre kan se at de gode ting man lærer på Politiskolen for en vis del blive aflært igen ude i praksis.
-
Dette indlæg er slettet!
@MThaastrup Husspektakler er heldigvis blevet pensioneret som term i politiet (i al ubeskedenhed vil jeg nævne at jeg har fået at vide af gode bekendte i politiet at min egen artikel om problemerne med den term skubbede til den beslutning - jeg ved ikke om det passer, men hvis det gør, er det nok det vigtigste resultat af min forskning nogensinde).
Det drejer sig både om at sikre at sprogbrugen ikke låser politiet fast i forståelser af hvad de kommer ud til, og at det bliver registreret bedre i deres interne system hvad patruljen observerede på stedet. Der sker ofte en kæmpe minimering af alvorlighed i dén nedskrivning (fx bare “Alt roligt, intet for politiet”). -
På de svar der er kommet allerede lyder det som om du gerne må lave en lille intro-tråd til emnet når du sidder sikkert i toget

Dejligt du er i god tid og kan forhåbentlig lade den ro brede sig til resten af dagen
@folfdk Tak, Folmer, og ja, det er dejligt! Jeg har selvfølgelig arbejde med i toget (skal skrive abstract til et forhåbentlig kommende kapitel om forskelle og ligheder mellem trusler og hadtale), men kan fint skrive lidt i forlængelse af mit første opslag

-
I dag er jeg ankommet i virkelig god tid til Hovedbanegården og står nu bare og danderer den på perronen indtil toget kommer. Jeg skal til Vejle og gæsteundervise på Politiskolen - i et emne som ofte giver modstand, nemlig politiets egne, interne sprogbrug i sager om vold i nære relationer (fx partnervold). Det er udviklet i tæt dialog med dygtige og idealistiske undervisere på dette efteruddannelsesforløb.
Mega meningsfuldt!For jer der gerne vil vide mere om emnet:
Formålet med dagens workshop er at skubbe på en proces internt i politiet om at bruge mere præcist og fyldestgørende sprog om vold i nære relationer. Husspektakler er heldigvis blevet pensioneret som anmeldelseskategori til fordel for “uro i hjemmet”. Uden at det løser alt er næste skridt at prøve at forbedre hvad der bliver skrevet på sagen når en patrulje har været ude.
I mange år har der været en tendens til at bruge termer der minimerer alvorligheden og fordeler ansvaret ligeligt på parterne (fx “skænderi” eller “sloges”). Værst er de tilfælde hvor der blot skrives “Alt roligt, intet for politiet”. For selv hvis patruljen har vurderet at de ikke kan gøre mere den dag, vil sådan en beskrivelse gøre at næste opkald til alarmcentralen bliver taget mindre alvorligt, og at de forebyggende teams ikke kan se at der måske skal laves en indsats. -
@tofticles Det er bestemt meningen at skal påvirke kulturen og sprogbrugen. Det er selvfølgelig et langt, sejt træk, både fordi vante termer er svære at slippe af med (men jeg flager lige endnu engang for at den upræcise term “husspektakler” blev sendt på pension sidste år, hep!) og fordi der sker rigtig meget sidemandsoplæring i politiet hvor vi desværre kan se at de gode ting man lærer på Politiskolen for en vis del blive aflært igen ude i praksis.
@tanyakaroli Det må virkelig være en god følelse at drive den udvikling mod en mere empatisk etat!
Det er virkelig et vigtigt arbejde
. -
I dag er jeg ankommet i virkelig god tid til Hovedbanegården og står nu bare og danderer den på perronen indtil toget kommer. Jeg skal til Vejle og gæsteundervise på Politiskolen - i et emne som ofte giver modstand, nemlig politiets egne, interne sprogbrug i sager om vold i nære relationer (fx partnervold). Det er udviklet i tæt dialog med dygtige og idealistiske undervisere på dette efteruddannelsesforløb.
Mega meningsfuldt!@tanyakaroli
Tak for din indsats
-
I dag er jeg ankommet i virkelig god tid til Hovedbanegården og står nu bare og danderer den på perronen indtil toget kommer. Jeg skal til Vejle og gæsteundervise på Politiskolen - i et emne som ofte giver modstand, nemlig politiets egne, interne sprogbrug i sager om vold i nære relationer (fx partnervold). Det er udviklet i tæt dialog med dygtige og idealistiske undervisere på dette efteruddannelsesforløb.
Mega meningsfuldt!@tanyakaroli totalt sidesport apropo vejle:
https://snittegodskontoret.ukrudt.net/memes/225
tak til @snittegodskontoret for mit nye yndlingsmeme om vejle
-
@MThaastrup Husspektakler er heldigvis blevet pensioneret som term i politiet (i al ubeskedenhed vil jeg nævne at jeg har fået at vide af gode bekendte i politiet at min egen artikel om problemerne med den term skubbede til den beslutning - jeg ved ikke om det passer, men hvis det gør, er det nok det vigtigste resultat af min forskning nogensinde).
