Godmorgen og god tirsdag
-
Godmorgen og god tirsdag
Jeg ville ønske jeg havde tid/overskud/orkkk til at oprette en forening, af venner med ønske om privatliv
Kort fortalt, vi lever i en tid hvor privatlivet er under pres. Der er chatcontrol, PET lovforslag og meget andet.
Et bud og vigtigt værktøj er Tor netværket. Det består af et antal relays, computere der stiller deres ressourcer til rådighed for at videresende trafik anonymt
De er dog også under pres, og det er ikke uden risiko at køre relay
Jeg har selv kørt relay i MANGE år, vi snakker +10 år, med gode og dårlige oplevelser.
Det kan jeg fordi jeg har eget firma, egne IP adresser registreret til samme osv. Det vil jeg fortsætte med!
Der er ogsp DotSrc.org som driver
https://dotsrc.org/tor/og privatpersoner i DK
Jeg drømmer dog om en forening der kunne indsamle penge og betale for hosting af flere relays på dansk jord.
Jeg forestiller mig to formål:
1) Drive tor relays som forening, delt admin af samme
2) Hjælpe medlemmerne -
Jeg har selv kørt relay i MANGE år, vi snakker +10 år, med gode og dårlige oplevelser.
Det kan jeg fordi jeg har eget firma, egne IP adresser registreret til samme osv. Det vil jeg fortsætte med!
Jeg drømmer dog om en forening der kunne indsamle penge og betale for hosting af flere relays på dansk jord.
2) Hjælpe medlemmernead 1) Et tor-relay skal helst køre længere tid, så en model hvor man bestiller en ny server hvis økonomien ser ud til at man kan betale det for mindst 6 måneder eller lign
ad 2) Stiller sig til rådighed med rådgivning og eventuelt oprettelse af "defense funds". Et forslag kunne også være at starte sådanne indsamlinger med 10% af pengekassen. Start af indsamling kræver en lille smule papirarbejde, advokat osv
Jeg oprettede tilbage i dagen torservers.dk til sådan et projekt. Sidst opdateret 2016
-
ad 1) Et tor-relay skal helst køre længere tid, så en model hvor man bestiller en ny server hvis økonomien ser ud til at man kan betale det for mindst 6 måneder eller lign
ad 2) Stiller sig til rådighed med rådgivning og eventuelt oprettelse af "defense funds". Et forslag kunne også være at starte sådanne indsamlinger med 10% af pengekassen. Start af indsamling kræver en lille smule papirarbejde, advokat osv
Jeg oprettede tilbage i dagen torservers.dk til sådan et projekt. Sidst opdateret 2016
Der findes lignende modeller, eksempelvis
Det kunne dog være dejligt hvis vi kunne få flere danske tor servere i danmark drevet af danskere.
Undskyld hvis det lyder som en DF reklame, men erfaringen viser at det IKKE er ulovligt at drive Tor servere på danske jord. Se eks mit firma Zencurity Aps og DotSrc
Så lad os gøre det - før de forsøger at gøre det ulovligt eller sværere.
-
Det kunne dog være dejligt hvis vi kunne få flere danske tor servere i danmark drevet af danskere.
Undskyld hvis det lyder som en DF reklame, men erfaringen viser at det IKKE er ulovligt at drive Tor servere på danske jord. Se eks mit firma Zencurity Aps og DotSrc
@kramse Jeg kunne nok godt lokkes til at købe et lille medlemsskab i sådan en forening, men jeg har ikke tid&energi til andet end et billigt medlemsskab.
-
@kramse Jeg kunne nok godt lokkes til at købe et lille medlemsskab i sådan en forening, men jeg har ikke tid&energi til andet end et billigt medlemsskab.
@svuorela ja, tænker faktisk der er mange som gerne vil give et bidrag enkeltstående eller løbende.
-
Der er en god ide i at vi fordeler "byrden" på flere personer og organisationer
Så da jeg allerede står bag nuværende relays vil det være optimalt hvis andre står for denne forening,
-
2) Hjælpe medlemmerne@kramse Jeg er ikke uenig i TORs åbentlyse anvendelighed til at omgå censur og beskytte privatliv. De er et ubetinget gode.
Men som en der også driver et dansk netværk af honeypots, kan jeg sige at 99% af alle angreb, scanninger osv. kommer fra udenlandet. Tager man den trafik væk kommer ~90% af den resterende “dårlige” trafik fra dine og dotsrc’s exit nodes.
-
@kramse Jeg er ikke uenig i TORs åbentlyse anvendelighed til at omgå censur og beskytte privatliv. De er et ubetinget gode.
Men som en der også driver et dansk netværk af honeypots, kan jeg sige at 99% af alle angreb, scanninger osv. kommer fra udenlandet. Tager man den trafik væk kommer ~90% af den resterende “dårlige” trafik fra dine og dotsrc’s exit nodes.
Der er virkelig mange scanninger fra hele internet. I forhold til hvor meget der løber igennem er der "få" klager
Jeg vil gerne se mere af dine data, hvilke porte og ting der prøves. Har jo holdning om ikke at sniffe min "udgangstrafik", men vil da gerne sniffe og se trafikken fra mine til dig
Kontakt mig direkte, vi kender jo hinanden
-
2) Hjælpe medlemmerne -
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
Der er nok et overlap mellem de organisationer og grupper vi allerede færdes i.
Jeg hjælper gerne hvis data.coop har lyst til at kaste ressourcer efter dette