Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Vi er i stand til at komme til månen, men ikke væk fra Meta.

Vi er i stand til at komme til månen, men ikke væk fra Meta.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
89 Indlæg 15 Posters 237 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu

@simonjust @jramskov @CarstenBoll @engedal Hvis det er en lav barre, hvorfor har vi så ikke set det endnu? Som i: ingen steder overhovedet?

Rigtig mange mennesker kan finde ud af at lave en facebook-gruppe, og den passer til 90% af folks behov. Det synes jeg ikke vi skal disse, før vi har set et alternativ, der bare kommer i nærheden af...

simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
    simonjust@mstdn.dk
    wrote sidst redigeret af simonjust@mstdn.dk

@bettina @jramskov @CarstenBoll @engedal

Fordi ingen har haft lyst til at bygge 1:1-funktionsmæssig kopi, formentlig 🙂

Facebooks grupper er dårlig erstatning for et rigtigt forum. De bruger en privat udgave af det offentlige feed, og deres fokus på aktualitet gør, at samtaler hurtigt glider ud af syne, hvis gruppen er superaktiv. Opslag skal hives frem igen ved søgning eller via en heads-up i notifikationerne, når nogle besvarer.

Ægte forumsoftware såsom NodeBB og Discourse (fedi-kompatible) har typisk en oversigt med overskrifter og trådede opslag. Det giver et langt bedre overblik, for det varer længere før forum-emner forsvinder.

https://forum.fedi.dk/ er et eksempel på et glimerende NodeBB-forum, som desværre er dødt.

Bortset fra, at jeg mener, at ægte forumsoftware er en bedre community-løsning, så er jeg er sådan også set enig i, at gruppe-muligheden også bør eksistere i en eller anden form for dem, der ønsker noget "letvægt". Så... agter at gå i gang med en prototype.

1 Reply Last reply
    0
    • simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
      simonjust@mstdn.dk
      wrote sidst redigeret af

@bettina@friendica.dk @jramskov @bettina@mastodon.nu @engedal @CarstenBoll

Ja, det er en hel videnskab for sig selv at få interesserede til at klikke på eksterne sites udenfor Facebook, og holde ens site frisk i erindringen 😀

Jeg spekulerer på om en "Login with Facebook"-knap ville betyde nemmere "onboarding", men det er der formentlig også nogle privatlivsproblemer ved at tilbyde

bettina@mastodon.nuB 1 Reply Last reply
      0
      • simonjust@mstdn.dkS simonjust@mstdn.dk

@bettina@friendica.dk @jramskov @bettina@mastodon.nu @engedal @CarstenBoll

Ja, det er en hel videnskab for sig selv at få interesserede til at klikke på eksterne sites udenfor Facebook, og holde ens site frisk i erindringen 😀

Jeg spekulerer på om en "Login with Facebook"-knap ville betyde nemmere "onboarding", men det er der formentlig også nogle privatlivsproblemer ved at tilbyde

bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
        bettina@mastodon.nu
        wrote sidst redigeret af

@simonjust @bettina@friendica.dk @jramskov @engedal @CarstenBoll Ja, jeg kan huske jeg har talt med andre om det, og problemet (som jeg husker det) var bl.a. at få dem viklet ud af facebook igen, hvis de først var logget ind med fb på den nye platform. Samt selvfølgelig at det betyder facebook tracker videre på den anden platform. Personligt ville det ikke være en løsning, jeg var glad for, men jeg er jo heller ikke lige i den målgruppe. Man skal jo heller ikke sælge sin sjæl til djævelen for at få folk med.

simonjust@mstdn.dkS 1 Reply Last reply
        0

@simonjust @bettina@friendica.dk @jramskov @engedal @CarstenBoll Ja, jeg kan huske jeg har talt med andre om det, og problemet (som jeg husker det) var bl.a. at få dem viklet ud af facebook igen, hvis de først var logget ind med fb på den nye platform. Samt selvfølgelig at det betyder facebook tracker videre på den anden platform. Personligt ville det ikke være en løsning, jeg var glad for, men jeg er jo heller ikke lige i den målgruppe. Man skal jo heller ikke sælge sin sjæl til djævelen for at få folk med.

simonjust@mstdn.dk
          wrote sidst redigeret af

@bettina@mastodon.nu @bettina@friendica.dk @jramskov @engedal @CarstenBoll

Jeg tror løsningen er at tilbyde noget, der er bedre end Facebook-grupperne. Eller i hvert fald have et alternativ, som er lettilgængeligt og funktionelt "godt nok". Min plan er derfor at bygge noget, der kan hostes overalt uden alt for høje systemkrav.

