#MobilePay #DanmarkSkifter
-
@jens Jeg købte Fairphone 5 med præinstalleret /e/OS i december 2023, og MobilePay virkede i 1,5 år frem til juni 2025. Så virkede det slet ikke indtil sandsynligvis efteråret (jeg testede det dog først i januar 2026), og da virkede det hvis man brugte en anden browser end den præinstallerede /e/OS browser, jeg brugte Brave og andre har brugt Vivaldi. Og man skulle nulstille cache ofte. I juli holdt det så helt op med at virke igen. Jeg kører altid med nyeste verson, så har også 4.1.1-a15.
@bettina det er så træls som noget at det skal være så besværligt.
Har Brave som default browser, ikke forsøgt med standard browser.
Nu må vi se hvor længe det virker for mig.
Forhåbentligt er der snart nogen dee vågner op og gør os mere fri af Google og Apple. -
@bettina det er så træls som noget at det skal være så besværligt.
Har Brave som default browser, ikke forsøgt med standard browser.
Nu må vi se hvor længe det virker for mig.
Forhåbentligt er der snart nogen dee vågner op og gør os mere fri af Google og Apple.@jens Ja! Samtidigt må jeg også sige, at stort set alle andre apps jeg har prøvet, har virket, også offentlige sundhedsapps, som vel skal have den samme sikkerhed som finansielle. Og jeg lever ok fint uden MobilePay. Det er mere hvis trenden med at binde sig til Google breder sig endnu mere, at jeg bliver ved at larme! Det bliver jo en selvopfyldende profeti, hvis det offentlige ikke udvikler teknologi på en mere inkluderende måde.
-
@jens Ja! Samtidigt må jeg også sige, at stort set alle andre apps jeg har prøvet, har virket, også offentlige sundhedsapps, som vel skal have den samme sikkerhed som finansielle. Og jeg lever ok fint uden MobilePay. Det er mere hvis trenden med at binde sig til Google breder sig endnu mere, at jeg bliver ved at larme! Det bliver jo en selvopfyldende profeti, hvis det offentlige ikke udvikler teknologi på en mere inkluderende måde.
@bettina MitId ville også være fint at få til at virke, men med dongle og kodeviser er jeg dækket ind.
Alle mine Nordea bank app's har virket uden problemer, så det ee underligt at MobilePay skal give så meget bøvl.Som en lille bonus så virker Ticketmaster's app ganske fint, mens Billetlugen absolut ikke har villet samarbejde. Ville have troet at det ville have været omvendt...
-
@bettina MitId ville også være fint at få til at virke, men med dongle og kodeviser er jeg dækket ind.
Alle mine Nordea bank app's har virket uden problemer, så det ee underligt at MobilePay skal give så meget bøvl.Som en lille bonus så virker Ticketmaster's app ganske fint, mens Billetlugen absolut ikke har villet samarbejde. Ville have troet at det ville have været omvendt...
@jens Hvad bruger du dongle til? jeg bruger også MitID kodeviser, og savner bestemt ikke en MitID app.
Jeg synes netop også det er interessant at bank apps virker fint, når MobilePay for et år siden sagde til mig, at de havde lagt sikkerheden i hænderne på Google, fordi "bankerne" ønskede det. Men ingen banker gør det samme...
har ikke købt billetter via apps...
-
@jens Hvad bruger du dongle til? jeg bruger også MitID kodeviser, og savner bestemt ikke en MitID app.
Jeg synes netop også det er interessant at bank apps virker fint, når MobilePay for et år siden sagde til mig, at de havde lagt sikkerheden i hænderne på Google, fordi "bankerne" ønskede det. Men ingen banker gør det samme...
har ikke købt billetter via apps...
@bettina Har kun Dongle som backup, i tilfælde af at jeg skulle miste kodeviser.
Altid godt med redundans
Lever også fint med kodeviser.
-
@bettina Har kun Dongle som backup, i tilfælde af at jeg skulle miste kodeviser.
Altid godt med redundans
Lever også fint med kodeviser.
@jens Jeg har aldrig hørt om en MitID dongle? Heller ikke at man kan have to ting der virker parallelt, jeg troede det var det ene eller det andet?
-
@jens Jeg har aldrig hørt om en MitID dongle? Heller ikke at man kan have to ting der virker parallelt, jeg troede det var det ene eller det andet?
@bettina De kalder det MitId chip: https://www.mitid.dk/kom-i-gang-med-mitid/saadan-bruger-du-mitid/mitid-chip/?language=da-dk
Du kan have både app, kodeviser og Chip aktivt samtidigt, men kun én af hver som jeg husker det.
-
B bettina@mastodon.nu shared this topic
-
-
-
@benjaminlj @bettina @jens det er bare et webauthn token / fido 2
-
@benjaminlj @bettina @jens det er bare et webauthn token / fido 2
-
-
-
Ja, betalningar fungerar fortfarande här, men en del andra appar gör det icke.
Till exempel slutade Renault-appen att fungera strax innan jag sålde bilen i vintras. Jag har standard Fairphone OS men hade blockerat Play Store. Nu har jag aktiverat den igen, men använder den inte. De måste bara finnas, verkar det som.
-
@munin Selv tak! Men jo flere der klager, jo bedre! klage@vippsmobilepay.com
og klip gerne fra min klage, hvis du synes

@bettina Så har jeg sendt dem en mail

-
Ja, betalningar fungerar fortfarande här, men en del andra appar gör det icke.
Till exempel slutade Renault-appen att fungera strax innan jag sålde bilen i vintras. Jag har standard Fairphone OS men hade blockerat Play Store. Nu har jag aktiverat den igen, men använder den inte. De måste bara finnas, verkar det som.
@leffe @jens Ok, jeg har kun /e/OS App lounge og ikke play store, det er måske en del af problemet? Ved faktisk ikke om jeg kan slå Play store til, eller hvordan jeg skulle gøre det (jeg vil jo ikke have en google konto). https://doc.e.foundation/os/apps/app-lounge
-
@bettina Så har jeg sendt dem en mail

@munin TAK!!! Jo flere, jo bedre!
-
@leffe @jens Ok, jeg har kun /e/OS App lounge og ikke play store, det er måske en del af problemet? Ved faktisk ikke om jeg kan slå Play store til, eller hvordan jeg skulle gøre det (jeg vil jo ikke have en google konto). https://doc.e.foundation/os/apps/app-lounge
-
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
@benjaminlj @svuorela @bettina @jens
Det skal jeg også! Den er nu bestilt

-
Inspireret af Martin Nielsen på eOS-community har jeg nu sendt en ny klage til MobilePay over, at de udelukker mit styresystem Murena /e/OS, og bruger "sikkerhed" som argumentation: https://community.e.foundation/t/mobilepay-issues-continued/83138/70
Kan læses her på dansk: https://www.hartmannconsulting.dk/wp-content/uploads/2026/08/20260815-klage-til-MobilePay-over-at-udelukke-mit-styresystem-Murena-eOS.pdf
Complaint in English - that MobilePay blocks out Murena /e/OS and uses "security" as the reason: https://www.hartmannconsulting.dk/wp-content/uploads/2026/08/20260815-complaint-to-MobilePay-in-ENGLISH.pdf