350 g Amo surdejshvedemel 100 g Økologisk hvedemel fra Kragegården 50 g Økologisk speltmel fra Kragegården 300 g vand50 g surdej10 g salt
-
350 g Amo surdejshvedemel
100 g Økologisk hvedemel fra Kragegården
50 g Økologisk speltmel fra Kragegården
300 g vand
50 g surdej
10 g saltSurdejen havde jeg fundet frem fra køleskabet i går, den fik et par timer ved stuetemperatur først og så en fodring.
30 g Gram Slot økologisk fuldkornshvedemel
30 g Amo hvedemel
40 g vand
~10 g surdej200 g Amo surdejshvedemel
100 g Økologisk hvedemel XX fra Kragegården
150 g Økologisk hvedemel fra Kragegården
300 g vand
50 g surdej
10 g saltSurdejen er fra brødet i går, den portion jeg tager fra for at måle udviklingen.
Så to dage udenfor køleskab.30 g Gram Slot økologisk fuldkornshvedemel
30 g Amo hvedemel
40 g vand
~20 g surdej -
200 g Amo surdejshvedemel
300 g vand
50 g surdej
10 g saltSurdejen er fra brødet i går, den portion jeg tager fra for at måle udviklingen.
30 g Amo hvedemel
40 g vand
~20 g surdej@folfdk hvis du får muligheden, bør du besøge Kragegårdens gårdsalg, det er noget af det mest fristende. Ligeledes Vild Hvede på Nordfyn. Just take my money!
-
@folfdk hvis du får muligheden, bør du besøge Kragegårdens gårdsalg, det er noget af det mest fristende. Ligeledes Vild Hvede på Nordfyn. Just take my money!
Jeg skal have styr på nogle andre ting først.
Og finde ud af hvilke typer mel der passer sammen til surdejsbrød der kan stå alene uden at flade for meget ud.
Som du kan se så har jeg lige nu fat i en Amo mel med høj gluten indhold.
Så jeg tænker det måske er mariagertoba mel jeg skal have fra Kragegården.Men @mrmatten nævnte også det her med hvor meget melet er sigtet, og det havde jeg ikke selv overvejet tidligere.
-
Jeg skal have styr på nogle andre ting først.
Og finde ud af hvilke typer mel der passer sammen til surdejsbrød der kan stå alene uden at flade for meget ud.
Som du kan se så har jeg lige nu fat i en Amo mel med høj gluten indhold.
Så jeg tænker det måske er mariagertoba mel jeg skal have fra Kragegården.Men @mrmatten nævnte også det her med hvor meget melet er sigtet, og det havde jeg ikke selv overvejet tidligere.
-
@infonauten @folfdk sig til hvis jeg skal eksperimentere med dig. Så anskaffer jeg mig det samme mel og ser om jeg kan få det til at fungere

-
300 g vand
50 g surdej
10 g saltSurdejen havde jeg fundet frem fra køleskabet i går, den fik et par timer ved stuetemperatur først og så en fodring.
30 g Amo hvedemel
40 g vand
~10 g surdejJeg glemte simpelthen at tage et billede af det færdige brød før jeg skar i det !
Men her er resultatet.
Det er ikke så " vådt" i dejen som det har været med de brød hvor jeg kun brugte mel fra Kragegården.
Bliver spændende at se hvor stor forskellen er til i morgen og det andet brød.
-
@infonauten @folfdk sig til hvis jeg skal eksperimentere med dig. Så anskaffer jeg mig det samme mel og ser om jeg kan få det til at fungere

