Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
jeppe@uddannelse.socialJ

jeppe@uddannelse.social

@jeppe@uddannelse.social
About
Indlæg
91
Emner
29
Fremhævelser
1.5k
Grupper
0
Følgere
2
Følger
2

Vis Original

Indlæg

Seneste Bedste Controversial

  • Ønske: jeg læser et interessant indlæg.
    jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

    Ønske: jeg læser et interessant indlæg. Det er helt nyt, så ingen svar. Jeg ønsker at "følge dette indlæg", dvs. modtage svar til det som om det var mit eget. Kan man det?

    Ikke-kategoriseret

  • ønsker at læse Om udregning af rumfang IV
    jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

    @folfdk den er så vild!

    Ikke-kategoriseret folmerlæser

  • Anbefalinger til forhandler af #dk domæner?
    jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

    @nerdd @saustrup jeg har dns på et par domæner hos DNS.services. det fungerer fint. de sælger også domæner til konkurrencedygtige priser. Jeg tror det er dem jeg vil flytte alt til. https://dns.services/checkdomain/domains/

    Ikke-kategoriseret punktum punktumdk domæne

  • Sådan set ikke noget nyt.
    jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

    Sådan set ikke noget nyt. Men to amerikanske professorer er jo sandhedsvidner :-D:
    "Ai fylder godt i regeringsgrundlaget, netop som to amerikanske professorer har skabt røre med en rød advarselstrekant: De sociale bånd, der holder retssamfundet, højere læreanstalter, journalistik og hele demokratiet oppe, er i gang med at blive kappet over.
    Professorer advarer om »en dødsdom for samfundsbærende institutioner« – og vi har lige fået flere forvarsler"

    #teknologiforståelse

    https://politiken.dk/del/s9TX22AHSVRw

    Ikke-kategoriseret teknologiforsta

  • Protip: Denne fantastiske film kan nu ses på Filmstriben.
    jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

    @sorenhave fedt! Den har jeg sat et hjerte ved. Glæder mig til at se den.

    Ikke-kategoriseret

  • "Har firkløverregeringen glemt den tredje erkendelse?
    jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

    "Har firkløverregeringen glemt den tredje erkendelse?

    Hvis vi kun ser integration gennem en social og økonomisk linse, overser vi den afgørende kulturelle dimension. Og så ender det som i Vollsmose, hvor jeg selv er vokset op"

    Skriver Halime Oguz, Undervisningskonsulent, fhv. folketingsmedlem for SF og fhv. medlem af SF

    #dkpol #integration

    https://www.information.dk/debat/2026/06/firkloeverregeringen-glemt-tredje-erkendelse?kupon=eyJpYXQiOjE3ODE4OTY2MDYsInN1YiI6IjE5NTEwOjg0MDU1MSJ9.ZB7_Lh5rpF6UpMP0z28aFg

    Ikke-kategoriseret dkpol integration

  • Måske du selv er klar på et virkelig spændende kandidatstudium?
    jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

    Måske du selv er klar på et virkelig spændende kandidatstudium? Eller måske du kender nogen?

    https://kandidat.au.dk/optagelse/ansoegningsfrister-og-vigtige-datoer/2-rundeoptag-ledige-pladser

    Ikke-kategoriseret

  • "Dansk styrelse erklærer sig digitalt suveræne: »Hvis amerikanerne slukker for en service, så skal vores drift kunne køre videre« | DigiTech"
    jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

    "Dansk styrelse erklærer sig digitalt suveræne: »Hvis amerikanerne slukker for en service, så skal vores drift kunne køre videre« | DigiTech"

    En af hverdagens kæmpe helte: Jan Kjærby Vinding fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR)

    #DanmarkSkifter

    https://pro.ing.dk/digitech/artikel/dansk-styrelse-erklaerer-sig-digitalt-suveraene-hvis-amerikanerne-slukker-en-service-saa-skal-vores

    Ikke-kategoriseret danmarkskifter

  • Er orddelingsmaskinen gået på sommerferie hos DR?
    jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

    @folfdk @infonauten @tofticles de har nok opgrad-eret fra den regelbase-rede (gratis og åben kildekode) orddeling-salg-oritme til en langt mere kraftfuld ai-version som nok også er væsentlig dyrere og derfor af meget høj kvalitet.

    Ikke-kategoriseret

  • Søgemaskine Jeg har i et stykke tid brugt Kagi, som jeg sådan set er udemærket tilfreds med, dog begynder de at have en masse AI, og den er ikke europæisk.
    jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

    @Crisper hej Crisper. Hvordan gik dit forsøg med uruky? Jeg prøvede det selv i en uges tid eller to, men jeg synes ikke det fungerede. Designet gjorde det svært at overskue og identificere gode sider. Og den fandt ofte ikke hvad jeg ledte efter. Jeg er tilbage ved Kagi.