Det ærger mig jo lidt, at Meningspunktet helst vil være deres egen bruger-/datasilo, og ikke vil lege med fediverset, ved at integrere ActivityPub, for så kunne vi have gruppe-funktionaliteten "nu" - eller i hvert fald noget, der ligner.

Jeg kan se fede synergieffekter ved at diskussioner kan foregå simultant i Mastodon/Frendica-fællesskaber og Meningspunktet. Synligheden ville promovere samtlige platforme i forening som et alternativ til altopslugende Facebook.

Oh well, lad os se, hvad fremtiden bringer

0

Jeg tror løsningen er at tilbyde noget, der er bedre end Facebook-grupperne. Eller i hvert fald have et alternativ, som er lettilgængeligt og funktionelt "godt nok". Min plan er derfor at bygge noget, der kan hostes overalt uden alt for høje systemkrav.

Det ærger mig jo lidt, at Meningspunktet helst vil være deres egen bruger-/datasilo, og ikke vil lege med fediverset, ved at integrere ActivityPub, for så kunne vi have gruppe-funktionaliteten "nu" - eller i hvert fald noget, der ligner.

Jeg kan se fede synergieffekter ved at diskussioner kan foregå simultant i Mastodon/Frendica-fællesskaber og Meningspunktet. Synligheden ville promovere samtlige platforme i forening som et alternativ til altopslugende Facebook.

Oh well, lad os se, hvad fremtiden bringer

bettina@mastodon.nu
            wrote sidst redigeret af

@simonjust @bettina@friendica.dk @jramskov @engedal @CarstenBoll jeg har ikke oprettet mig på meningspunktet, da de til at lægge ud med ikke ville overholde cookie-reglerne (for mig laveste barre). Og så synes jeg at det med MitID identifikation var lidt mærkeligt, men måske skal jeg prøve det af før jeg dømmer det ude. https://thedanishdream.com/new-danish-social-media-meningspunktet-challenges-big-tech/

Der er jo også det med Dries Buytart's Software Sovereignty Scale hvor de ligger næstnederst, og kan blive opkøbt af oligarker eller selv blive forråede...

0

@simonjust @bettina@friendica.dk @jramskov @engedal @CarstenBoll jeg har ikke oprettet mig på meningspunktet, da de til at lægge ud med ikke ville overholde cookie-reglerne (for mig laveste barre). Og så synes jeg at det med MitID identifikation var lidt mærkeligt, men måske skal jeg prøve det af før jeg dømmer det ude. https://thedanishdream.com/new-danish-social-media-meningspunktet-challenges-big-tech/

Der er jo også det med Dries Buytart's Software Sovereignty Scale hvor de ligger næstnederst, og kan blive opkøbt af oligarker eller selv blive forråede...

simonjust@mstdn.dk
              wrote sidst redigeret af

Følger kun med på sidelinien, fordi jeg helst vil fokusere på fedi, men jeg synes altid det er friskt, når nogle kaster sig ud i noget, fordi de har en idé at ændre på status quo.

Selvom vores tilgang til open tech er forskellig, så håber jeg stadig Meningspunktet får succes indenfor deres felt, fordi jeg tror, det måske smitter positivt af på fødiverset også, når danske internetbrugere finder hjem og får smag for rent danske tjenester igen. De skal bare lige vide, vi er her 😀

0

Følger kun med på sidelinien, fordi jeg helst vil fokusere på fedi, men jeg synes altid det er friskt, når nogle kaster sig ud i noget, fordi de har en idé at ændre på status quo.

Selvom vores tilgang til open tech er forskellig, så håber jeg stadig Meningspunktet får succes indenfor deres felt, fordi jeg tror, det måske smitter positivt af på fødiverset også, når danske internetbrugere finder hjem og får smag for rent danske tjenester igen. De skal bare lige vide, vi er her 😀

bettina@mastodon.nu
                wrote sidst redigeret af

@simonjust @bettina@friendica.dk @jramskov @engedal @CarstenBoll ja, jeg synes også vi bare skal have folk væk fra de store så hurtigt som muligt. Men må tilstå at især Whatsapp men også Skype sidder i mig. Jeg havde fået kernegruppen væk fra Messenger til Whatsapp og så blev de købt af Meta... Og vennerne ville ikke skifte igen... Så jeg har personligt svært ved at foreslå Meningspunktet. Man skal vel helst lære af det man oplever... Og ikke begå de samme fejl flere gange...

0

@simonjust @bettina@friendica.dk @jramskov @engedal @CarstenBoll ja, jeg synes også vi bare skal have folk væk fra de store så hurtigt som muligt. Men må tilstå at især Whatsapp men også Skype sidder i mig. Jeg havde fået kernegruppen væk fra Messenger til Whatsapp og så blev de købt af Meta... Og vennerne ville ikke skifte igen... Så jeg har personligt svært ved at foreslå Meningspunktet. Man skal vel helst lære af det man oplever... Og ikke begå de samme fejl flere gange...

simonjust@mstdn.dk
                  wrote sidst redigeret af

Det er også hundesvært at foreslå "det rigtige", for kommerciel software ændrer form hele tiden, når det bliver handlet mellem virksomheder og skal følge trends.

Forudsigeligheden og roen findes i FOSS-software, som så nogle gange næsten tilbyder så mange valgmuligheder i sin iver efter at vise, hvad teknologisk frihed kan, at det forvirrer brugeren mere, end det gavner 😆

0

Det er også hundesvært at foreslå "det rigtige", for kommerciel software ændrer form hele tiden, når det bliver handlet mellem virksomheder og skal følge trends.

Forudsigeligheden og roen findes i FOSS-software, som så nogle gange næsten tilbyder så mange valgmuligheder i sin iver efter at vise, hvad teknologisk frihed kan, at det forvirrer brugeren mere, end det gavner 😆

bettina@mastodon.nu
                    wrote sidst redigeret af

@simonjust @bettina@friendica.dk @jramskov @engedal @CarstenBoll Ja, der er nogle reelle dilemmaer! Mennesker i vores fulde flor, på godt og ondt ❤

1 Reply Last reply
                    0
                    • bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
                      bettina@mastodon.nu
                      wrote sidst redigeret af

@bettina@friendica.dk @simonjust @benjaminlj @marcusxms Så det var ikke Marcus, men Simon, der nævnte Discourse - og nu er jeg jo super nysgerrig efter at høre: hvorfor bruge Friendica, hvis man kan bruge Discourse? Jeg var ikke klar over at det var "fedi-compatibelt", men er problemet at det ikke bruger ActivityPub-standarden så det (alligevel) ikke er så nemt at bygge bro til fediverset? For Discourse er jo et rigtigt gruppe-værktøj, meget bedre end facebook og det meste andet jeg nogensinde har oplevet...

0

@bettina@friendica.dk @simonjust @benjaminlj @marcusxms Så det var ikke Marcus, men Simon, der nævnte Discourse - og nu er jeg jo super nysgerrig efter at høre: hvorfor bruge Friendica, hvis man kan bruge Discourse? Jeg var ikke klar over at det var "fedi-compatibelt", men er problemet at det ikke bruger ActivityPub-standarden så det (alligevel) ikke er så nemt at bygge bro til fediverset? For Discourse er jo et rigtigt gruppe-værktøj, meget bedre end facebook og det meste andet jeg nogensinde har oplevet...

simonjust@mstdn.dk
                        wrote sidst redigeret af

@bettina@mastodon.nu @bettina@friendica.dk @benjaminlj @marcusxms

Friendica: Formentlig for at have en subsititut for Facebook - der har lidt af det hele, men som ikke når helt i mål, fordi brugerfladen trænger til en opdatering. Men kan de få styr på det, så synes jeg faktisk at det er en værdig udfordrer indenfor den type.

Discourse servicerer et andet publikum, det er mere diskussioner indenfor samme emnefelt og eller i periferien og egner sig ikke så godt i en social medie-kontekst, hvor alting er her-og-nu informationer. En forumtråd på Discourse kan godt vare flere år.

*) https://www.discourse.org/plugins/activitypub ... når jeg skriver "Fedi-kompatibelt", så mener jeg at Discourse også kan bruge ActivityPub-protokollen til at udveksle data - det var et halvhjertet forsøg på at hive det hele lidt ned på jorden.

0

Friendica: Formentlig for at have en subsititut for Facebook - der har lidt af det hele, men som ikke når helt i mål, fordi brugerfladen trænger til en opdatering. Men kan de få styr på det, så synes jeg faktisk at det er en værdig udfordrer indenfor den type.