@mrmatten
Hvis jeg bare får lidt sparring og feedback herinde, så går det nok tænker jeg
Lige nu har jeg på fornemmelsen at det måske mest er surdejen jeg skal fokusere lidt på?
-
@mrmatten
Hvis jeg bare får lidt sparring og feedback herinde, så går det nok tænker jeg
Lige nu har jeg på fornemmelsen at det måske mest er surdejen jeg skal fokusere lidt på?
@folfdk @infonauten meget vigtigt i hvert fald. Hvis ikke du kan få den til at blive dobbelt størrelse, mangler den umf
-
300 g vand
50 g surdej
30 g Amo hvedemel
40 g vand
~10 g surdej400 g Amo surdejshvedemel
50 g Økologisk hvedemel fra Kragegården
315 g vand
50 g surdej
10 g saltSurdejen er fra brødet i går, den portion jeg tager fra for at måle udviklingen (anden gang surdej som ikke har været i køleskabet)
Så tre dage udenfor køleskab.
30 g Amo hvedemel
40 g vand
~20 g surdejSå denne gang med ret meget 14g proteinmel
-
Jeg glemte simpelthen at tage et billede af det færdige brød før jeg skar i det !
Men her er resultatet.
Det er ikke så " vådt" i dejen som det har været med de brød hvor jeg kun brugte mel fra Kragegården.
Bliver spændende at se hvor stor forskellen er til i morgen og det andet brød.
En #Surdej opfølgning på det her brød:
Det blev spist til frokost og en grøntsagssuppe om aftenen, så det var altså ikke helt ringe trods alt.
-
200 g Amo surdejshvedemel
300 g vand
50 g surdej
30 g Amo hvedemel
40 g vand
~20 g surdejMeget tæt krumme på det her brød.
Det flader ikke så meget ud, men jeg har også skåret det lidt anderledes (score er vel den rigtige betegnelse...) og tror måske jeg har været mere omhyggelig med at forme det. Gær det en forskel?

Det føles bastant og lidt til den klæge side. Jeg overvejer om det måske faktisk ikke helt har hævet nok?

Hvis der er så meget fiber i melet at det er svært at komme til måske?Det smager fint!
-
Meget tæt krumme på det her brød.
Det flader ikke så meget ud, men jeg har også skåret det lidt anderledes (score er vel den rigtige betegnelse...) og tror måske jeg har været mere omhyggelig med at forme det. Gær det en forskel?

Det føles bastant og lidt til den klæge side. Jeg overvejer om det måske faktisk ikke helt har hævet nok?

Hvis der er så meget fiber i melet at det er svært at komme til måske?Det smager fint!
@folfdk ser godt ud! Tæt krumme kan stadig være noget med grovheden, men du kan også have ret i hævetiden. Shaping gør helt sikkert noget for formen, men synes ikke jeg har oplevet scoring som noget med en speciel påvirkning. Klæghed kan jeg ikke svare på 🧐
-
@folfdk ser godt ud! Tæt krumme kan stadig være noget med grovheden, men du kan også have ret i hævetiden. Shaping gør helt sikkert noget for formen, men synes ikke jeg har oplevet scoring som noget med en speciel påvirkning. Klæghed kan jeg ikke svare på 🧐
Tak for feedback!
Ja, det med grovheden skal jeg i hvert fald tænke over.
Der er også noget med glutenindhold som spiller ind tror jeg.Jeg kan allerede mærke med det jeg er startet på i dag, at det hænger bedre sammen og vokser/hæver hurtigere (føles det som i hvert fald)
Jeg synes også (fordi jeg kigger for tæt på måske) at den måde det vokser på i afbagningen er lidt mystisk og sprækker for mange andre steder

-
400 g Amo surdejshvedemel
50 g Økologisk hvedemel fra Kragegården
315 g vand
50 g surdej
10 g saltSurdejen er fra brødet i går, den portion jeg tager fra for at måle udviklingen (anden gang surdej som ikke har været i køleskabet)
Så tre dage udenfor køleskab.
30 g Amo hvedemel
40 g vand
~20 g surdejSå denne gang med ret meget 14g proteinmel
Ok, nu blev det faktisk RIGTIG godt!!!
Jeg følte også at det var hævet nok denne gang. Det føltes det ikke rigtigt som om det var de andre gange tror jeg

Og så var det selvfølgelig det brød der har haft mest gluten indhold.
-
300 g vand
50 g surdej
30 g Amo hvedemel
40 g vand
~10 g surdej350 g Amo surdejshvedemel
325 g vand
100 g surdej
10 g saltSurdejen har jeg fodret hver dag de sidste ca 5 dage.
30 g Amo hvedemel
40 g vand
~10 g surdejI dag lidt mere vand i dejen end sidst jeg forsøgte mig med den her fordeling af mel. Og med XX versionen af Kragegårdens hvedemel.