Det drejer sig både om at sikre at sprogbrugen ikke låser politiet fast i forståelser af hvad de kommer ud til, og at det bliver registreret bedre i deres interne system hvad patruljen observerede på stedet. Der sker ofte en kæmpe minimering af alvorlighed i dén nedskrivning (fx bare “Alt roligt, intet for politiet”).Dette indlæg er slettet! -
@tanyakaroli totalt sidesport apropo vejle:
https://snittegodskontoret.ukrudt.net/memes/225
tak til @snittegodskontoret for mit nye yndlingsmeme om vejle
@abekonge Hahaha, den er skøn!
@snittegodskontoret -
Dette indlæg er slettet!
@MThaastrup Ja, det er da (et ord - og en bagatellisering)
-
For jer der gerne vil vide mere om emnet:
Formålet med dagens workshop er at skubbe på en proces internt i politiet om at bruge mere præcist og fyldestgørende sprog om vold i nære relationer. Husspektakler er heldigvis blevet pensioneret som anmeldelseskategori til fordel for “uro i hjemmet”. Uden at det løser alt er næste skridt at prøve at forbedre hvad der bliver skrevet på sagen når en patrulje har været ude.
I mange år har der været en tendens til at bruge termer der minimerer alvorligheden og fordeler ansvaret ligeligt på parterne (fx “skænderi” eller “sloges”). Værst er de tilfælde hvor der blot skrives “Alt roligt, intet for politiet”. For selv hvis patruljen har vurderet at de ikke kan gøre mere den dag, vil sådan en beskrivelse gøre at næste opkald til alarmcentralen bliver taget mindre alvorligt, og at de forebyggende teams ikke kan se at der måske skal laves en indsats.På Vejle Banegård er de bedste (= eneste med tilhørende bord) siddepladser inde hos Lagkagehuset, så jeg har købt en kop matcha latte (man er vel kjøwenhawner) så jeg kan sidde og arbejde lidt inden toget.
Pigerne bag disken er virkelig søde - og gav endda et stykke hindbærsnitte! 🥹
(Jaja, jeg ved godt at vi er sure på Lagkagehuset, men se ovenfor) -
På Vejle Banegård er de bedste (= eneste med tilhørende bord) siddepladser inde hos Lagkagehuset, så jeg har købt en kop matcha latte (man er vel kjøwenhawner) så jeg kan sidde og arbejde lidt inden toget.
Pigerne bag disken er virkelig søde - og gav endda et stykke hindbærsnitte! 🥹
(Jaja, jeg ved godt at vi er sure på Lagkagehuset, men se ovenfor)@tanyakaroli Hvorfor er "vi" sure på lagkagehuset?
-
@tanyakaroli Hvorfor er "vi" sure på lagkagehuset?
@UlrikNyman Fordi de viser sig at bruge færdigblandinger til deres kager (i hvert fald den i samarbejde med Tobias Hamann)
-
@UlrikNyman Fordi de viser sig at bruge færdigblandinger til deres kager (i hvert fald den i samarbejde med Tobias Hamann)
@tanyakaroli Det kan da ikke gøre mig sur, hvis bare produktet smager godt.
Jeg tænkte at det sikkert var noget med overenskomster, men man kan jo blive overrasket.
-
@tanyakaroli Det kan da ikke gøre mig sur, hvis bare produktet smager godt.
Jeg tænkte at det sikkert var noget med overenskomster, men man kan jo blive overrasket.
@UlrikNyman Det er meget muligt at der er mere, men det var den jeg senest stødte på - Lagkagehuset er jo blevet opkøbt af nogen (har glemt hvem), så de oprindelige kvalitetsprincipper er vist gået fløjten
-
@UlrikNyman Det er meget muligt at der er mere, men det var den jeg senest stødte på - Lagkagehuset er jo blevet opkøbt af nogen (har glemt hvem), så de oprindelige kvalitetsprincipper er vist gået fløjten
De modtog vist Corona-støtte mens deres skatteforhold var - well - tvivlsomme. Deres hjemmeside lige nu er stærkt optaget af at forklare sig, men herfra lyder det altså som et The Lady doth protest too much.
-
I dag er jeg ankommet i virkelig god tid til Hovedbanegården og står nu bare og danderer den på perronen indtil toget kommer. Jeg skal til Vejle og gæsteundervise på Politiskolen - i et emne som ofte giver modstand, nemlig politiets egne, interne sprogbrug i sager om vold i nære relationer (fx partnervold). Det er udviklet i tæt dialog med dygtige og idealistiske undervisere på dette efteruddannelsesforløb.
Mega meningsfuldt!@tanyakaroli “Mit sprogs grænser er min verdens grænser” er så ufatteligt rammende i den sammenhæng.
-
@tanyakaroli “Mit sprogs grænser er min verdens grænser” er så ufatteligt rammende i den sammenhæng.
@mosgaard Ja, det er en rigtig fin måde at opsummere det på!