Så har jeg endelig modtaget min Sailfish mobiltelefon, som kører Linux og Android apps i simulator-sandbox.
-
Lyd fra apps (Android, DR Lyd) virker fint til den indbyggede højtaler. Lyd fra apps (Android) til headset via bluetooth virker ikke endnu. Forsøgte med Beat Flex. Headset forbinder fint til telefon, men får ikke forbindelse videre til appen og dermed ikke lyden fra den. Gætter på at der arbejdes på den del eller også er der allerede et fix.
@tbhdk Fungerer Sailfish OS med Linux apps, som ikke specifikt er udviklet til Sailfish? Kan man f.eks. bruge appimages eller installere flatpaks?
-
Så har jeg endelig modtaget min Sailfish mobiltelefon, som kører Linux og Android apps i simulator-sandbox. Det spiller bare. Under opsætningen blev jeg spurgt om jeg ville bruge Android apps og der var sat et flueben ved Android AppSupport. I bunden kunne jeg så tilføje et flueben ved Aurora Store og F-Droid, hvilket jeg gjorde. Derefter kunne jeg installere Android apps og bruge dem, da jeg lige var blevet fortrolig med at navigere i Sailfish brugerflade. #sailfish #linux #mobiltelefon
@tbhdk Hvilket batch var du i? Jeg venter spændt på min fra batch 3, som vidst burde komme inden udgangen af august
-
Brugerfladen i Sailfish er anderledes, men intuitiv. Stryg fra kant eller hjørne, tryk længe på et element, træk fra et sted ca. 1 cm fra toppen. Bedre end det der show med knapper. Det to mig sammenlagt ca. 3 timer at blive fortrolig med den. I Android apps er der en lille tilbage knap i bunden tilføjet af Android AppSupport, som nogle gang dækker halv over en knap i selve appens bund. Det er den eneste skønhedsfejl jeg indtil nu har fundet.
Hvordan er sprog-understøttelse? Jeg bruger helst engelsk som systemsprog (bedre til fejlsøgning), men vil gerne have dansk tastatur og stavekontrol.
-
@tbhdk Hvilket batch var du i? Jeg venter spændt på min fra batch 3, som vidst burde komme inden udgangen af august
-
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
-
@tbhdk Fungerer Sailfish OS med Linux apps, som ikke specifikt er udviklet til Sailfish? Kan man f.eks. bruge appimages eller installere flatpaks?
@munin Jeg har ikke forsøgt at installere ikke-Sailfish app på den, men det er muligt at åbne en terminal. Jeg installerede Sailtrix, som er en Matrix klient til Sailfish/Linux, men den virkede bestemt ikke godt. Ikke pga. Sailfish, men pga. manglende udvikling.
SailfishOS App Compatibility (Android apps til Sailfish)
https://sailfishos.app/OpenRepos (Sailfish/Linux apps)
https://openrepos.net/ -
Lyd fra apps (Android, DR Lyd) virker fint til den indbyggede højtaler. Lyd fra apps (Android) til headset via bluetooth virker ikke endnu. Forsøgte med Beat Flex. Headset forbinder fint til telefon, men får ikke forbindelse videre til appen og dermed ikke lyden fra den. Gætter på at der arbejdes på den del eller også er der allerede et fix.
-
@munin Jeg har ikke forsøgt at installere ikke-Sailfish app på den, men det er muligt at åbne en terminal. Jeg installerede Sailtrix, som er en Matrix klient til Sailfish/Linux, men den virkede bestemt ikke godt. Ikke pga. Sailfish, men pga. manglende udvikling.
SailfishOS App Compatibility (Android apps til Sailfish)
https://sailfishos.app/OpenRepos (Sailfish/Linux apps)
https://openrepos.net/@tbhdk Fair nok. Det bliver spændende at se, hvordan mobile Linux udvikler sig.
KDE, Phosh, Postmarket OS og Ubuntu Touch gør et stort stykke arbejde med mobile Linux, så det ville være skønt, hvis det også kunne arbejde sammen.