    Ikke-kategoriseret sogemaskine uruky european searchengine

  • I en ikke så fjern fremtid vil dette blive betragtet på samme måde som vi ser på dengang man bare lod børn lege med radioaktive materialer, for "det kunne de lære en masse om nye teknologier og muligheder af"...
    jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

    @jwcph ja, måske har du ret. Eller måske vil firmaerne bag være gået bankerot fordi det er ekstremt dyrt at producere med disse værktøjer, og ingen vil betale hvad det reelt koster.

    Ikke-kategoriseret

  • Lærer: Eleverne blev lidt som papegøjer, der havde lært en tekst udenad - Folkeskolen
    jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

    Esben bruger masser af AI i kulturfags-undervisningen: Her er hans bedste råd - Folkeskolen

    #teknologiforståelse #skolechat

    https://www.folkeskolen.dk/esben-bruger-masser-af-ai-i-kulturfags-undervisningen-her-er-hans-bedste-raad/

    Ikke-kategoriseret teknologiforsta skolechat

  • Lærer: Eleverne blev lidt som papegøjer, der havde lært en tekst udenad - Folkeskolen
    jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

    Lærer: Eleverne blev lidt som papegøjer, der havde lært en tekst udenad - Folkeskolen

    #teknologiforståelse #skolechat

    https://www.folkeskolen.dk/guide/laerer-eleverne-blev-lidt-som-papegoejer-der-havde-laert-en-tekst-udenad

    Ikke-kategoriseret teknologiforsta skolechat

  • Har skrevet et indlæg til Altinget om firkløverregeringens hype om kunstig intelligens og slår på tromme for et forsigtighedsprincip, så vi ikke endnu en gang skal rydde op efter digitaliseringshype i velfærdsstaten om 10 år:
    jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

    @klefstadmyr @maiathecyberwitch Ja! Virkelig godt indlæg, Maia. Håber du kommer med i en regeringsnedsat ekspertgruppe om AI i det offentlige.

    Ikke-kategoriseret

  • Så er Mastodon 4.6.0 udgivet (og installeret her på uddannelse.social).
    jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

    @mikill Jeg har netop oprettet min første samling. De færreste servere er opdateret til 4.6.0 - og der er nok også en del brugere der har fravalgt at være på samlinger. Så der er næppe så mange af dem endnu.

    Ikke-kategoriseret

  • Tjek min nye #skolechat-samling:
    jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

    Tjek min nye #skolechat-samling:

    https://uddannelse.social/collections/116772440917940306

    Der er kun 5 konti på indtil videre - det er ikke mange servere der er opdateret til seneste version - og nogle har fravalgt at komme med på samlinger. Skriv hvem jeg mangler - det må meget gerne være dig selv!

    Ikke-kategoriseret skolechat

  • Ove læser og skriver om bøger så man bliver klogere.
    jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

    RE: https://uddannelse.social/@Ove/116759993538834500

    Ove læser og skriver om bøger så man bliver klogere. Her endnu et eksempel.

    Ikke-kategoriseret

  • Via #foljeton
    jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

    @engedal Analogien mellem bøger og techfeudalisters sociale medier holder ikke. Bøger overvåger ikke, de retter ikke vredesøgende indhold personligt mod brugere for at sælge adgang til brugerne til lede virksomheder og klamme demagoger.

    Vi skal forbyde disse virksomheders forretningsmodeller hurtigst muligt, før det er for sent. Det er meget tæt på at være for sent.

    Ikke-kategoriseret foljeton teknologiforsta some

  • "At nogen gider se fodbold på de præmisser."
    jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

    RE: https://expressional.social/@informeren/116772214451484612

    "At nogen gider se fodbold på de præmisser."

    Enig!

    https://www.information.dk/debat/2026/06/georg-metz-taenk-nogen-stadig-gider-se-fodbold?kupon=eyJpYXQiOjE3ODE4MDQwNzYsInN1YiI6IjE5NTEwOjg0MDU2NyJ9.jainawGmbRlI_S5Zadm0Ag

    Ikke-kategoriseret

  • Så er Mastodon 4.6.0 udgivet (og installeret her på uddannelse.social).
    jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

    Så er Mastodon 4.6.0 udgivet (og installeret her på uddannelse.social). Så NU kan vi lave "Samlinger" af profiler inden for forskellige områder.

    Som sædvanlig har mastodon gjort det på en etisk gennemtænkt og ordentlig måde. Alle kan sige nej til overhovedet at blive nævnt, og tillader man det, får man besked og kan trække sig fra samlinger når som helst. Der kan maksimalt være 25 i en samling og man kan ikke følge alle på en gang - så undgås spam og skjult promovering.

    https://blog.joinmastodon.org/2026/06/mastodon-4.6

    Ikke-kategoriseret
  • Log ind

  • Har du ikke en konto? Tilmeld

  • Login or register to search.
Powered by NodeBB Contributors
Graciously hosted by data.coop
  • First post
    Last post
0
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper