Jeg har ikke lige set nogen #Skolechat diskussion om den nye karakterskala med et ekstra trin mellem 4-10 og en stjerne til særligt gode 12-tals elever.
-
Jeg har ikke lige set nogen #Skolechat diskussion om den nye karakterskala med et ekstra trin mellem 4-10 og en stjerne til særligt gode 12-tals elever.
Personligt synes jeg det er en latterlig idé
#dkpol
#dkvid
Link til TV2's dækning
https://nyheder.tv2.dk/politik/2025-11-05-regeringen-vil-indfoere-ny-karakterskala-erfarer-tv-2Og til information om de nuværende karakterskalaer
https://da.wikipedia.org/wiki/7-trins-skalaen?wprov=sfla1
https://ufm.dk/uddannelse/anerkendelse-og-dokumentation/dokumentation/karakterskalaer
@folfdk Altså, jeg synes den nuværende er super-elendig - de store spring og at have en negativ karakter giver -ingen- mening i mit hoved.
Jeg husker det som, at der var nogle argumenter for den nuværende skala i forhold til sammenligningen med udenlandske skalaer? Det er lidt langt væk, men det går man så på kompromis med nu?
Og 12 med stjerne - stop jer selv, helt ærligt.
-
Jeg har ikke lige set nogen #Skolechat diskussion om den nye karakterskala med et ekstra trin mellem 4-10 og en stjerne til særligt gode 12-tals elever.
Personligt synes jeg det er en latterlig idé
#dkpol
#dkvid
Link til TV2's dækning
https://nyheder.tv2.dk/politik/2025-11-05-regeringen-vil-indfoere-ny-karakterskala-erfarer-tv-2Og til information om de nuværende karakterskalaer
https://da.wikipedia.org/wiki/7-trins-skalaen?wprov=sfla1
https://ufm.dk/uddannelse/anerkendelse-og-dokumentation/dokumentation/karakterskalaer
@folfdk Fedterøvskarakteren, det gamle 13-tal, som belønner de velformulerede akademikerbørn. Smooth talkers, sælgere, influenter. Nej tak.
-
@folfdk Fedterøvskarakteren, det gamle 13-tal, som belønner de velformulerede akademikerbørn. Smooth talkers, sælgere, influenter. Nej tak.
Absolut!
Derudover efterlader eksistensen af en undtagelseskarakter det helt forkerte indtryk, når det sammenlignes med systemer (de fleste), som ikke har en sådan karakter.
Man møder næste andrig en "Straight A-Student", hvis et A, der gives frit, ekvivalerer med et 13-tal, der næsten aldrig gives. Vores bedste studerende opfattes som middelmådige, fordi sammenligningen er misvisende.
IMHO er selv den nuværende skala for hård.
-
@folfdk Altså, jeg synes den nuværende er super-elendig - de store spring og at have en negativ karakter giver -ingen- mening i mit hoved.
Jeg husker det som, at der var nogle argumenter for den nuværende skala i forhold til sammenligningen med udenlandske skalaer? Det er lidt langt væk, men det går man så på kompromis med nu?
Og 12 med stjerne - stop jer selv, helt ærligt.
Hvis du gerne vil have en længere forklaring er der en her:
https://www.slideserve.com/lundy/7-trinsskalaen
Men generelt:
7-trins skalaen er lavet så man kan beregne meningsfulde gennemsnit fra tallene, samt er internationalt anvendelig i forhold til ECTS systemet (med bogstav karakterer)
Vedhæftede forklaringer af hvad hver enkelt karakter betyder (fra linket) synes jeg er ligetil og fornuftig.de store spring er så afledt af restriktionerne til en internationalt kompatibel tal-skala
-
Absolut!
Derudover efterlader eksistensen af en undtagelseskarakter det helt forkerte indtryk, når det sammenlignes med systemer (de fleste), som ikke har en sådan karakter.
Man møder næste andrig en "Straight A-Student", hvis et A, der gives frit, ekvivalerer med et 13-tal, der næsten aldrig gives. Vores bedste studerende opfattes som middelmådige, fordi sammenligningen er misvisende.
IMHO er selv den nuværende skala for hård.
-
-
Hvis du gerne vil have en længere forklaring er der en her:
https://www.slideserve.com/lundy/7-trinsskalaen
Men generelt:
7-trins skalaen er lavet så man kan beregne meningsfulde gennemsnit fra tallene, samt er internationalt anvendelig i forhold til ECTS systemet (med bogstav karakterer)
Vedhæftede forklaringer af hvad hver enkelt karakter betyder (fra linket) synes jeg er ligetil og fornuftig.de store spring er så afledt af restriktionerne til en internationalt kompatibel tal-skala
@folfdk Tak!
Men den konvertering vil vel gå helt i hegnet med det nye forslag? (Jeg tror nok vi er enige, men vil gerne lige verificere
), så vi igen får en dansk model, som er lige præcis intet værd, når man skal bruge den internationalt. -
@folfdk Tak!
