Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg har været lidt i dialog med folk på Meningspunktet, herunder Tue som står bag, om integration med fødiverset.

Jeg har været lidt i dialog med folk på Meningspunktet, herunder Tue som står bag, om integration med fødiverset.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
46 Indlæg 12 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • andreasio@mastodon.socialA andreasio@mastodon.social

@malte @jeppe mitID deler ikke cprnr med mindre men eksplicit spørger efter det. Ellers får man bare et Id. Det id kan være enten globalt, eller - tror jeg nok - unikt for løsningen.

Det er, efter min mening tre meget forskellige situationer (1, mitid afleverer cpr, 2, MitID aflevere en global unik nøgle, 3. MitID leverer en lokal unik nøgle) og det irriterer mig, at jeg ikke ved hvilken løsningen hvert login bruger.

andreasio@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
    andreasio@mastodon.social
    wrote sidst redigeret af

@malte @jeppe Men: jeg er jo netop enig med dig. Hvis MitId i bagenden (med løsning 1 eller 2) kobles til en front hvor kan din vælger navn, så går det galt.

Og obligatorisk: jeg er ikke MitId ekspert! - det er muligt at jeg har misforstået subclaim. Og det er muligt jeg har forstået det rigtigt, og det så ikke er noget alle brokere tilbyder. Idk

jeppe@uddannelse.socialJ 1 Reply Last reply
    0

@jeppe @holsta desværre slettes mine toots efter 14 dage. Men vi havde en snak om det ifm lancering. Jeg prøver at give det oprindelige blogindlæg hvor sikkerheden blev gennemgået. Indtil da:

https://vger.to/scribe.disroot.org/post/3149100

wrote sidst redigeret af

@jeppe @holsta her: https://drkt.eu/files/ramblings/meningspunktet-dk.html

Hvor sigende det er, skal jeg ikke være dommer over. Men det viser vel mindst, at fx mastodon, lemmy, friendica m.m. er mere modne løsninger.

0
      • lostmonkey@mastodon.worldL lostmonkey@mastodon.world

@kramse Og man bør jo heller ikke være blind for at blandt aftagerne til de profildata som høstes, er staten. Og er man en af dem, som i dag har fuld tillid til staten, bør man spørge sig selv, om denne tillid også omfatter, at fremtidens magthavere ikke vil bruge disse overvågningsdata og værktøjer på en måde, man ikke bryder sig om. At der ikke kommer politikere til magten med nogle helt andre værdier og hensigter, end dem flertallet har i dag. Det er ikke et sats, jeg er villig til at lave.

kramse@helvede.netK This user is from outside of this forum
        kramse@helvede.netK This user is from outside of this forum
        kramse@helvede.net
        wrote sidst redigeret af

@lostmonkey

Man kunne stille spørgsmålet,

Hvis du sammenligner politikerne idag med dem fra 10år siden. Er du så mere eller mindre tilbøjelig til at aflevere data? Vil du gerne aflevere flere, samme eller færre data.

1 Reply Last reply
        0

@jeppe @holsta her: https://drkt.eu/files/ramblings/meningspunktet-dk.html

Hvor sigende det er, skal jeg ikke være dommer over. Men det viser vel mindst, at fx mastodon, lemmy, friendica m.m. er mere modne løsninger.

jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
          jeppe@uddannelse.social
          wrote sidst redigeret af

@andreasio @holsta Jeg synes ikke friendica er ret modent - meget kompliceret at finde rundt i, og stort set ingen moderations-funktioner. Jeg oplever meningspunktet som mere brugervenligt. Men nu har jeg været derinde igen efter nogle dage, og der er stort set intet sket. Så det er nok endnu et socialt medie som ikke har fundet løsningen på at få folk frisat fra overvågningskapitalisterne.

1 Reply Last reply
          0

@malte @jeppe Men: jeg er jo netop enig med dig. Hvis MitId i bagenden (med løsning 1 eller 2) kobles til en front hvor kan din vælger navn, så går det galt.