Glæder mig til at høre mere om din brug af Sailfish OS.
-
-
Ved helt nedlukning, sluk: hold power knap inde længe og så "Farvel" på skærmen, og tænd igen, så bliver man først bedt om at dekryptere disk med pinkode og dernæst om at låse skærmen op med pinkode. Præcis ligesom en Linux laptop med fuld disk kryptering. Nu føles det som at komme hjem med den telefon.
-
Hvordan er sprog-understøttelse? Jeg bruger helst engelsk som systemsprog (bedre til fejlsøgning), men vil gerne have dansk tastatur og stavekontrol.
@mjack Jeg har sat mit system sprog til DK. Skærmtastaturet er fuld dansk med ÆØÅ æøå og ellers velfungerende. Et langt tryk på mellemrum og det skifter til ENG. Et langt tryk mere og det skifter tilbage til DK. Skiftet huskes af systemet også ved skift til en anden app med indtastnings muligheder. Stavekontrollen består af ord forslag øverst på tastaturet. Fx hvis der tastes "je", så foreslås "jeg" og flere andre muligheder.
-
Ved helt nedlukning, sluk: hold power knap inde længe og så "Farvel" på skærmen, og tænd igen, så bliver man først bedt om at dekryptere disk med pinkode og dernæst om at låse skærmen op med pinkode. Præcis ligesom en Linux laptop med fuld disk kryptering. Nu føles det som at komme hjem med den telefon.
-
@svuorela @tbhdk Klart det med at være designet til desktops ville skabe problemer visuelt. Jeg har selv en OnePlus 6 som jeg har Postmarket med KDE på. Nogle apps, f.eks. Tokodon (Mastodon client) lader til at være designet til både mobil og desktop, det fungerer i hvert fald (for det meste) helt fint på begge. Samtidig er Thunderbird næsten ubrugelig, da man ikke kan se forskeliige menuer.
-
@mjack Jeg har sat mit system sprog til DK. Skærmtastaturet er fuld dansk med ÆØÅ æøå og ellers velfungerende. Et langt tryk på mellemrum og det skifter til ENG. Et langt tryk mere og det skifter tilbage til DK. Skiftet huskes af systemet også ved skift til en anden app med indtastnings muligheder. Stavekontrollen består af ord forslag øverst på tastaturet. Fx hvis der tastes "je", så foreslås "jeg" og flere andre muligheder.
Det lyder overkommeligt, tak!
-
@svuorela @tbhdk Klart det med at være designet til desktops ville skabe problemer visuelt. Jeg har selv en OnePlus 6 som jeg har Postmarket med KDE på. Nogle apps, f.eks. Tokodon (Mastodon client) lader til at være designet til både mobil og desktop, det fungerer i hvert fald (for det meste) helt fint på begge. Samtidig er Thunderbird næsten ubrugelig, da man ikke kan se forskeliige menuer.
-
-
B bettina@mastodon.nu shared this topic
-
@tbhdk interessant. Virker det hvis du bare går direkte på dr.dk/lyd ?
Det er ikke en PWA men lader til at fungere fint selvom bruger-interfacet virker lidt mere disconnected end i appen. Det er samme moduler men ikke med helt samme overblik.
Fordelen er at jeg kan tilføje en genvej på hjemmeskærmen som tager mig direkte til Radioavisen
-
-
[CoMaps med OSM på farten: Ikke optimalt. Den starter ud med en position ca. 300 m fra reel position og en nøjagtighed på ca. 200 m. Positionen opdateres kun med 5-10 minutters interval, så kørsel i fx bus kan ikke følges i realtime på kort i CoMaps. Læste et eller andet sted at Sailfish vil bygge deres egen kort app til Linux delen af Sailfish. Det giver pludselig meget mere mening. Linux appen vil kunne hente realtime informationer fra GPS'en. Dette udelukke så desværre også Rejsekort appen.]