Discourse servicerer et andet publikum, det er mere diskussioner indenfor samme emnefelt og eller i periferien og egner sig ikke så godt i en social medie-kontekst, hvor alting er her-og-nu informationer. En forumtråd på Discourse kan godt vare flere år.

*) https://www.discourse.org/plugins/activitypub ... når jeg skriver "Fedi-kompatibelt", så mener jeg at Discourse også kan bruge ActivityPub-protokollen til at udveksle data - det var et halvhjertet forsøg på at hive det hele lidt ned på jorden.

bettina@mastodon.nu
                          wrote sidst redigeret af

@simonjust @bettina@friendica.dk @benjaminlj @marcusxms Men jeg har da været i mange fb-grupper, som faktisk er irriterede over, at ting forsvinder så hurtigt, og de kæmper en kamp for at lede folk hen til fastgjorte indlæg og filer hvor man kan læse mere inden man spammer med de samme spørgsmål. Typisk de store grupper, eller hvor der er en stejl læringskurve for nye. Det kunne være interessant at se en pro/con-liste.

Jeg var også nysgerrig efter max brugerantal, men no worries?! https://meta.discourse.org/t/is-a-discourse-forum-with-100-000-people-feasible/144199

0

@simonjust @bettina@friendica.dk @benjaminlj @marcusxms Men jeg har da været i mange fb-grupper, som faktisk er irriterede over, at ting forsvinder så hurtigt, og de kæmper en kamp for at lede folk hen til fastgjorte indlæg og filer hvor man kan læse mere inden man spammer med de samme spørgsmål. Typisk de store grupper, eller hvor der er en stejl læringskurve for nye. Det kunne være interessant at se en pro/con-liste.

Jeg var også nysgerrig efter max brugerantal, men no worries?! https://meta.discourse.org/t/is-a-discourse-forum-with-100-000-people-feasible/144199

simonjust@mstdn.dk
                            wrote sidst redigeret af

Præcis - jeg ved godt hvor du vil hen - du synes både Facebooks og Friendicas grupper fungerer dårligt. Jeg er enig.

Det, jeg nok prøver at sige er, at en perfekt Friendica for mig ville være at bibeholde instansens lokale feed i oversigten, men så emulere Discourses måde at lave grupper på - i selve Friendicas gruppedel

benjaminlj@virup.socialB 1 Reply Last reply
                            0

Præcis - jeg ved godt hvor du vil hen - du synes både Facebooks og Friendicas grupper fungerer dårligt. Jeg er enig.

Det, jeg nok prøver at sige er, at en perfekt Friendica for mig ville være at bibeholde instansens lokale feed i oversigten, men så emulere Discourses måde at lave grupper på - i selve Friendicas gruppedel

benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                              benjaminlj@virup.social
                              wrote sidst redigeret af

@simonjust @bettina@mastodon.nu @bettina@friendica.dk @marcusxms @jeppe har nogen af jer tjekket hvordan det virker i bonfire? Det er selvfølgelig ret nyt med deres communities, men kunne måske være interessant. De har mange gode tanker. De har også et problem med at bruge LLM og ikke være åbne omkring det. Men stadig en anden liga end Facebook, og måske værd at tjekke ud.

0
                              • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

@simonjust @bettina@mastodon.nu @bettina@friendica.dk @marcusxms @jeppe har nogen af jer tjekket hvordan det virker i bonfire? Det er selvfølgelig ret nyt med deres communities, men kunne måske være interessant. De har mange gode tanker. De har også et problem med at bruge LLM og ikke være åbne omkring det. Men stadig en anden liga end Facebook, og måske værd at tjekke ud.

simonjust@mstdn.dk
                                wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @bettina@mastodon.nu @bettina@friendica.dk @marcusxms @jeppe Ikke endnu.Jeg har overvejet at prøve at installere det, men det er blevet ved tanken 😀

benjaminlj@virup.socialB 1 Reply Last reply
                                0

@benjaminlj @bettina@mastodon.nu @bettina@friendica.dk @marcusxms @jeppe Ikke endnu.Jeg har overvejet at prøve at installere det, men det er blevet ved tanken 😀

benjaminlj@virup.social
                                  wrote sidst redigeret af

@simonjust @bettina@mastodon.nu @bettina@friendica.dk @marcusxms

@jeppe har lavet en på https://bonfire.folkeføderation.dk, men den er desværre nede lige nu. Og muligvis ikke opdateret.

jeppe@uddannelse.socialJ 1 Reply Last reply
                                  0
                                  • engedal@mstdn.dkE engedal@mstdn.dk

@bettina @LarsHenriksen @CarstenBoll

Mastodon og Friendica kræver åbenbart alt for meget (for mange). Det skal komme HELT uden friktion.