Og obligatorisk: jeg er ikke MitId ekspert! - det er muligt at jeg har misforstået subclaim. Og det er muligt jeg har forstået det rigtigt, og det så ikke er noget alle brokere tilbyder. Idk

jeppe@uddannelse.social
            wrote sidst redigeret af

Tak
            @andreasio @malte @holsta @lbheuschkel @kramse @je5perl @privacyint @benjamin @philip @svuorela @bjarkess @ah for jeres gode og tankevækkende kommentarer til mit forslag til at etablere mitid-verificering. Jeg tror stadig at det vil være godt med en form for verificering af at det er mennesker man kommunikerer med. Men måske MitID ikke er den bedste.

Måske den bedste verificering faktisk er den som @malte foreslog - web of trust - hvor venner verificerer hinanden.

https://radikal.social/@malte/115363484782483145

andreasio@mastodon.socialA 1 Reply Last reply
            0
            • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

Tak
              @andreasio @malte @holsta @lbheuschkel @kramse @je5perl @privacyint @benjamin @philip @svuorela @bjarkess @ah for jeres gode og tankevækkende kommentarer til mit forslag til at etablere mitid-verificering. Jeg tror stadig at det vil være godt med en form for verificering af at det er mennesker man kommunikerer med. Men måske MitID ikke er den bedste.

Måske den bedste verificering faktisk er den som @malte foreslog - web of trust - hvor venner verificerer hinanden.

https://radikal.social/@malte/115363484782483145

wrote sidst redigeret af

@jeppe @malte
              Mon ikke WoT er særligt følsomt for bots og trolde der verificere hinanden?

Jeg var faktisk ikke personligt klar over, at for private, dvs ikke statslige, kommunale eller regionale løsninger, er standard faktisk at broker kun giver en lokal nøgle til løsningen. Den nøgle er ikke cpr, og den kan ikke sammenkæres med andre løsninger. Kun hvis både løsningen og brokeren bliver hacket, lækkes identitet.

Det opdagede jeg på grund af tråden her.

0

@jeppe @malte
                Mon ikke WoT er særligt følsomt for bots og trolde der verificere hinanden?

Jeg var faktisk ikke personligt klar over, at for private, dvs ikke statslige, kommunale eller regionale løsninger, er standard faktisk at broker kun giver en lokal nøgle til løsningen. Den nøgle er ikke cpr, og den kan ikke sammenkæres med andre løsninger. Kun hvis både løsningen og brokeren bliver hacket, lækkes identitet.

Det opdagede jeg på grund af tråden her.

jeppe@uddannelse.social
                wrote sidst redigeret af

@andreasio @malte Jeg kunne forestille mig noget a la six degrees of separation (hvis nogen husker det fra oldtidens internet) - ideen om at vi er forbundne med alle på jorden med maksimalt seks relationer imellem. Nå, det var vist en detour...
                Jeg kunne forestille mig: Tilliden er større des nærmere en person er i netværket. Hvis nogen har godkendt noget der bliver opdaget som trold eller robot, så reduceres den persons troværdighed.

bjarkess@mastodon.socialB 1 Reply Last reply
                0

@andreasio @malte Jeg kunne forestille mig noget a la six degrees of separation (hvis nogen husker det fra oldtidens internet) - ideen om at vi er forbundne med alle på jorden med maksimalt seks relationer imellem. Nå, det var vist en detour...
                  Jeg kunne forestille mig: Tilliden er større des nærmere en person er i netværket. Hvis nogen har godkendt noget der bliver opdaget som trold eller robot, så reduceres den persons troværdighed.

bjarkess@mastodon.socialB This user is from outside of this forum
                  bjarkess@mastodon.socialB This user is from outside of this forum
                  bjarkess@mastodon.social
                  wrote sidst redigeret af

@jeppe @andreasio @malte jeg skal være ærlig og sige jeg ikke har dykket mere ned i det.. men @dansup delte lige denne… https://socialweb.network/#did

0
                  • bjarkess@mastodon.socialB bjarkess@mastodon.social

@jeppe @andreasio @malte jeg skal være ærlig og sige jeg ikke har dykket mere ned i det.. men @dansup delte lige denne… https://socialweb.network/#did

jeppe@uddannelse.social
                    wrote sidst redigeret af

@bjarkess @andreasio @malte @dansup virkelig interessant! Så kan vi fint glemme MitID😊. Gad vide om dette også kan være med til at reducere email-spam?

malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
                    0

@bjarkess @andreasio @malte @dansup virkelig interessant! Så kan vi fint glemme MitID😊. Gad vide om dette også kan være med til at reducere email-spam?

malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
                      malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
                      malte@radikal.social
                      wrote sidst redigeret af

@jeppe Ja, tak. Det er den omvendte side af decentraliseret blokering. Jeg synes helt klart vi skal diskutere videre hvilke typer verificering, former for tillid osv der er passende for et frit, fødereret internet og tage som udgangspunkt at løsningerne også formentlig må komme herfra. @bjarkess @andreasio

0
                      • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

@jeppe Ja, tak. Det er den omvendte side af decentraliseret blokering. Jeg synes helt klart vi skal diskutere videre hvilke typer verificering, former for tillid osv der er passende for et frit, fødereret internet og tage som udgangspunkt at løsningerne også formentlig må komme herfra. @bjarkess @andreasio

wrote sidst redigeret af

@malte @jeppe @bjarkess

Tak for linket. Ud fra hvad jeg kan forstå om teknologien og det problem vi forsøger at løse, kommer vi ikke langt her.

DID gør det muligt at lave mange id'er. Så det beskytter ikke mod bots.
                        Blockchain gør til dels fordi det koster $, men den vej vil vi ikke ned af.
                        WoT kræver at man kender hinanden fysisk, lækker metadata. Og hvis ikke bliver det meningsløst, da en masse bots kan verificere hinanden.

I alle tilfælde er det bøvlet at gemme sin token/certifikat.

0

@malte @jeppe @bjarkess

Tak for linket. Ud fra hvad jeg kan forstå om teknologien og det problem vi forsøger at løse, kommer vi ikke langt her.

DID gør det muligt at lave mange id'er. Så det beskytter ikke mod bots.
                          Blockchain gør til dels fordi det koster $, men den vej vil vi ikke ned af.
                          WoT kræver at man kender hinanden fysisk, lækker metadata. Og hvis ikke bliver det meningsløst, da en masse bots kan verificere hinanden.

I alle tilfælde er det bøvlet at gemme sin token/certifikat.

wrote sidst redigeret af

@malte @jeppe @bjarkess
                          MitID er nok bedste løsning. Nemt at logge ind. Kun broker kender dig og kan se du logger ind, men du er anonym over for den service du bruger. Der er ikke bots, for du har kun en anonym identitet.

0

@malte @jeppe @bjarkess
                            MitID er nok bedste løsning. Nemt at logge ind. Kun broker kender dig og kan se du logger ind, men du er anonym over for den service du bruger. Der er ikke bots, for du har kun en anonym identitet.

wrote sidst redigeret af

@malte @jeppe @bjarkess Det aller bedste ville måske være at MitId kunne generere en nøgle direkte til brugeren. Den nøgle siger kun at man er en borger. Men man behæver ikke en broker for at anvende den. Så er der 100 percent anonymitet, ingen bots og alle problemer er løst. Blot skal brugeren nu selv holde styr på sine certifikater..... Og det går nok ikke så godt

Så vidt jeg kan forstå er det dog det som eidas 2.0 allerede kan.

1
                            0

@malte @jeppe @bjarkess Det aller bedste ville måske være at MitId kunne generere en nøgle direkte til brugeren. Den nøgle siger kun at man er en borger. Men man behæver ikke en broker for at anvende den. Så er der 100 percent anonymitet, ingen bots og alle problemer er løst. Blot skal brugeren nu selv holde styr på sine certifikater..... Og det går nok ikke så godt

Så vidt jeg kan forstå er det dog det som eidas 2.0 allerede kan.

wrote sidst redigeret af

@malte @jeppe @bjarkess Og man kunne lave en sådan løsning idag oven på mitid hvis man vil https://www.w3.org/TR/vc-di-bbs/

0

@malte @jeppe @bjarkess Og man kunne lave en sådan løsning idag oven på mitid hvis man vil https://www.w3.org/TR/vc-di-bbs/

jeppe@uddannelse.social
                                wrote sidst redigeret af

@andreasio @malte @bjarkess så lærte jeg lidt om bbs-algoritme og unlinkable verification... En verden åbner sig😊.

1 Reply Last reply
                                0
                                Svar
                                • Svar som emne
                                Login for at svare
                                • Ældste til nyeste
                                • Nyeste til ældste
                                • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.