Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. I disse år er der en stigende skepsis mod klimaet, som en del af den højredrejning vi ser.

I disse år er der en stigende skepsis mod klimaet, som en del af den højredrejning vi ser.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
dkpol
29 Indlæg 8 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • jwcph@helvede.netJ jwcph@helvede.net

@malte @siggi @aphandersen @jeppe @fideldonson Tak, det var lige hvad tråden trængte til - og debatten også, det meste af tiden. Agter at dele med løs hånd 😁

S This user is from outside of this forum
    svuorela@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

@jwcph @malte @siggi @aphandersen @jeppe @fideldonson er det ikke også set på højrefløjen hvor remigration er noget som GI har snakket om længe og pludselig er der folketingspolitikere der tager det op?

jwcph@helvede.netJ malte@radikal.socialM 2 Replies Last reply
    0
    • S svuorela@helvede.net

@jwcph @malte @siggi @aphandersen @jeppe @fideldonson er det ikke også set på højrefløjen hvor remigration er noget som GI har snakket om længe og pludselig er der folketingspolitikere der tager det op?

jwcph@helvede.netJ This user is from outside of this forum
      jwcph@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

@svuorela @malte @siggi @aphandersen @jeppe @fideldonson Hele højre-fremmarchen må vel siges at være dén effekt - det er jo netop den stigende accept af de rabiate synspunkter, som har flyttet Overton-vinduet.

1 Reply Last reply
      0
      • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

@sorenhave @aphandersen @lukas @jwcph @fideldonson fedt, den vil jeg lytte til mens jeg går og fræser grene til flis. Rart med meningsfuldt arbejde når man skal håndtere den komplekse og nedslående virkelighed.
        Kan i øvrigt også anbefale How to blow up a pipeline af Andreas Malm. https://en.wikipedia.org/wiki/How_to_Blow_Up_a_Pipeline?wprov=sfla1
        Filmen af samme navn er også god.
        Og fremtidsministeriet af Ken Stanley Robinson giver også gode argumenter for klimahandling. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Ministry_for_the_Future?wprov=sfla1

jwcph@helvede.net
        wrote sidst redigeret af

@jeppe @sorenhave @aphandersen @lukas @fideldonson - og så er der også lige den her: https://minus1.ghost.io/den-radikale-flankeffekt/

1 Reply Last reply
        0
        • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

@siggi Det Sigurd refererer til hedder den radikale flankeffekt og den korte historie er at radikale klimaaktioner virker, til trods for al forargelse der må rettes mod aktivisterne. Studier viser også at effekten er allerstørst de steder, hvor bekymringerne for klimaet er lavest. Det strider med flere antagelser i den her tråd. Jeg har skrevet om det her: https://minus1.ghost.io/den-radikale-flankeffekt/ @jwcph @aphandersen @jeppe @fideldonson

malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
          malte@radikal.social
          wrote sidst redigeret af

Det kan være relevant at huske forskellen på projektion og perception her også. Når vi spekulerer I hvad "andre" eller "folket" mener om ting som klimaaktioner, og data indikerer det modsatte, kan det være tegn på at vi projicerer i stedet for at være i virkeligheden. Dvs. at "de andre der ikke bryder sig om aktionerne" kan være os selv. Og vi ville allesammen lære mere om virkeligheden, hvis vi undersøgte det i stedet.
          @siggi @jwcph @aphandersen @jeppe @fideldonson

1 Reply Last reply
          0
          • S svuorela@helvede.net

malte@radikal.social
            wrote sidst redigeret af

@svuorela Det er et interessant spørgsmål. Som jeg forstår det: At den radikale flankeffekt og overton-vinduet muligvis er overlappende fænomener. En lighed er i hvert fald at begge ting udvider handlingsmulighederne for aktører der anses være mere moderate.

@jwcph @siggi @aphandersen @jeppe @fideldonson

S jwcph@helvede.netJ 2 Replies Last reply
            0

@svuorela Det er et interessant spørgsmål. Som jeg forstår det: At den radikale flankeffekt og overton-vinduet muligvis er overlappende fænomener. En lighed er i hvert fald at begge ting udvider handlingsmulighederne for aktører der anses være mere moderate.

svuorela@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@malte korrekt. Det er cirka det jeg påstår. Kilde: min egen lommefilosofering @jwcph @siggi @aphandersen @jeppe @fideldonson

malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
              0

jwcph@helvede.net
                wrote sidst redigeret af

@malte @svuorela @siggi @aphandersen @jeppe @fideldonson Min forståelse: Overton-vinduet er dén udsigt til verden, som regnes for "normal" eller default. Vinduet, d.v.s. normen, flytter sig over tid på grund af en lang række faktorer. Den radikale flanke-effekt er en mekanisme, gennem hvilken et mindretal kan påvirke, hvilken retning vinduet flytter sig.

malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
                0
                • S svuorela@helvede.net

@malte korrekt. Det er cirka det jeg påstår. Kilde: min egen lommefilosofering @jwcph @siggi @aphandersen @jeppe @fideldonson

malte@radikal.social
                  wrote sidst redigeret af

@svuorela Lommefilosofi er tit et godt sted at få spændende hypoteser. Jeg søgte lidt rundt og kunne godt finde referencer der behandler begge. Mit første indtryk er at den radikale flankeffekt også består af andre forandringsmekanismer end bare at udvide "acceptabel diskurs", fx ved at skabe kriser gennem aktionerne, som regeringen så må løse i forhandling med mere moderate aktører.

1 Reply Last reply
                  0
                  • jwcph@helvede.netJ jwcph@helvede.net

@malte @svuorela @siggi @aphandersen @jeppe @fideldonson Min forståelse: Overton-vinduet er dén udsigt til verden, som regnes for "normal" eller default. Vinduet, d.v.s. normen, flytter sig over tid på grund af en lang række faktorer. Den radikale flanke-effekt er en mekanisme, gennem hvilken et mindretal kan påvirke, hvilken retning vinduet flytter sig.

malte@radikal.social
                    wrote sidst redigeret af

@jwcph Også sådan jeg ser overlappet med den tilføjelse at den radikale flankeffekt kan flytte mere end overton-vinduet, fx presse aktører til handling ved at skabe kriser med sine aktioner.

@svuorela

1 Reply Last reply
                    0
                    • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social shared this topic
                    Svar
                    • Svar som emne
                    Login for at svare
                    • Ældste til nyeste
                    • Nyeste til ældste
                    • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.