Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Hei #norge, har noen erfaringer med e/OS (fra Murena) kanskje på Fairphone 6?

Hei #norge, har noen erfaringer med e/OS (fra Murena) kanskje på Fairphone 6?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
norge
26 Indlæg 9 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • gloptimist@oslo.townG gloptimist@oslo.town

Tusen takk for erfaringen din!

bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
    bettina@mastodon.nu
    wrote sidst redigeret af

@gloptimist Jeg er dansk og vi bruger jo ikke helt den samme udgave af VIPPS / MobilePay som I gør i Norge. Men du kan læse en masse om vores erfaringer her: https://community.e.foundation/t/mobilepay-stopped-working-again/78534/34

Når det er sagt, synes jeg det er ærgerligt, hvis du holder dig tilbage fra at skifte til Murena /e/ OS pga. det! Langt det meste virker fint, og vi skal presse systemet til at være mere inkluderende, ved at være flere brugere 🙂 Læs gerne mere om mine erfaringer her: https://www.integral-lifestyle.dk/danmarkskifter-guide-til-at-finde-din-motivation.html

bettina@mastodon.nuB 1 Reply Last reply
    1
    0
    • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu

@gloptimist Jeg er dansk og vi bruger jo ikke helt den samme udgave af VIPPS / MobilePay som I gør i Norge. Men du kan læse en masse om vores erfaringer her: https://community.e.foundation/t/mobilepay-stopped-working-again/78534/34

Når det er sagt, synes jeg det er ærgerligt, hvis du holder dig tilbage fra at skifte til Murena /e/ OS pga. det! Langt det meste virker fint, og vi skal presse systemet til at være mere inkluderende, ved at være flere brugere 🙂 Læs gerne mere om mine erfaringer her: https://www.integral-lifestyle.dk/danmarkskifter-guide-til-at-finde-din-motivation.html

bettina@mastodon.nu
      wrote sidst redigeret af

@gloptimist Derudover er Volla, Murena og andre ved at etablere et open source alternativ til Google Play Integrity API, som er en stor del af problemet (VIPPS vælger at lade Googles systemer vurdere om noget er sikkert, og det er jo helt skørt, og noget vi skal væk fra): https://www.heise.de/en/news/Paying-without-Google-New-consortium-wants-to-remove-custom-ROM-hurdles-11204037.html

gloptimist@oslo.townG 1 Reply Last reply
      1
      0

Hei #norge, har noen erfaringer med e/OS (fra Murena) kanskje på Fairphone 6? Jeg vil bytte men er usikker om BankID og Vipps funker bra.

perelling@mastodon.onlineP This user is from outside of this forum
        perelling@mastodon.onlineP This user is from outside of this forum
        perelling@mastodon.online
        wrote sidst redigeret af

@gloptimist Bruker /e/ OS på en litt eldre Motorola Edge 30 Neo. BankID og Vipps fungerer.

0
        • perelling@mastodon.onlineP perelling@mastodon.online

@gloptimist Bruker /e/ OS på en litt eldre Motorola Edge 30 Neo. BankID og Vipps fungerer.

gloptimist@oslo.townG This user is from outside of this forum
          gloptimist@oslo.town
          wrote sidst redigeret af

@perelling Det er godt å lese! Tusen Takk!

1 Reply Last reply
          0

@gloptimist Derudover er Volla, Murena og andre ved at etablere et open source alternativ til Google Play Integrity API, som er en stor del af problemet (VIPPS vælger at lade Googles systemer vurdere om noget er sikkert, og det er jo helt skørt, og noget vi skal væk fra): https://www.heise.de/en/news/Paying-without-Google-New-consortium-wants-to-remove-custom-ROM-hurdles-11204037.html

gloptimist@oslo.town
            wrote sidst redigeret af

@bettina Tusen takk for deling av alt dette! Jeg fant klagen din til det danske Finanstilsynet tidligere i dag og synes det er kjempefint at dere pusher dette. Jeg er aktivt i @efn, som jobber med digitale rettigheter, og det kunne være interessant for oss å ta dette opp f.eks. ved å skrive et debattinnlegg (sammen?). Kjenner du folk i Norge som er opptatt av dette?

gloptimist@oslo.townG bettina@mastodon.nuB 2 Replies Last reply
            0

@bettina Tusen takk for deling av alt dette! Jeg fant klagen din til det danske Finanstilsynet tidligere i dag og synes det er kjempefint at dere pusher dette. Jeg er aktivt i @efn, som jobber med digitale rettigheter, og det kunne være interessant for oss å ta dette opp f.eks. ved å skrive et debattinnlegg (sammen?). Kjenner du folk i Norge som er opptatt av dette?

gloptimist@oslo.town
              wrote sidst redigeret af

@bettina Og jeg er ganske nærme å skifte til e/OS likevel, må bare forstå hva konsekvensene er 🙂

1 Reply Last reply
              0

bettina@mastodon.nu
                wrote sidst redigeret af

@gloptimist @efn Altså, jeg kender jo dig nu 🙂 Og så tror jeg, at der er et par andre nordmænd, der tidligere har blandet sig i debatten (må gå tilbage og kigge i mit feed, kan ikke lige huske hvem - de kan måske også have været svenskere nogle af dem!).