Men den konvertering vil vel gå helt i hegnet med det nye forslag? (Jeg tror nok vi er enige, men vil gerne lige verificere
), så vi igen får en dansk model, som er lige præcis intet værd, når man skal bruge den internationalt.@tofticles
Præcis.Specielt med den her stjerne karakter som tilføjelse til 12-tallet, som jo ikke kan bruges til andet end at gøre de studerende usikre på sig selv og mærke et urealistisk pres.
Jeg har ikke set noget om hvordan man har tænkt sig at give den karakter (altså hvilken forklaring/tekst hører der med)
-
@SuneAuken @folfdk @mok0 "Det er ikke kun tallene på karakterskalaen, den er gal med. Det er hele ideen"
-
T tokeriis@helvede.net shared this topic
-
@SuneAuken @folfdk Det jeg kan lide ved 12 skalaen er at det er detaljeret beskrevet hvad studerende skal kunne for at få 12. Der er ingen ubeskrevet X-factor du skal have for at få 12*. Pigerne behøver ikke flashe deres attributter foran censor og du behøver ikke være en smart talking sælger. Kan du stoffet perfekt, får du 12. Ros kan du få hjemme hos mor og far, ikke en opgave for uni.
-
@SuneAuken @folfdk Det jeg kan lide ved 12 skalaen er at det er detaljeret beskrevet hvad studerende skal kunne for at få 12. Der er ingen ubeskrevet X-factor du skal have for at få 12*. Pigerne behøver ikke flashe deres attributter foran censor og du behøver ikke være en smart talking sælger. Kan du stoffet perfekt, får du 12. Ros kan du få hjemme hos mor og far, ikke en opgave for uni.
Nu husker jeg ikke, hvornår jeg sidst har set en kavalergang til eksamen (dog: @tanyakaroli vil kunne fortælle dig, at jeg overhovedet ikke KAN huske, hvordan mine studerende er klædt), men i øvrigt er jeg helt enig i, at det er en kæmpe værdi, at topkarakteren er en, man kan arbejde sig til, ikke et resultat af en særlig form for akademisk magiudøvelse.
-
@SuneAuken @folfdk Det jeg kan lide ved 12 skalaen er at det er detaljeret beskrevet hvad studerende skal kunne for at få 12. Der er ingen ubeskrevet X-factor du skal have for at få 12*. Pigerne behøver ikke flashe deres attributter foran censor og du behøver ikke være en smart talking sælger. Kan du stoffet perfekt, får du 12. Ros kan du få hjemme hos mor og far, ikke en opgave for uni.
@mok0 @SuneAuken @folfdk
Jeg oplever at der er en kultur, hvor man får 12, hvis man ikke begår fejl.
Det betyder at man som underviser ikke kan få elever til at svare på spørgsmål.
Sidstnævnte er ekstremt ubehageligt som underviser, du taler ud i et dødt rum hvor eleverne gemmer sig bag deres computere. Der er ingen interaktion.
Det er den gamle "Class ... anyone ... Bueler" joke, men i virkeligheden.
Jeg har kørt nogle workshops for det lokale universitet og har virkelig dårlige oplevelser. -
@mok0 @SuneAuken @folfdk
Jeg oplever at der er en kultur, hvor man får 12, hvis man ikke begår fejl.
Det betyder at man som underviser ikke kan få elever til at svare på spørgsmål.
Sidstnævnte er ekstremt ubehageligt som underviser, du taler ud i et dødt rum hvor eleverne gemmer sig bag deres computere. Der er ingen interaktion.
Det er den gamle "Class ... anyone ... Bueler" joke, men i virkeligheden.
Jeg har kørt nogle workshops for det lokale universitet og har virkelig dårlige oplevelser.@johnrohde @SuneAuken @folfdk Det er jo ikke rigtigt. Det handler ikke om "ikke at begå fejl" opgaven er at mestre den målsætning der er for faget. Overhovedet ikke det samme som "ikke at begå fejl". Hvis du har eksamineret efter de præmisser har du misforstået din opgave.
-
@johnrohde @SuneAuken @folfdk Det er jo ikke rigtigt. Det handler ikke om "ikke at begå fejl" opgaven er at mestre den målsætning der er for faget. Overhovedet ikke det samme som "ikke at begå fejl". Hvis du har eksamineret efter de præmisser har du misforstået din opgave.
@mok0 @SuneAuken @folfdk
Hej, jeg er ikke fjenden her !
Det er en generel kultur blandt de unge på uddannelses institutioner.
Jeg kørte bare et par workshops uden eksamen og oplevede en meget klar kultur som jeg ikke brød mig om.
Min datter fortalte om præcis den samme kultur da hun gik i gym. -
@mok0 @SuneAuken @folfdk
Hej, jeg er ikke fjenden her !
Det er en generel kultur blandt de unge på uddannelses institutioner.
Jeg kørte bare et par workshops uden eksamen og oplevede en meget klar kultur som jeg ikke brød mig om.
Min datter fortalte om præcis den samme kultur da hun gik i gym.Enig i, at du ikke er fjenden.
Men når et er sagt: Det er slet ikke en kultur, jeg kan genkende fra mine studerende. De vil gennemgående rigtig gerne engagere sig, og de er ikke mere bange for eksamen, end vi var.