Man skal næsten bare kigge på Metas produkter, før man har en konto, man aldrig kommer fri af igen. Det opretter næsten sig selv.😱

marcusxms@friendica.dkM This user is from outside of this forum
                                    marcusxms@friendica.dkM This user is from outside of this forum
                                    marcusxms@friendica.dk
                                    wrote sidst redigeret af

@LarsHenriksen @bettina @engedal @CarstenBoll Jeg er ikke sikker på Mastodon kræver mere end Facebook, hvis en person startede på begge i dag, uden at kende til dem. Men de har årevis af erfaringer med Facebook som har udviklet sig langsomt dertil hvor det er nu, og det er meget let at finde folk med erfaring i at bruge Facebook blandt venner og familie, hvis man er ny.

Jeg tænker også det er en klar årsag til at Windows endnu ikke er uddøet ift. Linux, og hvorfor GIMP ikke har overtaget PhotoShops rolle i det større billede. Det er selvfølgelig ikke altid den eneste årsag, men jeg tror, den er central.

Jeg tror en anden årsag er at Mastodon ikke har alt dét, folk bruger på Facebook. Der er Friendica tættere på (dog stadig ikke med alt det samme), men der er der klare mangler ift. brugervenlighed, og jeg synes der er mange ting der virker på et basalt niveau, men stadig ikke godt. Eks. kalender, beskeder og grupper. Ift. sidstnævnte hælder jeg dog til at brugervenlighed er den største barriere. At vende sig til den måde fødiverset virker på er allerede en stor ting, men når man samtidig har mangler på brugervenlighed bliver det svært at få mange med, tror jeg. Den brugervenlighed er blevet bedre, men der mangler meget endnu.

1 Reply Last reply
                                    1
                                    0
                                    • bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
                                      bettina@mastodon.nu
                                      wrote sidst redigeret af

@marcusxms @LarsHenriksen @engedal @CarstenBoll Jeg tror du har helt ret ift hvis man startede fra scratch, men det tog er kørt... Og det betyder også meget, om man kan få hjælp. Folk der beder om hjælp, installerer det program hjælperen foreslår, for ellers kan man jo netop ikke få hjælp næste gang... Det er også derfor at IT-hjælpe-grupper på biblioteker kunne være en god indgangsvinkel - hvis man kunne få dem interesserede i open source...

Har i øvrigt skrevet dette: https://kai.nl.tab.digital/s/rc4JmqH9xKJn2gY

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

@simonjust @bettina@mastodon.nu @bettina@friendica.dk @marcusxms

@jeppe har lavet en på https://bonfire.folkeføderation.dk, men den er desværre nede lige nu. Og muligvis ikke opdateret.

jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
                                        jeppe@uddannelse.social
                                        wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @simonjust @bettina@mastodon.nu @bettina@friendica.dk @marcusxms
                                        Ja, jeg lagde den ned for at få friendica til at virke - men jo uden meget held.

Men jeg har en anden instans som jeg nu har opgraderet til community som har grupper. Så vil I ikke oprette en bruger her: https://dialog.horneland.dk og så kan I tjekke denne første gruppe ud: https://dialog.horneland.dk/group/Fremtidens_f_deration

og så kan vi prøve os frem og se hvad det kan. Nogen der vil være admin, så sig til. Indtil videre er det bare en legeplads.

jeppe@uddannelse.socialJ niels@social.data.coopN 2 Replies Last reply
                                        0
                                        • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

Ja, jeg lagde den ned for at få friendica til at virke - men jo uden meget held.

Men jeg har en anden instans som jeg nu har opgraderet til community som har grupper. Så vil I ikke oprette en bruger her: https://dialog.horneland.dk og så kan I tjekke denne første gruppe ud: https://dialog.horneland.dk/group/Fremtidens_f_deration

og så kan vi prøve os frem og se hvad det kan. Nogen der vil være admin, så sig til. Indtil videre er det bare en legeplads.

jeppe@uddannelse.social
                                          wrote sidst redigeret af

Bemærk i øvrigt at indtil videre er grupper kun noget man kan interagere med på bonfire selv - der er som bekendt ikke en activitypub-metode til at gøre det tilgængelig uden for bonfire.

1 Reply Last reply
                                          0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.