Og super, at du ikke er skræmt ift. at vælge Murena/e/OS! Jeg synes jo vi må tåle en smule ubehag i demokratiets tjeneste ❤️ Men jeg forstår godt, at du gerne vil forstå konsekvensen. For mig var alternativet en dumbphone, så valget var nemt.

bettina@mastodon.nuB gloptimist@oslo.townG 2 Replies Last reply
                0

@gloptimist @efn Altså, jeg kender jo dig nu 🙂 Og så tror jeg, at der er et par andre nordmænd, der tidligere har blandet sig i debatten (må gå tilbage og kigge i mit feed, kan ikke lige huske hvem - de kan måske også have været svenskere nogle af dem!).

Og super, at du ikke er skræmt ift. at vælge Murena/e/OS! Jeg synes jo vi må tåle en smule ubehag i demokratiets tjeneste ❤️ Men jeg forstår godt, at du gerne vil forstå konsekvensen. For mig var alternativet en dumbphone, så valget var nemt.

bettina@mastodon.nu
                  wrote sidst redigeret af

@gloptimist @efn PS - hvis du / I / vi skal skrive noget, så kan vores klage til det danske Digitaliseringsministerium måske også være en inspiration (lå også som link nederst i mit blogindlæg om #DanmarkSkifter) https://www.integral-lifestyle.dk/danmarkskifter-guide-til-at-finde-din-motivation.html

Spørgsmål til Digitaliseringsstyrelsen vedr. det offentliges fokus på Google & Apple: https://www.hartmannconsulting.dk/wp-content/uploads/2026/03/20260308-til-DIGST-om-alternative-smart-phone-styresystemer-vs2.pdf

leffe@social.linux.pizzaL 1 Reply Last reply
                  0

@gloptimist @efn PS - hvis du / I / vi skal skrive noget, så kan vores klage til det danske Digitaliseringsministerium måske også være en inspiration (lå også som link nederst i mit blogindlæg om #DanmarkSkifter) https://www.integral-lifestyle.dk/danmarkskifter-guide-til-at-finde-din-motivation.html

Spørgsmål til Digitaliseringsstyrelsen vedr. det offentliges fokus på Google & Apple: https://www.hartmannconsulting.dk/wp-content/uploads/2026/03/20260308-til-DIGST-om-alternative-smart-phone-styresystemer-vs2.pdf

leffe@social.linux.pizzaL This user is from outside of this forum
                    leffe@social.linux.pizzaL This user is from outside of this forum
                    leffe@social.linux.pizza
                    wrote sidst redigeret af

@bettina @gloptimist @efn @perelling

Jag har kört /e/OS i några år, men nu tycker jag bättre om vanlig Android, men utan konto och appar från Google. Ja, det är en kompromiss men med färre problem.

Se denna tråd från igår:

https://social.linux.pizza/@theprivacydad/116410220304866802

1
                    0
                    • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social shared this topic

Hei #norge, har noen erfaringer med e/OS (fra Murena) kanskje på Fairphone 6? Jeg vil bytte men er usikker om BankID og Vipps funker bra.

brekke@eupolicy.socialB This user is from outside of this forum
                      brekke@eupolicy.socialB This user is from outside of this forum
                      brekke@eupolicy.social
                      wrote sidst redigeret af

@gloptimist Jeg har en Fairphone 5 med /e/OS og vippser som bare det.

Appen fungerer perfekt når den funker. Med jevne mellomrom, ofte når den ikke har blitt brukt på en stund, får jeg beskjed om at jeg ikke kan logge inn. Da må jeg slette app-data fra innstillinger og logge inn på nytt. Det tar heldigvis under ett minutt, siden BankID funker uten problemer.

Så fort jeg har logget inn igjen (kode fra SMS + godkjent med BankID) kan jeg vippse igjen umiddelbart, og alt fungerer til neste gang.

0
                      • leffe@social.linux.pizzaL leffe@social.linux.pizza

@bettina @gloptimist @efn @perelling

Jag har kört /e/OS i några år, men nu tycker jag bättre om vanlig Android, men utan konto och appar från Google. Ja, det är en kompromiss men med färre problem.

Se denna tråd från igår:

https://social.linux.pizza/@theprivacydad/116410220304866802

gloptimist@oslo.town
                        wrote sidst redigeret af

@leffe tusen takk for tippsen!

1 Reply Last reply
                        0
                        • brekke@eupolicy.socialB brekke@eupolicy.social

@gloptimist Jeg har en Fairphone 5 med /e/OS og vippser som bare det.

Appen fungerer perfekt når den funker. Med jevne mellomrom, ofte når den ikke har blitt brukt på en stund, får jeg beskjed om at jeg ikke kan logge inn. Da må jeg slette app-data fra innstillinger og logge inn på nytt. Det tar heldigvis under ett minutt, siden BankID funker uten problemer.

Så fort jeg har logget inn igjen (kode fra SMS + godkjent med BankID) kan jeg vippse igjen umiddelbart, og alt fungerer til neste gang.

gloptimist@oslo.town
                          wrote sidst redigeret af

@brekke Det er godt å vite, tusen takk! Da prøver jeg det og

1 Reply Last reply
                          0

gloptimist@oslo.town
                            wrote sidst redigeret af

@bettina Det stemmer. Kjøpte Fairphone med e/OS nå. Wish me luck! 🙂

1 Reply Last reply
                            1
                            0
                            Svar
                            • Svar som emne
                            Login for at svare
                            • Ældste til nyeste
                            • Nyeste til ældste
                            • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.